Conflictul ungaro-slovac privind limba folosita in administratie: OSCE apara drepturile minoritatii maghiare

de Marius Mihaiescu     HotNews.ro
Vineri, 4 septembrie 2009, 14:05 Actualitate | Internaţional

Drepturile minoritatii maghiare din Slovacia trebuie respectate deplin in conflictul ungaro-slovac privind intrarea in vigoare, de la 1 septembrie, a controversatei legi lingvistice din Slovacia, a afirmat comisarul OSCE insarcinat cu minoritatile, Knut Vollebaek, citat de AFP.

"Este esential ca aplicarea acestei legi sa nu afecteze negativ drepturile persoanelor care apartin minoritatilor nationale din Slovacia", a declarat Knut Vollebaek.

"Am inisistat asupra importantei de a ajunge la o solutie echilibrata intre sustinerea limbii nationale, pe de o parte, si protectia drepturilor lingvistice ale minoritatilor nationale, pe de alta parte", a adaugat Vollebaek.

Legea interzice folosirea altor limbi in afara celei nationale in institutiile publice. In caz contrar, amenda poate ajunge pana la 5.000 de euro, intr-o tara in care minoritatea maghiara reprezinta aproximativ 10% din populatie.

Intr-un prim gest de conciliere, ministerul slovac pentru Cultura a suspendat temporar sanctiunile financiare prevazute de lege.

Desi a salutat aceasta decizie, premierul ungar Gordon Bajnai a cerut suspendarea completa a legii pana in momentul in care se va ajunge la un acord cu minoritatea maghiara din Slovacia.

Premierii celor doua state, Gordon Bajnai si Robert Fico, au stabilit o intalnire in data de 10 septembrie, la granita slovaco-ungara, pentru a incerca sa ajunga la o solutie care sa puna capat tensiunilor bilaterale.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

1917 vizualizari

  • +3 (15 voturi)    
    Propunere (Vineri, 4 septembrie 2009, 14:15)

    ady624 [utilizator]

    Propun ca Slovacia să trimită emigranți în Ungaria în cantități industriale (11% din populația actuală a Ungariei, astfel încât ajunși acolo, aceștia să reprezinte 10% din noua populație totală a Ungariei) după care să ceară fix aceleași drepturi pe care le au maghiarii (adică ungurii din afara Ungariei) în Slovacia. Să vedem dacă ungurii sunt de acord cu asta. Dacă da, jos pălăria, înseamnă că au dreptate. Dacă nu...

    Adrian
    • -5 (15 voturi)    
      pt. Adrian (Vineri, 4 septembrie 2009, 14:45)

      Vasi [anonim] i-a raspuns lui ady624

      Se pare ca esti un adevarat savant care chiar se pricepe. Bravo!

      Te-ai gandit la faptul ca, intre timp Ungaria mai trimite 10%, ca urmare in Ungaria va fi o catntitate industriala de slovaci si in Slovacia 20% de unguri :p

      Samd.

      Propunerea mea este ca daca cineva chiar nu se pricepe, sa nu comenteze.
      • 0 (0 voturi)    
        Ai citit până la capăt? (Vineri, 4 septembrie 2009, 21:37)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui Vasi

        Sau te-ai proptit în numere?

        Propunerea este ipotetică, firește. Scopul ar fi pentru a observa reacția ungurilor la exact aceleași cerințe venite în exact aceleași condiții din partea altui stat. Altfel spus, plată cu aceeași monedă. Vreau doar să-i văd pe ei că acceptă ce ar cere slovacii în IPOTETICA situație.

        Acum ai înțeles?

        Mersi,
        Adrian
    • -4 (14 voturi)    
      . (Vineri, 4 septembrie 2009, 14:52)

      porcu spinos [anonim] i-a raspuns lui ady624

      Desteptule, maghiarii nu sunt imiganti nici in Slovacia, nici in Romania.
      • +5 (11 voturi)    
        Cum naiba ? (Vineri, 4 septembrie 2009, 15:10)

        Iapa [anonim] i-a raspuns lui porcu spinos

        Cum naiba sa nu fie emigranti daca au venit calare pe cal de prin Mongolia(bietii cai),au facut baie in Olt si le-a furat romanii hainele..asta nu inseamna ca sunt emigranti?
        • +2 (6 voturi)    
          E o mica mare confuzie aici (Vineri, 4 septembrie 2009, 15:32)

          gigi [anonim] i-a raspuns lui Iapa

          Cred ca tu nu distingi termenii emigrant-imigrant.

          Eu daca plec din Romania si ma stabilesc in Franta, asta inseamna ca aici sunt EMIGRANT si acolo sunt IMIGRANT.
        • -3 (9 voturi)    
          Hmmm ... (Vineri, 4 septembrie 2009, 16:05)

          x-man [anonim] i-a raspuns lui Iapa

          Problema e ca atunci pe vremea cand au descalecat pe malul Oltului, aici nu a fost Romania, nici Valahia, nici macar Moldova nu exista, iar Transilvania de-abia atunci a inceput sa existe.
          • 0 (4 voturi)    
            stai jos, ai 1! (Vineri, 4 septembrie 2009, 18:11)

            ramen [anonim] i-a raspuns lui x-man

            Nu ai o treaba, faptul ca au stat in banca lor si nu au iesit prin luime sa tipe ( suntem si noi pe aici, suntem si noi pe aici!!!) asta nu inseamna ca nu au existat si inainte.

            Hmmm ... si eu ma intreb daca exista neuron in capul ala al tau!
            • -1 (3 voturi)    
              Hmmm 2 (Vineri, 4 septembrie 2009, 19:53)

              x-man [anonim] i-a raspuns lui ramen

              Eu stiam ca romanii (a se intelege cei din peninsula) nu au fost prea renumiti cu statul in banca lor, ... parca au cucerit Europa, nordul africii + Asia Mica. De la ei se trag romanii (mioritici de data asta) ... nu!? Sau te identifici mai mult cu dacii pasnici? Ei parca au fost asimilati cu forta de catre romani. Nu limba, nu cultura in urma lor (ceva de genu au facut colonistii spanioli prin America latina cu bastinasii. Apoi, dacii liberi din afara Daciei ocupate s-au razboit mereu cu romanii invadatori. Intrebarea mea este cu care din acestia te identifici?
              O alta intrebare de bun simt este, din 271 de la retragerea Aureliana pana prin 1250 - 1300 cand apar primele atestari istorice ale primelor orase romanesti din Moldova si Muntenia, in ce fel de forme de administratie teritoriala au trait oamenii? Stiind ca zestrea culturala mostenita de la romani - latini (administratia teritoriala, economica si politica) era net superioara fata de toate natiunile sau triburile care traiau prin zona, aici trebuia sa existe o continuitate istorica atestata prin nume de localitati, ... macar. Aceste urme ale romanilor din aceasta perioada exista in sud de Dunare, aproape prin toata peninsula Balcanica. Vezi aromanii (macedo-romanii), Istro-romanii, comunitati romanesti prin Grecia, etc. Aceste grupuri etnice sunt ramasitele a Daciei Ripensis, sau Daciei Aureliene, care dupa 271 s-a stabilit la sud de Dunare, cu capitala la Sofia. Deci pe aici pe meleagurile noastre mioritice in acea perioada cam batea vantul "tras de migratori". Dacii liberi au ramas si au fost mancati de istorie. Dacii ocupati au fost exportati sub forma de sclavi prin colturile imperiului, iar cei care au format strabunii neamului ramanesc de azi faceau plaja la Marea Adriatica atunci cand au venit ungurii prin Ardeal. Dupa ce acestia din urma au adus stabilitatea politica in regiune, romanilor de prin Balcani li s-a aprins dorul de casa, care nici macar ca nu era a lor, (au luat-o de la daci, au revenit
              • 0 (0 voturi)    
                a (Vineri, 4 septembrie 2009, 22:35)

                ramen [anonim] i-a raspuns lui x-man

                Nu identifica romanii cu cei ce traiau in Dacia (libera sau nu).

                Crezi ca toti oamenii dintr-o intreaga regiune si-au luat boceluta in spate si au plecat?

                Doar si in Amazon s-au mai descoperit triburi/popoare (relativ recent) si nu au stiut nimeni de ei.
                Ceea ce duce la ideea ca nu trebuie neaparat sa stie lumea de tine ca sa existi.

                Daca nu mai exista aparat administrativ (sef, primar, prefect, rege si tot ce mai inseamna) nu inseamna ca lumea se sfarseste odata cu el.

                Cei ce au plecat au fost cei care aveau intr-adevar ce sa piarda.
                (aur, animale, etc), mai ales ca pe atunci chiar aveai pe unde sa te ascunzi (populatie mai putina,paduri mai multe, drumuri si mai putine, etc).


                Si daca nu mai era nimeni, ar fi trebuit sa se pomeneasca de cel putin un exod de romani inapoi spre Ardeal.
                • -1 (1 vot)    
                  Hmmm 3 (Sâmbătă, 5 septembrie 2009, 10:22)

                  X-man [anonim] i-a raspuns lui ramen

                  "Daca nu mai exista aparat administrativ (sef, primar, prefect, rege si tot ce mai inseamna) nu inseamna ca lumea se sfarseste odata cu el"
                  Deci ai dreptate, Ramen. Intr-adevar poti sa existi retras ca individ sau grupare de inndivizi, (la fel cum traiesc mii de romani azi prin Spania, Italia etc), ... dar fara un lider, conducator, rege, administratie teritoriala (orase, localitati sau triburi), ... pur si simplu te desfiintezi ca natiune, ramai eventual o adunatura de indivizi. Daca macar, o adunatura de astfel de romani ar fi ramas prin zona, atunci in 1000 (o mie) de ani, trebuiau neaparat musai si obligatoriu sa lase ceva in urma lor, ca doar se trag din Cezar in persoana si nu din Tarzan. Iar istoria este stiinta dovezilor concrete si nu a ipotezelor sau a prezumptiilor.
                  Inca o idee: In 271 e.n. Adrian A MUTAT Dacia la sud de Dunare. Deci administrativ, logistic, teritorial, a desfiintat-o si apoi a mutat-o cu capitala la Sofia. Deci, ... ce a ramas aici in Ardeal? ... taramul nimanui. Intelegi!? Deci daca datorita rozatoarelor iti abandonezi actuala casa si te muti in alta noua, ... apoi cu timpul daca vine altcineva si curata casa parasita, de paraziti pentru a se muta in ea, ... atunci cui ii apartine casa de drept? Celui care a curatat-o sau celui care a abandonat-o?
                  Deci nu vreau sa neg ca nu au ramas daco-romani prin zona, dar daca au ramas au ramas ca si cetateni abandonati intr-o tara straina, ... pentru ca tara lor s-a mutat in alta parte, ... aveau statut de imigranti, eventual.
                  Hmmm.
                  • 0 (0 voturi)    
                    Despre primarii din Dacia (Sâmbătă, 5 septembrie 2009, 17:24)

                    Romanasul [anonim] i-a raspuns lui X-man

                    Nu a fost teritoriu fără primar, X-manule, doar că primarul nu s-a mai numit roman ci gepid, avar, slav, cuman, etc.

                    Băştinaşii au fost talpa ţării şi erau cei ce nu plecaseră, doar domnii erau migratorii - vremelnici.

                    Diferenţa dintre ei şi unguri este că ungurii nu au dispărut ca ceilalţi. Dar altfel, tot migratori au fost - până s-au sedentarizat.

                    Dacia nu a fost strămutată la sud, doar administraţia. Populaţia a rămas, cum dovezile unei civilizaţii rurale locale atestă.
                  • 0 (0 voturi)    
                    exista dovezi materiale (Joi, 17 septembrie 2009, 17:10)

                    fylgia [utilizator] i-a raspuns lui X-man

                    materialul arheologic este dovada continuitatii populatiei romane in dacia; iar in surse nu apar la 1200 - 1300 ci mai devreme. de ex kekaumenos care a trait in sex XI a scris despre vlahii de la nord de dunare. si asa cum se spune mai jos, bastinasii au fost talpa tarii, supusi populatiilor migratoare. e un lucru stiut faptul ca bizantinii in surse numeau doar clanurile conducatoare, de aceea nu exista referinte in primul mileniu despre vlahi. ei apar in surse in momentul in care participa la rascoalele de la marginea imperiului bizantin.
    • 0 (4 voturi)    
      esti tare la cifre (Vineri, 4 septembrie 2009, 16:28)

      stefan [anonim] i-a raspuns lui ady624

      in slovacia traiesc 5.400.000 persoane, din care cca. 550000 de etnie maghiara. mai sunt si alte minoritati (germani, polonezi, cehi, tigani), slovaci sunt cam 4.6 - 4.7 milioane. Ungaria are 10 milioane de locuitori, inseamna ca dupa propunerea ta, ar trebui cam 21% (1 milion) de slovaci sa se mute in Ungaria [ca sa ajunga la procentul de 10%]. care ar dubla practic procentul celor de etnie maghiara care raman in Slovacia :). probabil, solutia ta, ar oficializa maghiara ca a doua limba oficiala :).
      • 0 (0 voturi)    
        Eu am vorbit ipotetic (Vineri, 4 septembrie 2009, 21:32)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui stefan

        Pentru ca slovacii să reprezinte 10% din unguri este nevoie de aproape 11% din populația Ungariei (presupunând că nu există picior de slovac în Ungaria). Era vorba de a vedea cum reacționează ungurii puși în situațiile în care îi pun ei pe ceilalți din jurul lor. Pentru că mi se pare mie că ei sunt victime peste tot. În fiecare țară există o grupare care vrea ceva, autonomie, orice.

        Repet, era o treabă ipotetică. Ce spui tu este adevărat, dacă slovacii s-ar duce în Ungaria, ungurii le-ar da șah și mat :D

        Adrian
  • +2 (8 voturi)    
    cine? (Vineri, 4 septembrie 2009, 16:13)

    vlad [anonim]

    Nu va suparati, cine ce apara? OSCE? Cine e oamenii astia si ce doreste ei?
    OSCE e o organizatie de lobby in slujba cui le convine lor (de obicei in slujba Rusiei) in nici un caz vreun organism serios.
    O alta capusa in hatisul birocratic european care se facea ca ploua in Moldova cand a avut loc "revolutia". Atunci drepturile omului nu contau? Nu, ca doar erau niste moldoveni, neica-nimeni.
    Hai sictir ca la papat bani pe degeaba si dat sfaturi fara substanta ne pricepem toti.
  • +5 (7 voturi)    
    tactici noi si vechi ale lobbyului maghiar (Vineri, 4 septembrie 2009, 19:54)

    buncrestin [utilizator]

    As vrea sa cred in bunele intentii ale comunitatii maghiare, insa cv-ul maghiarilor nu este atat de curat pe cat cel pe care-l flutura sub nasul europenilor. Slovacii, ca si romanii, au ceva experienta in lupta cu iredenta maghaira, stiu care le sunt scopurile si metodele. Astazi ele sunt mai rafinate si merg cel mai mult pe filonul "drepturilor minoritatilor", in voga acum in lumea occidentala. Nu "depturile" sunt scopul, ele sunt doar mijlocul catre un alt scop. Ungaria, nici acum impacata cu rolul sau nefast in istoria regiunii, nici acum impacata cu vecinii pe care-i considera inca inferiori, a reinceput (sau mai degraba n-a incetat niciodata) o campanie diplomatica, de talia campaniei revizioniste din perioada ineterbelica, cea care a contribuit la starea de tensiune premergatoare razboiului mondial. Scopul Ungariei este sa-si asigure, prin parghiile pe care le detine in tarile vecine, prin comunitatile maghiare si politicienii aserviti ideologic, suprematia economica in regiune. Experienta iredentista din trecut se dovedeste extem de folositoare scopurilor politico-economice ale Ungariei de azi. Ca si in Slovacia, populatia maghiara din Romania este incitata via Ungaria pentru a crea o parghie de presiune asupra Romaniei. Acelasi lucru il face Ungaria cu Serbia si Slovacia. Se pare ca Ungaria merge pe mana acelorasi tactici vechi, cu aparente mai noi, dar care au dus-o mai demult la pierzanie. Desigur, Romania, Slovacia si Serbia, ca si in trecut, trebuie sa se astepte la un val de noroi cu care vor fi improscate constant prin cancelariile puterilor occidentale de catre lobbyul unguresc, extem de puternic si de bine pus la punct. Avem nevoie de diplomati capabili, cum a fost Titulescu, care sa puna in miscare un mecanism de aparare. Trebuie mai ales trasa alarma in Europa pentru ca Ungaria isi indoctrineaza si azi tineretul in spirit iredentist si rasist.
  • +1 (1 vot)    
    nu am vazut asa nemernici precum bozgorii (Vineri, 4 septembrie 2009, 22:06)

    kalu [anonim]

    toata actiunea din romania sunt sigur ca este concertata din ungaria. Astept sa vad cum vor sanctiona legal guvernantii nostrii batjocorirea legilor romanesti. Sa nu credeti ca bozgorii au ales intamplator momentul: se aproprie alegerile si stiu ca ai nostrii candidati au nevoie de liniste in ograda.
    • -1 (1 vot)    
      baiatu` ! (Vineri, 4 septembrie 2009, 23:14)

      Pandi [anonim] i-a raspuns lui kalu

      Atentia la limbajul trivial !
      Sa ghicesc? Esti dintr-o zona ramasa in urma rau de tot a Romaniei si in viata ta nu ai dat nas in nas cu un ungur.
      Te invit pe la noi ,prin Tinutul Secuiesc , si astepttam sa ne apostrofezi si sa folosesti limbajul tau trivial si deplasat fata in fata. Asa te ascunzi dupa un IP nenorocit si te crezi Superman.
      Habar nu ai pe ce lume traiesti Kalutule!


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi