Le Monde: Tiganii de pe strazile din Paris, un deserviciu de imagine pentru Romania

de R.P.     HotNews.ro
Duminică, 14 februarie 2010, 11:58 Actualitate | Internaţional

Tiganii trimisi in Romania spun ca se vor reintoarce in Franta
Foto: Agerpres
Romanii si francezii s-au mobilizat pentru un mai bun control al "calatoriilor" pe care tiganii din Romania le fac intre Franta si tara lor de origine. Dupa ani in care autoritatile franceze au incercat sa puna capat cazurilor de exploatare a copiilor romi si a cersetoriei, secretarul de stat pentru afaceri europene, Pierre Lellouche, s-a deplasat in Romania pentru a rezolva problema, scrie cotidianul francez Le Monde.

Ajutorul oferit pentru reintoarcerea in tara de origine, pus in practica de Franta in urma cu trei ani, este departe de a-si fi atins scopul. In 2009, aproximativ 8.000 de tigani au fost trimisi inapoi in Romania, avand in buzunar un bilet de avion si 300 de euro. Doua treimi dintre ei au revenit apoi in Franta.

Cea mai mare problema o reprezinta delincventa juvenila, copiii fortati sa cerseasca si impinsi catre furturi marunte. Anul trecut, 40% dintre tiganii acuzati de diferite infractiuni inregistrate in Paris erau minori. "Principiul liberei circulatii in Europa nu a fost conceput pentru a pregati terenul pentru toate formele de trafic", a avertizat Pierre Lellouche.

De cealalta parte, premierul Emil Boc a desemnat un secretar de stat responsabil cu reintegrarea romilor, scrie Mirel Bran pentru Le Monde. Autoritatile romane au promis sa trimita in Franta politisti si magistrati care sa ajute autoritatile franceze sa demascheze traficul de fiinte umane. "As vrea sa nu mai vad copii exploatati pe strazile din Paris. Nu este bine pentru imaginea Europei, nu este bine pentru imaginea Romaniei", a precizat Lellouche.

Secretarul de stat din Franta si-a exprimat speranta ca noua politica sa devina un "model european", validat in cadrul Conferintei europene concentrate pe problema romilor care va avea loc in luna aprilie, in Spania. Pana atunci, autoritatile romane trebuie sa treaca la treaba, incheie Le Monde.


Citeste mai multe despre   





Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Generatia copiilor infectati cu HIV in spitalele comuniste, ajunsa la maturitate. Cum si-a invins Alina boala si destinul

Generatia copiilor infectati cu HIV in spitalele comuniste a ajuns la varsta maturitatii. Unii sunt doctori, arhitecti sau ingineri si au o viata normala. Altii, insa, duc o viata necugetata si periculoasa pentru cei din jur.








6950 vizualizari
  • +28 (34 voturi)    
    pardon, autoritatile europene (Duminică, 14 februarie 2010, 12:15)

    supercostel [anonim]

    Autoritatile europene au bagat de seama cu ce se confrunta romanii de peste 50 de ani de cand nomazii au fost blocati pe teritoriul Romaniei.
    Dreptul la libera circulatie nu mai este, un drept fundamental pentru cetatenii UE?? sau daca acestia provin Ro si mai sunt si tigani "nomine odioso" atunci este mai simplu sa ii inchidem in lagarul Romania si sa continuam sa le dam sfaturi romanilor despre, integrare, educatie , evitarea conflictelor bla...bla...bla.
    Dragi cetateni francezi, si ai intregii UE profitati de ocazie si puneti in practica ce ne-ati tot sfatuit pe noi in ultimii 20 de ani.
    Considerati aceasta sansa o provocare pentru a demonstra toleranta si capacitate avoastra de a arata drumul spre civilizatie acestor fiinte.
    Vestea ca acesti "romani" cersesc, violeaza si fac crime in alte zari este ataaat de relaxanta.
    Simt efectiv cum linistea si siguranta cartiereor marginase a crescut considerabil . Hai Jarmania !!!
    • -2 (28 voturi)    
      Din punctul meu de vedere! (Duminică, 14 februarie 2010, 12:55)

      si_eu_pe_aici [utilizator] i-a raspuns lui supercostel

      Eu sunt de etine rroma, si sunt licentiat in finante si banci, si de jumate de an nu imi gasesc de munca! de ce?......Din pacate asta e viata! Din acest motiv ajung rromi sa decurga la asa ceva, iar traditia de a fi nomazi nu va fi nici odata schimbata. Iar discriminare la accesarea locurilor de munca exista din pacate, am facut si un MBA tocmai pt a fi pe asteptarile firmelor, pt ce!, Daca nu sunt angajat, Din pacate inca in romania exista discriminare pentru aceasta categorie! Ce este de facut stimate autoritatii? venitii voi cu solutii daca noi RROMI nu suntem in stare!
      • +3 (11 voturi)    
        Im pare bine ca ti-ai spus punctul de vedere (Duminică, 14 februarie 2010, 13:58)

        Dacu [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Imi pare bine sa mai aud si de cate un rrom cu scoli inalte.

        Este intr-adevar absurd si nedrept sa nu-ti gasesti de lucru.
        O fi si criza de vina, sper.

        Oricum, un rrom imbracat normal, integrat in societate, imi place sa cred ca e (mai) usor de acceptat de ceilalti.
        Pt. ca intr-adevar e o problema, tre sa recunoastem: rommi nu sunt acceptati usor.

        Problema o fac cei cu aspect traditional: fuste inflorate, burti imense, lanturi groase, ceafa groase, palarii cu boruri largi, privire indiferenta si chiar superioara fata de cei din jur pe care ii deranjeaza, care isi invata copii parca sa deranjeze, sa ceara, sa fie "rai" intr-un cuvant, ca sunt copii si n-o sa le faca nimeni nimic. Astia nu vor fi niciodata acceptati si dimpotriva vor creea probleme si pt. ceilalti, de treaba.

        E greu sa scoti astea de tot din psihicul colectiv. Eu zic ca imposibil. Dar un compromis de fatada s-ar putea zic eu.
        Atat timp cat ei fac copii fara discernamant, vor fii (majoritatea) condamnati la saracie si implicit vor fura sau insela. Putini termina scoli si putini chiar lucreaza. Pe de o parte si din cauza ca nu-i angajeaza lumea, cum spui tu.

        Dar atat timp cat nu vad la ei interes real sa se integreze in societatea din jur, eu nu vad bine viitorul. Nici al lor, nici al nostru.
        Eu zic ca singura lor sansa e integrarea in societate, chiar daca trebuie sa-si mai schimbe obiceiurile, portul, etc. Sa lase de la ei, cum s-ar zice, chiar daca doare. E singura sansa. Si cu generatiile noi vor avea o imagine mai buna.
        Sunt tigani si in Ungaria si Spania, dar nu cred ca au asa imagine proasta in ochii locuitorilor ca si in Romania. Deci se poate.

        Asta chiar e o problema serioasa si sunt curios cine si cum va gasi rezolvarea ei (ca eu nu vad o rezolvare rapida). Ala va ramane om mare.
      • +8 (8 voturi)    
        pasari...rare (Duminică, 14 februarie 2010, 14:02)

        iancu jianu [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Din pacate faci parte din aceasta categorie (din titlu). Sint multi altii, chiar foarte multi romi care nu se tin de munca si mai si fura, inseala sau pur si simplu nu vor sa munceasca deloc.Din sute de romi, citi am intilnit, unul singur am vazut care era dat dracului, in sensul bun, adica curat, cinstit si muncitor: Ciuca Udila din Toflea, Galati. Ii dau numele ca si el e o pasare rara, din pacate.
      • +9 (9 voturi)    
        criza? (Duminică, 14 februarie 2010, 14:06)

        nelkes [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        NU cred ca e vorba de dicriminare in cazul tau, daca spui ca esti pregatit si ai si MBA.

        Ai terminat finante -banci, de 2 ani suntem in criza financiara, multe banci au dat faliment sau si-au redus personalul... Toti pe partea de finante au probleme in a-si gasi un job, chiar si in afara tarii, trust me.

        Mult succes!
      • +6 (8 voturi)    
        Fara sa te superi pe mine... (Duminică, 14 februarie 2010, 14:16)

        Traficantu_De_Influentza [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        De obicei, nu fac astfel de comentarii, dar... Felul in care scrii nu ma face sa cred ca ai terminat MBA-ul ala. Ma rog, probabil ma insel. Si crede-ma ca esti o exceptie oricat de mult nu vrei sa crezi asta. Tiganii (da, asta e cuvantul, si din ce stiu ei nu au nimic impotriva acestei denumiri, poate doar snobii din elita lor care se cred undeva mult mai sus decat fratii lor) fac toate lucrurile pentru care sunt "renumiti" pentru ca e la indemana. Daca ar fi toti ca tine, nu s-ar mai plange romanul de rand. Dar crede-ma ca nu o fac, pentru ca e mult mai usor sa faci rau decat sa faci bine, e mult mai usor sa dai in cap sau sa furi decat sa faci o scoala si tot asa...
        • 0 (0 voturi)    
          Ce usor e sa fii sovin (Marţi, 16 februarie 2010, 10:29)

          vasilemr [utilizator] i-a raspuns lui Traficantu_De_Influentza

          Cand te nasti fara nimic e imposibil sa accezi in sferele medii sau superioare ale societatii.Eu traiesc intr-o zona a Bucurestiului care are in vecinatate multe familii de tigani care traiesc la limita cea mai de jos a saraciei. Recicleaza gunoiul pe care il gasesc printre blocuri si din asta isi asigura traiul. Nu-si pot trimite copiii la scoala pentru ca nu te duci la scoala cand abia ai ce manca. Asta se intampla si cu multi dintre copiii de romani acum nu mai mult de 70 de ani. Si atunci cand cei din jurul tai o duc mult mai bine unii cauta si gasesc solutiile pe care le au la indemana.Si apoi diferentele culturale nu-s numai niste vorbe in vant. E simplu sa acuzi. Ce ar fi daca si noi am fi judecati pentru crimele pe care concetatenii nostri le fac, aici sau aiurea. E absurd!
      • +1 (9 voturi)    
        ai un MBA? (Duminică, 14 februarie 2010, 14:37)

        unu' cu bacu' luat [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Cum, Doamne iarta-ma, ai reusit tu sa ai o diploma de MBA cind nici nu stii sa scrii corect romaneste?
        E valabil pentru toti cei care posteaza comentarii: Fratilor se scrie FII, NU FI; eu STIU, tu STII; o autoritate, doua AUTORITATI samd.
        Nu mai suport sa vad cum e macelarita limba romana!!!
        Scuze, dar m-am crizat :D
        • +5 (5 voturi)    
          Stii ce e aia MBA? (Duminică, 14 februarie 2010, 17:32)

          bogdan [anonim] i-a raspuns lui unu' cu bacu' luat

          MBA = Master of Business Administration. Adica un master de administrarea afacerilor. Costa vro 2-3000 eur , dureaza 1-2 ani si are consta in 6-8 ore pe saptamina. Deci, oricine are banii astia si o diploma de licenta poate face un MBA. Asta nu presupune examen de gramatica
          • +3 (5 voturi)    
            :)) (Duminică, 14 februarie 2010, 18:00)

            oau [anonim] i-a raspuns lui bogdan

            2-3mii...superoferta..poate 48-60 mii $?..asa mai vb..
            si subscriu..si eu am mba(60 mii cu totul) si ma lasa rece daca scriu in postu' asta corect sau nu:)
            sfatul meu..sa isi caute in alta parte..in ro mba-ul e zero...esti mai apreciat daca ai permis auto si livrezi marfa pe centura:))))
        • +1 (3 voturi)    
          daca zici ca ai doar bacul... (Duminică, 14 februarie 2010, 17:36)

          gimini [utilizator] i-a raspuns lui unu' cu bacu' luat

          ... jos palaria si respectele mele! Presupun insa ca ai luat bacul in urma cu cel putin 15 ani?
        • +3 (3 voturi)    
          ??? (Duminică, 14 februarie 2010, 18:22)

          ... [anonim] i-a raspuns lui unu' cu bacu' luat

          se scrie:
          a fi
          sa fii
          sa nu fii
          fii (cuminte)! - la imperativ
          si
          nu fi (cuminte)! - la imperativ negativ - se foloseste infinitivul.
          eu nu vad nici un loc unde a fi sa fi fost folosit impropriu in comentariul anterior
          • -1 (1 vot)    
            a scris corect din greseala :P (Luni, 15 februarie 2010, 11:55)

            Bogdan [anonim] i-a raspuns lui ...

            Pentru ca sunt rautacios atunci cand vine vorba de aceasta etnie dupa parerea mea a scris corect din greseala :P (Romania cu r mic, banuiesc ca nu e intentionat)
            Iar daca baiatul acesta are MBA e nemaipomenit, sunt convins ca isi poate gasi de lucru foarte usor si in strainatate. Sau e si patriot pe deasupra? Ca asa ceva, sa-mi iertati neincrederea, chiar n-am mai auzit !?!?
            Stiu am multe prejudecati, dar pana acum nu m-au contrazis, exceptiile sunt prea putine...
        • -1 (1 vot)    
          Critica criticii: (Duminică, 14 februarie 2010, 21:33)

          Vival [utilizator] i-a raspuns lui unu' cu bacu' luat

          Verbul 'a fi" a fost corect folosit insa 'rromi' la plural trebuia scris 'rromii' . Este justa observatia cu 'autoritati' scris incorect cu 2 de 'i'.
      • +5 (5 voturi)    
        ce usor ai gasit scuze (Duminică, 14 februarie 2010, 14:49)

        vveninosu [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        felicitari pt studii si pt cunostintele dobandite. dar mai e de lucru la mentalitate putin. banuiesc ca daca vei merge la un interviu si nu vei fi angajat din prima, urmatorul pas va fi sa zici ca esti discriminat. intelege ca sunt mii de cetateni romani care nu gasesc de lucru, nu esti singurul.
        apropos, de "discriminare pozitiva" ai auzit?

        in primul rand hai sa nu ne ascundem dupa numele de "rromi" si sa revenim la "tigani". voi l-ati transformat intr-un cuvant cu conotatii negative, voi sa-l indreptati. motivul pt care sunteti discriminati (si recunosc, exista discriminare) este ca s-au ars prea multi ca sa mai aiba incredere.

        in al doilea rand singura sansa e sa insisti.
        sa insisti sa aplici la joburi, sa insisti sa dovedesti ca esti mai bun decat ceilalti, sa insisti sa ceri sa fi evaluat corect, etc etc. apoi, dupa ce obtii o slujba e important sa areti ca esti competent si asa mai departe.

        apoi trebuie sa dai un exemplu in comunitatea tiganeasca. sa areti ca esti mai bun decat ala ce a furat, ala ce a cersit in franta si are vila cu 20 de camere si 3 masini. dar tu vei fi un amarat ce abia isi plateste chiria din salariul castigat cinstit si va fi greu sa iti intretii nevasta si copiii! daca reusesti sa convingi 2 tigani cat e de bine sa fii cinstit, si sa iti urmeze calea, ma declar tigan la urmatorul recensamant impreuna cu toata familia.
        • +3 (5 voturi)    
          atentie (Duminică, 14 februarie 2010, 16:53)

          toma [anonim] i-a raspuns lui vveninosu

          am intalnit atat in Franta cat si in Italia tigani care nici nu stiau romaneste-dar fiindca isi spun "rromi",numele tarii noastre se prescurteaza "Rom",toata lumea ii asimileaza cu romanii,iar tara de origine este ,evident,Romania(blestemati sa fie Petre Roman si Andrei Plesu,ca lor li se datoreaza adoptarea acestei denumiri) ;in ce priveste "traditiile"pe care le invoca mereu (in materie de imbracaminte,casatorii,botezuri etc.),nu stiu e ce este atat de greu sa le pastreze doar pentru anumite momente(nici noi,nici alte neamuri nu ne imbracam toata ziua in costum popular),daca tot au putut sa renunte la caruta cu coviltir,la corturi etc.;geaba schimbi etichete/enumirea,daca "marfa"e proasta
      • +4 (6 voturi)    
        Lasa discriminarea (Duminică, 14 februarie 2010, 14:53)

        emigrantul [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Sunt sigur ca se intampla asfel de cazuri, cu discriminarea, dar in occident gasesti negrii si milioane de arabi colorati la munca, deci nu-mi spune ca romani cu facultate pot culege cartofi si tiganii nu. Acum daca eu ma duc in costum national sa ma angajez, opinci, itari si palarie, nu cred ca voi gasi de munca, unde vrei sa munceasca tigancile grase cu fusta? Trebuie sa privesti obiectiv, neamtul este de vina ca priveste suspicios un roman sau romanii si tiganii au facut ce nu trebuie in Germania si asta este rezultatul? Tu nu ai niste algoritmi sa deosebesti persoanele de incredere de posibili escroci? Daca maine vine un vecin, cu tatuaje, cercei, o cicatrice pe fata si iti cere un imprumut , tu il dai asa, fara sa iei in calcul aspectul lui de "om serios"?
      • +2 (6 voturi)    
        Daca ati fi nomazi spre India? (Duminică, 14 februarie 2010, 15:55)

        T+C [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        O intrebare: Daca ati fi nomazi spre India de data asta?
      • +2 (6 voturi)    
        Esti de etnie... (Duminică, 14 februarie 2010, 16:41)

        Roman. [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        ...TIGANEASCA,nu rroma,in primul rand.Nu mai incercati sa vopsiti cioara,ca porumbel tot nu iese.Comportamentul vostru in societate,atitudinea fata de munca si scoala trebuie sa se schimbe,nu numele etniei.
        In al doilea rand,daca esti licentiat si ai si MBA,ar trebuii sa stii romaneste la nivelul "avansati".Ar trebuii deci,sa stii ca TIGANII nu"decurg" ci recurg la asa ceva,ca se scrie niciodata,nu "nici odata" ,Romania,nu "romania".
        In al treilea rand,daca ai invatat,nu ai invatat pentru mine,ci pentru tine,iar daca nu-ti gasesti loc de munca,am vesti pentru tine:sunt foarte multi cei care nu-si gasesc.Cat despre discriminare,aceeasi manea pe care o interpretati de fiecare data cand nu primiti ce cereti,si cereti multe,nu gluma.Cat despre solutii,uite una eficienta si probata:invatati,calificati-va si munciti!
      • +3 (5 voturi)    
        pentru maria (Duminică, 14 februarie 2010, 17:35)

        gimini [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Maria (sau Dumitru?) si tinerii romani au aceeasi problema. E criza. Si eu cunosc oameni tineri care stau neangajati, sau fac mici ciupeli, de mai bine de un an, pentru ca nu reusesc sa gaseasca nimic de lucru.

        Sau tu abia acum deschizi televizorul?

        Pentru toti tiganii: terminati cu sindromul persecutiei. Fiti oameni civilizati si nimeni nu va avea nimic cu voi, niciodata. Francezii sunt plini de negri, nu credeti ca e suspect ca tocmai pe voi v-au luat la ochi? Ia uitati-va la negrii aia, vedeti cat munceste unul si cum nu se da in laturi sa stranga gunoiul sau sa spele pe jos ca sa castige un banut cinstit pe care sa-l trimita familiei de acasa.
      • +1 (1 vot)    
        sa recurga nu sa decurga.... (Duminică, 14 februarie 2010, 17:46)

        obiectivul [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Deci sa recurga nu sa decurga.
        De ce pledezi pentru hotie? Deci daca tiganii nu au de lucru sunt liberi sa fure???
        Ce fac romanii care nu au de lucru se apuca si ei de furat???
        Discrinminarea se bazeaza pe antecedentele create de tigani la locurile de munca,,,,, ei au inselat increderea angajatorilor si de caeea angajatorii au devenit circumspecti, Majoritatea tiganilor se autodiscrimineaza prin comportamentul lor: hotie, treaba de mantuiala, inselatorie si alte smecherii d-astea ieftine si care lucreaza in defavoarea celor poate 20% care sunt corecti.
      • -1 (3 voturi)    
        MBA??? (Duminică, 14 februarie 2010, 21:18)

        ovidiu [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Stai un pic taica sa ne intelegem:
        1. Te-ai dus la interviu putind ca un cal, nespalat, nebarbierit, cu unghiile pline de mizerie? Iti garantez ca si eu care sunt blond cu ochi albastrii nu treceam de portar.
        2. Aveai acreditarea si experienta necesara pentru un post si nu ti s-a acordat, pentru ca ai zis ca esti tigan sau ce sa inteleg? Iti garantez ca poti sa zici si ca esti pedofil, daca esti bun te angajeaza oricine.
        Stim cu totii ca aberezi, si nici nu esti tigan, te-ai gasit sa vb si tu asa aiurea...
        Ce discriminare? Cand la toate institutiile tiganii se baga in fata, ca merg in trupa si nu se gaseste nimeni sa-i puna la punct. Iar daca gardianul ii trimite frumos la rand urla ca apucatii discriminare!
        Munca, munca-i pentru fraierul de roman pe care-l furam noi, bah!!!!!
      • 0 (2 voturi)    
        Discriminare (Duminică, 14 februarie 2010, 21:46)

        Gabriel [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Nu orice ne impiedica sa ne realizam visele se numeste discriminare.Cunosc o persoana care a facut facultatea de fizica in Olanda la Leida,unde si-a luat doctoratul in dinamica fluidelor.Nu a gasit de lucru nici in Olanda nici in tara.Oare de ce?Din cauza de discriminare?!
      • -1 (1 vot)    
        Costele (Luni, 15 februarie 2010, 14:52)

        gogu [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        ...eu zic ca nu esti angajat pentru ca, in cazul tau si numai al tau, esti "overqualified" nu pentru ca esti tzigan. Sa stii ca asta ni se intimpla si noua astora mai albi...asa sunt vremurile. Cit despre fratii tai, aici e cu totul o alta poveste...n-are rost sa amestecam lucrurile si sa va prefaceti victime. Sa stii ca daca n-am de lucru, asta nu insemna ca buzunaresc lumea in metrou.
    • +1 (3 voturi)    
      tiganii.....si tigania (Duminică, 14 februarie 2010, 16:59)

      doru [anonim] i-a raspuns lui supercostel

      Foarte bun comentariul tau,dar tradu l si trimite l la "Le Monde"......am amici francezi carora degeaba le spuneam care e realitatea de aici,pina au venit in RO si au vazut pe viu;vilele tiganilor,masinile lor,modul de trai,i am dus si la o nunta ...au ramas surprinsi de bogatia alora.Apoi tiganii (cu nunta} le au povestit cum au stat ei la St Denis 6 luni ,la cersit si cu ce bani au venit inapoi.
      Eu sunt satul.....
    • -1 (1 vot)    
      comentariile (Duminică, 14 februarie 2010, 21:22)

      mona [anonim] i-a raspuns lui supercostel

      Comentariile scrise aici ar trebui scrise pe paginile ziarelor din Franta, ca asa mai afla si jurnalistii franvezi adevarul. Ca daca s-ar fi documentat inca din anii '90 scriau de atunci adevarul. Dar, ca toate tarile din vest, ei isi ascund gunoaile sub pres si nu stiu cum sa se laude si preamareasca chiar daca nu e cazul. Noi, spunem adevarul si despre buni si despre rai.
      Deci, comentati si pe site-urile ziarelor din Franta.
    • 0 (0 voturi)    
      salut (Marţi, 16 februarie 2010, 5:44)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui supercostel

      Toti vedeti numa ce fac rommi da nu vedeti ce fac ai vostri, eu sunt numa colorat si cu un pic de educatie
      nu egzista padure fara uscaturi , fiecare niam are putregaiu lui astai traiu lor!!
      Eu am plecat din ro.. ca nu mati respectat, ca sunt un picut mai mult decat brunet, si tu romanule nu mai fi lasat sat-i conduc o firma un magazin imputit ca it-i sricam imaginia.
      Acu va dati cu parei ca at-i face voi multe pentru rommi
      da faceti pentru voi ba hotilor, voi sunteti violatori in italia, criminali si femeile voastre fac trotuaru un Europa si in canada !!! tot despre rommi vorbiti mai lasati ba in plata domnului, si oferitile un loc de munca, dar nu aveti pentru copii vostri locuri de munca dar mai pentru tigani, me sila ba cand vad ca daca se intapla sa faca ceva un tigan woww ce mai comentati voi!!
  • +5 (7 voturi)    
    Vina este a noastra... (Duminică, 14 februarie 2010, 12:18)

    adrian [anonim]

    Cel mai bine scapam de aceste necazuri printr-o mobilizare a populatiei: sa nu mai dam nimic de pomana...
    Atata timp cat oamenii le ofera bani cadou, ei nu vor disparea niciodata! Solutia vine din mentalitatea noastra.. Daca nu ar avea bani din cersit, poate s-ar apuca si de munca!
  • +7 (9 voturi)    
    Se face diferenta romani/romi-tigani (Duminică, 14 februarie 2010, 12:18)

    Tiganiada lui Budai Deleanu [anonim]

    Primul punct pozitiv foarte important: pana si un ziar de stanga, cum e Le Monde (de dreapta e Le Figaro) a inceput sa faca diferenta intre romani si romi, intre etnia majoritara ce a construit statul roman si etnia minoritara ce distruge statul roman.

    Al doilea punct pozitiv la fel de important: francezii si-au dat seama ca e absolut inutil si prostesc sa dai bani tiganilor pt "reintegrare", mai intai pentru ca oricum ei se intorc acolo sa le mai dea "fraierii aia de franceji" si apoi pentru ca re-integrarea se poate face doar daca tiganii au fost vreodata in "integrare" sociala si economica.

    Franta practica discursul ipocrit, ala public vorbeste de "nu exista probleme de etnie sau rasa", ala neoficial e mult mai realist "ce facem cu tiganii si arabii?".

    Observati ca Pierre Lellouche, un om de dreapta f. influent pe langa presedintele Sarkozy si foarte bun prieten al Romaniei (s-a ocupat personal impreuna cu Baconschi de crearea grupului de lobby pt Moldova) nu vorbeste de "cetateni romani", ci spune clar " tigani" si "romi".

    Tiganii, indiferent ca sunt romi, sinti, etc., sunt o populatie de origine indo-pakistaneza, nomada la inceput, sedentarizata partial si destul de recent, populatie care in mod evident creeaza probleme in toate statele europene unde s-a instalat, estice sau vestice.

    Tiganii din Franta, circa 200.000, care acolo isi spun "manouches" (iar francezii le spun "gitanes"), sunt si ei semi-nomazi, au campinguri de caravane, merg din oras in oras si nu se ocupa cu cersit, ci cu masini furate si trafic de droguri. O parte din ei, organizati tot pe familii infractionale, ca in Romania, se ocupa cu productia de filme porno si piratajul de muzica.

    In Franta au fost numeroase cazuri in care primarii au interzis manouchilor sa intre pe teritoriu cu caravanele, tiganii respectivi fiind aparati in justitie de ONG-uri de stanga.

    Tiganii sunt o problema europeana, UE trebuie sa se implice mai mult.
  • 0 (4 voturi)    
    gipsy (Duminică, 14 februarie 2010, 12:19)

    Gypsy [anonim]

    Gypsy trimisi in Romania se reintorc in Franta!
    in fond gipsy sunt nomazi si umbla de colo colo,nu au domiciliu stabil,au tot dreptul sa stea in orice tara vor,este dreptul lor....dar spaniolii care s-au dus in America de sud sau francezii care au intemeiat colonii in Canada si ei ar trebui sa nu mai faca pe nomazii!
    • 0 (4 voturi)    
      Toata lumea ar fi multumita (Duminică, 14 februarie 2010, 15:58)

      T+C [anonim] i-a raspuns lui Gypsy

      De 1000 de ani va tot promenati prin toate tarile, mai putin tara voastra de bastina.

      Curaj, de ce nu deveniti de data asta nomazi spre India?
      Toata lumea ar fi multumita
      • 0 (0 voturi)    
        limba romana (Marţi, 16 februarie 2010, 21:11)

        vasili [anonim] i-a raspuns lui T+C

        si eu am oubliat sa parleste romaneste
        de la promenat mi se trage
        cele bune. nu va bateti capul cei vizati nu ceteste aici. are alte smen
  • +4 (6 voturi)    
    ahh (Duminică, 14 februarie 2010, 12:22)

    Stoned [utilizator]

    eu zic sa ii trimita in India inapoi. Si acolo se pot inmulti cat vor ei, India e mare tare. Eu unul m`am saturat de chestia asta cu tiganii. Macar de ar vrea dra%ului sa se educe.
    • -2 (6 voturi)    
      De ce vb asa? (Duminică, 14 februarie 2010, 13:05)

      si_eu_pe_aici [utilizator] i-a raspuns lui Stoned

      eu sunt de etnie rroma si sunt licentiat de anul trecut in finante si banci sunt ca tine am aceleasi principii de viata si sincer ma deranjaza ca scri asa ceva, pentru ca im mass-media nu scrie de noi ca suntem si scoliti sau educati, apropo cunosc oameni de etnia rroma educati si scoliti pana la doctorate si de ei nu se scrie sau nu se fac cunoscuti de realizarile lor! de ce? Iar eu sunt la un MBA la Academia Britanica de Comunicare si ce! Pentru ca nu va ajuta cu nimic, din pacate numai partea negativa ne preocupa din pacate la rromi ca mine! ce mai conteaza?
      • +1 (7 voturi)    
        orly? (Duminică, 14 februarie 2010, 13:54)

        Flo.ro [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Esti "licentiat in finante-banci" si scrii cu "scri".
        Ceva nu pusca aici, nu-i asa ?
      • +2 (2 voturi)    
        ? (Duminică, 14 februarie 2010, 15:09)

        pantera [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Stimate conational,

        1. este evident ca aprecierile celorlalti conationali sunt facute in baza experientei comune dobandite din contactul cu MAJORITATEA membrilor etniei si nu trateaza indivizii (care poti fi si exceptionali, ca in orice alt grup).
        2. as fi avut pretentia la ceva mai multa ortografie din partea unui "licentiat in finante si banci" sau a unui student "la un MBA".

        Vezi mai jos, tot intr-un comentariu de-al tau: "extomparea". In acelasi comentariu (si altele, de altfel), grave lacune de punctuatie si de ortografie, lucru ce ma duce cu gandul ca la comentariul "Istoria RROMILOR" s-a (ai) folosit abuziv copy/paste. Partial si datorita MARII diferente de exprimare intre comentariile tale "libere" si cele "tematice".
  • +9 (11 voturi)    
    nostim (Duminică, 14 februarie 2010, 12:36)

    florinelul [utilizator]

    de parca romanii ar fi vinovati ca tiganii isi trimit copiii la cersit si la furat. dar una e sa-i tii la cersit pe Magheru si alta e sa mi vezi pe Chanzelize. ca daca-s exploatati in Franta de parintii lor iubitori de bani nemunciti, asta e deja o problema pe agenda internationala, dar daca sunt exploatati pe plaiu mioritic atunci Europa e fericita. drepturile omului sunt respectate. totul e ok.
    vai de mama lor cand o sa ne ia in spatiul Schengen. atunci chiar nu mai are cine sa-i opreasca la granita. poate doar oceanul Atlantic, asta daca nu le cresc branhii si degete de rata, ca in Waterworld.
    • +2 (2 voturi)    
      Crezi tu (Duminică, 14 februarie 2010, 15:29)

      babilou [anonim] i-a raspuns lui florinelul

      ca doar daca le cresc etc...ajung peste ocean. Week-en-ul trecut am fost acostat intr-o parcare din West-Island din Montreal (Promenade des Sources pt. cunoscatori) de doua tiganci. Erau cu fuste inflorate si cu dinti de aur, aveau si ceva scris pe un carton. S-au apropiat de masina si le-am intrebat direct in romaneste: De unde santeti? Au fost un pic socate apoi au raspuns: "Din Tg. Mures."
      Am mai vazut tiganci romane in Montreal pe Boul. St. Catherine, la statia de metrou Cote-Vertu si in Pierrefonds in fata la Super C. Intotdeuna au venit sa ceara bani, deci la cersit. Asa ca.... deja....
      • 0 (0 voturi)    
        nedumerire (Duminică, 14 februarie 2010, 17:55)

        toma [anonim] i-a raspuns lui babilou

        cine...Doamne,iarta-ma!le da bani sa ajunga si in Canada?biletul de avoin costa destul de mult,ca sa nu mai vorbim despre costurile de intretinere ,pana cand cersitul incepe sa devina "rentabil?ca doar nu sunt cuprinsi in cursurile de integrare
        • +1 (1 vot)    
          cersitul este extrem de rentabil (Duminică, 14 februarie 2010, 21:30)

          ovidiu [anonim] i-a raspuns lui toma

          Aveam unul in Timisoara, orb saracul, care cersea la piata 700. Si-a luat-o rau cand cativa l-au vazut dandu-se jos dintr-un Nissan Patrol (de pe locul soferului :)).
          Cauta articole pe net despre cati bani se fac din cersit, si daca poti sa-ti incalci mandria in 2-3 ani te alegi cu o casa. (daca nu te executa cineva pentru incalcare de vad de lucru).
      • 0 (0 voturi)    
        Ciordeala e baza societatii ! (Marţi, 16 februarie 2010, 6:50)

        Au invadat deja America de Nord ! [anonim] i-a raspuns lui babilou

        In Champlain Mall din Brossard (langa Montreal) politia a prins o gasca de tigani la furat din magazine. Mi-a crapat obrazul de rusine cand i-am auzit urland ca din gura de sarpe : Nous sommes roumains !
        Exasperat, m-am adresat unui politist cu care sunt vecin, care ma cunoaste de ani de zile, caruia i-am explicat cum stau lucrurile. A zambit si m-a asigurat ca politistii stiu f. bine sa deosebeasca un roman de un tigan (chiar daca are pasaport romanesc). Si sunt la curent cu prapadul pe care-l fac brunetii in Franta si prin alte tari europene.
        Comportamentul acestor indivizi creaza insa un imens prejudiciu pentru imaginea Tarii Romanesti in lume. Si este pacat.
  • +6 (8 voturi)    
    despre tigani. (Duminică, 14 februarie 2010, 12:37)

    mircea [anonim]

    Acum Franta se plange si acuza tot Romania.Daca prin anii 90 Franta inpreuna cu alte tari vesteuropene nu ne-ar fi acuzat de discriminare si ar fi aplicat alta politica fata de problema tiganilor,fara a le incuraja migratia,poate ca acum problema cu tiganii era alta,pentru-ca intradevar problema a degenerat.Franta ar trebui sa-si gestioneze problemele interne fara a da vina pe altii.Nu romanii le-au spus tiganilor plecati in Franta s-au aiurea.
  • +7 (9 voturi)    
    in 2000-2002 (Duminică, 14 februarie 2010, 12:42)

    bil [anonim]

    am trait in franta.mi-era rusine ca-s roman !
    pentru ei noi eram tiganii !!!
    vuiau ziarele si televiziunile ca tiganii-s persecutati,marginalizati,discriminati,ca n-au drepturi in romania !!!
    (pe urma au inceput si italienii,spaniolii si toti ceilalti cu aceleasi lozinci !!! )
    imi faceam cruci cu miinile si picioarele,ma rugam sa ne deie dreptul la libera circulati,sa ne primeasca in ue
    stiam ce o sa se intimple,si s-a intimplat in 2002 !!!
    isi merita soarta franta (si toti celalti ! )
    sa-i tina acolo,sa le dea toate drepturile de pe lume !!!
    is cetateni ue !!! ---
    aratati,mou, la ue cine sinteti voi !!!
    ---
    • -4 (6 voturi)    
      De ce zic asa? (Duminică, 14 februarie 2010, 12:59)

      si_eu_pe_aici [utilizator] i-a raspuns lui bil

      In aceasta tara traiesti si vei fi ca noi RROM asa a fost sa fie sa fim tratati ca restul! Din punctul meu de vedere trebuie tu cel care esti mai pregatit ca mine sa dai soluti de extomparea acestei probleme cetatean ai acestei tari, si eu am fost in franta si la fel ziceau cei de acolo dar atentie nu toti rromi suntem la fel, eu sunt om ca si tine dar diferenta dintre mine si tine este ca eu nu uit ca sunt rrom si ca probabil eu sunt mult mai bine pregatit profesional decat tine
      • +6 (6 voturi)    
        Dar voi ce ati facut? (Duminică, 14 februarie 2010, 13:28)

        Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        Aceasta infima minoritate de rromi civilizati ce a facut pentru a-si educa si civiliza coetnicii? De ce asteapta numai de la noi sa facem ceva?
      • +2 (2 voturi)    
        NU ZAU !!! (Duminică, 14 februarie 2010, 14:23)

        bil [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

        TOATA STIMA SI RESPECTUL pentru cei 1% dintre rromi !!!
        si eu am prieteni tigani ,cu care ma mindresc ca mi-s prieteni !
        ce facem cu restul de 99% care-s hoti,criminali,violatori,cersetori ?!
        de vina-i educatia la voi !
        ce-i mai rau e ca nu vreti sa va educati,iar dragoste cu sila nu se poate !
  • +1 (1 vot)    
    si romania ar putea sa faca ceva (Duminică, 14 februarie 2010, 12:44)

    asa e [anonim]

    dar cu bani, evident. parintii care isi exploateaza copiii, cersesc cu ei in brate sau ii trimit la cersit sau la furat ar trebui sa fie decazuti din drepturile parintesti si sa aiba interdictie sa vina in contact cu ei. iar copiii ar trebui plasati in orfelinate adecvate, unde sa li se acorde ingrijire, educatie, terapii de reintegrare in societate. ne plangem deja de cativa ani buni ca tiganii ne fac de ras in europa, dar nu facem absolut nimic ca sa schimbam situatia. da, e minunat ca romanii sunt un popor tolerant, dar pe langa asta sunt si un popor foarte neserios si trandav. consider ca sunt complet neproductive remarcile de genul: "asa le trebuie (occidentalilor), sa vada si ei cum e sa traiesti cu tigani. daca tiganii ar fi fost in franta de cel putin o suta de ani, cu siguranta ca nu ar fi creat problemele pe care le creeaza la noi. stiu ca suna nasol, dar chiar si faptul ca ne doare in cot tot discriminare se numeste.
    • +2 (4 voturi)    
      Ce fac tiganii francezi, in original (Duminică, 14 februarie 2010, 13:25)

      Tiganiada francezilor [anonim] i-a raspuns lui asa e

      Cinq hommes âgés de 20 à 40 ans, appartenant tous au milieu des "gens du voyage", gitanes manouches, devaient être présentés ce mercredi après-midi devant la juridiction inter-régionale de Lille (Nord) après leur interpellation samedi soir à Brie-Comte-Robert (Seine-et-Marne) dans le cadre du démantèlement d´une bande spécialisée dans le vol de métaux, a-t-on appris de source judiciaire.
      Cinq ou six autres membres de cette bande qui exerçait principalement en région parisienne et dans le nord de la France, et dans le collimateur des policiers depuis le début de l´année, était toujours recherchés.
      Ce gang qui s´était spécialisé dans les métaux semi-précieux est soupçonné du vol d´un camion chargé de 25 tonnes de cuivre en février dernier à Noyon (Oise), de braquages de bijouteries à Metz et Nancy ainsi que du vol de 40 tonnes de ferraille à Reims.
      Au cours des perquisitions menées dans les camps des membres de la bande, les policiers ont découvert plusieurs fusils à pompe, des gyrophares, des brassards de police, ainsi que de fausses plaques d´immatriculation.

      Uite asta fac si tiganii din Franta, fura masini, cupru, falsifica documente, etc. chiar daca sunt acolo de 100 de ani :)
      • +2 (2 voturi)    
        :) (Duminică, 14 februarie 2010, 14:28)

        asa e [anonim] i-a raspuns lui Tiganiada francezilor

        da, si totusi... nu e acelasi lucru ca la noi.
        e inacceptabil sa existe parinti care isi duc copiii la cersit. atata timp cat femei cu copii in brate sunt tolerate sa cerseasca prin metrouri, statul roman e vinovat. pe mine ma apuca dracii cand vad asa ceva. sau in miezul iernii stau cu cate un bebelus in brate pe strada si cer bani. de altfel, stiu o tanti - nici nu cred ca e tiganca - ce umbla cu cate un copil in brate la cersit de vreo 10 ani. bine ca prostituatele primesc amenda - dar asta cum se numeste? un copil care a stat la mila trecatorilor de la cateva luni va fi marcat pe viata.
        stiam si eu de tiganii francezi care aduna si ei "fiare vechi" - mai mult sau mai putin cinstit :D. dar lucruri necinstite fac si mafia italiana si retele interlope de toate natiile. criminalitatea nu poate fi eradicata, insa se poate incerca pastrarea in niste limite. in romania nimeni nu se ocupa de asa ceva in afara de rromani criss - organizatie a tiganilor care, evident, bate mult moneda pe auto-victimizare si sare calul - si alte organizatii de acest fel, sau fundatia soros; evident ca atunci cand auzim afirmatii de genul "romanii sunt rasisti" ne apuca dracii. daca statul roman s-ar agita sa integreze tiganii si sa le ofere el sanse egale, atunci nu s-ar mai ajunge la adversitatea creata de campanii ale soros sau ale altora din afara.
  • -2 (8 voturi)    
    Istoria RROMILOR (Duminică, 14 februarie 2010, 13:07)

    si_eu_pe_aici [utilizator]

    Nu trebuie sa fii expert pentru a realiza un lucru elementar: cultura romani este o "cultura a supravietuirii". Un întreg arsenal de argumente istorice te poate strivi într-o clipita daca ai încerca sa sustii contrariul. Tolerati sau izgoniti, mutilati sau prigoniti, romii au supravietuit propriei lor istorii. Tocmai aceasta supravietuire este, bineînteles, reflectata în cultura romani, într-o maniera originala. Cu siguranta, determinarea istorica, face posibila punerea semnului egalitatii între cultura romani si voluptatea infinita de a supravietui. Cred, în acelasi timp, ca nu trebuie uitat nici faptul ca istoria romilor este, totodata, o "sub-istorie" a multora dintre popoarele cu care acestia au convietuit.

    Asa se întâmpla ca, sarind câteva secole de robiri, dezrobiri, prigoniri, bulversari si asimilari, unii novici încearca sentimente extatice (sic!) prin contemplarea "exotismului" culturii romani… De la unii academicieni cu gulere scrobite, la o seama de artisti în cautarea unui subiect vandabil, se tot identifica, ba chiar si lauda "exotismul" unei "existente libere", al unui spirit transcendental neîncatusabil si non-sedentar, al unei cautari interminabile… Non-sensul este atât de vizibil încât devine revoltator. În definitiv, ce poate fi asa "exotic" în suferinta cuiva?

    Lungul drum al pribegiei romilor prin lume (inclusiv prin Europa) are o motivatie mult prea dramatica pentru a invoca un boemism atavic (culmea, romii chiar erau identificati etnic ca "boemi" intr-un stat european). Migratia romilor nu poate fi conceputa ca o miscare hippy avant-la-lettre astfel încât te si întrebi, la un moment dat, daca nu este mai respectabila ignoranta multora decât superficialitatea unor astfel de pretinsi "connaiseurs". La urma urmelor, doar romii însisi cunosc cu exactitate pretul platit pentru "libertatea" lor. Spre exemplu, este suficienta o singura vizita în cartierul Zabrauti si tot exotismul trâmbitat de unii se naruie în mai putin de o clipita
    • +6 (10 voturi)    
      Tigani, nu rromi (Duminică, 14 februarie 2010, 13:41)

      Jarmania Roma [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

      Termenul "rom" a fost propus prima oara in istoria tiganilor din Europa in anul 1971, la un congres al lor la Londra.

      Activisti de extrema stanga, din partidul comunist, le-au explicat ca e foarte important sa schimbe imaginea prin schimbarea numelui. Si astfel pot chiar sustine un fel de "unitate politica europeana a poporului rom".

      Liderii tigani prezenti au acceptat si intr-o rezolutie a acelui congres au cerut mass-media si tarilor ONU sa nu mai foloseasca termenii istorici traditionali de "tigan", zigeuner, gitanes, gipsy, gitanos, tsagansky, etc.

      Rom inseamna "barbat tigan", "om tigan", asta e traducerea. Si nu se scrie cu doi de rr, e un accent grav pe r si chiar daca se pronunta rarait, rulat, nu se scrie cu consoana dubla.

      In ultimii ani, ONG-urile tiganesti si asociatii de extrema stanga incearca sa impuna definitiv cuvantul "rom" ca fiind cel "politic corect".

      Potrivit unui sondaj publicat chiar de Hotnews, 72% din tigani isi spun chiar ei insisi, "tigani" si nu "romi", semn clar ca e vorba de o denumire impusa, o tentativa de "spalare a istoriei" si de amputare a traditiei.

      Dar schimbarea numelui nu aduce automat alta perceptie sau alte comportamente, din pacate. Tiganii raman tigani, chiar daca unii i-au vopsit in "romi". Asta e valabil indiferent ca traiesc printre romani sau printre francezi.

      Aceia dintre ei care se integreaza, vorbesc romaneste, merg la scoala, muncesc cinstit, se comporta corect, iubesc tara si respecta traditiile si istoriei ei, aceia sunt romani.
      Aceia dintre tigani care refuza asimilarea sau macar integrarea continua sa fie o problema pentru cei din jur, oriunde ar trai.

      Poate ca in India (pt cei crestinati) sau in Pakistan (pt cei islamizati, cum sunt tiganii bulgari si turci) tiganilor le-ar fi mai usor, aspectul si limba lor ar fi "de-acasa".

      Daca s-a reusit pt Israel, poate se va reusi si pt tigani: o tarisoara pt ei, langa India, la origini.
    • +6 (6 voturi)    
      buna (Duminică, 14 februarie 2010, 13:51)

      shadow [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

      Domnule , am vazut ca ati postat de mai multe ori , explicand oarecum si experienta personala ( cu tentativele de angajare ) dar si un anumit istoric al etniei . Imi pare rau pt problemele la angajare , dar totusi nu puteti face o analogie intre dmv si alti membri ai etniei de care apartineti , pt ca distanta este de la cer la pamant... eu stiu o istorie mai recenta si traita : a fi batut de tigani , a privi doar in pamant sa nu cumva sa i se para vreunuia ca m-am uitat urat , sa nu poti merge undeva cu o fata ca se leaga imediat , al recoltelor furate... iar daca furtul il pot asocia instinctului de supravietuire nu la fel pot spune despre violenta ( va induce la un moment dat un raspuns violent si probabil mai puternic ) , despre faptul ca incearca sa intimideze pe cei din jur , samd . Solutii : nu pot spune cu siguranta , dar e nevoie de 2 ingrediente , bani la inceput si o atitudine ferma . Ceva de genul ajutor la inceput dar si un control strict a ce se face cu pedepse dure acolo unde se impune . Chestia cu datul banilor si vb buna nu tine , cel putin nu in prima faza , aia trebuie sa fie faza 2 peste 10 -15 ani daca merge bine faza unu .De fapt dat de bani nu ar mai trebui , ii vor produce singuri ( si nu din furt ) .O zi buna .
    • +5 (5 voturi)    
      Frumos (Duminică, 14 februarie 2010, 14:39)

      Dacu [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

      Foarte frumos. Frumos subiectul.

      Am aflat pana acum 2 interpretari vizavi de romi.
      Un manual vechi de istorie din 40: tiganii au fost un trib din India invins si luat in sclavie, iar in migratia mongola au ajus (ca sclavi ai tatarilor) prin partile noastre.
      O alta varianta apare la Neagu Djuvara: un trib intreg a fugit din India din cauza prigonirii, au mers din loc in loc inloc fiind alungati de peste tot. Au ajuns in Europa alungati si de turci. La noi, cand au ajuns, au fost inrobiti si tinuti pt. ca era lipsa de forta de munca. Erau buni aurari, faurari. Unii robi boieresti erau nomazi dar se intorceau o data pe an la boierul stapan pt. dari. Multi romi neinrobiti au trait ascunsi prin codrii in conditii de saracie groaznica. Uneori alaturi de tatari.

      Bun asta despre istorie, dar subiectul adevarat e "supravietuirea". Aici e cheia. Eu cred ca tocmai asta e problema lor: au invatat un lucru foarte bine -sa supravietuiasca si acum se marginesc la asta si nu mai vor sa invete altceva.
      Toata cultura lor se bazeaza pe supravietuire, ai punctat bine. Dar occidentul s-a construit prin promovarea ambitiei, concurentei, cine e mai bun sa castige, cine aduna mai mult, etc. Aici nu e suficient "sa ai dupa ce bea apa" ca sa fii "acceptat". Trebuie sa dovedesti aceleasi calitati ca si ceilalti din jur.

      Imi pun problema daca nu cumva, in tiganie, interesul este ca marea masa de tiganii sa fie fara scoala, si chiar saraci. Sunt usor de exploatat. Astfel bulibasele isi pastreaza influenta. Iar poate ca si parintii fac multi puradei, ca sa-i exploateze (cel putin pe unii din ei) si e chiar de evitat ca acestia sa-si dea seama.
      Astfel s-ar eplica de ce ei refuza scoala.

      E o cultura pe care nu o inteleg. Nu inteleg cum gandesc, dar mi-am dat seama ca se marginesc cu supravietuirea. Si asta i-a salvat de-a lungul secolelor.

      Dar asa cum spui tu: nu prea e romantism la viata rom., decat pt. cei buiaci care de atata indestulare cauta noi modalitati de a-si excita gandirea.
    • +1 (3 voturi)    
      o, ca mila mi-e de mine (Duminică, 14 februarie 2010, 15:06)

      Vasile Porojaneski [anonim] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

      evident, oricine altcineva este de vina, numai tiganii nu. ei "este" baietii buni (care este). aialalti (romani, SECUI, francezi, germani, italieni, maghiari, cehi, etc.) "este" baietii rai prin faptul ca exista.
    • +3 (5 voturi)    
      Stimabile ai parțial dreptate (Duminică, 14 februarie 2010, 16:26)

      mamacerghida [utilizator] i-a raspuns lui si_eu_pe_aici

      Și eu am pacienți țigani care sunt foarte civilizați, curați, punctuali (mai mult decât mulți români). Din nefericire, sunt excepții, și le este destul de rușine pentru faptul că sunt țigani....

      Reforma ar trebui să înceapă din interior, cu oameni cu pregătire (cum ești mata de exemplu). Numai că asta se cheamă muncă de misionar și implică imense sacrificii, mai ales când este vorba de o etnie refractară la normele impuse de societate. Și nu prea văd cine să o facă...

      Văd o grămadă de îmbuibați cu lănțoaie la gât, cu castele cât Casa Poporului și parcuri de mașini în ogradă, pe care îi doare fix în cot de proprii conaționali. Ba mai mult, îi exploatează la sânge, le duc fetele să se prostitueze, îi trimit la cerșit....

      Necazul este că vedeți în denominația "țigan" mai mult ceva peiorativ decât propria voastră nație. Sau o mândrie agresivă și tâmpă afișată cu ostentație peste tot în spațiul public....

      Este foarte simplu să sari cu gura și să te declari discriminat (noi românii din Ardeal am fost sute de ani discriminați dar nu ne lamentăm la infinit!!!), ca să justifici un anume comportament cvasi-general...
  • +6 (8 voturi)    
    tiganii un popor european (Duminică, 14 februarie 2010, 13:14)

    diana [anonim]

    Am fost in noiembrie la Paris,la picioorele turnului effel pe la ora zece se umple de tiganci cu copii in brate si incep sa cerseasca. Culmea e ca nici una nu spunea ca este din romania ,toate(si sunt cu zecile) aveau biletele scrise in 2-3 limbi de circulatie internationala, cum ca ele sunt din Bosnia si sufera de pe urma razboiului binenteles ca daca vorbesti cu ele romaneste TOATE stiu romaneste,deci daca ei se dezic de romania noi de ce sa nu ne dezicem de ei,
    • +1 (3 voturi)    
      dezicerea si inasprirea legislatiei (Duminică, 14 februarie 2010, 13:51)

      vig [anonim] i-a raspuns lui diana

      Da, ar trebui intarita legislatia cu privire la furt, talharie si facuta o analiza economica (eventual de cel cu MBA si masterat economic) cat ar costa o puscarie, gardienii, mancarea si cat ar produce daca i-ar pune la munca pe cei prinsi in delicte asa zis minore. Daca nu au casa sa fie de asemenea prinsi intr-un regim de lucru si sa li se dea si o parte din castig. Cate investitii nationale ar fi in Romania sau Franta facute asa? cate alte contracte paguboase ar fi evitate asa si folosul ar fi si pentru societate si pentru cei in cauza. Dar lege si rigoare! cu vorbe nu se face educatia. Si sa aleaga la puscarie sau cuminte la casa lui sau in tara de origine (India) daca le convine. Altfel daca nu se civilizeaza tot se va ajunge la lucruri mai rele.
      • +5 (5 voturi)    
        protectia copilului? (Duminică, 14 februarie 2010, 15:09)

        vasili [anonim] i-a raspuns lui vig

        din cate stiu si in Romania si in Franta exista o legislatie de protectia copilului si recursul la decaderea din drepturile parintesti incaz de abuz.
        Cine nu vrea sa o aplice?
  • +3 (7 voturi)    
    ''TARA DE ORIGINE'' (Duminică, 14 februarie 2010, 13:26)

    unu [anonim]

    sunt indignat la maxim!!!!! tara de origine a tiganilor este...india,nu mai spuneti lucruri aiurite daca nu cunoasteti istorie!
    • 0 (0 voturi)    
      Hopa cu corectii dar esenta pierduta (Duminică, 14 februarie 2010, 14:33)

      vigni [anonim] i-a raspuns lui unu

      problema cu trimiterea la tara de originie era generica, in paranteza si comentariul e necesar pe solutie. Te-ai legat de ultima idee fapt ce denota indiferenta fata de problema. Poate stii si date istorice mai exacte si decat cele expuse de unii mai sus , dar daca nu cunosti deserviciile aduse de tigani inca de dupa revolutie cand terorizau Germania prin Alexanderplatz-Berlin, prin gara Lichtenberg si Europ si culmea am intalnit si in New York tiganci cu bilet in mana ca au suferit la revolutie in '89 si asta pana in 2010, cum numesti dumneata? Unii s-au 'romanizat', ca sa nu zic civilizat sau adaptat la viata sociala, dar altii fura pe cand semeni de ai lor muncesc din greu, au familie si sunt oropsiti ca o gramada de romani.
  • +2 (2 voturi)    
    despre ''romanes'' (Duminică, 14 februarie 2010, 14:22)

    urs [anonim]

    Domnule hai sa fim bine intelesi, aici nu e vorba de romi in speta ci si de romani in general... ne facem de rahat pentru ca toti suntem o apa si un pamant. Sa va spun ce am vazut eu ieri in timp ce imi faceam cumparaturile intr-un oras din Franta unde si locuiesc, 2 tipi de ednie roma erau beti si beau o sticla de vin in plina strada si "vorbeau" ca niste nesimti, tare. sa fim seriosi pot da exemple si de romani ca si din-astia am vazut pe aici care fac tot la fel. suntem in "groapa" toti... pacat , avem multi oameni care se duc si lucreaza pe bani frumosi in tari europene, de astia de ce nu se spune nimic,si se spune numai de ''gunoaie'' .D'le avem si noi valori dar mai bine vorbim urat, ca scandalul merge bine in Romania...
  • -1 (1 vot)    
    si va mai miratzi (Duminică, 14 februarie 2010, 14:22)

    jimmy crackers [anonim]

    si'i injuratzi pe nemernicani ca nu va da vize...
    pai ce ei nu se informeaza de cine e rromannii ce ce poate ei .. ?!
    muschiul tziganesc e renumit.
  • +1 (5 voturi)    
    deserviciu (Duminică, 14 februarie 2010, 14:35)

    Ioan [anonim]

    "Tiganii de pe strazile din Paris "sunt cetateni europeni, domnilor de la Le Monde , parca acum , v-ati fi dorit un pic de discriminare si sa nu fi fost lasati sa umble liberi prin toata Europa. Dar cum nu poate fi vorba de discriminare , resemnati-va , dati-le la cateva luni cate 300 euro , mai plimbati-i si cu avionul , mai dati-le si cate un porc, dar aveti mare grija , va pute-ti trezi ca-si sacrifica purcelul chiar prin centrul Parisului . Sa stiti ca si la noi , cam toti astia primesc si ajutoare sociale . Altfel , de unde bani sa umble prin toata lumea . Pentru un taran roman care are doi copii la facultate si numai el stie cum face sa-i tina la scoala , inca nu am auzit sa se aloce vreun ajutor social , iar taranul sta la casa lui si isi vede de treaba , nu umbla la cersit prin lume . Imaginea mai apropiata de realitate asta este. Asa ca deserviciul de imagine adus Romaniei , este foarte clar alimentat artificial , de asemenea titluri cum este acesta . Parerea mea , ca om simplu , ca nevinovata aparitie intr-o publicatie de renume a unei asemenea remarci , constituie un lucru foarte grav , iar adevaratul deserviciu adus Romaniei de aici are sa vina . Pacat ca ai nostri mai mari , nu stiu , nu vad , nu zic nimic si nu fac nimic (cum nu au reactionat nici in alte situatii mult mai grave , parca dorm) , asa ca dragi domnilor de la Le Monde , puteti face orice remarci . Nu va va deranja nimeni . De un singur lucru insa , sa aveti grija . Nu le mai ziceti tigani , pentru ca ei acum se numesc RROMI si ati putea sa-i suparati rau.
    Of , mi-e tot mai greu sa fiu roman.
  • -1 (7 voturi)    
    romanul verde (Duminică, 14 februarie 2010, 14:36)

    SM [anonim]

    Nu pot sa nu fac comparatia intre comentariile de aici si cele de pe Le Monde. Si, din pacate, francezii au dreptate. Romania a persecutat si va persecuta tiganii. De cand i-a 'eliberat' din robie, dandu-le libertatea de a nu avea un acoperis deasupra capului, trecand prin comunism, unde practic erau pusi in ghetouri si pana acum.
    Da, romanul verde, pur, tras direct din Burebista. Bineinteles, fara influente ale tuturor popoarelor migratoare care au trecut prin Europa. Natiunea ospitaliera, care isi rupe ultima paine de la gura pentru un oaspete, natiunea crestina. Natiunea asta de fapt vrea 'solutia finala' pentru tigani, fara a se uita in spate si a reflecta la istorie.
    Pentru ca nu vrem sa ne uitam la mizeria care ne inconjoara, pentru ca e incomoda si ne obliga la actiune (pozitiva). Mai bine eliminam problema... nu?
    Si inainte sa-mi ziceti ca Romania a incercat sa faca ceva, nu, nu a incercat.

    @Hotnews.ro: Nu aveti vreun regulament impotriva xenofobiei in comentarii? Daca aveti, si nu eliminati majoritatea comentariilor de aici (inclusiv al meu, daca asta e pretul), inseamna ca incurajati sentimentele de genul celor exprimate aici.
    • +3 (5 voturi)    
      "nuante" (Duminică, 14 februarie 2010, 17:24)

      toma [anonim] i-a raspuns lui SM

      asa e,uscaturi exista la toate natiile-problema e ca la unele procentajul bate spre 95,in timp ce la altele -spre 5;toate natiile au trecut prin perioade cumplite,dar atunci cand vremurile s-au linistit,au incercat sa-si amelioreze conditia umana prin munca,scoala,tenacitate-chiar sacrificii-la tigani nu prea vezi aceasta dorinta,cat despre sacrificii...cand au fost eliberati din iobagie,taranii europeni au umblat cu cersitul,pretinzand case,ajutoare sociale etc.?"dezmostenitii soartei,care au plecat in "lumea noua",au cerut ceva,pe motiv ca au fost discriminati in tarile de origine?nu,au cerut doar dreptul la MUNCA si pe acela ca prin MUNCA sa arate ca nu meritau soarta pe care au avut-o si nici prigoana care i-a impins in necunoscut;fac tiganii asta?cand o vor face:vor munci cinstit,vor face scoala,vor incerca sa traiasca asemenea MAJORITATII oamenilor din aceasta lume si cand nu vor astepta doar pomana-vor merita respectul celorlali si atunci nici nu va mai conta cum se numesc-vor fi doar OAMENI
  • +6 (8 voturi)    
    Chiar așa?! (Duminică, 14 februarie 2010, 15:57)

    mamacerghida [utilizator]

    Citind opiniile aș crede că fac parte din cea mai civilizată nație de pe pământ, cea română. Dar, tot ca româncă nu pot să nu constat cum, în ultimii ani poporul meu s-a "țigănit". Românii se comportă în marea majoritate precum cei pe care îi arată cu degetul (țiganii), le-au împrumutat masiv subcultura (graiul, apucăturile...). La nunțile noastre a devenit rușinos să se mai cânte muzică populară românească, oricum dacă se cântă, toți stau la mese... Treaba se schimbă radical la manele când, toți sunt în picioare și dau din buric.

    Din mașini fițoase bubuie manelele în draci deși, șoferii lor sunt români sadea.

    Fenomenul "cocălari & prințese" care a infestat tineretul este tipic țigănesc...

    Dar apetitul nostru pentru "jmechereală", furt, lene, minciună, țepe de unde l-am împrumutat?!...

    Centrul Bucureștiului pare rupt din "Țiganiada" lui Budai-Deleanu, iar clanurile și mafiile țigănești fac legea în orașe precum Craiova, București, Iași, Brăila, Timișoara sub atenta oblăduire a autorităților române (nu țigănești!!!), care stau de "6"...

    Numai o națiune civilizată poate să civilizeze și să intergreze o etnie. Dar când stai cu ochii lipiți pe Taraf TV, OTV, Iri&Monica, Behecalii și toți cretinoizii din fotbal, nu poți avea prea mari pretenții....

    Sigur, Monsieur Lellouche dă cu grație cu mucii în fasole, ipocrizia Europei este, cel puțin în cazul țiganilor, ruptă în ...tur... Europa, prin lege, nu are cetățeni de categoria a doua (infractorii trebuie pedepsiți în mod egal, indiferent ce pașaport au!). Vestul s-a ridicat folosind mână de muncă ieftină, de import (turci, iugoslavi, maghrebieni, est-europeni). Acum, că a înțărcat bălaia și s-a împuțit brânza, au descoperit că au cam mulți arabi, negri, țigani care freacă manga, sporesc infracționalitatea, se ocupă cu droguri, trafic de persoane.

    Nasoool madam Europa, dar ce ne facem cu drepturile minorităților care iată, azi-mâine, devin majorități?! Și n-o să se mai numească Europa ci Eurroma...
    • +1 (1 vot)    
      intrebare (Duminică, 14 februarie 2010, 17:30)

      toma [anonim] i-a raspuns lui mamacerghida

      ai citit "Tiganiada"?sa stii ca NU merita sa asemeni problematica (si eroii)acestei opere cu realitatea din Bucurestii de azi-acolo "tiganii"-sau,ma rog-cei care "la fel au facut precum tiganii oarecand"-cum zice autorul-lupta pentru cu totul alte idealuri decat ceea ce zici dumneata ca vezi azi in capitala
    • +1 (1 vot)    
      si atunci, care e solutia? (Duminică, 14 februarie 2010, 22:41)

      sf valentin [anonim] i-a raspuns lui mamacerghida

      hm, vad atatea exemple in comentariile postate aici de cate fac tiganii, de cate ne fac noua, romanilor...ne varsam si noi amarul la psihologul de serviciu in care s-a transformat pagina asta...
      si atunci, care e solutia? sa lasam 'e de datoria guvernului' ca stim cu totii ca suntem o tara saraca... de unde bani si pentru asta? dar, noi, romanii cine suntem? avem ceva mai bun de aratat? de ce nu aratam? oare nu avem niste orgolii mai mari decat suntem in stare sa ducem? oare cat % din 'romanii de rand' traiesc ca la portile orientului in ritm de manele?
  • +1 (5 voturi)    
    Tziganii nu sint romani si nu vor fi niciodata (Duminică, 14 februarie 2010, 16:10)

    T+C [anonim]

    Tziganii nu sint romani si nu vor fi niciodata.
    Romania nu este tzara de origine a tziganilor.
  • +6 (6 voturi)    
    vocatie (Duminică, 14 februarie 2010, 16:37)

    ciuperca [anonim]

    In orasul Tandarei este un cartierStrachina locuit in mare parte de tigani,au si scoala generala.Pe vremea comunistilor mergeau la cersit in Transilvania si-n Bucovina,pentru ca acasa nu le dadea nimeni nimicde pomana ,neplacandu-le munca.Azi si-au largit aria de cersit si s au specializat in ascoate bani din orice slabiciune a statului,ajungand sa faca copii in Anglia,Norvegia ,Danemarca si sa capete ajutor social.Sa vedeti ce case isi fac tiganii din cersit ,nu-ti mai vine sa mai muncesti.Pacat ca nu-si pun aceasta capacitate extraordinara de adaptare in slujba muncii si nu a excrocarii celor de buna credinta.Totul are un capat si-n final UE o sa se implice si-n aceasta problema grava,daca se are in vedere rata lor de natalitate.Sa ne ajute Dumnezeu !
  • +3 (7 voturi)    
    sunt (Duminică, 14 februarie 2010, 17:53)

    mihaela [anonim]

    satula de acest subiect.Sunt satula si mi-a ajuns de cate ori am dat explicatii ca romanii nu sunt una si aceeasi cu tiganii. In Elvetia,la Lucerna,pe pod tuciuriii canta de mama focului la acordeon.Intorci capul si treci mai departe.La Copenhaga am dat de nenumarate ori explicatii legate de deiferenta etnica.La Oslo,in fata primariei sunt ciorchine tiganii romani.La Paris toti te privesc intr-un fel anume cand spui ca esti roman.Occidentul,cel care ne dadea lectii de drepturile omului,a ajuns acum sa ni-i trimita pachet inapoi.Sa-i tina sanatosi si sa se bucure de ei ca noua ne este mai bine asa! PS- 1.trebuie sa va spun ca nu pot fi confundata cu o tiganca pt ca sunt roscata ,ochii verzi si tenul alb;2.recunosc ca nu am ajuns inca in Laponia la Mos Craciun,dar nu m-ar mira sa fie si pe acolo tigani si in curand sa explodeze un scandal international ca l-au mancat pe Rudolf!
  • -1 (1 vot)    
    da, dar nu numai (Duminică, 14 februarie 2010, 21:15)

    o romanca prin lume [anonim]

    hai sa aratam si altceva despre Romania.
    si eu ma lupt cu ideea ca Romania = tigani. Oameni cu care interactionez ma intreaba, prieteneste, despre Romania si despre tigani...Evident ca spun ca sunt doar o minoritate, dupa stiinta mea, nici macar cea mai importanta numeric din Romania...si ca Romania inseamna si altceva.
    insa, sper sa ma insel, impresia traita pe propria-mi piele e ca romanilor le e si rusine sa-si afirme originea atunci cand locuiesc in vreo tara occidentala, de frica sa nu fie asimilati cu tiganii. nu generalizez, dar ce vad eu e ca romanii, cand aud vorbindu-se romaneste in jurul lor, devin muti. si atunci... ne mai miram ca tot ce transpare despre noi sunt 'les petits Roumains' care cersesc in metrou? nu mai zic ce se intampla in Italia...
    si cum cred ca romanii care traiesc in strainatate sunt cei mai buni ambasadori ai imaginii tarii, ca pot face mult mai mult decat planul nu stiu carui ministru cerut de nu stiu care organizatie...v-as propune sa incercam in lumea noastra mica - cercul nostru de cunoscuti - sa aratam si altceva despre Romania...poate asa perspectiva se mai largeste si ajunge la ceva mai decent pentru noi toti...
  • -1 (3 voturi)    
    Discriminare (Duminică, 14 februarie 2010, 21:54)

    gabriel [anonim]

    Nu inteleg cum poporul francez,expert mondial in democratie si libertate personala nu reuseste sa creeze conditiile necesare pentru ca populatia roma venita din Romania sa nu mai fie expusa la oribilele acte de discriminare la care ii supun romanii de la ei din tara.Cred ca ar trebui intensificate presiunile asupra guvernului roman pt.ca acesta sa convinga populatia sa se lase talharita,violata,deranjata cu tot felul de paranghelii de seara pana dimineata si de dimineata pana seara.In felul acesta minoritarii vor deveni majoritari,noi vom disparea din peisaj si nu va mai avea cine sa-i discrimineze.Te-ai prins?.Noi suntem de vina ca nu parasim aceasta lume mai repede.
  • +1 (5 voturi)    
    fiti atenti. (Duminică, 14 februarie 2010, 22:29)

    letitia [anonim]

    fiti atenti sa nu faca stat in stat ca de se inmultesc si ne intrec ca populatie pe teritoriul nostru ,va fi vai si amar.Mai marii occidentali sa-i duca cu avioanele in India in tara lor de bastina si sa se faca referenduuri ,sa fie intrebat poporul daca vor ca acesti nomazi antisociali si teroristi sa ramana sau nu in tara.
  • +1 (3 voturi)    
    hallooo fiscul!!! (Duminică, 14 februarie 2010, 23:22)

    resita31 [utilizator]

    sper sa iasa odata legea aia a lustratiei fiindca is tare curios cum isi vor justifica tiganii averile...
    • 0 (0 voturi)    
      Lustratie (Luni, 15 februarie 2010, 14:09)

      G. [anonim] i-a raspuns lui resita31

      Legea lustratiei nu se refera la modul de dobandire a averii.Se refera la activitatea politica(inPCR)in acest caz si eliminarea activistilor din randul persoanelor cu forta de decizie din stat.
  • -1 (3 voturi)    
    tiganii vor pleca,dupa modelul evreiesc..... (Duminică, 14 februarie 2010, 23:56)

    catalin teodor [anonim]

    regimul bolsevic care a terorizat ROMANIA dupa cel de-al doilea razboi mondial,a umplut raiul de sfinti prin tragediile detinutilor politici martirizati in inchisorile comuniste...unicul avantaj-serviciu pe care acel sistem odios l-a adus tarii a fost ca evreii,de voie de nevoie au parasit ROMANIA...nu multi cunosc situatia tragica si aparent fara iesire in care se afla ROMANIA datorita penetrarii profunde in toate structurile statului de catre minoritatea evreiasca care in mai putin de 100 de ani ingenunchease politic si economic intreaga natiune...EMINESCU a fost printre putinii jurnalisti care au avut curajul sa denunte jaful evreiesc,platind pentru patriotismul sau cu viata...acum,saracia din ROMANIA poate avea din nou cel putin un efect benefic:plecarea tiganilor din ROMANIA..NU TREBUIE SA ACCEPTAM,NICIODATA LIMITAREA DREPTULUI LA LIBERA CIRCULATIE IN AFARA TARII A MINORITATII TIGANESTI...ANI DE ZILE NE-AU CRITICAT OCCIDENTALII CA NU-I INTEGRAM,SA SI-I TINA SANATOSI...
  • 0 (0 voturi)    
    scrierea cu majuscule (Luni, 15 februarie 2010, 23:49)

    kibby [utilizator]

    apare in doar in comentarii cretine, fara legatura cu site-ul


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă