Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Hanno Hoefer a discutat online despre caderea Zidului Berlinului

de Redactia HotNews.ro
Joi, 5 noiembrie 2009, 13:11 Actualitate | Internaţional

Hanno Hoefer in dialog cu cititorii
Foto: HotNews.ro
Hanno Hoefer, regizor si solist al formatiei Nightlosers, s-a aflat in redactia HotNews.ro pentru a discuta cu cititorii despre caderea Zidului Berlinului si despre schimbarile pe care acest eveniment le-a provocat.

Hanno Hoefer se afla in Berlin in 9 noiembrie 1989, iar in perioada 1990-1992 a urmat cursurile Institutului de Istorie Sud-Est Europeana din Berlin.

Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.


Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deustche Welle Romania pot fi citite aici.


Citeste mai multe despre   
+ SHARE      

Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 eugenia

    Dupa caderea berlinului si reunificarea Germaniei ce a facut Germania pentru a-si rascumpara greselile trecutului?

    • Hanno Hoefer

      Cred ca Germania (federala) a facut multe in acest
      sens si inaintea caderii zidului. Dar greselile trecutului nu pot fi rascumparate.

  • Întrebarea nr. 2 silviu

    Buna ziua,
    Ati petrecut multa vreme in Germania. Ati prins momentul acela, din 9 nov. Ce v-a impresionat cel mai mult?
    2. Desigur, aveti o relatie foarte stransa cu natiunea germana. Aveti prieteni, probabil ca ati discutat de multe ori cu ei. As vrea sa imi spuneti cum au simtit ei aceasta schimbare? Ce asteptari au avut? Ce s-a realizat, ce nu s-a realizat? Cat de mult s-a dorit aceasta pranusire a zidului?
    Multumesc.

    • Hanno Hoefer

      Am prins momentul si cel mai mult m-a impresionat
      felul in care se bucurau cetatenii RDG, si mai tirziu naivitatea asteptarilor lor.
      In acel moment evident ca s-a dorit foarte mult caderea zidului, dar astazi sint din ce in ce mai multi cei care si-l doresc inapoi.

  • Întrebarea nr. 3 roxana

    mie nu mi se pare ca mai sunt mari deferente in prezent intre berlinul de est si cel de vest si cred ca germanii de azi, ca natiune, si-au rascumparat din plin greselile inaintasilor lor.
    eu as vrea sa stiu cum a fost atunci imediat dupa cadearea zidului. cum s-au privit pentru prima oara in ochi berlinezii din est cu cei din vest si cum s-au acceptat?

    • Hanno Hoefer

      In primele zile toata lumea a fost amabila cu cei din est, dar peste doar doua saptamini erau deja priviti cu iritare. Invadasera magazinele, formau cozi, se inghesuiau in mijloacele de transport, iar berlinezii din vest erau destul de satui de ei. Trebuie spus ca berlinezii sint de felul lor destul de irascibili.

  • Întrebarea nr. 4 constantin chelba

    Am citit de curand in presa ca la intalnirea care a avut loc la Berlin ,la care au participat Helmuth kohl.George Bush si Gorbaciov,fostul presedinte american a considerat caderea Zidului Berlinului o eroare.
    Am ramas siderat! Cred ca eu sunt in eroare.
    Daca este asa,va rog sa interpretati aceasta afirmatie.
    Multumesc

    • Hanno Hoefer

      Eu nu cunosc aceasta informatie, dar tind sa cred ca nu e corecta.

  • Întrebarea nr. 5 brad

    Ca si participant la acele evanimente din noiembrie 1989, simti ca ar fi fost doar o lovitura de imagine caderea Zidului Berlinului, fara ca situatia de fond sa se fi schimbat radical pentru populatia din RDG? Intrebarea asta fiind raportata la de revolutia din Romania?
    Si inca o intrebare pe cand album nou de la Nightlosers?
    Multumesc

    • Hanno Hoefer

      Cred ca in prima faza au fost schimbari importante pentru cei din est, decalajul dintre cele doua tari a devenit vizibil un pic mai tirziu. Dar cred cel mai important aspect e diferenta de mentalitate intre est si vest, care in unele cazuri persista pina azi.

