Avionul Airbus A330, care s-a prabusit luni in Oceanul Atlantic, zbura cu o viteza "eronata", afirma cotidianul Le Monde, in editia electronica, citand surse apropiate anchetei. In plus, o serie de mesaje automate transmise de avion intriga specialistii.

In cursul acestei zile, sustine Le Monde, Airbus va da publicitatii o recomandare, validata de Biroul francez pentru anchete si analize (BEA) si destinata tuturor companiilor care utilizeaza aeronave A330, prin care se afirma ca "in cazul unor conditii meterologice dificile, echipajul trebuie sa conserve puterea reactoarelor si sa mentina asieta (inclinare longitudinala a unei nave din cauza repartizarii neuniforme a incarcaturii) corecta pentru a mentine avionul in linie".

Un purtator de cuvant al BEA a negat insa, pentru AFP, ca recomandarea va fi publicata joi.

In cazul accidentelor, publicarea unei recomandari este "un lucru normal" in perioada anchetei, dar Airbus "nu a primit nicio instructiune din partea BEA" in acest sens, a dezmintit si un purtator de cuvant al constructorului de avioane.

"Daca BEA face o recomandare atat de curand, inseamna ca stie foarte clar ce s-a intamplat. Iar daca stie ce s-a intamplat, are obligatia de a face o astfel de recomandare, din motive de securitate, pentru a putea evita repetarea unui astfel de eveniment", a explicat Jean Serrat, fost comandant de bord.

"Primul lucru pe care trebuie sa il faci cand intri intr-o zona de turbulenta este sa reduci viteza, pentru a atenua efectele turbulentelor", dar, daca viteza este prea mica, risti sa cazi, explica el.

"Daca BEA face o recomandare prin care va cere pilotilor sa nu reduca viteza, aceasta inseamna ca pilotii cursei Rio-Paris au redus prea mult viteza?, s-a intrebat fostul comandant.

Ultimul mesaj automat trimis de Airbus: Cadere libera

Presa braziliana sustine ca avionul Air France ar fi trimis mai multe alerte automate prin care erau semnalate pene de sistem, o situatie care intriga expertii.

Ziarul O Globo afirma ca analiza unei serii de mesaje automate trimise de Airbus A330 in minutele care au precedat tragedia indica o suita de pene in momentul in care avionul a intrat intr-o formatiune densa de nori cumulo-nimbus, pe care in mod normal ar fi trebuit sa o evite.

In patru minute, sistemul automat al aeronavei a emis mesaje de pana in cazul sistemelor ADIRU, ISIS, PRIM1 si SEC1. Ultimul mesaj, trimis la ora 2,14 GMT, era de "viteza verticala", ceea ce inseamna cadere libera.

Cronologia mesajelor

Ora 23: cC 20 de minute inaintea de intrarea aeronavei in spatiul aerian al Senegalului, pilotul a trimis un mesaj prin care semnala ca traverseaza o zona de puternice turbulente. Satelitii meteo au aratat ca vantul sufla cu o viteza de 160 km/h.

Ora 23,10: Incep problemele - un mesaj anunta deconectarea pilotului automat. Nu se stie daca operatiunea a fost efectuata de echipaj sau a fost provocata de sistemele de securitate. Aceasta deconectare este efectuata automat in cazul in care computerul aeronavei detecteaza o pana grava.

A dorit oare echipajul sa devieze de la traiectorie pentru a evita zona periculoasa? In acest caz, operatiunea se anunta delicata. Potrivit unui pilot citat de Estado, controlul manual al avionului la atitudini inalte este "extrem de dificila". Un lucru este sigur: incepand cu acest moment, avionul a fost pilotat manual.

In acelasi minut, un alt mesaj informeaza ca "fly-by-wire", comenzile electronice care activeaza voletele si eleroanele, a intrat in regim "alternate law". Aceasta alimentare de siguranta este actionata automat in cazul unor pene electrice multiple. In acest fel, avionul conserva suficienta energie pentru a putea zbura, dar mai multe sisteme de control al stabilitatii avionului sunt deteriorate.

Ora 23,12: Alte doua mesaje semnaleaza pene in cazul a doua sisteme fundamentale, Adiru (Air Data Inertial Reference Unit) si Isis (Integrated Standby Instruments System). Cele doua sisteme ofera informatii capitale privind altitudinea, viteza si directia de zbor.

Ora 23,13: Noi mesaje indica pene electrice la computerul principal (Prim1) si auxiliar (Sec1) de zbor.

Ora 23,14: Ultimul mesaj este transmis: "Cabina in viteza verticala". Acesta semnaleaza o depresurizare, cauzata sau consecinta a unei dezintegrari in zbor.

Avionul A330 al Air France, care efectua o cursa Rio-Paris, a disparut luni deasupra Atlanticului, cu 228 de persoane la bord, intr-un accident ale carui cauze sunt inca necunoscute.