Comisia Europeana a publicat marti recomandari statelor membre pentru a le ajuta sa lupte impotriva "standardelor duble" in ceea ce priveste "calitatea" produselor alimentare ale marilor producatori, denuntate in special in Europa de Est, scrie AFP.

Comisia lucreaza si la dezvoltarea unei noi metodologii destinate "imbunatatirii testelor comparative pentru produsele alimentare" pentru a putea depista eventualele diferente de "calitate", si pentru care aloca un buget de 1 milion de euro.

Tarile din Europa centrala si de est, in frunte cu Ungaria si Slovacia, denunta de mai multe luni diferente calitative ale unor produse de marca, comercializate totusi in acelasi ambalaj: Nutella "mai putin cremoasa", Coca-Cola "mai putin bogata" in gust sau pudra de ciocolata Nesquick a Nestle mai putin "intensa". Subiectul nu a lipsit nici de pe agenda publica din Romania.

Presedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a intervenit personal in dezbatere in cursul verii.

"Nu-mi place ideea ca exista cetateni de categoria a doua in Europa", a spus Juncker, la sfarsitul lui iulie, dupa o intalnire cu premierul slovac Robert Fico. O optiunea reafirmata in discursul privind starea Uniunii din 13 septembrie.

Comisia promite acum sa finanteze "lucrarile care vizeaza culegerea elementelor de probe si controlul aplicarii reglementarilor" ale statelor membre care doresc sa ia masuri pentru respectarea legislatiei europene, in limita unui buget de 1 milion de euro.

In ghidul sau, executivul arata ca autoritatile nationale de supraveghere a pietelor se pot raporta la doua categorii de reglementari.

Pe de o parte, cele "privind informarea consumatorilor asupra produselor alimentare, care obliga furnizarea catre consumatori de informatii suficiente si fiabile", spre exemplu precizarea tuturor ingredientelor pe eticheta unui produs.

Pe de alta parte, directiva privind practicile comerciale neloiale.

"Dorim ca (producatorii) sa amelioreze calitatea produselor lor (...) A doua cea mai buna solutie ar fi schimbarea ambalajelor, ceea ce nu ne dorim", a explicat marti comisarul european insarcinat cu protectia consumatorilor, Vera Jurova.

Cehia a avertizat ca, daca se observa probe de inselatorie intentionata, nu va exita "sa sfatuiasca consumatorii sa nu cumpere" respectivul produs, refuzand insa sa vorbeasca de un apel la boicot.

Comisarul european a adaugat ca dialogul cu producatorii si distribuitorii incepe sa dea roade, citand exemplul unui producator german de gaufre care a inlocuit uleiul cu unt si al unui fabricant de produse pentru copii care a decis sa isi modifice retetele.