In SUA, traficul de influenta se numeste lobby, activitatea este reglementata oficial, iar sumele aruncate in joc sunt de ordinul a miliarde de dolari anual. In teorie, diferenta dintre “lobby” si “trafic de influenta” este aceea ca in primul caz, se promoveaza initiative de care beneficiaza in primul rand cetatenii unei tari, nu grupurile de interese, iar in al doilea caz, situatia este inversa, interesele de grup primeaza in fata interesului national.

Dupa cum spuneam, asa stau lucrurile in teorie, insa in practica, diferenta intre cei doi termeni este extrem de greu de facut, tocmai acesta fiind si motivul pentru care in Europa conservatoare, tarile dezvoltate au fost si sunt extrem de reticiente in a adopta legi prin care sa reglementeze aceasta activitate.

Cat cheltuie americanii pe activitatea de lobby? In 2008, suma a fost de $3.3 miliarde de dolari, in crestere cu 129% fata de 1998, si cu 15% fata de 2007, cifrele in tabelul de mai jos. (sursa)

Lobby in SUA
Lobby in SUA
Foto: Khris.ro

Clasamentul pe industrii arata asa (2008):

1. Sanatate – $484.738.955 – companiile farmaceutice au pompat bani din greu pentru a-si promova interesele, sunt curios cum va arata clasamentul la sfarsitul lui 2009, avand in vedere scandalul legat de reforma sistemului american de sanatate.

2. Diversele asociatii de business – $466,427,926 – jucatorii de pe piata berii, de retail, chimie sau marii operatori de cazinouri au alocat aproape jumatate de miliard de euro promovarii intereselor proprii.

3. Industria financiara, de asigurari si real estate – $459,004,624. Spre exemplu, AIG si-a facut lobby de $10 milioane in 2007, $9.5 milioane anul trecut si $2.2 milioane in acest an.

Astept cu nerabdare ca si in Romania sa se legifereze activitatea de lobby, poate astfel vom scoate la suprafata macar o parte din traficul de influenta care oricum se face la nivel guvernamental.

Citeste si comenteaza pe Khris.ro.