Aurescu a argumentat necesitatea ca instanta de la Haga sa nu se limiteze la a raspunde strict, limitativ intrebarii puse de Adunarea Generala - daca declaratia de independenta a institutiilor provizorii de administrare autonoma din Kosovo este conforma cu dreptul international -, ci problema juridica reala pe care Curtea trebuie sa o solutioneze se refera, in viziunea Romaniei, la a evalua daca dreptul international interzice sau nu crearea unui stat nou prin secesiune unilaterala, in circumstantele cazului examinat.
De asemenea, Bogdan Aurescu a mai aratat ca acceptarea ideii ca secesiunea unilaterala ar fi permisa de dreptul international, ca integritatea teritoriala s-ar aplica numai intre state, iar actorii non-statali nu ar fi obligati sa o respecte ar implica faptul ca orice portiune de teritoriu a oricarui stat si-ar putea proclama independenta: „...aceasta ar duce la consecinte extrem de severe pentru ordinea juridica internationala. Ar insemna ca orice provincie, district, judet sau chiar cel mai mic catun din orice margine a oricarui stat ar avea permisiunea dreptului international sa isi declare independenta si sa obtina secesiunea. (...) Aceasta concluzie nu poate fi acceptata. Interdictia secesiunii unilaterale este unul dintre (...) elementele integritatii teritoriale”, a spus Aurescu in fata judecatorilor. Delegatia Romaniei a argumentat, astfel, ca principiile integritatii teritoriale si suveranitatii reprezinta pilonii fundamentali ai dreptului international, de la care nu se poate deroga.
Secretarul de stat roman a mai spus ca ca declararea independentei Kosovo incalca rezolutiile relevante ale Consiliului de Securitate al ONU, care impun ca statutul final al Kosovo sa se bazeze pe un proces politic fundamentat pe negocierile si acordul celor doua parti implicate. „Consiliul de Securitate nu putea in niciun caz sa impuna unui stat sa accepte secesiunea unei portiuni din teritoriul sau in absenta unui acord intre partile interesate”, a subliniat reprezentantul Romaniei.
![]() |
| Echipa Romaniei la Haga in procesul Kosovo Foto: MAE |
![]() |
Asa numita „secesiune-remediu”, adica existenta unei exceptii de la aceasta regula – respectiv in cazul in care locuitorii unor parti a statelor existente sunt supusi unor incalcari grave ale drepturilor omului, este o institutie controversata si contestata in dreptul international. Oricum, situatia provinciei Kosovo la „data critica” – respectiv 17 februarie 2008, data proclamarii unilaterale a independentei – nu era de o astfel de natura incat sa justifice „secesiunea-remediu”.
In final,Dinescu a prezentat concluziile rezultand din pledoariile scrise si orale ale Romaniei, care conduc la constatarea ca, in viziunea Romaniei, declaratia de independenta a Kosovo nu este conforma cu dreptul international.
Pledoariile scrise si cele orale au fost pregatite de o echipa de diplomati juristi din MAE roman, care include si fosti membri ai echipei care a participat la procesul de delimitare maritima in Marea Neagra. Astfel, pe langa cei doi pledanti, din delegatia romana au facut parte: Calin Fabian, ambasadorul Romaniei la Haga, Ion Galea, director in cadrul Directiei Generale Afaceri Juridice din MAE, Irina Nita, consilier juridic in cadrul ambasadei Romaniei la Haga, Alina Orosan si Felix Zaharia, diplomati in cadrul Directiei Generale Afaceri Juridice din MAE.





















Cred că ai citit cărți de Vadim sau alți stupizi...
Alta data nu mai scrie daca esti pe dinafara!
Populatia republicii era de 15820133 de oameni din care majoritatea 37,42% erau romani si doar 17,97% erau sarbi (censul din 1910). La censul din 1900, romanii erau 40,4% ...in doar 10 ani scazand cu 3%.
In Serbia exista un numar foarte mare de vlahi (nu sunt recunoscuti ca romani) unele estimari ducandu-i chiar si azi la aprox 400.000 de oameni...Patriarhul Nicodim afirma in 1942 ca numai in tinutul Timocului sarbesc traiesc 550.000 de suflete romanesti. Sarbii in schimb afirma ca in Serbia sunt 34576 de romani si 40054 de vlahi. Cu asa prieteni, ce ne mai trebuie dusmani...
Poate 1582133, nu de alta dar toata Romania nu avea 16 milioane de locuitori in 1918.
In plus, prin 1944 - 1945 Tito umbla ca cu caciula intinsa pe la Stalin sa ii incunviinteze ocuparea din nou a Banatului...
Cu ce nu prea sunt de acord cu lugojanul este ca razboiul din Yugoslavia din anii 90 este cam in aceeasi masura si opera croatilor, nu doar a sarbilor...
Sarbii s-au cam bagat singuri in toate mizeriile astea, .....
La romani e un proverb: a vazut cineva cal verde si sarb cuminte ?
Teoretic pare bina ca ne opunem independentei Kosovo, in forma in care s-a declarat, atentie la nuanta... Inca o data suntem aprope de sarbi, ca si in 1941, dar este ca o frectie la un picior de lemn... atitudinea lor fata de romanii din Timoc este dovada "prieteniei" lor fata de romani..
am fost in Serbia si am vazut cum sunt tratati romanii: cu respect si admiratie
cand americanii ii amenintau cu un alt razboi daca nu se cumintesc in problema Kosovo, ei erau pe strazi si cereau dreptate
si fluturau steagul Romaniei!
iti place sa vorbesti din carti...
exista probleme intre sarbi si romani, mai mult sau mai putin istorice, mai mult sau mai putin politice... dar cand abuziv unii rup o parte dintr-o natiune pentru a o ucide, te bate Dumnezeu daca stai si carcotesti de pe margine
Kosovo e plina de istorie, de biserici si manastiri ortodoxe, e echivalentul Moldovei noastre - e leaganul natiunii sarbe, iar marile puteri au dat-o musulmanilor tocmai din cauza asta
si uite respectul musulman pentru un lacas de cult crestin:
http://www.youtube.com/watch?v=fkgHkxIfgBc
Asa ca lasa ura si prostia si sari in ajutorul celui ce i se face strambatate!
cat despre administratia "sarbeasca", hai sa rectificam si sa zicem de ocupatia germana (care nu prea a contat, ce-i drept) si de regimul comunist (cu stramutarile lor de populatii si alterarea compozitiei etnice), care de fapt a condus la situatia de acum
analogiile tale cu Ardealul sunt complet deplasate, Ardealul este si a fost romanesc (chiar daca sub ocupatie austro-ungara), asa cum Kosovo este si a fost sarbesc (sub diverse alte ocupatii)
faptul ca i s-a schimbat compozitia etnica intai sub comunisti si apoi sub presiunea teroristilor albanezi care i-au impins pe sarbi afara justifica o reparatie nu inca o lovitura
in alta ordine de idei, mi se pare trist ca unii au creierele atat de spalate de propagnada...
cand citesti o carte sau macar un articol de pe wikipedia gandeste-te daca nu cumva ai o viziune unilaterala asupra situatiei
Din Gardianul 27-08-2009
dar nu poti condamna o natiune in ansamblu pentru actiunile unor indivizi
au si ei vadimii lor
imaginati-va ca va continua procesul de islamizare al Europei... cine o sa accepte un stat separat pentru ca 1/4 (prin absurd) din populatia musulmana ar dori aceasta?
In schimb ataci persoane si vorbesti in slogane si legende urbane.
1. Romania nu are nici un interes sa sustina secesiunea Kosovo si nu numai Romania.Nu din dragoste de sarbi face asta.
2. Principial nu poate fi acceptat asa ceva. Secesiunea unilaterala da nastere la situatii ce pot genera o serie nesfarsita de conflicte unele instrumentate abil de forte interesate. Gandeste-te doar la chestiunea Sudetilor, la declansarea invadarii Poloniei. Gandeste-te la zona conflictelor inghetate de la E de Marea Neagra. Odata deschisa aceasta poarta vor navali peste omenire un sir nesfarsit de probleme grave ce nu vor mai putea fi solutionate pasnic.
Sustin punctul de vedere al Romaniei in acest caz.
Banuiam io ca ne cam minte comunistii astia cind ne invata la istorie ca ne-am aparat intotdeauna teritoriul si nu i-am atacat pe altii niciodata ca sa le luam lor teritoriile.
Fenomenal ,aveti dreptate , armata romina nu si-a facut datoria si nu a aparat trupul sfint al tarisoarei noastre , nu a a sarit la gitul nemernicilor de sarbi in 1918 si ei ne-au luat Banatul.
Poate ca totusi era dupa un rasboi mondial si nu mai avea puterea dinainte cind le-a luat de la bulgari judetele cu vedere la mare.
I-o credeam ca nu i-a lasat Hitler sa atace pe unguri in 1940 cind cu dictatul ,dar nu ei nu si-au facut datoria ,era doar cu numele maresal si nu stia ce-i aia sa-ti aperi tara de unguri si nici de comunisti ca doar in 1920 au dat jos pe Bela Kun la Budapest si apoi si apoi si-au pierdut suflu ,cum sa- atace armia romana pe unguri.
Ca norocu ca Hitler si-a schimbat dispozitia si ne-a dat voie sa facem Rominia Mare pina pe la Stalingrad , da ce sa-i faci nu a iesit dar Taica Stalin a zis sa o facem mai bine invers pina prin Tatra.
Dar iacata ca nemernicilor de sarbi nu ne dau pace si agenturile lor dau navala la Tmisoara dar de data asta sintem si noi pregatiti si Domnii Generali Stanculescu si Chitac stau la datorie si le trag o mama de bataie sa le mearga fulgii.Asa le trebe.
Ce bine ca tine totusi americanii cu noi , ne-au ras ei Ploiestiul da ne lasa acuma sa face Rominia mare pina la Kabul si Bagdad numa sa nu le luam datoria ca nu au ce plati ,o fost recolta proasta de curmale si nu-s bune.
Si mai zice ca sintem Slugi .Nu le e rusine.Doara s-o unit si Moscova si Washington Ba chiar si Realitatea si tot nu putura sa ne bage pe git pe Geoana cum da marturie chiar acilea pe Hotnews.
Romania vrea sa ne se creeze un precedent asemanator celui din Kosovo. Atata doar si argumentele juridice sunt impecabile.
vreau sa-i stiu si sa-i apreciem, asa ne ridicam.
In cazul ca 'Interesul Natioanal' se rezuma la respectarea 'Principiului integritatii teritoriala a statelor' cred ca Romania nu are astfel de probleme decat in mintea istericilor vadimisti care isterizeaza prin contagiune istericii extremisti maghiari din Romania.
In plus prin aceasta sustinere cred ca Romania isi stirbeste fara justificare 'Interesul Noational'.
Cred ca pofta de autonomizare este produsa de actuala administrare judeteana si reluctanta in a desfiinta administrarea pe judete si inlocuirea cu regiunile istorice.
Judecata la rece v-ar putea fi un bun sfatuitor....
Avem insa toate motivele sa fim mandri de noi Romania exista si e unitara si nestirbita, isi respecta nationalitatile si are toate motivele sa continue sa si le respecte.
dar hai sa-i apreciem pe ai nostri, ca nu am mai facut-o de mult. bravo romanilor si sa aveti sarbatori fericite, ca romanul stie sa petreaca aceste vremuri indiferent de situatia creata de parazitii societatii.
Cred si sper ca nu se va intampla niciodata asa ceva.
Cum ziceam mai jos, Transilvania are o majoritate romaneasca si nimeni nu ataca integritatea teritoriala a Romaniei. Ar trebui sa terminam cu fricile astea idioate si sa ne dam seama ca un popor are dreptul sa-si hotarasca singur soarta.
Va tin pumnii! Succes!
Transilvania are majoritate romaneasca asa ca nu o ia nimeni. Ar fi cazul sa realizam asta si sa nu ne mai speriem de cai verzi pe pereti.
Da daca e sa fiu logic si nu isteric, atunci lucrurile stau altfel. Nu pot decat sa spun ca adevar graiesti domnule. Jos palaria!
Ori Kosovo e altceva... istoric vorbind, poporul kosovar a existat dar nu a existat poporul albanez... poporul Kosovar isi are originile si a existat pana in perioada interbelica pe actuala zona geografica in care este delimitat astazi Statul albanez... aici e marea problema. Kosovo ar fi trebuit sa se creeze in interiorul albaniei ca si stat cu cate interferente (sa zicem undeva la 100km maxim de actuala frontiera a Albaniei) cu din Serbia, Macedonia, Grecia si Muntenegru. Dar asa ceva era innaceptabil de ... Albania... Si uite asa s-a ajuns la creerea unui stat Kosovo (eu personal sunt de acord cu acest stat dar nu in limitele teritoriului actual ci in cel istoric)!
Stie cineva de ce trebuie sa pledeze Romania la CIJ ?
A dat cineva Romania in judecata ?
Dupa cum ziceau altii mai destepti ca mine, avem un sindrom de inferioritate fata de sarbi. Si ne-am trezit vorbind singuri pe la portile alora mari.
Tocmai am rezolvat criza, i-am rezolvat pe pensionarii care mor de foame, bugetarii care-i dam afara le-am gasit locuri de munca... Ce mai! La banii si prestanta noastra si inteligenta cu care am iesit din criza ne permitem sa salvam poporul sarb de marea nedreptate a istoriei!
Alaturi de acestia mai sunt Ciolos (nominalizat comisar european pt Agricultura), Nicolescu (ales membru in CA al Agentiei Europene pentru Reglementarea Energiei), s.a....
bravo lor si cinste Romaniei!
In plus, prin aceasta atitudine, Romania mai repara cate ceva din raul facut Serbiei (de fapt poporului sarb) in perioada mandatului lui Constantinescu...
Suntem de toata jena, si am ramas la eternul capul plecat sabia nu-l taie. Facem pe noi de frica partizanilor sarbi ne bat sarbi le la politica pana la fotbal in cel mai maret sil. Bravo lor.
Cat despre noi romanii, noi ne punem pres in fata slavismului, probabil din lipsa de civilizatie.
Franta ea in schimb a recunoscut Kosovo, ce sa mai vorbim de americani care i-a recunoscut cu 2 maini, ba mai mult, i-a si scapat de la o moarte sigura.
daca sarbii(tot un fel de rusi ca tot de la bug se trag) or venit si s'or aciuat peste ei asta le da vreun drept asupra pamantului? pe acelasi principiu luara si hunii ardealu' si tineau cu dintii de el - si ce mi'i slav ce mi'i hun
mai cetiti nitel si alte organe in afar' de pravda taica
constantinescu a avut dreptate
iar pe sarbi sa nu'i plangi in timpul ceausescului
din cate'mi aduc io aminte sarbii ii linsau pe romanii scapati inot peste Istru
toate cele bune!
"din cate'mi aduc io aminte sarbii ii linsau pe romanii scapati inot" - si ce va aduceti aminte anume? asta e cea mai aiuritoare sentinta pe care am auzit-o in ultimul timp.
"fratii tai crestini si slavi" is aia de le dau in cap si la romanii timoceni(fratii mei) pe care bucurestiul se face ca nu'i cunoaste
si daca s'ar ridica si ei atunci oare tot asa le'ai gasi scuze?
ma'ndoiesc vadime...
etnia albaneza e singura oaza de tracitate din balcani
mai citeste nitelus dupa cum ziceam
mai intreaba din ai batrani...
cat despre traci, aia au fost acum 2000 si ceva de ani. mai incoace a fost UCK-ul.
in rest, nu mai aberati. nu am gasit scuze nimanui, in schimb dumneavoastra ati vorbit de romani linsati de sarbi dupa ce au trecut dunarea inot??? de unde si pana unde? cine e vadim aici? unde am asociat albanezii cu arabii? (probabil ca o asemenea asociere i-ar fi jignit pe cei din urma :D, dar nu am facut asa ceva)
o sa auzim multe lucruri de bine despre ei peste 10 ani daca Serbia va fi primita in UE.
vor fi un "tractor" si un exemplu pentru tarile din Balcani!
Au avut o putere extraordinara ca, dupa multe razboaie care i-au epuizat si i-au distrus sa se ridice din nou precum pasarea Phoenix si cred ca vor depasi multe tari din zona in urmatorii 10 ani!
Albanezii sunt un popor milenar ca si romanii. Noi si albanezii suntem urmasi ai tracilor si avem vechime in Balcani. Sarbii au ocupat acum 1000 de ani Kosovo, atunci cand triburile slave migratoare s-au stabilit in Europa. Cu toate acestea Kosovo este in proportie de 98% locuit de albanezi si are granita cu Albania. Este un fel de Basarabie. Orice analogie cu Transilvania este valabila numai daca ungurii sunt in situatia serbilor si nu in cea a albanezilor care sunt urmasii tracilor iliri.
dar, in acelasi registru, sarbii nu au voie sa fie prietenii mei (romano-catolica si majoritar romanca, un piculet slava)? e, uite ca sunt. in primul rand pentru ca ii percep ca pe un popor puternic, voluntar, sensibil. da, sunt "ai dracului", dar fratiorii lor (sau ai dumneavoastra), albanezii sunt fix la fel, daca nu mai rau (a se vedea UCK-ul si vendettele traditionale albaneze).
Ai dreptate! Un popor la care-i negi existenta n-ai de ce sa-i dai drepturi! Le dai femei si le inchizi gura. Iti pupa aia p-orma mana si-ti zic 'fratii nostrii sarbii' desi e notoriu si cunoscut ca de fapt istoric ei sunt verisori cu albanezii pe linie tracica.
Dar nu cumva ca romanii astia sa mai ajunga la nivelul de constiinta nationala si cunoastere de pe vremea cand statul Albanez se crea prin actul istoric de la.... Bucuresti... Ca deh, sangele apa nu se face si e nasol....
Chiar asa tu sti ce e aia un mileniu ? Ce era aici acum 1000 de ani sau ce era acum 2000 de ani.
Imi pare bine ca singele tau e pur si te consideri ca "suntem urmasi ai tracilor si avem vechime" si nu ai nici o legatura cu romanii de ex.
si poate ca asa a si ramas mintea ta la nivelul tracilor.
Pentru stiinta ta insa domnitori in Valahia nu sint atestati decit de prin 1200 si anume Seneslau care Shit! era cam slav.
Dar succes in continuare in citirea nemuritoarelor opere scrise in limba Traca cu care te mindresti.
Sper ca nu mai scri in romana si treci si cu scrisul la Traca.
Alt mit urban...
Aici nu e vorba ca si-au declarat kosovarii independenta si gata, ideea principala este ca se creaza un PRECEDENT, iar cum la noi exista vreo aproape 1 mil de bozgori in 3 judete, tu Lugojanu, poate tragi concluziile care merita ;). Oricum nu conteaza foarte mult parerea Romaniei in problema dintre Serbia si Kosovo, conteaza sa nu se creeze un precedent.
Bafta
ca tot suntem la capitolul observat comentarii dubioase, am observat ca toate comentariile anti-sarbi vin, atunci cand autorii lor se identifica geografic, din zona banatului, niciodata din cea a mehedintiului. prin urmare, problema nu cred ca este cu sarbii, ci undeva in spatiul nostru si in ambitiile si intoleranta noastra.
Am respect ptr. sarbii din Romania. Am intalnit multi sarbi in banatul romanesc care au recunoscut greselile sarbilor in relatia cu celelalte popoare din Yugoslavia. Tot respectul pentru ei.
Ceea ce tu imi ceri insa e sa inghit pe nemestecate politica lui Milosevici fata de nefericitii din Yugoslavia care au avut ghinionul de a fi nesarbi. Scuze, dar asa ceva eu nu pot face. Sa nu-i spui unui prieten cand greseste e orice, mai putin respect.
Aici nu e vorba ca si-au declarat kosovarii independenta si gata, ideea principala este ca se creaza un PRECEDENT, iar cum la noi exista vreo aproape 1 mil de bozgori in 3 judete, tu Lugojanu, poate tragi concluziile care merita ;). Oricum nu conteaza foarte mult parerea Romaniei in problema dintre Serbia si Kosovo, conteaza sa nu se creeze un precedent.
Bafta
Inteleg, in perioada 1918-1922 s-a putut deroga de la aceste principii si de atunci nu se mai poate.
solutia care a fost aplicata in kosova a fost impusa de realitate: milioane de refugiati, copii care nu putea sa mearga la scoala sau invatau in baraci si o evolutie catre o catastrofa umanitara. solutia aplicata a fost singura care putea normaliza viata acestor oameni si chiar asta s-a realizat....
cum s-a ajuns la aceasta situatie? evident ca de vina au fost toti. kosovarii nu-i acceptau pe sirbi iar sirbii nu puteau da drepturi kosovarilor.... ce erau sa faca occidentalii? sa continue sa cheltuiasca milioane si milioane de dolari in tabere de refugiati? sa accepte continuarea la nesfirsit a luptelor?....
sa fim realisti. daca exista alta solutie de normalizare a vietii ar fi fost aplicata dar evident ca nu exista alta solutie......
procesul asta la care romania s-a bagat ca musca in lapte este fara sens. kosovo nu va mai fi niciodata o parte a serbiei, ne place sau nu, legal sau nu.....
orice incercare de modificare a statutului va duce la reizbucnirea luptelor si nimeni nu mai doreste asta......
in alta ordine de idei, ce e aia sa fi independent? ai sistem democratic, ai libera circulatie a persoanelor, ideilor.... cei care vor "independenta" au de fapt stresuri de alta natura si-si dau un obiectiv care cred ei le va rezolva problema.....
sintem tara ue. atit timp cit am toate drepturile garantate de ue, ce e aia "independenta"? independenta de cine? o sa ai mai multe libertati daca esti "independent" de nu stiu cine?
si revenim la kosovo; cu bataie lunga atit serbia cit si kosovo or sa devina membre ue. atunci sirbii si kosovarii vor avea aceleasi drepturi si daca traiesc in "cealalta" tara.... doar asa se va realiza o unificare economica in timp ce unificarea politica va deveni un termen fara sens. dar asta atunci cind sirbii si kosovarii vor avea gindirea ue (nu mai repede de 2 generatii....).
nu stiu cati dintre 'comentatori' au fost la pas prin yugoslavia, eu am fost. si am vazut ca se purtau foarte frumos cu romanii, multi chiar vorbeau romana chiar si la 120km de granita.
am vazut insa si un deal unde erau ingropati romanii executati pe vremea comunismului. a existat o intelegere intre ceausescu si tito si erau lasati sa plece 1/4 din yugoslavia cei care reuseau sa fuga. 1/2 sunt pe dealul amintit, restul erau intorsi in romania.
d-asta zic, la nivel de om obisnuit romanii s-au inteles cu sarbii. la nivel de conducatori, au fost probleme dar poate mai putine decat cu alti vecini
Articolul 1
1. Toate popoarele au dreptul de a dispune de ele însele. În virtutea acestui drept, ele îsi determina liber statutul politic si îsi asigura liber dezvoltarea economica, sociala si culturala.
Nu facem decat sa tulburam mai mult problemele. Sa nu ma intelegeti gresit. Nu-i apar sau sustin pe albanezi!! Dar se stie ca ruperea KSV de Serbia s-a produs in niste conditii exceptionale! Trebuie acceptat faptul ca astfel de conditii, in interiorul UE nu se produce !!! asa ca, argumentul precedentului periculos ... e pt cine nu are cunostinta de legislatia, politica, interesele si realitatile europene.
Puteam sa ramanem atat de neutri cat se mai putea, sa lasam lucrurile sa mearga asa cum vor merge.
Prietenia cu Serbia!?!?! Ati uitat ca noi "le-am dat aerul " fortelor NATO sa bombardeze Belgradul? NICI SARBII, Si problema e ca nici NU IARTA!! Asa sunt ei: f. mandri, orgoliosi, si bataiosi!!
A! Si inca un aspect!!!! Ii Invitam pe domnii de la MAE sa pofteasca sa fac o plimbare cu un autovehicul cu tricolorul Romanesc prin Kosovo!!! De Armata sau Jandarmerie!!! Sa vedem unde va prefera sa merga! In Nord unde sarbii trag cu armanentul in vehiculele NATO si UE sau in sud unde albanezii manifesta un sentiment de "iubire" limitata doar de bataia AG 7 sau AKM 47, fata de Romania!!!
Sa traiti cum ati votat