​Cei "4D" - Cum arata razboiul informational dus de Rusia cu Vestul / De ce nu expulzeaza Cehia ofiterii rusi de informatii din ambasada de la Praga? Explicatiile unui expert in securitatea europeana

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Duminică, 8 octombrie 2017, 10:30 Actualitate | Internaţional

Vladimir Putin urmareste exercitiile militare Zapad
Foto: kremlin.ru
Societatea occidentala este una cu un mare deficit de atentie, iar Rusia cauta sa exploateze acest aspect printr-un razboi informational pe mai multe paliere, explica Mark Galeotti, cercetator al Centrului pentru Securitate Europeana din Praga. "Actiunile Rusiei lui Putin le putem schita in patru mari directii: dezbina, distrage atentia, inspaimanta si descurajeaza", sustine expertul. "Fata de pericolul unui atac armat, exista mereu asigurarile pe care NATO le da unui membru, insa nu mai discutam despre aceeasi solidaritate in cazul unui razboi informational. In Praga, Rusia are o ambasada in care activeaza circa 30 de ofiteri de informatii rusi despre care stiu serviciile din Cehia. 'De ce nu ii expulzati?', am intrebat eu", a povestit Galeotti.

Vladimir Putin se comporta precum un conducator autoritar din secolul 19 si actioneaza pe principiul ca cei puternici fac dreptatea (n.r. "might makes right"), a sustinut Mark Galeotti, cercetător principal și coordonator al Centrului pentru Securitate Europeană, Institutul de Relații Internaționale din Praga, in cadrul unor prezentari pe care le-a sustinut la Adunarea Parlamentara NATO de la Bucuresti.

"Rusia lui Putin cauta sa nu isi piarda influenta in statele vecine care o inconjoara precum Georgia, Ucraina, Belarus. Putin vede Vestul ca pe o amenintare pentru el si pentru versiunea sa de Rusia. Crede ca tot ce face Occidentul este sa conspire si sa-l izoleze. Sunt multi inalti oficiali rusi care cred cu tarie ca momentul Maidan din Kiev a fost, de fapt, o uneltire a CIA", sustine expertul european.

Totusi, exemplul Rusiei de azi e unul care inspira in general doar alti lideri autoritari din lume. "Foarte putini oameni din lume spun 'Uita-te la Rusia. Asa as vrea sa fim si noi'". Putin se uita la tarile occidentale si vede o constelatie de democratii care pentru el reprezinta o slabiciune", a spus Galeotti.

Potrivit lui Galeotti, actiunile Rusiei lui Putin pot fi schitate in patru mari directii: Divide, Distract, Dismay si Deter (traducere: Dezbina, Distrage atentia, Inspaimanta si Descurajeaza).

"Societatea occidentala este una cu un mare deficit de atentie, iar Rusia cauta sa exploateze acest aspect. Ne mutam de la un subiect la altul, de la o criza la alta sau de la o stire senzationala la alta, incontinuu. Si cu Georgia s-a intamplat la fel, iar atentia vestului s-a mutat in alta parte foarte rapid. Cu Ucraina si cu problemele din Donbas nu s-a mai intamplat asa, subiectul asta nu a disparut", a declarat Galeotti.

"Rusia lui Putin cauta mereu sa ne ingrijoreze, sa ne faca sa ne uitam la ea cu spaima. Sa le vedem armata, exercitiile, sa ne temem de Zapad, sa ne ingrijoram de razboiul hibrid si tot asa. Scopul final e sa neutralizeze Vestul", a mai precizat cercetatorul european.

"Personal nu cred ca Putin are ambitii teritoriale asupra Europei occidentale, ci vrea doar sa-si pastreze sau sa-si intareasca influenta in tarile din jurul Rusiei, iar tarile baltice sunt o exceptie in zona. Rusia nu dispune de foarte mult soft-power, insa mereu cauta sa ne tinteasca slabiciunile. Occidentul din care provenim vine cu "slabiciunea" ca, in democratie, noi dezbatem, ne certam.... Face in asa fel incat sa creeze diviziuni intre noi si sa dea el tonul discutiilor", a mai spus Galeotti.

La nivelul aliatilor NATO si in UE exista si o lipsa de solidaritate, considera Galeotti, in special in ceea ce priveste razboiul informational.

"Fata de prezenta unui tanc la granita sa a unui atac armat, exista mereu asigurarile pe care NATO le da unui membru, insa nu mai discutam despre aceeasi solidaritate in cazul unui razboi informational. In Praga, de exemplu, Rusia are o ambasada in care activeaza circa 30 de ofiteri de informatii rusi despre care stiu serviciile de informatii din Cehia. "De ce nu ii expulzati?", am intrebat eu. Printre alte motive bune pe care mi le dau, mi se mai spune asa: "Rusia ar face si ea la fel, probabil, iar noi de la aliatii nostri din NATO si UE ce am primi? O pozitie oficiala in care zic ca 'privesc cu mare ingrijorare evenimentele'." Aici vedem diferenta...", a mai explicat cercetatorul Centrului pentru Securitate europeană din Praga.

