O ancheta franco-germana de coruptie vizeaza Airbus, gigantul european cu 134.000 de angajati si cifra de afaceri de 67 de miliarde de euro. In acest dosar se regaseste si numele unui roman din Bacau, Constantin Ster, prin firma caruia ar fi fost tranzactionate peste 5 milioane de euro de la producatorul de avioane, pe vremea cand acesta se chema inca EADS, potrivit Der Spiegel.

Airbus A400MFoto: Hotnews

Acesti bani ar fi fost platiti pentru faptul ca ar fi adus contracte catre EADS. Cand a fost interogat, Ster a parut derutat, noteaza Der Spiegel. Daca nu a primit el banii, unde au ajuns acestia? Ce rol a jucat Ster, care la sfarsitul lui mai 2017 a cumparat o masina Dacia Duster pe credit? A fost el un om de paie al gigantului european?

El a fost interogat de procurorii din Munchen la sfarsitul lui 2015. Procurorii bavarezi ancheteaza acest dosar de cinci ani si in scurt timp ar putea formula primele capete de acuzare impotriva fostilor directori ai EADS.

Acestia sunt suspectati ca au construit un vast imperiu de coruptie pentru companie - iar in centru sta Vector Aerospace din Londra, o companie cu doi angajati care a primit de la EADS 114 milioane de euro. Ce a facut Vector pentru acesti bani? Investigatorii au gasit pana in prezent inregistrari corespunzand doar pentru 9 milioane de euro. Restul au fost distribuiti catre companii-paravan dinHong Kong, Singapore si Insulele Virgine Britanice si par sa fi disparut.

Pana recent, se parea ca aceasta retea de companii-paravan au vizat doar vanzarea a 18 avioane Eurofighters catre Austria. Procurorii scriau in decembrie 2016 ca "sume semnificative de bani" de la Vector au fost folosite "ca mita pentru decidentii din Austria."

Dar se pare ca nu este totul. Acum, exista indicatii potrivit carora milioane de euro provenite de la Vector si care au circulat prin intermediul cetateanului roman au ajuns in cele din urma in sectorul afacerilor cu avioane de pasageri. Iar aceasta ridica intrebarea daca nu cumva Vector a servit intreaga companie ca sursa de mita. Vector, spun procurorii din Munchen, era responsabila pentru "pastrarea banilor disponibili in cazul unor viitoare necesitati de coruptie" si de a pastra aceste fonduri "separat de activele EADS".

Airbus neaga acuzatiile in acest caz.