Panama a marcat joi aniversarea a 10 ani de la sfarsitul controlului american asupra celebrului canal care leaga Oceanul Atlantic si Oceanul Pacific, Mult timp canalul a fost considerat unul dintre minunile ingineriei mondiale. Canalul a redevenit sub controlul statului panamape 31 decembrie 1999, potrivit AFP

Acum, canalul grandios construit intre 1904 si 1914 de catre americani, dupa o incercare initiala franceza esuta, este o entitate independenta si profitabila, au declarat liderii din panama.

"Am reusit. Astazi, canalul este condus intr-un mod eficient si profitabil. Aceasta este o sursa de mandrie nu doar pentru Panamia ci si pentru comunitatea internationala", a declarat presedintele Ricardo Martinelli.

Potrivit organizatorilor, canalul a adus incasari 4,7 miliarde de dolari din taxe incepand cu 2000, comparativ cu doar 1,8 miliarde de euro adusi intre 1914 si 1999, cand a fost sub administratia SUA.

Ceremonia de joi survine la patru luni de la inceperea lucrarilor pentru largirea canalului. Costul lucrarilor a fost estimat de experti la 5.2 miliarde de dolari, si ar trebui sa terminate pana in august 2014, la un secol de la inaugurarea canalului.

De la inaugurare si pana in prezent peste un milion de nave au trecut canalul. Statele care utilizeaza cel mai des canalul sunt Statele Unite, China si Japonia.

Canalul Panama (spaniola: Canal de Panamá) este un canal important care traverseaza istmul Panama in America Centrala, legand oceanele Atlantic si Pacific. Constructia canalului a reprezentat unul dintre cele mai mari proiecte de inginerie intreprinse vreodata, potrivit Wikipedia.

A avut un impact enorm asupra navigatiei, deoarece navele nu mai trebuie sa treaca pe drumul periculos prin Trecerea Drake si Capul Horn in punctul cel mai sudic al Americii de Sud.

O nava care pleaca New York catre San Francisco prin canal traverseaza 9 500 km, mult sub distanta de 22500 km pe care o presupunea ruta ocolitoare pe la Capul Horn.