Exista, printre statele membre ale Aliantei Nord-Atlantice, o perceptie gresita ca daca faci parte din NATO esti aparat de toate - esti buletproof. "Insa Rusia este foarte agresiva, cauta mereu sa profite de toate slabiciunile, isi va folosi fortele armate daca are cum, insa clar exista limitari. Mai degraba si-au creat actuala armata astfel incat sa ne sperie si sa fie un agresor constant pentru tarile din imediata apropiere, insa cred ca armata lor e mai degraba un tip de "arma informationala", fie ca vorbim de exercitiile militare de tipul Zapad sau de violarile constante ale spatiului aerian NATO, Rusia cauta mereu sa ne sperie", a mai declarat Galeotti.

"In opinia mea, Rusia nu este o amenintare existentiala, insa poate inrautati dramatic o problema existenta. Atata timp cat Putin va conduce Kremlinul, Rusia nu isi poate schimba cursul. Situatia actuala va dainui pentru urmatorii ani, nu cred ca exista vreo sansa ca Putin sa piarda alegerile prezidentiale de anul viitor", a mai apreciat expertul european pe securitate in Europa de Est.

"Putin a creat o stare de mobilizare permanenta, un stat care isi da dreptul de a interveni peste tot si care sugereaza ca nu e nimic care sa scape de stat, fie ca vorbim de afaceri, de presa, de politica sau de crima organizata", a mai precizat cercetatorul stabilit in Praga.

Pe de alta parte, Galeotti crede ca si occidentul inregistreaza "victorii" in ochii Moscovei, iar situatia economica precara a Rusiei deja a dus la scaderea bugetului de aparare.

"Sunt si cateva elemente din Rusia pe care trebuie sa le privim cu optimism si care pot insemna o schimbare de orientare a politicii Rusiei. Populatia tanara, de exemplu, chiar daca nu e neaparat pro-vest, cauta multe din valorile pe care le regasim in Occident. Economia sufera, iar majoritatea antreprenorilor vad probleme si coruptie la stat, iar elita economica - cinica si pragmatica - cei care isi duc copii la studii in vest, care isi fac vacantele in Occident sau care isi plimba banii prin conturile tarilor europene - nu vor o confruntare armata est-vest", a mai precizat Galeotti.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

10835 vizualizari

  • -25 (59 voturi)    
    might makes right! (Duminică, 8 octombrie 2017, 10:47)

    king david hotel [utilizator]

    De parca ar fi singurul.....Trump e exact la fel.
    • +17 (39 voturi)    
      Deocamdata nu (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:28)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

      Deocamdata Statele Unite, statul si mai ales societatea civila, nu agreeaza ideile lui Trump. Puterea lui Trump este nula in Statele Unite. Dar puterea lui Putin in Rusia este totala. Putin poate ucide orice rus cand vrea. Si chiar o face.

      Asa ca nu putem trata Statele Unite ca pe Rusia, ca si cum Statele Unite ar fi sub puterea bufonului de la Casa Alba. Sigur ca Trump ar face prapad daca ar detine puterea. Dar deocamdata e departe de putere.
    • +17 (27 voturi)    
      checks and balances (Duminică, 8 octombrie 2017, 15:20)

      xtraterestrul_roman [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

      Nu e chiar asa. Trump este controlat de mecanismul "checks and balances" pe cand Putin nu. Cu alte cuvinte, daca Trump deraiaza, este adus automat inapoi pe sine (shine, ca la tren, nu folosesc diacritice ca ma incurca), dar daca Putin deraiaza, Rusia deraiaza (asa cum a facut si Germania lui Hitler).

      La noi unde institutiile sunt mai tinere si mai slabe ca la americani se observa lupta liderilor nostri, admiratori (in secret) ai lui Putin, de a aduce sub controlul lor Justitia, organismele de reglementare, etc., tot ce ii jeneaza acum in exercitarea puterii autoritare. Este mult de discutat aici, dar ideea de baza este ca daca ai un system sanatos de institutii care se controleaza reciproc si se echilibreaza, societatea nu mai este vulnerabila la actiunile "nepotrivite" ale unor persoane ajunse prin accident (istoric) in pozitia de lider.
  • -26 (68 voturi)    
    ca de obicei exact,dar invers (Duminică, 8 octombrie 2017, 11:22)

    Jesuis.PasCharlie [utilizator]

    Eu nu ma tem de Zapad sau ce fac ei la mii de km pe teritoriul tarii lor.
    Ma tem ca intreaga Europa duhneste de trupe si arme nato.De masini intrand in oameni .De cutite in gari ,autobuze ,trenuri . De bombe in aeroporturi. De automate in cluburi .Toate asta sunt conform specialistului " dezinformare ruseasca".
    Mersi ca imi indicati de cine sa ma tem ca nu stiam.
    Mai nou trebuie sa ma tem si ca gaina face oua , e in dezavantajul statului.
    • +4 (32 voturi)    
      Nu ai dreptate (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:35)

      Robert M [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

      In Europa este liniste si nu exista saptamanal evenimente ingrozitoare.
      • -11 (41 voturi)    
        In Europa este liniste. (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:46)

        Jesuis.PasCharlie [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."
        "In Europa este liniste."

        Am spus-o de zece ori cu voce tare ,am citit de 10 ori si apoi am cantat ,se potriveste ok pe pe finalul la a 9-a lui Beethoven .
        Dupa aia mi-am adus aminte ca sunt rezistent la brainwashing . Dar daca merge la dvs continuati la fel.
        • +6 (38 voturi)    
          oi fi (Duminică, 8 octombrie 2017, 15:11)

          deville2010 [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

          numarat in ruseste cu voce tare...ca prea duhnesti a pufoaika.Esti un trol trolevici mujik sarak cu creierii afumati de tamaia lui dughin
          • -9 (27 voturi)    
            Oh (Duminică, 8 octombrie 2017, 16:08)

            Jesuis.PasCharlie [utilizator] i-a raspuns lui deville2010

            "Pufoaika,trolevici,mujik sarak,dughin".

            Duhoarea de europenism si civilizatie ar putea tine la distanta 3 valuri de cultural enrichment daca ar fi exprimata irl.
        • +6 (6 voturi)    
          Nu esti rezistent la brainwashing, ... (Duminică, 8 octombrie 2017, 19:59)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

          ... aparent, ci doar asa te-au facut sa crezi cei care te-au spalat pe creier ultima data.

          Stii vorba aia cu fumul fara foc? Oricat s-ar chinui Putin sa ascunda focul, fumul il tradeaza. Cand doar ziaristi care se opun puterii mor ucisi, in strada sau acasa, cand omuletii verzi nu-s soldati rusi, da' o gramada de familii ruse ajung sa-si ingroape copiii cazuti la datorie in timp de pace, cand se face referendum, care e si pro-Rusia cu peste 90%, da' fara nici un observator international, si asta de unde sondaje facute local cu zile inainte de referendum dadeau o statistica exact pe dos, ceva e putred. In Rusia, nu in Danemarca.

          N-o fi Europa ceea ce era acum 20 de ani. Da' io cel putin sunt cat se poate de bucuros ca locuiesc intr-o tara care macar formal face parte din occident, si se bucura de umbrela NATO, si nu in Ucraina, Belarus sau Moldova ex-sovietica. Tu ... esti liber sa te muti intr-o tara din zona de influenta a Rusiei, daca crezi c-acolo ti-o fi mai bine.

          Tu ai impresia ca doar Putin crede ca puterea face dreptatea? Du-te la Moscova si ia-te in gura intr-un club c-un mafiot local, oricat de marunt, si vezi cat supravietuiesti dupa aia. Aia e Rusia lu' Putin. Prin comparatie, in Europa chiar e liniste. Diferenta e doar de mediatizare. Daca la Marsilia se apuca un nebun sa omoare oameni cu cutitul pe strada, e stire de nivel european - pentru ca europenilor, spre deosebire de rusi, le pasa de vietile oamenilor. Daca la Moscova e injunghiata o familie intreaga in paturile lor, aia nici macar nu ajunge pe sticla - face parte din cotidian. Si nici nu se mediatizeaza in occident prea degraba, ca are Putin grija sa pastreze Rusia ermetica la circulatia informatiei.
          • -5 (9 voturi)    
            . (Duminică, 8 octombrie 2017, 21:00)

            Jesuis.PasCharlie [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

            Recunosc ca nu am citit tot dar sare in ochi Putin/omuleti verzi /Rusia/Putin/Moscova.
            Apreciez ca imi este comentariul folosit ca pretext pentru a exhiba frustrarile dvs referitoare la subiectele respective , dar ele nu fac parte din sfera mea de interes imediat.
            Evident am propriile pareri despre asta dar nu se incadreaza in tonul discutiei.
            • +3 (5 voturi)    
              Esti un trol sovietic, (Luni, 9 octombrie 2017, 8:54)

              deville2010 [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

              din nou. Cu aer de intelectual dughinist-putinist.Un sobolan cu miros de pufoaika. Am sa-ti repet lucrurile astea pana ti-o iesi copeicile din cap.Hriscarule!
            • 0 (0 voturi)    
              nu ai cu cine (Marţi, 10 octombrie 2017, 10:57)

              mumuishere [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

              Astia sunt fostii apartinatori ai nomenclaturii securiste, frustrati ca idolii le-au intors spatele si au ajuns, din nou, sa roada osul umilintei, in ciuda devotamentului aratat. Cum de la dragoste e un pas pana la ura asa e si in cazul lor. Au pupat atatea funduri securiste incat au ajuns acum sa-si iubeasca fostul adversar pana la disperare si sa-si urasca fostii iubiti cu aceiasi disperare. Nu ti se pare ca e ceva patologic in discursul lor? Aceleasi cuvinte care se repeta. Aceleasi idei putine si fixe rupte din pre-pubertate? Parca si vad picaturile de saliva galbena aruncate pe monitoarele prafuite din demisolurile caselor ce urmeaza a fi retrocedate...
              Asta inteleg ei din democratie. Sa injuri pe orcine nu este de acord cu tine. Cu mult scuipat, daca se poate.
        • +3 (9 voturi)    
          Caramba (Duminică, 8 octombrie 2017, 20:36)

          debrid [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

          "Dupa aia mi-am adus aminte ca sunt rezistent la brainwashing"
          Dupa dumele pe care le spui nu s-ar zice.
          • -4 (10 voturi)    
            . (Duminică, 8 octombrie 2017, 21:03)

            Jesuis.PasCharlie [utilizator] i-a raspuns lui debrid

            Realitatea imi arata ca sunt extrem de rezistent ,de fiecare data imi spun ca este ok dar aceeasi realitate imi arata zilnic ca ma insel.
            Probabil este vorba de accesul la informatie si abilitatea de a folosi internetul si motoarele de cautare / cerc de cunoscuti de pe tot mapamondul care impartasesc fapte nedifuzate in media mainstream / etc.
            Dar nu,nu este deloc bine si chiar daca odata credeam ca ignorance is bliss de data aceasta ignorance is doom.
            • +5 (5 voturi)    
              trolule (Luni, 9 octombrie 2017, 8:57)

              deville2010 [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

              ai cerc de cunoscuti pe tot mapamondul? asa se cheama locul ala de unde postati? Mapamond?.Mai ventilati camera baieti ca incepe sa va miroase picioarele.Iar mirosul de samahoanca devine insuportabil.
    • +12 (22 voturi)    
      Pai atentate (Duminică, 8 octombrie 2017, 16:05)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

      Se intampla si-n rusia, mosule. Stai jos, trollule!
      • -13 (17 voturi)    
        Bineinteles. (Duminică, 8 octombrie 2017, 18:20)

        Jesuis.PasCharlie [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

        Atitudinea aceasta probabil functioneaza in tribul dumneavoastra civilizat si european . Nu stiu daca si in Rusia dar inclin sa cred ca acolo astfel de reactii genereaza un raspuns cel putin neplacut.
        La mine este mai simplu , cu civilizati ca dvs. interactionam doar accidental in social media , ne identificam diferentele insurmontabile si speram ca data viitoare nu va mai fi.
        • +6 (10 voturi)    
          Nu stii (Duminică, 8 octombrie 2017, 21:18)

          KostasP [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

          Pt ca n-ai fost in rusia, mai ignorantule cu nickname de francez. Dar iti place sa te-auzi vorbind si sa te crezi telectual.
        • +5 (11 voturi)    
          Invata sa scrii bah transnistrean fomalau (Duminică, 8 octombrie 2017, 22:35)

          Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

          Si du-te naibii in Rusia daca Civilizatia iti pute.
  • +29 (31 voturi)    
    de ce sa expulzezi spionii pe care-i stii? (Duminică, 8 octombrie 2017, 11:34)

    radup123 [utilizator]

    Ca sa muncesti apoi sa-i gasesti pe cei care i-au inlocuit?
    Nu, ii urmaresti, le dai informatii false, incerci sa-i corupi.
    • +4 (18 voturi)    
      corect (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:02)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui radup123

      Dar te pui cu ditamai ANAListul? :D
    • -9 (11 voturi)    
      pentru ca sa le ametesti reteaua... (Duminică, 8 octombrie 2017, 14:23)

      let_s_twist_again [utilizator] i-a raspuns lui radup123

      ce e asa greu de dedus ca inlocuitorii ce vor fi trimisi dupa expulzarea primilor se vor ocupa cu exact acelasi lucru? tu ii sti deja dar ei vor avea nevoie de un timp de acomodare, dupa care ii expulzezi si pe astia si tot asa.
      • -4 (10 voturi)    
        daca nu cumva (Duminică, 8 octombrie 2017, 16:10)

        king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui let_s_twist_again

        inlocuitorii sunt deja acolo! Iar cei pe care ii crezi nou veniti si care se acomodeaza sunt doar de acoperire?

        C-asa-i in filmele cu 007....
      • +2 (2 voturi)    
        E complicat (Duminică, 8 octombrie 2017, 20:08)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui let_s_twist_again

        In general insa, in practica de contrainformatii intr-adevar nu te grabesti sa arati partii adverse ca-i stii oamenii. Mai degraba ii studiezi atent, vezi ce si cum fac, analizezi modul de operare, cand deja stii in detaliu cum opereaza, de unde-si aduna informatiile, cu cine lucreaza, incerci eventual sa faci din unii din ei, mai vulnerabili, agenti dubli, incerci sa manipulezi sursele, in asa fel incat agentii adversarului sa transmita cu perfecta buna credinta informatii false, si doar cand partea adversa devine constienta ca le-ai deconspirat oamenii ii arestezi sau ii trimiti acasa. Sau, mai bine, incerci sa creezi un scenariu care sa-l convinga pe adversar ca de fapt nu i-ai deconspirat. Si daca nu-i arestezi, nu-i paguba, cata vreme activitatea lor inceteaza. Odata deconspirati, arestarea e utila doar ca sa-i folosesti la schimburi. Paguba e daca n-ai stors ultima picatura de informatie pe care-o puteai obtine din analiza activitatii spionului.

        Un spion e antrenat migalos pentru a evita detectia, si pentru a face foarte dificila analiza activitatii sale. De-aia, cand dai de unu', ala e o mina de aur - studiindu-l pe el, deduci informatii importante despre alti potentiali spioni, eventual determini contacte care-s la randul lor spioni, sau pattern-uri comportamentale care iti permit sa recunosti si alti spioni. Daca imediat il trimiti acasa, nu rezolvi nimic - el pleaca, dar toata infrastructura de colectare pe care-a creeat-o ramane intacta si invizibila in urma lui. Ba chiar, in cazul in care infrastructura aia foloseste mai multe canale de comunicare, nu doar spionul pe care l-ai descoperit, in fapt nu i-ai provocat adversarului nici un fel de paguba. L-ai facut doar atent asupra anumitor vulnerabilitati care ti-au permis sa-i descoperi spionul, vulnerabilitati pe care le va corecta la urmatorii spioni pe care-i va planta.
    • +4 (4 voturi)    
      In ambasade se gasesc spionii albi. (Duminică, 8 octombrie 2017, 17:24)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui radup123

      Oameni ce prin definita slujbei servesc serviciilor de informatii Straine. Acestia nu sunt ilegali, sunt chiar recomandati.
  • +18 (36 voturi)    
    Tinerii rusi fug care incotro (Duminică, 8 octombrie 2017, 11:42)

    OmulNou [utilizator]

    numai sa scape de tirania putinista.

    300000 de rusi capabili pleaca din tara in fiecare an sa se stabileasca peste hotare. Alternativa e sa intre intr-o institutie de forta, fiindca numai asta se mai plateste in Rusia.

    In rest, saracie si tiranie.
    • -8 (24 voturi)    
      si din Romania fug.... (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:08)

      king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui OmulNou

      de tiranie sau saracie, nu se stie. Dar pleaca!
      • 0 (6 voturi)    
        Mai mult de prostie sa stii (Duminică, 8 octombrie 2017, 22:36)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

        Dar nu si tu cum sa intelegi asa ceva.
        • -2 (4 voturi)    
          inteligent raspuns! (Luni, 9 octombrie 2017, 9:21)

          king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

          "Dar nu si tu cum sa intelegi asa ceva." --- adica, ce-ai vrut sa zici? Apropo de prostie!
    • +4 (16 voturi)    
      Saracie, tiranie, coruptie si multa pufaika (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:51)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui OmulNou

      Un colos in depresie, cronica.
  • +10 (24 voturi)    
    in sahara, (Duminică, 8 octombrie 2017, 12:28)

    iodixit [utilizator]

    daca nu ma insel, este o sopirla care nu este mare si rea tare, dar care are ceva ca o capa si care si-o deschide atunci cind se simte in pericol ca sa dea impresia ca este mai mare, ca sa poata speria pradatorii. cam asa am eu senzatia ca este rusia acum. armata este subtehnologizata si subnumerica (nu ca numar de soldati). cred ca doar la rachete, tancuri si probabil submarine stau mai bine la numar, dar multe sint cu o tehnologie invechita si in mare nevoie de intretinere/reparatii/imbunatatire - a se vedea singurul portavion rusesc.
    cu toate astea, asta nu inseamna ca nu trebuie ca ue si sua sa nu fie foarte atente la ce face rusia.
    • -10 (18 voturi)    
      vezi ca e la fel! (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:09)

      king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      Daca Rusia e puternica, cu arme atc, UE si SUA trebuie sa fie atente la ea!

      Daca Rusia e slaba, fara arme etc, UE si SUIA tot trebuie sa fie atente la ea!

      Care e diferenta.....
      • +6 (10 voturi)    
        "hope for the best, prepare for the worst" (Duminică, 8 octombrie 2017, 15:29)

        xtraterestrul_roman [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

        Asta este diferenta.
      • +7 (13 voturi)    
        rusnacel postacel (Duminică, 8 octombrie 2017, 17:53)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

        Dupa '91 Rusia a fost slaba de mirosea a hoit. Ce a facut Vestul? a umilit-o? i-a luat din teritorii? i-a furat resursele?
        Nu bulica! a creat sistemul G7 + 1 devenit apoi G8 desi Rusia nu avea ce cauta acolo, a infiintat parteneriatul NATO-Rusia, desi Rusia era un spurcaciune, etc.
        Deci nu mai manca perje pe paine, Rusia a avut vreme de 20 de ani toata bunovointa din partea Occidentului !
        • 0 (0 voturi)    
          pareri (Marţi, 10 octombrie 2017, 11:15)

          mumuishere [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Pe langa delimitarea efectiva ale granitelor statale mai exista un concept la fel de important - aria de influenta. In anii 90 occidentul i-a privat pe rusi de zona de influenta din estul europei. Acceptand tari ca Romania in Nato, au invadat, de facto, spatiul Urss. Rusii, prin Eltin, au acceptat concesia ca fiind necesara. Din cauza asta mai toti rusii il injura si il considera tradator de tara (de Gorbaciov nu mai zic ca ala e tradatorul numarul unu). Deci nu poti spune ca vestul a lasat rusia in pace. Au profitat cat au putut de slabiciunea ei. Iar generarea conflictului din Ucraina (de catre vest) a pus si mai mult gaz pe foc.
          Pe mine ma incanta nespus ca am iesit din zona de influenta ruseasca (ca sa nu ma faci postac din prima). Bunicii mei i-au asteptat pe americani toata viata lor (pacat ca nu au reusit sa-i si vada) dar corectitudinea istorica este corectitudine istorica. Ambele parti au provocat si provoaca in continuare. Nu mai aruncati totul intr-o singura parte si nu sanctificati alta parte ca fiind sfanta.
      • +4 (4 voturi)    
        Diferenta e ca o putoare flamanda (Duminică, 8 octombrie 2017, 22:37)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

        Iti da in cap pe strada daca nu esti atent.
    • -5 (13 voturi)    
      Ignoranta (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:10)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      Ignoranta, dulce ignoranta.
      Aceasta epidemie de ignoranta a lovit si romanii se pare
      • 0 (6 voturi)    
        Te-o palit pe tine la vot (Duminică, 8 octombrie 2017, 15:04)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        Chiar daca ai luat-o'n bot.
  • -4 (32 voturi)    
    momentul Maidan (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:06)

    nectarie [utilizator]

    chiar a fost o inscenare americana.
    https://www.youtube.com/watch?v=WV9J6sxCs5k

    victoria nuland, 4 februarie, cu 16 zile inainte de a muri oameni si de fuga presedintelui. totul este in acea conversatie interceptata de rusi si publicata pe youtube.
    niciodata dezmintita.

    evident ca rusii cred asta, pentru ca e adevarat.
    • 0 (6 voturi)    
      Da, bai nectarie (Luni, 9 octombrie 2017, 5:52)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui nectarie

      Le-au luat ucraina de sub nasul lor. Asta ca sa-i arate lui tactu putin ca e un gaozar.
    • -1 (5 voturi)    
      Alt putinist ! (Luni, 9 octombrie 2017, 8:11)

      Idealistu [utilizator] i-a raspuns lui nectarie

      Orice manifestare naturala pentru libertate si impotriva coruptiei, trebuie sa fie inscenata ?
      Bai numai bolsevicii si psd-istii gandesc asa !
  • +4 (24 voturi)    
    Masuri anti-propaganda (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:37)

    Daniels22026 [utilizator]

    Asa cum Putin a limitat drastic influenta societatii civile europene si americane in Rusia. Tot asa NATO trebuie sa interzica orice fel de jurnalism sau investitie ruseasca in tarile noastre. E cea mai eficienta protectie.

    Nu inteleg de ce acordam libertate inamicilor nostri sa ne atace chiar acasa la noi. Fara suparare. In privinta asta, ne comportam ca niste cretini, in bataia vantului. Ca si cum n-am sti si n-am intelege ce se petrece. Democratia si libertatile noastre trebuiesc aparate de propaganda ruseasca. Acum. Suntem atacati de ani buni. Ce mai asteptam?! Exista o singura explicatie. Suntem putini cretini. Si Rusia exploateaza inteligent cretinismul. De ce nu ar face-o?!
    • +6 (14 voturi)    
      Occidentul nu poate să devină Rusia (Duminică, 8 octombrie 2017, 14:59)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

      Superioritatea Occidentului tocmai în asta constă, în libertatea de expresie și în performanța economică net superioară Rusiei.

      Dacă Occidentul ar apela la metodele Rusiei, Rusia ar câștiga bătălia propagandistică pentru că e un joc pe care-l joacă de vreo 100 de ani. Jurnalismul rusesc în Occident nu face decât să consume inutil muniția propagandei rusești.

      La 3-4 ani de la înlocuirea lui Putin, Rusia se va prăbuși eaxct cum s-a prăbușit și URSS, însă la acel moment Occidentul va trebui să-i acorde asistență, astfel încât China să nu confiște o bucată prea mare din ea. De asta Occidentul menține în prezent o atitudine destul de binevoitoare față de Rusia, cu toată propaganda ei anti-occidentală.
      • +3 (7 voturi)    
        Ai rasucit-o (Duminică, 8 octombrie 2017, 22:21)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Noi suntem liberi pentru ca am luptat pentru libertate, ca s-o castigam si ca s-o pastram. Ne-am dorit-o. Suntem liberi pentru ca avem curajul si libertatea in sange. S-a transmis de la generatiile trecute.

        Ceea ce sugerezi tu, sa nu ne aparam libertatea, este de fapt traditia ruseasca, care nu vizeaza libertati, darmite sa le apere. Dar tu pretinzi ca ar fi traditia noastra, europeana. Sesisezi diferenta? Ma tem ca nu. Si ca tine multi altii. Ideea ta ca libertatea ne-a picat din cer, si ca nu trebuie sa luptam pentru libertate si mentinerea ei, nu te supara ... dar in cel mai bun caz e ignoranta.
        • 0 (0 voturi)    
          huh? (Marţi, 10 octombrie 2017, 11:19)

          mumuishere [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

          "avem curajul si libertatea in sange" - hmmm... asta e de la 23 august, nu? Noi si frantujii... mari luptatori :))
          • 0 (0 voturi)    
            22 (Miercuri, 11 octombrie 2017, 14:20)

            Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui mumuishere

            De la 22 Decembrie 1989. Vezi totodata curajul, civilizatia si determinarea societatii civile actuale. Nu doar in Romania. Peste tot societatea civila se apara mai eficient ca niciodata impotriva totalitarismului. Avem libertatea in sange. Toti europenii o avem.
    • +6 (6 voturi)    
      cu alte cuvinte... (Duminică, 8 octombrie 2017, 15:35)

      xtraterestrul_roman [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

      "daca esti bun esti prost" cum ar zice romanul.
      Nu este asa, nu te impiedica nimeni sa fii bun si destept, adica sa fii atent cu cine ai de-a face, fara sa-ti tradezi valorile proprii.
      • +4 (8 voturi)    
        Bunatate? (Duminică, 8 octombrie 2017, 22:24)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui xtraterestrul_roman

        Nu din bunatate toleram propaganda ruseasca. Ci din lene, din prostie, si mai ales, pentru ca interesele propagandei rusesti coincid cu interesele mafiei noastre. Toate pacatele noastre adunate intr-un singur cuvant, acesta poate fi cretinism. Nu are de-a face cu bunatatea.
  • +10 (12 voturi)    
    traducere incorecta (Duminică, 8 octombrie 2017, 13:49)

    igorashu [utilizator]

    "Dismay" are sensul de "demoralizare", nu de "inspaimantare".
  • +6 (10 voturi)    
    ne indreptam spre viitoare confruntari civilizate? (Duminică, 8 octombrie 2017, 15:48)

    xtraterestrul_roman [utilizator]

    Nu stiu daca nu ies din topicul dezbaterii, dar imi place mult o cugetare pe care o citez de cate ori am ocazia: "Primul om care a lasat piatra jos si a inceput sa injure este inventatorul civilizatiei" (Freud, dar nu sunt sigur)
    • -9 (11 voturi)    
      corectie! (Duminică, 8 octombrie 2017, 16:13)

      king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui xtraterestrul_roman

      si a inceput sa discute/negocieze!
      • +4 (4 voturi)    
        Nope, injuratura. (Duminică, 8 octombrie 2017, 20:13)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui king david hotel

        Chiar daca zis mai pe ocolite.

        https://quoteinvestigator.com/2015/08/05/spear/
  • +7 (15 voturi)    
    s-au activat trolii (Duminică, 8 octombrie 2017, 17:44)

    Francisc 1 [utilizator]

    orice referire la rusia ii atrage cum atrage sangele rechinii !
    • -1 (13 voturi)    
      S-au activat si neo-marxistii, (Duminică, 8 octombrie 2017, 20:00)

      soundtrack [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

      "anarho-comunistii", stanga de pomina, alimentata de stiri cnn sau "lamestream media", plus lgbtqi si alte grupuscule de ciudati care duc la decadenta si dementa.
    • +1 (3 voturi)    
      DA, ca si cand... (Luni, 9 octombrie 2017, 8:56)

      gwolf [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

      comparatia Rusia - Occident are vreun sens dintr-un punct de vedere...

      Sunt convins ca ei conduc Lada Niva, prima limba straina pe care o invata copiii lor este rusa, folosesc laptop sau telefon mobil de "inalta tehnologie" ruseasca, isi fac concediile in Donbas si la Sochi ...

      SICTIRUL si SILA sunt cuvinte blande pentru ce simt cand vad ipocrizie d-asta cat casa. Se mai dau ci culti, interpreteaza comentarii fac paralele, analize... ce rau e Occidentul, ce probleme are...

      Numai aerul pe care-l respira nu este Occidental, ca in rest... si hartia cu care se sterg la c*r este o inventie vestica (SUA mai exact).
      Ce sa mai zici, ce sa le mai spui...
  • -3 (11 voturi)    
    analiza Galeotti e de o platitudine (Duminică, 8 octombrie 2017, 19:50)

    pb80tm [utilizator]

    vecina cu nepasarea. se pleaca de la o premiza falsa cum ca contraspionajul ceh e format din idiotz. nu. e format din acelasi tip ca sri. adica suficient de dastepti incat sa-si controleze propria societate. asa face cia mossad sau kgb. atunci de ce vine insul asta cu o intrebare de gradinitza ca de ce cehia nu expilzeaza 30 de ofiteri de info rusi? si d aici curg tone de comentarii puerile si trolism la greu. stiu cehi cas ofiteri, stiu,americani cas ofiteri stie acum si cititorii hn cas 30 de spioni. stiu si rusi ca stiu cehi cas spioni. atunci de ce nui expulzeaza cehia? da de ce nui retrage rusia? pai e simplu, so gindit serviciu de siguranta european sa scoata carbunii incinsi cu mana cehilor. si cehii nu vor sa tulbure apele. pa specialisti europeni ai intereseaza o reactie rusa la mutarea unui pion ceh pa tabla. si cehi nu primesc numa bobarnace europene, asa ca dece sa faca ei o mutare pe care o vor altii. de ce nu expulzeaza germania sau franta spionii rusi? sau italia? de ce sai expulzeze cehia. daca cehia nu simte nici o mana de ajutor european de ce sa faca un favor gratuit? sa faca alta tara eu mai europeana, experimentul asta. pt cehia e mai convenabil sa stea cu kr in 2 luntrii. si rusiei ai convine. occidentul e incapabil sa ghiceasca jocul lu kasparov asa ca e in standby si baga comentatori plati ca Galeotti iar hn fabuleaza intro veselie.
    • +1 (1 vot)    
      cu kasparov (Luni, 9 octombrie 2017, 13:35)

      auch [utilizator] i-a raspuns lui pb80tm

      ai cam dat-o de gard aici
      • 0 (0 voturi)    
        da ce? (Duminică, 15 octombrie 2017, 1:10)

        pb80tm [utilizator] i-a raspuns lui auch

        ai impresia ca sistemu de informatii rus e oarecum inferior celui european? nu citesti cum le-o trage kgbeu la americani? ca trump o fost ajutat in alegeri ca campanii de dezinfo pe fb? nu citesti? ai impresia ca putin are vreo flebete la trump? pai republicanii sunt cei mai mari dujmani ai rusilor de cand reagan leo bagat mortu/perestroika pe gat. acu si-or revenit rusii si l-or ajutat pe trump ca sa rupa mojo la republicani. ca cu democratii n-are treaba. aia sunt inca socati de cand o bagat hrusciov nuclearele in cuba. ceo facut clintoniana in ukraina? o pierdut crimea. mie nu imi plac rusii deloc dar nici nu ma imbat cu apa chioara imbuteliata la wasington. cat despre soparlitza asta galeottiana cu cehia evident e o tatonare. nus prosti cehii. asa cum ue joaca la 2 capete cu rusii / americanii tot asa joaca si grupu visegrad cu ue/rusii. io asa ma gandesc ca nu ma uit la tv.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi