Lansare cu succes a capsulei Dragon spre Statia Spatiala Internationala

de Ariana Lazurca     HotNews.ro
Duminică, 19 februarie 2017, 23:37 Actualitate | Internaţional

Compania americana SpaceX a lansat duminica de la Cap Canaveral capsula fara echipaj Dragon, la bordul rachetei Falcon 9, pentru prima sa misiune de aprovizionare a Statiei Spatiale Internationale (ISS), relateaza AFP, citata de Agerpres.

Este vorba de primul zbor al capsulei Dragon spre avanpostul orbital dupa accidentul din septembrie anul trecut al lansatorului Falcon. Racheta, lansata la 9:39 ora locala (14:39 GMT), transporta o incarcatura de 2, 2 tone de materiale de aprovizionare spre ISS.

Compania SpaceX a magnatului Elon Musk a avut prima tentativa de lansare sambata, zborul fiind suspendat cu 13 secunde inainte din cauza unor probleme survenite la motorul rachetei. 

Lansarea capsulei Dragon a avut loc din spatiul istoric 39A, la Centrul spatial Kennedy din apropiere de Cap Canaveral in Florida. De aici au fost lansate misiunile Apollo spre Luna, la sfarsitul anilor 1960 si inceputul deceniului 1970, precum si navetele spatiale din 1981 si 2011.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de Superbrands

JW Marriott, orasul din mijlocul orasului

Unul din cei mai mari jucatori de pe piata hoteliera locala, hotelul JW Marriott Bucharest Grand Hotel si-a castigat in cei 17 de existenta reputatia de un oras in mijlocul orasului datorita impresionantei desfasurari de produse si servicii: 402 camere si apartamente elegante, cele mai mari camere de 5 stele din zona, cu o suprafata medie de 36.8 mp, sase restaurante si lounge-uri, 12 sali de evenimente, dintre care doua ballroom-uri ce pot gazdui impreuna pana la 1.200 de persoane. Cladirea mai adaposteste un centru de fitness si spa, cu piscina interioara, o galerie de magazine de branduri internationale de lux ce acopera o suprafata de peste 2.700 mp, spatii de birouri de 11.000 mp si o parcare generoasa de 550 de locuri.

2292 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    si aterizare reusita ! (Duminică, 19 februarie 2017, 23:44)

    georgebb [utilizator]

    Un film superb cu aterizarea booster-ului:
    https://www.youtube.com/watch?v=glEvogjdEVY&t=0s
    Lumanarea aia are aprox 45 metrii inaltime (nu am gasit cifra exacta, dar toata racheta are 70m)

    In urma cu 10 ani asta parea SF; acum este realitate !
    • +10 (10 voturi)    
      Asta e frumusetea (Luni, 20 februarie 2017, 0:12)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      Repetarea aterizarii reusite a treptei intai, asta e cea mai frumoasa si mai uimitoare realizare SpaceX.
    • +10 (10 voturi)    
      si totul e facut de mana (Luni, 20 februarie 2017, 0:18)

      thatchme [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      de o companie privata. Absolut incredibil!...
      • +3 (5 voturi)    
        hmmm (Luni, 20 februarie 2017, 0:55)

        ampersand [utilizator] i-a raspuns lui thatchme

        Pai ce companii de stat sunt in SUA?
        • +5 (5 voturi)    
          NASA (Luni, 20 februarie 2017, 1:26)

          georgebb [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

          De fapt nu chiar NASA; dar a subcontractat totul catre o alianta facuta de Boeing si Lockheed Martin [1]. Si avand in vedere ca scopul acestei companii era NASA, este aproape firma de stat.


          Recomand cartea despre Elon Musk scrisa de Ashlee Vance, cuprinde si mare parte din istoria SpaceX si incercarile prin care au trecut. Chiar spuneau acolo ca lSpaceX fiind constransi de un buget foarte mic, Elon Musk insista ca totul sa fie facut inhouse si la un pret "imbatabil", lucru cu care angajatii veniti din industria spatiala "clasica" aveau ceva probleme, modul NASA de a lucra era: "scriem specificatile si apoi ne spun contractorii cat va costa". Cu Elon era invers: "nu ma intereseaza ca NASA da 100.000 USD pentru acest echipament, nu are cum sa coste mai mult de 5.000 USD unul. Construiti unul la 5.000 USD" si care eventual sa fie de doua ori mai bun decat cel NASA.


          De asemenea, se pare ca trebuie sa le multumim rusilor pentru SpaceX. Elon Musk initial doar dorea sa trimita o racheta pe Marte, si cea mai ietftina optiune era o racheta a rusilor. Asa ca s-a dus acolo sa cumpere una, dar se pare ca rusii nu l-au luat in serios si chiar au facut misto de el. Asa ca s-a enervat, si pe avion la intoarcere a pus pe hartie business case-ul pentru SpaceX, incluzand cerinta explicita ca treapta intai sa fie refolosibila. [2]



          [1]
          https://en.wikipedia.org/wiki/United_Space_Alliance
          United Space Alliance was formed as a limited liability company as a joint venture between Boeing and Lockheed Martin in response to NASA's desire to consolidate many Space Shuttle program contracts to one prime contractor.

          [2] https://www.quora.com/Why-did-Elon-Musk-ask-Jim-Cantrell-and-Adeo-Ressi-in-particular-to-travel-to-Russia-with-him-in-2001

          We went to Russia three times: once to talk to Lavotchkin about building our lander (thought to be cheaper than doing it in the US), another time to talk to a number of launch vehicle providers and the last time to actually purchase two Dnepr launc
          • +3 (3 voturi)    
            confunzi (Luni, 20 februarie 2017, 2:36)

            ampersand [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

            NASA e agentie. Boeing, Lockheed Martin sunt firme private, la fel precum SpaceX, Orbital ATK sau Blue Origin. Care obtin o parte din bani din contractele oferite de NASA sau US AirForce. Daca nu ma-nseala memoria, chiar Musk a spus ca SpaceX a supravietuit datorita contractului de 1.6 miliarde de dolari cu NASA din 2012.

            Meritul lui Musk este ca a reusit sa-si faca, in cativa ani, o companie care sa rivalizeze cu puternicele Boeing si Lockheed, vechi de peste 100 de ani.
            • 0 (0 voturi)    
              stiu (Luni, 20 februarie 2017, 8:27)

              georgebb [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

              USA este o companie creata ca sa acopere un contract NASA; in aceste conditii se cam comporta ca o firma de stat.

              SpaceX a pornit fara sa aiba un contract ferm cu cineva. They did their best si apoi au intrat in licitatii.
              • -1 (1 vot)    
                nu chiar (Luni, 20 februarie 2017, 11:21)

                ampersand [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

                Repet, NASA e agentie, exact la fel precum (exagerat vorbind) sunt RATB-ul sau Regia de Salubritate. Ele primesc bani de la bugetul de Stat, iar proiectele le sunt aprobate/controlate de parlament. NASA nu construieste rachete, telescoape spatiale, sateliti si sonde, la fel cum RATB-ul nu construieste tramvaie si autobuze iar Salubritatea nu construieste vidanje si pubele. Pentru realizarea proiectelor, NASA plateste bani celor de la JPL, celor de la CalTech, celor de la Lockheed si Boeing, celor de la SpaceX, canadienilor, francezilor, japonezilor, rusilor, etc.
          • 0 (4 voturi)    
            SpaceX de cine sunt finantati? (Luni, 20 februarie 2017, 9:20)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

            in cartea aia a ta nu scrie si ca mai mult de jumatate din veniturile SpaceX sunt de la NASA si toate tehnologiile NASA le-au fost oferite gratuit, impreuna cu rampele de lansare? :)
            sau ca incaseaza aproape de 3 ori mai mult pe o lansare catre ISS decat pentru un satelit privat?

            nu ca ar fi un lucru rau, avand in vedere cat de putine companii private sunt si cat de greu este, dar trebuie sa fim realisti, SpaceX exista pentru ca isi permite sa cheltuie banii NASA cu niste riscuri pe care agentia nu si le-ar accepta. de aici si esecurile si intarzierile.. NASA plateste azi rusilor aproape 100 de milioane pentru un astronaut trimis pe ISS. conform programului, SpaceX trebuia sa faca asta inca din 2015...
            • +2 (4 voturi)    
              Esti pe alta lungime de unda. (Luni, 20 februarie 2017, 10:26)

              coco04 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              NASA nu a bagat niciun ban in SPACEX pana la zborul 4 caci primele 3 zboruri au fost toate nereusite, chiar daca au existat progrese majore de la un zbor la altul.
              Unde erau tehnologiile NASA la primele 3 zboruri?!
              Motorul Merlin e conceptie 100% proprie.
              Racheta Falcon la fel.Ca fosti angajati NASA au fost angajati la SPACEX,asta e cu totul altceva.
              Abia dupa zborul 4,cel reusit, NASA a anuntat ca incheie un contract de 1,6 mld. USD cu SPACEX.Elon Musk a zis ca daca zborul 4 nu reusea,compania se inchidea.Musk (principarul actionar din PayPal) a pus banii lui la bataie.
              Musk a incasat 380 milioane USD la vanzarea PayPal.
              Musk a zis ca principalul target este reutilizarea boosterelor intrucat ca si costuri acestea reprezinta 98 % din zbor fata de doar 2 % combustibilul.Deci NASA are un interes dublu in ceea ce face:
              1.Sa efectueze zboruri (semnificativ) mai ieftin decat prin rusi
              2.Sa nu depinda de rusi caci politica rusa se poate amesteca cu comertul rus.
              Ca sa nu mai zic ca la ei nu e ca la noi,sa cumperi mai scump decat de la concurenta si sa nu dai socoteala.
              Cine stie,poate maine o sa zici ca si Tesla sau Solar City au fost facute cu banii altora.
              • -1 (3 voturi)    
                fanboy-sm de 2 bani (Luni, 20 februarie 2017, 12:21)

                pehash [utilizator] i-a raspuns lui coco04

                da, si pana sa reuseasca o lansare cu Falcon1, cine le-a dat bani pentru prima misiune, TacSat-1 (pe care nu l-au mai lansat niciodata) si cine i-a lasat sa foloseasca gratuit pad-urile de la Vandenber si Omelek? cand Musk se plimba la inceputuri prin Rusia sa cumpere rackete, nu era singur, ci cu Mike Griffin, care a ajuns ulterior administrator NASA, fix in perioada in care SpaceX a avut nevoie de un contract salvator.

                nu confunda un motor, in speta Merlin, cu tehnologiile din spate. tehnologia folosita de SpaceX este 99% aceeasi cu restul lumii. nu au facut nimic revolutionar. totul se invata in facultati de zeci de ani de zile. primele variante de Merlin nici macar nu erau fabricate de SpaceX. si tehnologia pt Raptor, pe baza de metan, a fost demonstrata deja de NASA.
        • +3 (3 voturi)    
          NASA, JPL etc. (Luni, 20 februarie 2017, 2:02)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

          Nu trebuie neapărat să fie companie listată la bursă ca să se ocupe de zboruri spațiale.

          NASA și JPL sunt cele mai bune exemple. Atât timp cât sunt finanțate din bani publici, proiectele lor costă de 5 - 10 ori mai mult și funcționalitatea acelor proiecte e destul de limitată.

          În mediul privat, capacitatea de a realiza tehnic ceva care să mai fie și eficient dpdv economic e mult mai ridicată. Al dvs. sincer :)
      • +3 (3 voturi)    
        Diferența între miliardarii americani... (Luni, 20 februarie 2017, 11:42)

        Spiky [utilizator] i-a raspuns lui thatchme

        .... și oligarhii ruși - unul lansează o navă cosmică, altul lansează cel mai scum iaht din lume....
    • +5 (5 voturi)    
      Sa fie intr-un ceas bun (Luni, 20 februarie 2017, 0:50)

      minup [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      si sa auzim numai de succese din domeniul privat fara culori politice
    • +3 (3 voturi)    
      si alt unghi (Luni, 20 februarie 2017, 1:32)

      georgebb [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      Aici este aterizarea vazuta de pe booster:
      https://youtu.be/giNhaEzv_PI?t=26m23s

      Recomand sa vedeti toata lansarea; lansarea efectiva incepe la 19:30 si distractia dureaza mai putin de 15 minute pana Dragon este plasat pe orbita si intinde panourile solare (si aceata bucata este prinsa in filmare).
  • +4 (6 voturi)    
    SpaceX scrie istorie... (Luni, 20 februarie 2017, 0:59)

    Lucky1 [utilizator]

    @georgebb,
    Intr-adevar, superba lansare si aterizare.
    Spuneti 10 ani... nici 2 ani nu sunt de cand toate stelele industriei spatiale, ULA (Boeing si Luckheed), Ariane si chiar rusii ironizau SpaceX pentru "utopica" idee de a ateriza un booster folosit pentru lansarea in spatiu si decretau ca nu merita efortul. Asta pana in Decembrie 2015 cand prima treapta a Falcon 9FT folosit pentru lansarea a 11 sateliti OG2 ai ORBCOMM, dupa separarea de cea de-a doua treapta, s-a intors si, in cca 10 min de la lansare, a aterizat pe LZ1 (Landing Zone 1) - o bucata de teren inchiriata de la US Air Force la Cape Canaveral, spre uimirea si entuziasmul expertilor in aeronautica dar si al fanilor SpaceX care erau pur si simplu in delir. Inginerii SpaceX de la Centrul de Comanda SpaceX din Hawthorne California, unde este si fabrica de rachete si motoare Merlin, au izbucnit in urale si aplauze scandand minute in sir: "USA, USA, USA..."

    Imi aduc aminte ce discutii se purtau la primirea primei comenzi de la NASA pentru transportul de marfa la ISS, respectiv ca SPACEX va transporta numai materiale generale, fara valoare semnificativa... Astazi, a 10-a misiune (de fapt al 9lea Dragon, caci CRS 7 a esuat datorita unei anomalii la treapta a doua) majoritatea cargo-ului transportat spre ISS este constituit de experimente valoroase si echipamente sofisticate destinate avansarii stiintei.

    Un lucru demn de notificat, acesta este primul zbor cu o racheta echipata cu sistem de detonare automat (in cazul in care apar anomalii in functionarea motoarelor) fara sa mai fie nevoie de apasarea butonului de detonare la sol de catre ofiterul insarcinat cu autodetonarea de siguranta (numit FTS) care era de fapt un factor subiectiv expus greselii.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi