Fulger, pana electrica, terorism: In absenta oricaror probe concrete privind cauzele catastrofei, nicio ipoteza nu a fost exclusa marti, a doua zi dupa disparitia avionului A330 Air France deasupra Oceanului Atlantic, relateaza AFP.

Fulgerul

Aceasta ipoteza a fost avansata chiar de compania aeriana. "Cel mai probabil, avionul a fost lovit de un fulger", a declarat luni Francois Brousse, director de comunicare al Airbus. "Avionul a intrat intr-o zona de furtuna cu puternice turbulente care au provocat disfunctionalitati", a adaugat el.

Avionul a traversat o zona celebra pentru frecventele furtuni puternice, supranumita zona "calmelor ecuatoriale". Este o zona de joasa presiune unde se intalnesc masele de aer din emisfera nordica cu cele din emisfera sudica.

Cu toate acestea, traznirea unui avion este un fenomen frecvent care nu antreneaza, in mod normal, accidente grave, remarca expertii, in conditiile in care avionul este construit ca o cusca metalica ce protejeaza habitaclul de fulgere.

O pana de curent a afectat sistemele electronice ale avionului

Avionul Air France a trimis un mesaj automat care anunta o pana a circuitelor electrice la ora 2,14 GMT, potrivit companiei. Aceasta ar putea sa fi fost generata de un fulger.

Si totusi, sistemele vitale ale avioanelor de linie sunt dublate, triplate si cateodata chiar si cvadruplate, impiedicand, in mod normal, o pana totala.

In ipoteza unei caderi totale a circuitelor electrice, avionul dispune de un motor de siguranta care poate produce energia electrica necesara pentru sustinerea celor mai importante sisteme de zbor.

Avionul a fost prins in turbulente deosebit de puternice

La ora locala 04,00 (02,00 GMT), avionul a intrat intr-o zona de puternice turbulente, potrivit Air France.

Astfel de turbulente sunt frecvente in zona calmelor ecuatoriale, dar nu explica prin ele insele un accident.

"A existat o zona de perturbatii tropicale puternice. Vorbim insa despre aparate construite special pentru a face fata acestui gen de circumstante, de aceea trebuie sa fi existat o acumulare de factori", a declarat ministrul Ecologiei, insarcinat cu transporturile, Jean-Louis Borloo.

Avioanele de linie dispun de radare meteorologice care le permit, in mod normal, sa evite zonele cele mai periculoase.

Aeronava a fost victima unui atentat terorist

Ipoteza unei deturnari "este in mod evident indepartata", a afirmat Jean-Louis Borloo, care crede mai mult in "ipoteza unui accident".

Astfel, in absenta oricarei certitudini privind circumstantele exacte ale catastrofei, autoritatile prefera sa ramana prudente.

"Nu avem dreptul sa excludem prin definitie un atentat terorist, deoarece terorismul este principala amenintare pentru ansamblul democratiilor occidentale", a declarat marti ministrul Apararii, Herve Morin.