Experiment in orasul Tallinn: ce se intampla atunci cand transportul in comun devine gratuit

de Ariana Lazurca     HotNews.ro
Marţi, 11 octombrie 2016, 22:31 Actualitate | Internaţional

In Londra, un card lunar de calatorie pentru intregul oras costa aproximativ 200 lire. In Copenhaga, veti plati in jur de 160 lire. Un card pentru cinci zile in Paris, va depasi suma de 60 lire. Deci, daca intrebati locuitorii din Tallinn despre beneficiile calatoriei libere in oras, veti fi surprinsi sa dati peste un zambet sau o privire sarcastica. Capitala Estoniei a introdus transportul in comun gratuit la inceputul lui 2013, dupa ce primarul populist, Edgar Savisaar, a facut un referendum pentru aceasta decizie, respinsa de critici la momentul respectiv, pe motiv ca orasul nu-si putea permite, informeaza The Guardian.

Au trecut trei ani de cand Savisaar a fost suspendat din functie, pe fondul acuzatiilor de coruptie, insa orasul ramane dedicat programului- sustinand ca, in loc sa fie vorba de costuri suplimentare, este vorba chiar de un profit de 20 euro pe an. 

Pentru a se bucura de transportul gratuit al autobuzelor, tramvaielor, troleibuzelor si trenurilor, oamenii trebuie sa fie inregistrati drept rezidenti, ceea ce inseamna ca municipialitatea primeste o cota de 1.000 euro din impozitul pe venit in fiecare an in Tallinn, explica Dr. Oded Cats, expert care a efectuat un studiu de un an cu privire la acest proiect. Rezidentii trebuie doar sa plateasca 2 euro pentru o "carte verde", dupa care toate calatoriile sunt gratuite.  

De cand schema a fost pusa in aplicare, inca 25.000 de oameni s-au inregistrat in orasul care, anterior, adapostea o populatie de 416.000 de locuitori, dar acesta este si motivul tensiunii. Cu cat se aduna mai multi bani pentru orasul Tallinn, cu atat mai putini raman pentru locurile lasate in urma de oameni, explica Cats, "asa ca este greu sa nu observi de ce Guvernul si primarul s-ar putea sa vada lucrurile in mod diferit".

Allan Alakula, purtatorul de cuvant oficial pentru acest proiect, admite faptul ca o popularitate crescuta a primarului a fost una dintre motivatiile cheie pentru demararea proiectului- dar insista asupra faptului ca prioritara a fost reducerea costurilor. 

Perioada in care proiectul a fost pus in practica s-a intins pe un an, timp in care Alakula si echipa sa s-au luptat sa gaseasca orase de la care sa invete.

Orasul Hasselt din Belgia a beneficiat de transport gratuit timp de 16 ani, dar au fost nevoiti sa reintroduca tarifele, atunci cand a devenit nesustenabil financiar. De asemenea, transportul este gratuit in orasul Aubagne din Franta. 

Trei ani mai tarziu, proiectul a fost inundat cu cereri- de la orasul chinez Chengdu, casa a 14 milioane de oameni, dornici de congestionarea traficului, pana la capitala Romaniei, Bucuresti. "Ne-am bucura sa imprumutam titlul de capitala mondiala, in ceea ce priveste transportul gratuit in comun", spune Alakula.

Tallinn nu este un oras mare sau aglomerat, cele mai multe calatorii durand cel mult 15 minute, iar transportul pare ca este o parte din mobila orasului. 

Dr. Cats a constatat ca numarul de persoane din Tallinn care folosesc transportul in comun, in locul masinilor, a crescut cu 8%, dar, in acelasi timp, durata medie a unei calatorii cu masina a urcat la 31%, ceea ce inseamna ca erau mai multe masini pe drum decat s-ar fi asteptat, in momentul in care s-a efectuat testul.

El pune cresterea pe seama "cumparaturilor si a obiceiurilor de petrecere a timpului liber", mai degraba decat pe limitari in sine ale sistemului si sugereaza ca marirea taxelor de parcare sau a altor taxe ar putea fi un demers eficient in eliberarea traficului.

Ideea inca se confrunta cu opozitii politice si vizitatori care folosesc mijloacele de transport in comun si nu sunt multumiti de faptul ca trebuie sa plateasca mai mult decat localnicii.

Aluka gandeste pozitiv in ceea ce priveste longevitatea proiectului si spune ca, astfel, au posibilitatea de a imbunatati retelele lor. "Suntem, de asemenea, in procesul de construire a unei linii de tramvai care va ajunge la aeroport in 15 minute."










11391 vizualizari
  • -1 (15 voturi)    
    O țară care a păstrat ideile bune ale comunismului (Marţi, 11 octombrie 2016, 23:02)

    Nyk1 [utilizator]

    Poate singura din fostul spațiu ex-sovietic care a reușit să ia ideile bune de la CCCP și să le înlăture pe cele rele.
  • +5 (13 voturi)    
    mafioata roșie kaghebista firea (Marţi, 11 octombrie 2016, 23:33)

    andreitr [utilizator]

    ne serveste minciuni. În spatele transportului gratuit in capitala se afla falimentarea companiei Ratb care nu-și va mai putea susține programul de reînnoire a mijloacelor de transport. La ce ar trebui transport gratuit in capitala cand si așa un abonament pe toate liniile este foarte ieftin iar pensionarii și elevii au oricum gratuitate? Va spun eu: mafia roșie caută un alt mod de a fura banii cetățenilor. Hai DNA!
  • +3 (3 voturi)    
    regia de transport RATB Bucuresti o mare gaura (Miercuri, 12 octombrie 2016, 8:19)

    cristianfagadar [utilizator]

    subventia RATB de la PGMB este de aprox 110 milioane euro ceea ce depaseste cu mult nevoile regiiei de transport.astfel incat ori aceste date publice sunt false (nu ar fi o exceptie) ori banii nu ajung niciodata la RATB.De altfel nu exista niciun control al cheltuielilor RATB si nici nu se doreste.La fel cum datele Despre deconturile RATB cu calatoriile gratuite sunt din nou false.In mod normal RATB ar trebui sa fie foarte profitabila din moment ce investitiile sunt zero iar cheltuielile sunt doar cu salarile asa cum afirma conducerea
  • +4 (4 voturi)    
    card Paris (Miercuri, 12 octombrie 2016, 8:49)

    microbistu' [utilizator]

    un card pentru Paris, 7 zile, calatorii nelimitate cu orice mijloc de transport in comun costa 19.25 euro, in niciun caz 60 si in niciun caz lire.
  • +1 (3 voturi)    
    In Paris (Miercuri, 12 octombrie 2016, 9:29)

    Almi [utilizator]

    In Paris, un abonament pe o saptamana (carte navigo) este 21,25€. Nu stiu exact ca ce fel de lire va referiti, cand spuneti ca un abonament pentru 5 zile este 60 de lire...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică