The New York Times: Bucovina este locul unde arta si credinta coexista in armonie, unde caii si vacile impart drumurile cu SUV-urile 

de R.P. HotNews.ro
Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 12:13 Actualitate | Internaţional

Manastirea Moldovita
Foto: Agerpres
Altadata provincie de est a Imperiului austro-ungar, Bucovina este astazi traversata de frontiera dintre Romania si Ucraina. Partea romaneasca a teritoriului este o lume a agriculturii si a dealurilor abrupte si impadurite, unde satele antice si cultura taranilor coexista fara probleme alaturi de noile industrii si de constructii moderne. Sunt cuvintele cu care editorul Ruth Ellen Gruber, de la prestigiosul cotidian american The New York Times, incepe un material dedicat Romaniei. Mai precis - Bucovinei, spatiu pe care l-a descoperit in timpul unei calatorii de o saptamana.

Cai si carute (si uneori cirezi de vaci) impart drumurile cu SUV-urile. Sculpturi complicate din lemn si alte ornamente inca decoreaza multe case satesti si gospodarii. Exemple exceptionale ale mostenirii religioase, explica jurnalistul. Aici se gasesc faimoasele manastiri pictate din Romania, construite in secolele  XV - XVI, cand regiunea - bastion al crestin-ortodocsilor - era amenintata de otomani. Frescele viu colorate de pe zidurile exterioare, capodopere ale picturii bizantine, spun povestile sfintilor si ale eroilor, portretizeaza in imagini epice lupta dintre bine si rau, de la sfarsitul lumii.

Manastirile sunt printre cele mai mari comori culturale ale Romaniei. Editorul de la The New York Times aminteste, insa, ca tot aici exista si locuri religioase mult mai putin cunoscute si rar vizitate, dar ce reprezinta componente importante ale patrimoniului spiritual. Este vorba despre cimitire evreiesti vechi de secole, ale caror pietre funerare erodate inca mai poarta sculpturi extraordinare, care imbina motive folclorice cu insemne religioase, evocand exemple de credinta exprimate prin arta.

Am fost in Bucovina pentru a cerceta arta pietrelor funerare evreiesti. Asa ca am petrecut ore intergi fotografiind pietrele de mormant bogat sculptate, din cimitirele din Radauti, Siret si alte orase. Dar cum am calatorit cu masina, am putut vizita manastirile pictate, a povestit Ruth Ellen Gruber.

Desi sunt multe excursii organizate la aceste manastiri, este nevoie de o masina pentru a vedea toate locurile religioase. Drumurile si, in general, infrastructura din Bucovina au fost modernizate semnificativ de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, in 2007. Acum exista mai multe hoteluri, iar numeroasele pensiuni si case de oaspeti ofera camere ieftine, incheie New York Times.


Citeste mai multe despre   



  
7432 vizualizari
  • +5 (29 voturi)    
    numele de "bucovina" trebuie eliminat (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 12:24)

    turistul [anonim]

    denumirea corecta este NORDUL MOLDOVEI, "bucovina" este denumirea data de austrieci bucatii din moldova pe care au firat-o la sfarsitul sec 18. ce, pe timpul lui stefan cel mare cand au fost construite manastirile se spunea "bucovina" ? evident ca nu ... cine viziteaza manastirile si le asculta pe maicute va observa ca ele nu folosesc NICIODATA denumirea de bucovina, ci NORDUL MOLDOVEI !
    • +5 (19 voturi)    
      corect (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 13:02)

      marius [anonim] i-a raspuns lui turistul

      o precizare corecta. In timpul lui Stefan aici era doar capitala Moldovei, la Suceava.
    • +10 (10 voturi)    
      asa e, austriecii au dat denumirea, dar... (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 13:55)

      toto [anonim] i-a raspuns lui turistul

      ..nu trebuie sa exageram acum si sa fim ultranationalisti. Putem accepta denumirea de Bucovina ca fiind nordul Moldovei. Si Basarabia era o denumire data de rusi la inceputul sec. XIX.
      Cand au luat-o din nou in 1940, au incercat sa din rasputeri sa stearga notiunea de Basarabia care intre timp devenise prea romaneasca. Inainte de sec XIX, se folosea Basarabia doar pt sudul ei, acea zona care a fost a turcilor si care e acum la ucrainieni.
      • +6 (6 voturi)    
        basarabia ... corectie (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 15:32)

        Basarabul [anonim] i-a raspuns lui toto

        Basarabia are numele de la dinastia Basarabilor, care a stapanit in sec. al XIV-lea tinutul dintre Prut si Nistru, numit astazi Republica Moldova.
        • -3 (3 voturi)    
          Basarabia (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 20:52)

          Gabriel [anonim] i-a raspuns lui Basarabul

          Denumirea vine de la padurile de fag ce o acopereau odata.Citeste Iorga.
          • +4 (4 voturi)    
            Bucovina vine de la padurile de fag (Duminică, 8 noiembrie 2009, 21:52)

            Mitica Valahul [utilizator] i-a raspuns lui Gabriel

            Nu Basarabia. Basarabia chiar vine de la Basarab I - nume de origine cumana. De la Iorga cetire.
        • +2 (4 voturi)    
          IN PARTE (Duminică, 8 noiembrie 2009, 8:55)

          sabo [utilizator] i-a raspuns lui Basarabul

          ESTE ADEVARAT, DAR E NITEL MAI COMPLICAT. ACEST DOMENIU AL BASARABILOR ERA BUCEAGUL...RUSII AU EXTINS DENUMIREA PRIN ASTA MOTIVAND CA AU OCUPAT ZONA LA INTELEGEREA CU TURCII DUPA RAZBOIUL DINTRE EI, CAND LA TRATATIVE , AU REUSIT SA IMPUNA CEDAREA BASARABIEI, DECI ABUCEAGULUI.
          CA SA IA TOT EI AU ZIS CA BASARABIA ESTE ...TOATA PARTEA DE PESTRE PRUT.
          DIPLOMATUL TURC CARE A ACCEPTAT ASTA, FIIND CUMPARAT, A FOST EXECUTAT CAND S-A INTORS LA INSTAMBUL.
          UNII DE-AI NOSTRII , CAND TRADEAZA AJUNG MAI SUS.
          • 0 (0 voturi)    
            in funie...? (Luni, 9 noiembrie 2009, 18:08)

            muky [utilizator] i-a raspuns lui sabo

            ...ma indoiesc;nu se mai practica.(glumesc) cu bine
      • +1 (3 voturi)    
        DA, DAR (Duminică, 8 noiembrie 2009, 8:51)

        sabo [utilizator] i-a raspuns lui toto

        LA NIVEL SOCIOLOGIC SI IN IMPUNEREA DENUMIRII IN LUME, SE DA SI O NOTA DE REGIUNE SEPARATA , DE MOLDOVA SA ZICEM.
        CAND AU DAT REPEDE O DENUMIRE ZONEI , IMPARATUL A STIUT CE FACE.
    • -1 (21 voturi)    
      sigur ca da (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 13:55)

      catalin [anonim] i-a raspuns lui turistul

      probabil ca esti un moldovean caruia ii e ciuda ca bucovinenii sunt diferiti. sunt bucovinean si pot sa iti spun ca e o diferenta ca de la cer la pamant intre moldoveni si bucovineni. am stiut sa alegem ce e mai bun si de la stefan cel mare si de la austriecii care au stapanit aceste meleaguri. roadeti-va unghiile in continuare!
      • +1 (13 voturi)    
        cartofarule (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 14:14)

        turistul [anonim] i-a raspuns lui catalin

        da, exista diferente, normal ... aroganta pe care o afisezi e una dintre ele ;)
      • +11 (17 voturi)    
        Clar, se vede (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 14:25)

        muciflenduri c-tin [anonim] i-a raspuns lui catalin

        Sper ca tu nu esti reprezentativ pentru bucovineni totusi...
        Pari mai degraba microbist, iar ideile astea ar trebui sa le tii ascunse, ca nu-ti fac niciun serviciu.
        E fascinant cum bucovinenii din burdujeni merg sa faca hidrotehnica sau filosofia la iasi, dupa care nu se intorc in acel paradis ci raman la oras..
        Am inteles ca nici cei din bacau nu sunt moldoveni ci bacauani, cei din iasi rad de vasluieni si de cei din botosani.
        Oltenii care nu au vizitat moldova povestesc cat de teribil e sa fii moldovean, bucurestenii zic ca oltenii sunt prosti, moldovenii zic bancuri cu olteni, banatul e mama lor si e primul judet in NATO si bastion al civilizatiei europene, ardealul ar trebui sa se inconjoare de sarma ghimpata ca sa se izoleze de ceilalti etc.
        In esenta toate aceste idei sunt rodul unor prejudecati, ale lipsei de cultura si bun simt.
        • +5 (5 voturi)    
          AVETI DREPTATE (Duminică, 8 noiembrie 2009, 8:57)

          sabo [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri c-tin

          MA INTREB, CAND II HAMALESC STRAINII, UN MOLDOVEAN SI UN OLTEAN, MAI SIMT MICILE DIFERENTE?
          CINEVA TOTUSI, PRIN DIVERSE OFICINE PROMOVEAZA INSISTENT IN MEDIA TREABA ASTA.
          ESTE UN SCOP.
        • -4 (4 voturi)    
          varza (Duminică, 8 noiembrie 2009, 17:45)

          andrei [anonim] i-a raspuns lui muciflenduri c-tin

          ba inteligentule, Burdujeni-ul nu face parte din Bucovina, n-a facut parte niciodata, linia de granita in zona a fost valea raului suceava, dincolo de care este situat burdujeni-ul :DDDDD
        • 0 (0 voturi)    
          Primu om normal (Luni, 9 noiembrie 2009, 10:47)

          Lilith [anonim] i-a raspuns lui muciflenduri c-tin

          F bine spus :). Felicitarile mele
        • 0 (0 voturi)    
          nu e generalizata in toata tzara... (Luni, 9 noiembrie 2009, 18:32)

          muky [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri c-tin

          ...dar fiecare zona are "uscaturile ei".si oameni care nu vad intregul,ci bucatzi dintr-un intreg,ca in jocul de puzzle. cu bine
      • +9 (9 voturi)    
        Degeaba - pt catalin (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 14:34)

        gabriel4west [utilizator] i-a raspuns lui catalin

        Daca nu ai fi adaugat ultima rautate, as fi zis felicitari pentru comentariu.

        dar asa ai facut dovada ca degeaba ati stiut sa alegeti ce este mai bun de la stefan cel mare si de la austrieci, ca degeaba...............
      • +13 (13 voturi)    
        Uite asta n-am sa pot suporta niciodata... (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 14:43)

        bgd [utilizator] i-a raspuns lui catalin

        Mai oameni....suntem romani ! Nu moldoveni,bucivineni,munteni,olteni,ardeleni,etc... Oameni cum trebuie gasesti in toate zonele tarii...la fel si oameni aiurea. Eu nu inteleg de ce se cred unii mai buni ca altii doar ca s-au nascut intr-o zona si nu in alta...
      • +9 (13 voturi)    
        bucovinenii sunt moldoveni (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 15:19)

        gabi [anonim] i-a raspuns lui catalin

        Catalin si eu sunt din Suceava, dar bucovinenii sunt moldoveni in acelasi timp. Nu are rost sa discutam diferentele dintre zone. Pai si satele din Vaslui sunt mai sarace decat alea din Neamt, desi sunt cu totii moldoveni. Ideea e ca tu negi istoria. Din cele 5 capitale pe care le-a avut Moldova, 3 sunt in Bucovina(Baia, Siret, Suceava), celelate 2 la Roman si Iasi. Stefan a fost domnul Moldovei, a domnit la Suceava si este inmormantat la Putna, dar se nascuse la Borzesti in Bacau. Desigur turistul exagereaza, intre timp Bucovina a devenit un band romanesc de succes si nu-l poti elimina pt ca e o denumire data de austrieci. Romania este formata din 3 provincii mari isorice: Moldova, Transilvania si Tara Romaneasca. Fiecare, la randul sau, are cateva regiuni cu alte denumiri, dar sunt incluse in ele. Moldova mai are Bucovina si Basarabia. Transilvania are Maramures, Crisana, Banat, desi la fel ca unii bucovineni si unii banateni nu se considera transilvaneni, ceea ce cred ca este discutabil, dar oricum mai discutabil decat problema bucovinenilor. In evul mediu, voivodatul si apoi principatul Transilvaniei era considerat a fi doar intre munti. Banatul, Bihorul faceau parte direct din Ungaria si mai apoi din pasalacul turcesc format acolo si in sudul Ungariei. Dar Bucovina a facut parte din Moldova de-a lungul intregului ev mediu pana la sf sec 18 cand austriecii au ocupat zona. Bucovina a fost separata de restul Moldovei doar 100 si ceva de ani. Un alt argument: graiul care seamana foarte mult, insesizabil pt unul din afara.
        • +3 (5 voturi)    
          Pe undeva (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 16:38)

          Englezu' [anonim] i-a raspuns lui gabi

          totusi turistul are dreptate. Tu spui ca Bucovina a devenit intre timp un "brand romanesc de succes". Interesant este insa faptul ca si ucrainienii considera Bucovina un "brand ucrainian de succes". Ei nordului Bucovinei tot Bucovina-i spun. Si se gandesc si la sudul provinciei. Nu au inventat un alt nume, dar pretind ca au drepturi istorice asupra zonei, care in trecut a fost parte a Galitiei. In vremuri normale s-ar putea considera ca suna mai frumos Bucovina, dar in sine denumirea s-ar putea sa fie periculoasa. Vezi bine ca exista romani care sustin ca Moldova este ceva, iar Bucovina altceva. Gandeste-te cat este de simplu pentru straini sa sustina acest lucru.
          • +2 (2 voturi)    
            TEHNOLOGIA (Duminică, 8 noiembrie 2009, 9:03)

            sabo [utilizator] i-a raspuns lui Englezu'

            IMPERIULUI TARIST SI SOVIETIC.
            ASA AU FACUT SI CU RSS MOLDOVENEASCA PT A ASPIRA LA TOATA MOLDOVA, PE CARE NICI ACUM NU MAI DAU INAPOI.
            UCRAINA ESTE CEA MAI VIRULENTA ORGANIZATIE POLITICA DIN EUROPA.
            SI NARAVASA.
            NATAI ASTA ESTE O OPERATIE POLITICA ,PE PILE, IN CADRUL URSS PENTRU A SE EXTINDE SPRE POLONI, CEHI, UNGURI SI A CIUPI DIN ROMANIA-HERTA, ETC, ETC.
          • +2 (4 voturi)    
            Bucovina - cuvant slav (Duminică, 8 noiembrie 2009, 21:54)

            Mitica Valahul [utilizator] i-a raspuns lui Englezu'

            De aceea il revendica Ucraina. Suntem fraieri. Multi nu cunosc originea numelui, limba din care provine sau istoricul sau, dar in mandria prosteasca de a fi altfel le da apa la moara nationalistilor ucrainieni.
        • +3 (9 voturi)    
          PRO BUCOVINA (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 20:17)

          BUCOVINEANUL [anonim] i-a raspuns lui gabi

          Cel care nu recunoaste denumirea de BUCOVINA, nu recunoaste ROMANIA insasi, deoarece nici ea nu exista atunci cand era mentionata pentru prima data(in jurul anilor 1500, nu in timpul stapanirii austro-ungare) Bucovina. Cine stabileste cu cat timp trebuie sa ne intoarcem in urma pentru ca numele unei regiuni sa fie recunoscut?
          Sunt mandru ca sunt BUCOVINEAN!
          • 0 (2 voturi)    
            Adica... (Duminică, 8 noiembrie 2009, 21:58)

            Mitica Valahul [utilizator] i-a raspuns lui BUCOVINEANUL

            ...MOLDOVEAN.

            Vezi tu - e ca si cum as spune eu ca sunt mandru ca-s Mot din Bulzestii de Sus (dupa tata, dar nascut in Bucuresti, deci mitic...:D)- adica ardelean.


            Si tin minte pe miorita, care spunea ca unu-i moldovean, unul ungurean si altul vrancean...de ce oare nu bucovinean?
            Fiindca TOTI BUCOVINENII SUNT MOLDOVENI. Si unii, mai FRAIERI, se rusineaza cu asta.
          • +1 (1 vot)    
            Bucovina (Luni, 9 noiembrie 2009, 9:20)

            Doina [anonim] i-a raspuns lui BUCOVINEANUL

            BRAVO!
            Si eu sunt bucovineanca si sunt atat de mandra ........
        • 0 (0 voturi)    
          Stefan s-a nascut la Suceava (Miercuri, 12 mai 2010, 13:55)

          Ovidiu [anonim] i-a raspuns lui gabi

          o mica mare corectie: Stefan s-a nascut in Suceava si a copilarit in Borzesti.
          "Din datele preluate de cronici şi de izvoarele istorice, Bogdan al II-lea, fiul nelegitim, dar recunoscut de Alexandru cel Bun, rămâne în Suceava alături de fraţii săi dupa moartea lui Alexandru. Mai mult, în anul 1434, viitorul Bogdan al II-lea face o vizită în Ţara Românească, într-o delegaţie moldavă, trimis fiind de Iliaş Vodă la Alexandru Aldea. Aici o cunoaşte pe Maria, o verişoară a banului craiovean, de unde şi numele de Maria Oltea. Dupa căsătorie, Bogdan al II-lea rămâne alături de Iliaş în Ţara de Sus, deci la Suceava, chiar dacă avea o moşie la Borzeşti. Abia dupa naşterea lui Ştefan, când acesta avea vreo trei ani, cu îngăduinţa lui Ştefan al II-lea, Bogdan se retrage pe moşia de la Borzeşti. Deci, Ştefan cel Mare s-a născut în Suceava şi a copilărit la Borzeşti. De aceea toată lumea crede că Ştefan s-a născut la Borzeşti."
      • +9 (11 voturi)    
        sunteti culmea (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 15:43)

        adrian [anonim] i-a raspuns lui catalin

        Deci inainte de toate cred ca sunteti amândoi români, va certati ca balalaii .... Hai sa aruncam cu noroi intre noi! Pierdeti timpul aiurea pe net.
      • +3 (9 voturi)    
        precizare (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 15:44)

        Rumalun1st [utilizator] i-a raspuns lui catalin

        Stefan a ales Scaunul Domnesc acolo si nu numai acolo, deci nu populatia, ori n-am auzit eu de referenduumuri facue pe vremea aia, iar in cazul austriecilor e limpede cine pe cine a ocupat.
        Numai de bine, frate moldovean!
      • +5 (9 voturi)    
        ..uru bate gura (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 16:07)

        geox [anonim] i-a raspuns lui catalin

        Cred ca trebuie lasata la latitudinea altora judecarea eventualelor diferente, asemanari. Pari sa fii mandru de faptul ca bucovina a fost stapanita de austrieci. In privinta alegerii - e discutabil. Eu cred ca va fost impus si nu ati avut de ales. Daca ai putea discuta cu stramosii tai te-ai lamuri. In special cu stramosii de pate femeiasca. Si nu mica ti-ar fi mirarea sa afli ca de la stramosii de parte barbateasca ati mostenit doar numele.
      • +5 (9 voturi)    
        pe asta ai auzit-o in bucovina? (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 16:30)

        mirunamara [utilizator] i-a raspuns lui catalin

        Pe asta ai auzit-o in bucovina: "les imbeciles heureux qui sont naits quelque part"? - George Brassens
        no more comment.
      • +3 (7 voturi)    
        si eu (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 18:43)

        iu [anonim] i-a raspuns lui catalin

        sunt bucovineanca dupa mama ,

        asa ca subscriu : bucovinenii sunt extrem de harnici , au un spirit de organizare si un simtz estetic deosebit de dezvoltat, le place si-o holercutza buna .. sunt mindrii , au si dece.
        toate bune.
        • +2 (4 voturi)    
          LUATI MAI LA BANI MARUNTI, (Duminică, 8 noiembrie 2009, 9:05)

          sabo [utilizator] i-a raspuns lui iu

          TOTI ROMANII SUNTA ASA...ANALIZATI MAI BINE SI VETI VEDEA.
        • 0 (0 voturi)    
          bucovina ca bucovina ... (Luni, 9 noiembrie 2009, 11:23)

          emilper [utilizator] i-a raspuns lui iu

          da' unde a vazut ala vaci si carute impartind drumurile cu SUV-urile ??? ... carute or mai fi, da' vaci pe drum nu am vazut de 15 ani ... poate o fi luat-o pe tarla, ca alt ziarist care a cautat "magari" si pana la urma a gasit ... intr-o gradina zoologica.
      • +5 (7 voturi)    
        Moldova (Duminică, 8 noiembrie 2009, 5:00)

        Bucovinean [anonim] i-a raspuns lui catalin

        Ma omule, Bucovina este Nordul Moldovei, deci daca zici ca esti din Bucovina, de fapt esti moldovean, dar un moldovean idiot. N-are nici o treaba ca bucata aia au avut-o si austriecii si au numit-o Bucovina, ea este bucata din Moldova, inclusiv Basarabia este tot Moldova, mai cautati...
      • +2 (4 voturi)    
        Cum te cheama pui de dac? (Duminică, 8 noiembrie 2009, 21:50)

        Catalin [anonim] i-a raspuns lui catalin

        Bucovina e cuvant slav-inseamna fag (padure de fac) in limbile slave, cum ar fi rusa.
        E o denumire data de austrieci, dupa o masiva colonizare a zonei cu populatie de origine ucrainiana (alti slavi).
        Nu e nimic rau in asta - e istorie.
        Insa Stefan cel Mare - desi in vremea lui limba culta si liturgica era slavona veche - nu ar fi spus in veci Bucovina acelui tinut.
        Cum se face ca raul Moldova curge prin Bucovina...si tot acolo se afla pitorescul sat FUNDUL MOLDOVEI?
        Specialule! La pariu ca ardelenii si banatenii pseudo-regional-nationalisti te vad tot ca pe un moldovean "imputit" (cer scuze moldovenilor, care in niciun caz nu sunt astfel). La fel cum te vad si majoritatea oltenilor si bucurestenilor de teapa si calitatea ta.

        Cat de fraieri puteti fi! Voi astia care va vedeti "altfel".

        Si fiindca tot vedeti Nordul Moldovei (hai, fie, Bucovina) altfel, si mai cu mot, va intreb: la cum umblati cu drujba prin codrii aceia cat timp veti mai fi o Bucovina - pamant al codrilor de fagi?
      • -1 (1 vot)    
        prostul nu e prost destul daca nu e si fudul (Luni, 9 noiembrie 2009, 1:53)

        Dragos [anonim] i-a raspuns lui catalin

        Peste tot mai apare si unul din asta.

        "Intamplator" bucovinenii sunt moldoveni. Eu unul am mari dubii ca cel care a scris mai sus e bucovinean - ei sunt oameni mandri de originea lor.

        Se trateaza eficient cu praf "Ignore".
      • -1 (1 vot)    
        nu ti supara ca ti intreb.... (Luni, 9 noiembrie 2009, 18:24)

        muky [utilizator] i-a raspuns lui catalin

        ....tu ci limba vorghiesti? bucovinieste,moldovinieste sau romanieste?(sau civa hibrid,cu influienti ukrainiene sau rusasti) voi suntetzi urmasii Romei?.... "si auzim di ghini"
    • -4 (8 voturi)    
      Bucovina si NU Moldova (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 15:20)

      Razvan [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Daca asculti explicatiile ghidului muzeului bucovinean din Gura Humorului vei afla ca pentru locuitorii zonei este o "jignire" sa fie numiti moldoveni. Ocupatia habsburgica a lasat urme in cultura si modul de viata a acestor oameni. Ei se considera bucovineni si influentele austro-ungare sunt la tot pasul.
      • +2 (6 voturi)    
        cate clase are ghidul respectiv ? (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 18:11)

        turistul [anonim] i-a raspuns lui Razvan

        ti-am spus de maicutele de la manastiri (am fost chiar vara asta sa le vizitez). nici una nu pomeneste de "bucovina" ... toate se refera la NORDUL MOLDOVEI. ca cei care au trait sub ocupatie sunt "alfel" (adica mai frumosi, mai destepti, mai muncitori) le-a fost inoculat tot de ocupantul austriac ... si vad ca inca pana astazi ei se cred mai cu mot, in loc sa arunce la gunoi numele de "bucovina" pe care niste HOTI l-au dat pamantului furat !
    • -5 (11 voturi)    
      Nu e adevarat (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 16:43)

      Dan123 [utilizator] i-a raspuns lui turistul

      Eu sunt din Bucovina, BUCOVINA, nu mOLDOVA. Bocovinenii sunt foarte diferiti de moldoveni, sa nu indraznesti sa ne bagi in aceeasi oala.
      • +3 (9 voturi)    
        ba esti moldovean ... (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 18:08)

        turistul [anonim] i-a raspuns lui Dan123

        strabunicii tai pana in anul 1774 erau MOLDOVENI !!! doar ca v-au ocupat austriecii si ati stat sub cizma lor 140 de ani nu va schimba cu nimic identitatea ! citeste un pic despre viata lui ciprian porumbescu ca sa vezi ce simpatici erau austriecii astia cu voi ! sa ajungi sa te lauzi ca strabunicii tai au fost sclavii altora mi se pare jenant ...
      • +2 (8 voturi)    
        Sa fii sanatos (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 18:51)

        geox [anonim] i-a raspuns lui Dan123

        Modul in care puneti voi problema, tu si Catalin, nu face cinste oamenilor si locurilor din care spuneti ca sunteti.
        Aceste reactii primitive va deconspira infantilitatea. Cu siguranta oamenii din jurul vostru nu sunt prea mandri de voi. Vezi reactiile.
      • +4 (8 voturi)    
        ... (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 20:18)

        d [anonim] i-a raspuns lui Dan123

        Si Oltenia a fost la austrieci intre 1718 si 1739, asa ca sa nu indrazniti sa spuneti de olteni ca sunt munteni, ca ii jigniti profund. Noi am fost la austrieci, suntem speciali, avem valoare. Ce stiti voi. Voi ati fost la turci, coruptilor. muahahaha.
      • -1 (1 vot)    
        Autism (Duminică, 8 noiembrie 2009, 23:41)

        muciflenduri c-tin [anonim] i-a raspuns lui Dan123

        Ok, nu esti moldovean, si asta e o binecuvantare, ca avem suficient de multi prosti si fara tine, dar am o curiozitate... roman esti? sau nici asta nu-ti pute?
      • -1 (1 vot)    
        esti moldovean (Luni, 9 noiembrie 2009, 2:09)

        Andrei [anonim] i-a raspuns lui Dan123

        Gigele, trezeste-te si termina cu prostiile, daca esti din Bucovina inseamna ca esti din Moldova. Adicatelea ca esti moldovean. Nu de alta, dar Bucovina e o parte din Moldova. Iar daca nu stiai asta, mai citeste istorie.
    • +4 (8 voturi)    
      exact (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 20:24)

      marian [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Deci... Bucovina, daca e sa luam stricto-senso zona ce a fost sub austrieci, nici macar nu ocupa intreg judetul Suceava. Cei din Falticeni sau Dolhasca au ramas la Moldova, respectiv Romania, dupa 1775. Asa ca sa nu aud pe unul de la Dolhasca sau chiar Brosteni ca zice ca e bucovinean, ca il maninc. Dixit! Pt. un sfert de judet ne certam ca prostii. Prostii din Bucovina.
    • -1 (7 voturi)    
      Bucovina nu-i moldova niciodata (Duminică, 8 noiembrie 2009, 8:39)

      Biholar [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Bucovina nu va fi niciodata Moldova, austreci au cladit o alta generatie de oameni, am fost timp indelungat sub stapanirea lor si educati in noul spirit modern de a munci si de a ne comporta care se trasmite din generatie in generatie creindu-se BUCOVENEANUL de astazi care are un alt mod de gandire si comportare.
      Daca nu erau austreci si educatia lor nici o manastire nu mai avea nici macar o piatra, ei ne-au respectat religea noastra iar noi am pazit manastirile de dusmani religei noastre chiar si de comunisti.
      Tineti minte bucovineanul e bucovenea si tara noastra BUCOVINA NE ESTE SFANTA.
      • -1 (1 vot)    
        prostia omeneasca... (Luni, 9 noiembrie 2009, 2:22)

        Dragos [anonim] i-a raspuns lui Biholar

        Era sa spun eu ce au cladit - probabil ignoranta si aroganta prosteasca la omenii mai slabi, asa cum se poate vedea si in vestul Romaniei.

        Amice, ce spui tu despre spirit si atitudine vine din vremea razesilor. Cu mult inainte de austrieci. Razesi care erau moldoveni. Pentru ca Bucovina a facut si face inca parte din Moldova.
        Da, e o zona aparte. Eu unul am radacini bucovinene si sunt mandru de ele.
      • -1 (1 vot)    
        Manastirile?? (Luni, 9 noiembrie 2009, 16:26)

        sorin [anonim] i-a raspuns lui Biholar

        Austriecii au avu grija de manastiri?????
        ///
        Au avut grija sa le inchida, in caz ca nu stiai!
        Iar inscriptiile de pe pictura din partea de jos
        a manastirilor (mai sus nu ajungeau) sunt toate
        din timpul lor (cf. datei si numelor), v. e.g. Moldovita, ca tot prefateaza imaginea ei articolul.

        Inca ceva: manastirile le-au facut modovenii sau
        bucovinenii?Ia zi-i...
    • +1 (1 vot)    
      CRED (Duminică, 8 noiembrie 2009, 8:49)

      sabo [utilizator] i-a raspuns lui turistul

      CA AVETI DREPTATE!
      DAR CUM SE POATE FACE ASTA?
      AR TREBUI O ACTIUNE COORDONATA MINISTERELOR, PRESEDINTE,PUBLICITATE...FOARTE GREU, DAR POATE AR MERITA REAMINTIT.
      AUSTRIECII JUBILEAZA ORICUM PE GRUMAZUL INTREGIII TARI-DE ASTA DATA-FIIN MARII FEFUITORI IN BANCI, PETROL SI ALTELE.
    • 0 (4 voturi)    
      rea-vointa (Duminică, 8 noiembrie 2009, 12:20)

      SofiaR [utilizator] i-a raspuns lui turistul

      Nu am citit de mult o aberatie si manipulare mai mare. Bucovina este o provincie istorica romaneasca, la fel ca Maramuresul, Crisana, Banatul sau Oltenia. Este un adevar istoric, ce nu poate fi invins de porniri nationaliste infantile. In Bucovina, arhitectura, accentul, bucataria - toate sunt diferite de Moldova pentru ca sute de ani de istorie moderna si-au pus adanc amprenta.
      E gresit sa judecam in termen de mai bine/ mai rau . Astfel de judecati de valoare sunt subiective si nu isi au rostul. Dar diferentele obiective exista (va asigur ca sunt pomenite si de maicute) si a le nega inseamna rea-vointa si incercare de manipulare.
      • +1 (3 voturi)    
        manipulare ? aberatie ? (Duminică, 8 noiembrie 2009, 16:26)

        turistul [anonim] i-a raspuns lui SofiaR

        crezi ce vrei .. apropos, daca tot ai adus in discutie arhitectura ... s-au mai reparat hotelurile alea vechi facute de austrieci (pentru austrieci bineinteles, nu pentru romanul care ii slujea) din vatra dornei ?
    • -1 (7 voturi)    
      Se vede ca nu esti de pe aici... (Duminică, 8 noiembrie 2009, 12:21)

      Mircea [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Eu sunt din Suceava si sa stii ca este o mare diferenta intre Bucovineni si regateni .... de aceea cei de aici iubim denumirea de Bucovina, ne diferentiaza de moldoveni... stii nu apreciem sa fim comparati cu mafiotii de bacau ...

      Si pe langa toate acestea Bucovina a devenit si un "brand" turistic, cultural ... si trebuie sa ne debarasam de gandirea asta stricam tot ce este bun!!!
      • +1 (5 voturi)    
        asa-i, nu-s de acolo ... (Duminică, 8 noiembrie 2009, 16:30)

        turistul [anonim] i-a raspuns lui Mircea

        sunt din iasi si imi fac cumparaturile din piata de la cug unde cei din zona ta vin cu cartofi si alte legume ... asa deci, mafiotii din bacau ... ca la voi nu sunt mafioti ... si "sucevenii" nu erau renumiti in germania pentru jafuri si spargeri ... amice, plimba ursu ... e jenant sa sustii ca bucovinenii nu sunt moldoveni si ca sunt mai altfel doar pentru ca au sters papucii ocupantului 140 de ani ...
    • -2 (4 voturi)    
      uite ce-i, mestere... (Duminică, 8 noiembrie 2009, 16:28)

      berenger [utilizator] i-a raspuns lui turistul

      sunt mandru ca sunt bucovinean si nu moldovean. cu alte cuvinte sunt mandru de mostenirea austriaca din traditiile locului, dincolo de manastiri, peisaje, oameni etc., asta insemnand harnicie, ordine si chibzuinta. daca ai fi stat acolo macar doua saptamani, sa cunosti batrani, din ce in ce mai rari, ca trebuie sa aiba peste 90 de ani, ce ti-ar fi spus ca regreta ca bucovina nu mai tine de austria, alta ar fi fost parerea ta.
      si, ca sa imi exprim si eu un regret, si sa pomenesc si de manastiri, nu cred ca peretele nordic al voronetului ar fi asa cum este daca batranii nu ar fi avut ocazia sa regrete
      • -1 (1 vot)    
        voronet? (Luni, 9 noiembrie 2009, 16:35)

        sorin [anonim] i-a raspuns lui berenger

        poti detalia, rogu-te?
        eu stiu doar ca austriecii au inchis o parte din manastiri, si asta nu de dragul lor,
        si am vazut o multime de nume (neromanesti)
        scrijelite in pictura bisericilor, cu data sub ele,
        data ce pre-1918.
        deci, in ce fel au ajutat austriecii la pastrarea
        picturii?

        A propos: manastirile au fost facute de moldovenii
        cei lenesi, sau de bucovinenii cei harnici?
    • +1 (1 vot)    
      bucovina (Marţi, 10 noiembrie 2009, 11:50)

      cristi [anonim] i-a raspuns lui turistul

      Cine a vizitat vreodata Bucovina poate sa ateste faptul ca este o diferenta majora intre Bucovina si restul Moldovei, tocmai datorita faptului ca se vede influenta Austro-Ungara.
      Ok, Moldova lui Stefan a fost pana in anul 1776, insa o data cu venirea Imperiului denumirea data Bucovina = Tara Fagilor.Nu numai la nivel de denumire ci si la nivel cultura, arhitectura, civilizatie, cred ca putem face o distinctie clara intre Moldova si Bucovina
  • +5 (11 voturi)    
    Bucovina.. (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 12:50)

    xorin [anonim]

    in zona Cernauti /Radauti si in mare parte din judetul Suceava.....se foloseste denumirea de Bucovina.....precum Banatul ,Ardealul..apropos in 1918 s-a unit Bucovina cu Romania!!!!! la fel ca Ardealul si Banatul
    • -1 (1 vot)    
      citeste istorie ignorantule (Luni, 9 noiembrie 2009, 2:27)

      Dragos [anonim] i-a raspuns lui xorin

      Bucovina a facut parte din Moldova mult timp inainte sa fie cucerita de austrieci.
      Si daca te duci in Neamt o sa auzi sintagma de nemteni. Daca te duci in Vrancea - pe cea de vranceni.
      Dar tot moldoveni sunt.
  • 0 (0 voturi)    
    articol (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 15:02)

    dan [anonim]

    http://travel.nytimes.com/2009/11/07/travel/07iht-GRUBER.html?scp=1&sq=siret&st=cse
  • -2 (8 voturi)    
    interesant cum doamna ziarista (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 15:57)

    bec [anonim]

    Ruth Ellen Gruber de la nytimes a fost foarte interesata de mormintele evreiesti. Si chiar nimc despre o persecutie, un pogrom, ceva?
  • +1 (7 voturi)    
    Bucovina (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 17:10)

    Sile [anonim]

    Am parcurs in fuga si subsolul articolului. Observ un infantilism de nivelul clasei politice.Ca emigrat din Romanika , ma consider vindecat de nationalisme.Putem incepe cu totii sa invatam sa-l respectam pe celalalt, pe grupul celorlalti , pe celalalt popor , cultura celorlalti.Europa e mare , lumea si mai mare si daca intelegem, ne vom face loc unii celorlalti in aceasta scurta viata pe lumea aceasta.S-ar putea ca numele sa vina de la buk= fag, copac preponderent in padurile din zona in evul mediu.
    • +1 (5 voturi)    
      Of of... mai mai.. (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 22:17)

      big_fufu [utilizator] i-a raspuns lui Sile

      Nu era un copac, era un general.... Bukov
  • +3 (7 voturi)    
    Parere (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 17:11)

    Cristian RUSU [anonim]

    Orice strain care ne imparte in grupuri nu face decat sa fie cu voie sau fara voie un agent de diluare a identitatii nationale. Dar daca noi romanii ne prezentam in afara tarii ca fiind ardeleni, moldoveni (mai nou bucovineni), munteni, olteni, dobrogeni, etc., atunci ne meritam soarta de supusi altora.
  • +6 (6 voturi)    
    Bucovina Bucowland (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 17:25)

    un roman [anonim]

    Pentru toti cei care nu stiu ce inseamna inca Bucovina, este Tara Fagilor denumire data inca dinaintea lui Stefan cel Mare, denumire mai tarziu preluata de habsburgi in Bucowland si care intradevar jumatate este in Ucraina de astazi, iar in partea Romana se intinde pana la jumatatea orasului Suceava (da chiar asa) in partea de est si mai departe gura Humorului etc.. Nu degeaba exista comuna Vama in jud.Sv, tocmai ca acolo era una din vamile vechi in care se trecea in Regatul Romaniei.(La ce din afara Bucovinei li se spunea si se mai spune pe alocuri regateni). Astea si multe altele spuse mai sus de altii, precum influenta culturala si de civilizatie habsburgica plus zic eu, cel mai bine pastrata cultura moldoveneasca de pe timpul lui Stefan si ai celor de dinainte si dupa (Bogdan Voda, Movilestii etc.), toate acestea deosebeste Bucovina de restul Moldovei.
    Daca nu ma credeti cititi Istoria Bucovinei de N.Iorga, sau vizitati Bucovina situata in Moldova de nord- Romania....
    • +1 (1 vot)    
      dupa cum ai spus (Luni, 9 noiembrie 2009, 2:28)

      Gigel [anonim] i-a raspuns lui un roman

      ..de restul Moldovei :) ...
  • +4 (8 voturi)    
    bukovina (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 17:59)

    dorint [anonim]

    rahat-scuzati,toti suntem romani si trebuie sa fim mandri de apartenenta noastra la popoarele latine,prea putin conteaza din ce provincie a tarii suntem,dar ce folos ; nu reusim de 20 ani sa iesim din mocirla in care ne afundam zi de zi mai adanc-asta ptr. ca in loc sa fim uniti ,cum ar trebui de fapt sa fim ,noi ne improscam cu noroi unii pe altii!!
    Eu sunt din Bucovina,din Suceava,si.....?Care-i avantajul ,daca de 20 de ani traiesc din ce in ce mai prost?
    Suntem romani,dar suntem un popor care'' punem botul'' la toate mojiciile care le fac cei ce ne conduc,lor le convine ca noi sa fim dezbinati,ne pot subjuga mult mai usor!
  • +5 (9 voturi)    
    Romania (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 18:03)

    bucurestean [anonim]

    Suntem romani. Putem fi din o regiune sau alta, din nord, sud,este,vest sau centru suntem toti romani. Haideti sa ne preocupam de cum sa facem din tara noastra un loc bogat si vizitat de cati mai multi turisti. Haideti sa incetam sa credem ca a fi dintr-o zona e mai bine sau mai rau. Fiecare din noi are ceva bun si asta conteaza cel mai mult. Daca ne unim fortele si mintile putem construi Romania asa cum ne-o dorim. Nu mai cadeti in capcana ungureasca , ruseasca sau mai stiu eu carui neam care nu incape in tara lui si trebuie sa ia ceva de la altu.Lasa-tii sa vorbeasca. Haideti noi sa muncim , sa ne respectam istoria si traditiile , sa ne respectam intre noi. Suntem valorosi ca neam si trebuie sa iesim odata din acesta stare de non valoare.
    • +4 (4 voturi)    
      Romania (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 18:45)

      Cristian RUSU [anonim] i-a raspuns lui bucurestean

      Asa este maestre! Ai grait bine!
  • +5 (5 voturi)    
    Numai sa nu ajungem ca Iugoslavia (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 18:07)

    Droper [utilizator]

    Citesc aberatiile pe care le debiteaza unii si altii si mi se pare infiorator modul in care gandesc unii oameni. Cu asa conceptii o sa ajungem bucatele-bucatele.

    Si inca o chestie: cel mai simplu e sa arunci cu noroi. Iar la ce-i simplu suntem foarte buni...
    • -2 (2 voturi)    
      sa ne despratim (Luni, 9 noiembrie 2009, 3:40)

      cuc [anonim] i-a raspuns lui Droper

      asa e mai bine.
  • +1 (3 voturi)    
    COMUNIUNE (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 20:30)

    BUCOVINEANUL [anonim]

    BUCOVINA, al carei nume nici nu mai conteaza de unde provine, cu toate ca hoardele de cazaci o mentionau cu mult, mult inainte ca trupele austro-ungare sa traseze granita imperiului pe aici este nu doar o regiune in care vacile impart drumurile cu suvurile, ci si locul de convietuire pasnica, de intelegere intre multe natiuni.nu e cazul de dispute pe tema numelui sau apartenentei acestui colt de rai, dispute pe care noi , bucovinenii le tratam cel putin cu indiferenta.i nvatati de la bucovineni ce inseamna respectul fata de celalalt, si ve-ti vedea ca nu mai conteaza nume sau apartenenta.
  • 0 (4 voturi)    
    vai de biata Bucovina (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 20:41)

    monica L [anonim]

    Bucovina a cazut pe miinile unor patibulari precum Flutur, gata sa rescrie istoria cu trupuri de mioare si sa-si umfle conturile cu trunchiuri de copaci cazuti la pamint, sau IPS Pimen, tovaras de jaf forestier de-al lui Flutur, tovaras de securitate cu atitia alti pravoslavnici, cu nimic mai breaz decit Plamadeala la mutilat incinte manastiresti de patrimoniu cu tot felul de chilioare... o iubesc insii astia de mor, dar scuipa pe ea in tot locul...
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 20:55)

    BUCOVINA [anonim]

    http://www.youtube.com/watch?v=4kmZflsJ2Pg
  • +7 (9 voturi)    
    Dragute comentarii, cele mai multe dintre ele (Sâmbătă, 7 noiembrie 2009, 22:23)

    Catalin Dimofte [utilizator]

    Nu poti ajunge decat la o concluzie - suntem toti foarte diferiti, ca de la cer la pamant. Olteni de bucovineni, de moldoveni, de vasluieni, de banateni, de dobrogeni, de ardeleni, de poporul din Frecatei etc.
    Doar doua lucruri au in comun toate aceste populatii distjncte - limba, respectiv talentul exceptional, inegalabil, de a se certa intre ei pentru absolut orice maruntis.
    Desi, la o privire mai atenta, cu limba nu-i chiar clar. Probabil ca in viitorul apropiat vom urma initiativa trupei lui Voronin -- stiti voi, baietii aia care vorbesc moldoveneste, nu romaneste.
    De altfel, draga Dan 123 si draga Catalin (ce chestie, ai exact numele meu, desi eu nu-s bucovinean...), daca va ganditi mai bine, voi de fapt vorbiti bucovineste, nu?
    • +4 (4 voturi)    
      Doamne,ocroteste-i pe ROMANI (Duminică, 8 noiembrie 2009, 5:47)

      giuliano2 [utilizator] i-a raspuns lui Catalin Dimofte

      Uite si parerea ,mea asa..ca ROMAN..de loc?..oltean,...o tara nu este delimitata de granitele ei geografice,care sunt vremelnice,...ci este formata din POPORUL ..care graieste aceeasi LIMBA...deci atita timp cit graim aceeasi limba ,din orice colt de lume am fii ,se cheama ca suntem ROMANI..si tara o porti cu tine in suflet...sa nu ne pierdem limba ,..asta trebuie sa avem grija,..restul???????Vine de la sine apoi,..de asta smecherii aia ruso -foni ,ce au inca sub bocanc regiuni ale noastre,incearca sa acrediteze ideea ca acolo s-ar vorbi alta limba,..de asta se tem ei,..si au si de ce,..atita timp cit un popor are limba sa propie,..el e Viu,..si poate renaste oricind,..iar daca mai are si o credinta puternica?..atunci este aproape indestructibil,..iar noi le avem pe amindoua,sa fim mindri,..si mai ales eliberati-va de teama,si otrava inoculata de cei ce ne vor dezbinati,spre a ne controla si subjuga.Sa auzim de bine,fratii mei ROMANI,oriunde ati fii.
    • -3 (7 voturi)    
      LIMBA BUCOVINEANA (Duminică, 8 noiembrie 2009, 10:17)

      BUCOVINEANUL [anonim] i-a raspuns lui Catalin Dimofte

      In masura in care cei din DOBROGEA vorbesc "dobrogeana",-da!
      Nu conteaza ce suntem ca titulatura, ci ceea ce simtim. Important e sa gandim ROMANESTE.Eminescu in versurile
      "de la Nistru, pan'la Tisa
      Tot ROMANU' plansu-mi-s-a", desi delimiteaza zone ce apartin unor stapaniri diferite, se refera simplu, la ROMANI!
      Totusi, daca El a rostit "DULCE BUCOVINA..."...
  • +6 (6 voturi)    
    Ruth (Duminică, 8 noiembrie 2009, 12:19)

    Badea [anonim]

    Ruth a venit pentru pietre funerare evreiesti. O sa apara si astia sa revendice ceva.
    Eu nu sunt din Moldova. Dar sunt mandru ca am stat la Dristor. Astia sunt cei mai tari din Bucuresti.
    Iar cei mai tari de la Dristor sunt cei de la intersectie. Iar din intersectie, aia din blocul meu erau si sunt cei mai buni. Se vorbeste chiar o limba deosebita. Avem date istorice de partea noastra.
    • +3 (3 voturi)    
      hai ca-i fost simpatic ... (Duminică, 8 noiembrie 2009, 16:33)

      turistul [anonim] i-a raspuns lui Badea

      ti-o spune unu care a locuit pe calea 13 septembrie :)
  • -2 (2 voturi)    
    bucovina si evreii (Duminică, 8 noiembrie 2009, 22:51)

    humoreanu [anonim]

    Eu sunt nascu la Gura Humorului in anul de gratie 1956. Bunicul meu se numea Busuioc Clemente iar bunica mea Busuioc Rashela. Am vazut si citit toate comentariile domniilor voastre si va spun ca fiecare aveti dreptate cite ceva... Nu pomeneste nimeni de lumea, oamenii, sufletele si legaturile dintre acestea din ceea ce se numea cindva Bucovina si era Bucovina. Este vorba despre evrei. Multi. Gospodari care au dat forma caselor in zona, cu sura ( shura ) si casa mare care erau si depozite de marfuri. Convietuiau cu bucovinenii, ei fiind bucovineni si-i ajutau cu cele necesare traiului folosind un troc de maxima eficienta pentru toata lumea. Luau lina, pene, fulgi, lemn, oua, covoare manuale, orice oferea localnicul contra coloniale, ulei, chibrituri, sare, ceasuri de perete, masinarii, scule, etc. Cimitirul din Humor are peste 8.000 de morminte... daca se vorbeste despre evreii romani care au ajuns in Israel si despre limba lor este idis de Humor, de Bucovina, o limba care este inca vie in Tara Sfinta. Romanii au fost demonizati pentru pogromul de la Iasi dar evreimea semnificativa a fost tot acolo. Reporterul american de origine evreiasca nu avea cum sa nu inteleaga splendoarea locului ales de evrei pentru asezare si negot. Duceau marfa la Liow sau Cernauti si sprijineau material prosperitatea comunitatii lor dar si cea a localnicului din Obcinele Bucovinei .. Discutiile despre Bucovina uita faptul ca ELVETIA a acordat "Marul de Au" Bucovinei ( depus la Mastirea Putna) pentru calitatea ambientala similara Tarii Cantoanelor. Putine locuri din zona Europeana au primit aceasta distinctie. Cred ca acest colt al Romaniei nu poate fi judecat decit dupa o vizita cu popas intre localnici si apoi comentat. Iar daca aveti cu adevarat curaj, incercati sa intelegeti vorba unei femei dintr-un sat sucevean, dar nu veti reusi din prima. Eu sunt de acolo si stiu ce spun.
  • 0 (0 voturi)    
    Bucovina exista (Luni, 16 noiembrie 2009, 2:05)

    Mihai Fageanu [anonim]

    mai mare stupizenie decat"numele de Bucovina ar trebui eliminat" nu am auzit inca.
    Nicolae Iorga scrie "Istoria Bucovinei" iar astazi inca mai sarbatorim "Unirea Bucovinei cu Romania"
    Bucovinenii sunt moldoveni dar cei 144 de ani de stapanire austriaca si-au pus cu siguranta amprenta si ii face diferiti.De ce au luat oare Austriecii doar acea parte din Moldova?Pentru ca au avut ce sa ia.Bucovina este un brand de succes,folosit si de bucovinenii din Romania si de cei din Ucraina pentru simplu fapt ca jumatate din Bucovina e in Romania si cealalta jumatate(care contine si capitala Cernauti)este in Ucraina


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version