Numirea lui Mark Gitenstein in functia de ambasador SUA a fost o “recompensa politica”, sustine Craig Holman, expert in ONG-ul american Public Citizen. Intr-un interviu acordat HotNews.ro, Holman afirma ca a fost “deranjat” de procesul prin care Gitenstein a fost numit seful misiunii diplomatice americane de la Bucuresti, tinand cont de activitatile acestuia de lobbyist pentru mari companii.

A.N.: Vorbind despre Mark Gitenstein, noul ambasador american la Bucuresti, publicatia Washington Times v-a citat recent spunand ca "Daca as fi fost in Romania, m-as fi simtit destul de jignit". Puteti sa va explicati declaratia?

C.H.: Mark Gitenstein poate fi, de fapt, o persoana de foarte buna calitate. Ceea ce mi se pare revoltator in numirea sa in postul de ambasador in Romania nu este persoana sa, ci procesul prin care a fost desemnat.

A.N.: Cand i-a anuntat nominalizarea, Casa Alba nu a mentionat istoria domnului Gitenstein in calitate de lobbyist, iar aceasta nu a fost mentionata nici la audierile din Senat. De ce este asta o problema acum?

C.H.: Dl. Gitenstein este mai degraba o "numire politica" decat una diplomatica.

A.N.: Dl.Gitenstein nu are experienta ca ambasador. Credeti ca acest lucru va reprezenta un obstacol in timpul mandatului sau la Bucuresti?

C.H.: Intr-adevar, el nu are experienta in diplomatie. A fost numit ambasador de catre Casa Alba ca o recompensa politica.

Craig Holman

*Reprezentantul organizatiei Public Citizen pe langa Congresul de la Washington, avand responsabilitati de lobby pe probleme de etica, reguli de finantare electorala etc. *Expert in reforma fondurilor de campanie electorala, etici guvernamentale, practice de lobby si impact al banilor in politica. *Senior Policy Analyst la Brennan Center for Justice din cadrul New York University School of Law *A contribuit la realizarea legislatiei privind reforma fondurilor de campanie *Autorul unor analize si proiecte de cercetare pe tema impactului banilor in politica

A.N.: La inceputul acestui an, l-ati criticat pe Dl. Gitenstein intr-o scrisoare catre Comitetul juridic al Senatului cand se zvonea ca este in carti pentru un post la Departamentul Justitiei. Ce motive ati avut sa-l criticati atunci?

C.H.: Public Citizen s-a opus numirii lui Mark Gitenstein la Departamentul Justitiei din cauza istoriei sale de lobbyist impotriva drepturilor consumatorului si in favoarea intereselor companiilor. Functia pentru care fusese luat in considerare este responsabila, in parte, pentru protejarea consumatorilor si cresterea responsabilitatii corporatiilor. Ca lobbyist pentru Camera de Comert si interesele altor mari companii, Gitenstein reprezinta exact contrariul.

A.N.: Este o practica obisnuita ca noii presedinti americani sa numeasca prieteni sau sponsori ai campaniilor lor electorale in posturi din Administratie, chiar daca acestia nu au experienta pentru aceste functii?

C.H.: Administratiile anterioare, ca de exemplu administratia Bush, au distribuit posturi guvernamentale de ambasadori sau alte functii pe principiul favorurilor politice, in special ca recompensa pentru sponsori din perioada campaniei. In Administratia Bush, unul din cinci sponsori importanti a primit un anumit tip de numire guvernamentala.

A.N.: Washington Times a mentionat o promisiune pe care presedintele Barack Obama a facut-o in timpul campaniei electorale: "Lobbyistii nu vor fi angajati la Casa Alba". Si-a incalcat cumva promisiunea prin numirile unor lobbyisti in Administratia sa?

C.H.: Este dezamagitor sa vad ca Administratia Obama are o atitudine similara (n.red. cu Administratia Bush) cand vine vorba despre nominalizarea ambasadorilor.

A.N.: Presa din Romania, inclusiv HotNews.ro, a mentionat activitatea de lobby dusa de dl. Gitenstein si reactiile romanilor au fost foarte puternice. Cand spui lobbyist, cuvantul pare sa aiba un sens peiorativ. Cat de adevarat e asta?

C.H.: Cand vorbesti despre lobbyisti, nimic nu e in mod inerent "demonic". Si eu sunt lobbyist. Problema intervine in modul in care desfasori aceasta activitate. Lobbyistii trebuie, si o fac deseori, sa ofere legislatorilor cunostiinte valoroase potrivit domeniului lor de expertiza. Dar aceasta functie valoroasa a lobbyistilor se pierde in momentul in care acestia folosesc strangerile de fonduri din campanie si cinele (n.red. cu legislatorii) pentru a castiga influenta, in loc sa ofere expertiza.

A.N.: Purtatorul de cuvant al Casei Albe, Tommy Vietor, a declarat ca aranjamentele financiare ale dl. Gitenstein (n.red. el va primi o pensie anuala de 36.000 de dolari de la compania de lobby unde a lucrat) nu reprezinta conflicte de interese si ca "ambasadorul isi va desfasura responsabilitatile oficiale in concordanta cu standardele inalte stabilite de presedintele Obama". Stim de activitatile sale de lobbyist. Intrebarea este cum ar putea sa-i influenteze aceste activitati mandatul de ambasador?

C.H.: Sa speram ca Mark Gitenstein isi va indeplini obligatiile intr-o maniera profesionista si diplomatica, si ca nu va lasa niciun fel de interese de afaceri sa-i afecteze munca.

Public Citizen este o organizatie non-guvernamentala, non-profit, care apara drepturile consumatorului. Grupul, care a fost fondat de Ralph Nader in 1971, are sediul in Washington D.C. Organizatia militeaza pentru responsabilizarea companiilor si a guvernului in garantarea drepturilor consumatorilor de a avea produse sigure, un spatiu de lucru si un mediu adecvat, resurse de energie eficiente.