    • Hanno Hoefer

      am uitat de album: cred ca o sa-l inregistram in iarna asta si va aparea (sper) primavara

  • Întrebarea nr. 6 soranus

    O scurta intrebare as avea si eu. Ce credeti ca a pierdut Germania de vest de la caderea Zidului? Pentru ca de atunci, partea de est, "vaduvita" de progres si civilizatie, a fost si este constant ajutata. Unii resimt fenomenul, si cu toate astea, nu am intalnit, aici in Germania nemultumiri pe aceasta tema. Spiritul de intrajutorare sau altruismul sunt fenomene atat de puternice aici sau este vorba despre un conformism pur si simplu, pe care germanii il accepta?
    Va multumesc.

    • Hanno Hoefer

      Pe scurt, cred ca Germania de vest (daca mai putem vorbi azi de asa ceva) a pierdut bani. Eu am mai intilnit, chiar si in presa germana, nemultumiri pe aceasta tema, dar in general cred ca germanii dau dovada de un fel de constiinta istorica mai degraba decit de conformism, chiar daca nu le convine din punct de vedere financiar.

  • Întrebarea nr. 7 Wingman

    Stimate domn,

    Cum a gestionat Germania reunificata problema fostilor securisti, turnatori si tortionari din Est? Cum s-au integrat acestia in noua societate, cum au fost priviti atunci si cum sunt priviti astazi?

    Mai exista astazi in Germania increngaturi politice si/sau de afaceri aflate in mana acestora?

    Exista fosti ofiteri Stasi (dintre care se spune ca multi erau competenti) care au fost reincadrati in BND?

    S-a facut in vreun fel justitie in privinta abuzurilor Stasi (dincolo de lustratie - intrebarea se refera la incriminarea penala a celor vinovati de politie politica in mod dovedit)?

    Deoarece observ ca ati studiat istorie Sud-Est Europeana, ar putea fi foarte utila (daca se poate) o analiza comparata a reconcilerii in diferite tari foste (?!) comuniste.

    Scuze pentru multele intrebari insa e important sa intelegem ce ar fi trebuit facut dupa "momentul" 1989 (in contrast cu ceea ce s-a facut in realitate). Dupa 20 de ani, in Romania, fantomele trecutului inca lucreaza... Din acest motiv, tara nu este nici astazi reconciliata cu ea insasi si multi romani se intreaba ce li s-a intamplat.

    Cu stima

    • Hanno Hoefer

      1.Le-a gestionat mult mai bine ca Romania, nu cred ca mai e nevoie sa precizez. S-a infiintat asa numita Gauck-Behoerde, un fel de CNSAS care s-a pus pe treaba din primele zile. Inca de atunci au inceput sa cada capete de intelectuali de marca, dovediti colaboratori STASI.

      2. Nu stiu daca exista increngaturi, dar banuiesc ca da.

      3. Nu stiu daca exista fosti ofiteri STASI incadrati in BND dar cred ca da. Cred ca puteau fi foarte utili mai ales pe relatia cu fostul bloc estic.

      3. Da.

      4. Din pacate timpul nu-mi permite sa fac o analiza comparata a reconcilierii, si chiar daca am studiat istorie Sud-Est Europeana, pe vremea studiului meu reconcilierea abia incepuse si nu era inca obiect de studiu... Scuze.

      Cit despre ultimul paragraf, aveti perfecta dreptate.

  • Întrebarea nr. 8 daniela

    La 20 de ani de la caderea Zidului Berlinului, germanii continua sa fie divizati in doua natiuni unite sub acelasi drapel.
    1.De ce credeti ca nu au fost capabili sa treaca pestre acest "hop"? Ce anume a contat aici: personalitatea lor, contextul economic, social, politic...sau altceva?
    2. Am rasfoit o carte "20 de ani de la caderea Zidului", scrisa de Daniela Dahn. Si o sa postez aici declaratia unui neamt - Mattias Schuke (54 de ani), protestant luteran si fabricant de instrumente muzicale. "Intotdeauna imi aduc aminte de semnul de pe autostrada, dintre Postdam si Berlin, pe care scria Este ultima iesire pentru locuitorii din RDG. De fiecare daca cand treceam de el, ma simteam ca un cetatean de mana a doua. Chiar si azi, cand merg pe drumul dintre cele doua orase, nu pot sa nu ma gandesc ca trec o granita", spune el. Credeti ca aceasta trauma psihica se resimte si acum? Sau sunt doar cazuri singulare...

    • Hanno Hoefer

      Cu siguranta ca nu sint numai cazuri singulare. Pentru asta ajunge o privire asupra peisajului politic actual. Partidul stingii vine tare din urma (chiar de-acolo vine...), si asta spune multe.

  • Întrebarea nr. 9 mihai

    De ce credeti ca nemtii au vrut sa distruga aproape complet acest zid si nu l-au transformat intr-un muzeu, un loc turistic, practic din istorie se scot si cei mai frumosi bani....
    Cum fac chinezii cu Marele Zid. Bine, comparatia nu este cea mai fericita, dar cred ca ar fi putut fi exploatat intr-un mod favorabil...

    • Hanno Hoefer

      Pai asta au si facut. L-au transformat intr-un muzeu, dar pe bucatele. El se afla acum in vitrinele oamenilor.

  • Întrebarea nr. 10 curioasa

    Cred ca acum o saptamana daca nu ma insel, CNN a prezentat un sondaj. Unu din şapte cetăţeni germani şi-ar dori ca zidul Berlinului să existe în continuare. Ei sunt de părere că ţara o ducea mai bine în perioada când era divizată. Si e cat se poate de logic: vest-germani sunt nemulţumiţi de taxele ridicate pe care au trebuit să le plătească pentru reconstrucţia fostului stat comunist. Cum comentati acest studiu?

    • Hanno Hoefer

      Probabil ca cifra e corecta, dar cred ca acel unu din sapte e din est. Pina la urma si cei din est platesc pentru reunificare, nu doar cei din vest.

  • Întrebarea nr. 11 adi

    Cine crezi ca e principalul "vinovat' de caderea Zidului? Americanii, rusii, nemtii sau toti la un loc? E OK sa spunem ca Reagan a fost cel de la care a plecat totul?

    • Hanno Hoefer

      Si Reagan a jucat fara indoiala un rol important, daca ar fi sa ne luam dupa ce au declarat Gorbaciov, Bush Sr. si Kohl acum citeva zile atunci poporul a fost cel mai important, dar eu personal cred ca de la Gorbaciov au plecat cele mai multe.

  • Întrebarea nr. 12 DAN

    buna, Hanno!

    sper ca intrebarea mea sa nu ti se para prosteasca- crezi ca era necesara caderea Zidului Berlinului?
    Ce credeai ca se va intampla dupa acest eveniment si nu s-a intamplat?
    Consideri ca costul platit de vest germani este prea mare?
    SI..ce ti se mai intampla pe plan muzical. BAFTA!

    • Hanno Hoefer

      Era evident necesara, cred ca si simbolistica prabusirii zidului a jucat un rol important in grabirea evenimentelor ce aveau sa urmeze.

  • Întrebarea nr. 13 vasi

    Buna, HANNO!

    Ma bucur ca esti in redactia hotnews. Vreau sa te intreb si eu ceva:
    ai zis ca multi nemti isi doresc zidul inapoi...de ce crezi asta?

    • Hanno Hoefer

      Mai ales unii din fosta RDG si-l doresc inapoi. Trebuie recunoscut ca au disparut si lucruri bune odata cu fosta RDG, dar incomparabil mai putine decit rele. Daca vrei, e comparabil cu cei care si-l doresc pe Ceausescu inapoi, si nu sint putini. "Erea mai bine pe vremea lu' Ceasca...."

  • Întrebarea nr. 14 alice

    Ce asteptari aveau oamenii atunci si cum era atmosfera? Ne puteti povesti o intamplare de atunci?
    Multumesc

    • Hanno Hoefer

      Era o euforie generalizata, dar trebuie sa recunosc ca nu-mi venea sa particip la ea. Ma plimbam cu un prieten italian, ne uitam la multimea de oamenii fericiti de pe si de linga zid si ma gindeam la Romania.
      Tin minte ca am vazut niste cozi in Berlinul de Vest cum nu vazusem in Romania. Cauza: fiecare cetatean RDG-ist primea 100 de marci vest ca prima de "bine ati venit" Asa ca se statea la coada la banci cu zilele.
      Ca fapt divers: cea mai mare coada pe care am vazut-o in viata mea in Romania n-a fost la carne inainte de '89 ci la Caritas la Cluj in '92. Asta spune multe.

  • Întrebarea nr. 15 marina

    S-a compus vreo melodie speciala pentru zielele acelea? Ceva in genul unui imn? Pe atunci eram copil si nu imi amintesc exact. multumesc

    • Hanno Hoefer

      Nu tin minte nici eu, dar pentru unele trupe e greu sa scapi un asemenea eveniment asa ca sint convins ca a existat. Stiu ca am fost la un concert foarte lung la Deutschlandhalle in Vest, cu o cazia caderii zidului si au cintat trupe mari din toata lumea, unele din ele intrerupindu-si turneele doar ca sa poata veni la acest concert. Era un prezentator pe scena, care vorbea la telefon si anunta in direct chestii de genul :"Joe Cocker tocmai a terminat un concert in Danemarca si tine neaparat sa dea o fuga pina la Berlin sa cinte in aceasta seara" Evident gratis.

  • Întrebarea nr. 16 paula

    Eu as dori sa oferiti mai multe explicatii despre zidul berlinului, transformat in muzeu...din cate am inteles, multi nemti au acasa bucatele din acest zid...nu am fost niciodata in germania, exact in locul acela...puteti sa ni-l descrieti un pic? Ce exista acolo? Si ce intentii au autoritatile cu acest loc?
    MULTUMESC!

    • Hanno Hoefer

      Zidul era de fapt o fisie cu mai multe ziduri. Printre ele patrulau granicierii in masini militare Trabant decapotabile (nu glumesc). La anumite distante existau turnuri de control. Existau asa zise instalatii de autoimpuscare. Te impiedicai de o sirma ascunsa si declansai o rafala de mitraliera asupra ta.
      Unele dintre acele turnuri s-au transformat in muzeu.

  • Întrebarea nr. 17 ionut sargie

    Vedeti vreo asemanare intre zidul berlinului si raul prut? Ce credeti ca s-ar intampla la noi cu rep Moldova? Am avea aceeasi consttinta istorica de care vorbeati mai sus?

    • Hanno Hoefer

      Situatia Moldovei e mult mai complexa dar totusi intr-un fel comparabila. Cred ca a existat un moment
      prielnic care a fost ratat. Dar din pacate felul in care sint priviti cetatenii moldoveni in Romania imi aduce aminte de cum erau priviti cetatenii RDG in vest.

  • Întrebarea nr. 18 simona

    Buna Hanno,

    Ne poti spune ce s-a intamplat, de fapt, in ziua de 9 noiembrie? Cum s-au desfasurat evenimentele, cel putin din perspectiva ta? Cred ca romanii stiu ce au vazut si simtit in decembrie 1989, dar este interesant ce a vazut si simtit un roman aflat pe alte meleaguri in timpurile acelea. Crezi ca ai putea face un film despre asta?

    • Hanno Hoefer

      Pentru mine, momentul propriu-zis al caderii zidului a venit destul de neasteptat, desi plutea in aer. Cind la TV s-a anuntat ca s-a dat drumul cetatenilor din est, m-am imbracat si am iesit din casa sa constat.
      Chestia asta trebuia vazuta ca sa fie crezuta.

  • Întrebarea nr. 19 cimitrie dantemir

    salut,cam cat crezi ca va mai sta in picioare mitul "lucrului german de calitate" ,al " corectitudinii nemtesti" sau al "ardeleanului corect si cinstit" ?

    • Hanno Hoefer

      Salut.
      Clisee de care ma lovesc intr-una. Un raspuns bun ar fi urmatorul - l-am citit undeva, dar mi se potriveste foarte bine - : neamtul cind face un lucru, il face temeinic, asa ca si cind se balcanizeaza, se balcanizeaza temeinic.

  
1691 vizualizari
  • Intrebare (Joi, 5 noiembrie 2009, 14:26)

    eugenia [anonim]

    Dupa caderea berlinului si reunificarea Germaniei ce a facut Germania pentru a-si rascumpara greselile trecutului?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:34)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui eugenia

      Cred ca Germania (federala) a facut multe in acest
      sens si inaintea caderii zidului. Dar greselile trecutului nu pot fi rascumparate.
  • curiozitate (Joi, 5 noiembrie 2009, 15:28)

    silviu [anonim]

    Buna ziua,
    Ati petrecut multa vreme in Germania. Ati prins momentul acela, din 9 nov. Ce v-a impresionat cel mai mult?
    2. Desigur, aveti o relatie foarte stransa cu natiunea germana. Aveti prieteni, probabil ca ati discutat de multe ori cu ei. As vrea sa imi spuneti cum au simtit ei aceasta schimbare? Ce asteptari au avut? Ce s-a realizat, ce nu s-a realizat? Cat de mult s-a dorit aceasta pranusire a zidului?
    Multumesc.
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:38)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui silviu

      Am prins momentul si cel mai mult m-a impresionat
      felul in care se bucurau cetatenii RDG, si mai tirziu naivitatea asteptarilor lor.
      In acel moment evident ca s-a dorit foarte mult caderea zidului, dar astazi sint din ce in ce mai multi cei care si-l doresc inapoi.
  • dupa caderea zidului (Joi, 5 noiembrie 2009, 15:49)

    roxana [anonim]

    mie nu mi se pare ca mai sunt mari deferente in prezent intre berlinul de est si cel de vest si cred ca germanii de azi, ca natiune, si-au rascumparat din plin greselile inaintasilor lor.
    eu as vrea sa stiu cum a fost atunci imediat dupa cadearea zidului. cum s-au privit pentru prima oara in ochi berlinezii din est cu cei din vest si cum s-au acceptat?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:41)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui roxana

      In primele zile toata lumea a fost amabila cu cei din est, dar peste doar doua saptamini erau deja priviti cu iritare. Invadasera magazinele, formau cozi, se inghesuiau in mijloacele de transport, iar berlinezii din vest erau destul de satui de ei. Trebuie spus ca berlinezii sint de felul lor destul de irascibili.
  • Intrebare (Joi, 5 noiembrie 2009, 15:50)

    constantin chelba [anonim]

    Am citit de curand in presa ca la intalnirea care a avut loc la Berlin ,la care au participat Helmuth kohl.George Bush si Gorbaciov,fostul presedinte american a considerat caderea Zidului Berlinului o eroare.
    Am ramas siderat! Cred ca eu sunt in eroare.
    Daca este asa,va rog sa interpretati aceasta afirmatie.
    Multumesc
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:42)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui constantin chelba

      Eu nu cunosc aceasta informatie, dar tind sa cred ca nu e corecta.
  • Intrebare 1 (Joi, 5 noiembrie 2009, 16:08)

    brad [anonim]

    Ca si participant la acele evanimente din noiembrie 1989, simti ca ar fi fost doar o lovitura de imagine caderea Zidului Berlinului, fara ca situatia de fond sa se fi schimbat radical pentru populatia din RDG? Intrebarea asta fiind raportata la de revolutia din Romania?
    Si inca o intrebare pe cand album nou de la Nightlosers?
    Multumesc
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:47)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui brad

      Cred ca in prima faza au fost schimbari importante pentru cei din est, decalajul dintre cele doua tari a devenit vizibil un pic mai tirziu. Dar cred cel mai important aspect e diferenta de mentalitate intre est si vest, care in unele cazuri persista pina azi.
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:48)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui brad

      am uitat de album: cred ca o sa-l inregistram in iarna asta si va aparea (sper) primavara
  • Buna ziua (Joi, 5 noiembrie 2009, 16:57)

    soranus [utilizator]

    O scurta intrebare as avea si eu. Ce credeti ca a pierdut Germania de vest de la caderea Zidului? Pentru ca de atunci, partea de est, "vaduvita" de progres si civilizatie, a fost si este constant ajutata. Unii resimt fenomenul, si cu toate astea, nu am intalnit, aici in Germania nemultumiri pe aceasta tema. Spiritul de intrajutorare sau altruismul sunt fenomene atat de puternice aici sau este vorba despre un conformism pur si simplu, pe care germanii il accepta?
    Va multumesc.
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:51)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui soranus

      Pe scurt, cred ca Germania de vest (daca mai putem vorbi azi de asa ceva) a pierdut bani. Eu am mai intilnit, chiar si in presa germana, nemultumiri pe aceasta tema, dar in general cred ca germanii dau dovada de un fel de constiinta istorica mai degraba decit de conformism, chiar daca nu le convine din punct de vedere financiar.
  • Fantomele trecutului (Joi, 5 noiembrie 2009, 17:02)

    Wingman [anonim]

    Stimate domn,

    Cum a gestionat Germania reunificata problema fostilor securisti, turnatori si tortionari din Est? Cum s-au integrat acestia in noua societate, cum au fost priviti atunci si cum sunt priviti astazi?

    Mai exista astazi in Germania increngaturi politice si/sau de afaceri aflate in mana acestora?

    Exista fosti ofiteri Stasi (dintre care se spune ca multi erau competenti) care au fost reincadrati in BND?

    S-a facut in vreun fel justitie in privinta abuzurilor Stasi (dincolo de lustratie - intrebarea se refera la incriminarea penala a celor vinovati de politie politica in mod dovedit)?

    Deoarece observ ca ati studiat istorie Sud-Est Europeana, ar putea fi foarte utila (daca se poate) o analiza comparata a reconcilerii in diferite tari foste (?!) comuniste.

    Scuze pentru multele intrebari insa e important sa intelegem ce ar fi trebuit facut dupa "momentul" 1989 (in contrast cu ceea ce s-a facut in realitate). Dupa 20 de ani, in Romania, fantomele trecutului inca lucreaza... Din acest motiv, tara nu este nici astazi reconciliata cu ea insasi si multi romani se intreaba ce li s-a intamplat.

    Cu stima
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:01)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui Wingman

      1.Le-a gestionat mult mai bine ca Romania, nu cred ca mai e nevoie sa precizez. S-a infiintat asa numita Gauck-Behoerde, un fel de CNSAS care s-a pus pe treaba din primele zile. Inca de atunci au inceput sa cada capete de intelectuali de marca, dovediti colaboratori STASI.

      2. Nu stiu daca exista increngaturi, dar banuiesc ca da.

      3. Nu stiu daca exista fosti ofiteri STASI incadrati in BND dar cred ca da. Cred ca puteau fi foarte utili mai ales pe relatia cu fostul bloc estic.

      3. Da.

      4. Din pacate timpul nu-mi permite sa fac o analiza comparata a reconcilierii, si chiar daca am studiat istorie Sud-Est Europeana, pe vremea studiului meu reconcilierea abia incepuse si nu era inca obiect de studiu... Scuze.

      Cit despre ultimul paragraf, aveti perfecta dreptate.
  • nedumerire (Joi, 5 noiembrie 2009, 20:44)

    daniela [anonim]

    La 20 de ani de la caderea Zidului Berlinului, germanii continua sa fie divizati in doua natiuni unite sub acelasi drapel.
    1.De ce credeti ca nu au fost capabili sa treaca pestre acest "hop"? Ce anume a contat aici: personalitatea lor, contextul economic, social, politic...sau altceva?
    2. Am rasfoit o carte "20 de ani de la caderea Zidului", scrisa de Daniela Dahn. Si o sa postez aici declaratia unui neamt - Mattias Schuke (54 de ani), protestant luteran si fabricant de instrumente muzicale. "Intotdeauna imi aduc aminte de semnul de pe autostrada, dintre Postdam si Berlin, pe care scria Este ultima iesire pentru locuitorii din RDG. De fiecare daca cand treceam de el, ma simteam ca un cetatean de mana a doua. Chiar si azi, cand merg pe drumul dintre cele doua orase, nu pot sa nu ma gandesc ca trec o granita", spune el. Credeti ca aceasta trauma psihica se resimte si acum? Sau sunt doar cazuri singulare...
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:03)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui daniela

      Cu siguranta ca nu sint numai cazuri singulare. Pentru asta ajunge o privire asupra peisajului politic actual. Partidul stingii vine tare din urma (chiar de-acolo vine...), si asta spune multe.
  • bani? (Joi, 5 noiembrie 2009, 21:33)

    mihai [anonim]

    De ce credeti ca nemtii au vrut sa distruga aproape complet acest zid si nu l-au transformat intr-un muzeu, un loc turistic, practic din istorie se scot si cei mai frumosi bani....
    Cum fac chinezii cu Marele Zid. Bine, comparatia nu este cea mai fericita, dar cred ca ar fi putut fi exploatat intr-un mod favorabil...
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:05)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      Pai asta au si facut. L-au transformat intr-un muzeu, dar pe bucatele. El se afla acum in vitrinele oamenilor.
  • da (Joi, 5 noiembrie 2009, 21:53)

    curioasa [anonim]

    Cred ca acum o saptamana daca nu ma insel, CNN a prezentat un sondaj. Unu din şapte cetăţeni germani şi-ar dori ca zidul Berlinului să existe în continuare. Ei sunt de părere că ţara o ducea mai bine în perioada când era divizată. Si e cat se poate de logic: vest-germani sunt nemulţumiţi de taxele ridicate pe care au trebuit să le plătească pentru reconstrucţia fostului stat comunist. Cum comentati acest studiu?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:07)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui curioasa

      Probabil ca cifra e corecta, dar cred ca acel unu din sapte e din est. Pina la urma si cei din est platesc pentru reunificare, nu doar cei din vest.
  • intrebare (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:02)

    adi [anonim]

    Cine crezi ca e principalul "vinovat' de caderea Zidului? Americanii, rusii, nemtii sau toti la un loc? E OK sa spunem ca Reagan a fost cel de la care a plecat totul?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:09)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui adi

      Si Reagan a jucat fara indoiala un rol important, daca ar fi sa ne luam dupa ce au declarat Gorbaciov, Bush Sr. si Kohl acum citeva zile atunci poporul a fost cel mai important, dar eu personal cred ca de la Gorbaciov au plecat cele mai multe.
  • eu (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:39)

    DAN [anonim]

    buna, Hanno!

    sper ca intrebarea mea sa nu ti se para prosteasca- crezi ca era necesara caderea Zidului Berlinului?
    Ce credeai ca se va intampla dupa acest eveniment si nu s-a intamplat?
    Consideri ca costul platit de vest germani este prea mare?
    SI..ce ti se mai intampla pe plan muzical. BAFTA!
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:14)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui DAN

      Era evident necesara, cred ca si simbolistica prabusirii zidului a jucat un rol important in grabirea evenimentelor ce aveau sa urmeze.
  • 1 (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:49)

    vasi [anonim]

    Buna, HANNO!

    Ma bucur ca esti in redactia hotnews. Vreau sa te intreb si eu ceva:
    ai zis ca multi nemti isi doresc zidul inapoi...de ce crezi asta?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:17)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui vasi

      Mai ales unii din fosta RDG si-l doresc inapoi. Trebuie recunoscut ca au disparut si lucruri bune odata cu fosta RDG, dar incomparabil mai putine decit rele. Daca vrei, e comparabil cu cei care si-l doresc pe Ceausescu inapoi, si nu sint putini. "Erea mai bine pe vremea lu' Ceasca...."
  • atmosfera (Vineri, 6 noiembrie 2009, 10:51)

    alice [anonim]

    Ce asteptari aveau oamenii atunci si cum era atmosfera? Ne puteti povesti o intamplare de atunci?
    Multumesc
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:22)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui alice

      Era o euforie generalizata, dar trebuie sa recunosc ca nu-mi venea sa particip la ea. Ma plimbam cu un prieten italian, ne uitam la multimea de oamenii fericiti de pe si de linga zid si ma gindeam la Romania.
      Tin minte ca am vazut niste cozi in Berlinul de Vest cum nu vazusem in Romania. Cauza: fiecare cetatean RDG-ist primea 100 de marci vest ca prima de "bine ati venit" Asa ca se statea la coada la banci cu zilele.
      Ca fapt divers: cea mai mare coada pe care am vazut-o in viata mea in Romania n-a fost la carne inainte de '89 ci la Caritas la Cluj in '92. Asta spune multe.
  • muzica (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:12)

    marina [anonim]

    S-a compus vreo melodie speciala pentru zielele acelea? Ceva in genul unui imn? Pe atunci eram copil si nu imi amintesc exact. multumesc
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:29)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui marina

      Nu tin minte nici eu, dar pentru unele trupe e greu sa scapi un asemenea eveniment asa ca sint convins ca a existat. Stiu ca am fost la un concert foarte lung la Deutschlandhalle in Vest, cu o cazia caderii zidului si au cintat trupe mari din toata lumea, unele din ele intrerupindu-si turneele doar ca sa poata veni la acest concert. Era un prezentator pe scena, care vorbea la telefon si anunta in direct chestii de genul :"Joe Cocker tocmai a terminat un concert in Danemarca si tine neaparat sa dea o fuga pina la Berlin sa cinte in aceasta seara" Evident gratis.
  • da (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:12)

    paula [anonim]

    Eu as dori sa oferiti mai multe explicatii despre zidul berlinului, transformat in muzeu...din cate am inteles, multi nemti au acasa bucatele din acest zid...nu am fost niciodata in germania, exact in locul acela...puteti sa ni-l descrieti un pic? Ce exista acolo? Si ce intentii au autoritatile cu acest loc?
    MULTUMESC!
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:33)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui paula

      Zidul era de fapt o fisie cu mai multe ziduri. Printre ele patrulau granicierii in masini militare Trabant decapotabile (nu glumesc). La anumite distante existau turnuri de control. Existau asa zise instalatii de autoimpuscare. Te impiedicai de o sirma ascunsa si declansai o rafala de mitraliera asupra ta.
      Unele dintre acele turnuri s-au transformat in muzeu.
  • asemanare (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:15)

    ionut sargie [anonim]

    Vedeti vreo asemanare intre zidul berlinului si raul prut? Ce credeti ca s-ar intampla la noi cu rep Moldova? Am avea aceeasi consttinta istorica de care vorbeati mai sus?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:35)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionut sargie

      Situatia Moldovei e mult mai complexa dar totusi intr-un fel comparabila. Cred ca a existat un moment
      prielnic care a fost ratat. Dar din pacate felul in care sint priviti cetatenii moldoveni in Romania imi aduce aminte de cum erau priviti cetatenii RDG in vest.
  • cum a fost? (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:29)

    simona [anonim]

    Buna Hanno,

    Ne poti spune ce s-a intamplat, de fapt, in ziua de 9 noiembrie? Cum s-au desfasurat evenimentele, cel putin din perspectiva ta? Cred ca romanii stiu ce au vazut si simtit in decembrie 1989, dar este interesant ce a vazut si simtit un roman aflat pe alte meleaguri in timpurile acelea. Crezi ca ai putea face un film despre asta?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:40)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui simona

      Pentru mine, momentul propriu-zis al caderii zidului a venit destul de neasteptat, desi plutea in aer. Cind la TV s-a anuntat ca s-a dat drumul cetatenilor din est, m-am imbracat si am iesit din casa sa constat.
      Chestia asta trebuia vazuta ca sa fie crezuta.
  • mirare (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:37)

    cimitrie dantemir [anonim]

    salut,cam cat crezi ca va mai sta in picioare mitul "lucrului german de calitate" ,al " corectitudinii nemtesti" sau al "ardeleanului corect si cinstit" ?
    • raspuns (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:42)

      Hanno Hoefer [hotnews.ro] i-a raspuns lui cimitrie dantemir

      Salut.
      Clisee de care ma lovesc intr-una. Un raspuns bun ar fi urmatorul - l-am citit undeva, dar mi se potriveste foarte bine - : neamtul cind face un lucru, il face temeinic, asa ca si cind se balcanizeaza, se balcanizeaza temeinic.
  • germanii din Romania (Vineri, 6 noiembrie 2009, 11:54)

    Alina [anonim]

    Sinteti svab banatean, din cite stiu, ca si Herta Muller. V-ati gindit sa faceti un film cu subiect/ ambianta svabesti? Nu prea mai avem sasi&svabi, stiu, dar subiectul poate fi al naibii de interesant (vezi si cartile lui E. Schlattner).


Abonare la comentarii cu RSS
Rosia Montana
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi