Engleza ar putea pierde statutul de limba oficiala a UE

de Ionut Baias     HotNews.ro
Luni, 27 iunie 2016, 22:32 Actualitate | Internaţional

Engleza, a doua limba din lume ca numar de vorbitori si principala limba de lucru a institutiilor UE, ar putea fi eliminata de pe lista limbilor oficiale ale Uniunii Europene daca Marea Britanie paraseste blocul european, a afirmat luni, presedinta Comisiei pentru afaceri constitutionale a Parlamentului European, Danuta Hubner, citata de Reuters.

Simbolica miscare, chiar daca imposibila, ar reduce si mai mult influenta Londrei pe continent si i-ar infuria pe irlandezi, citeaza Agerpres.

Fiecare stat membru are dreptul sa desemneze o singura limba oficiala. Desi engleza este cea mai vorbita limba din Europa si una dintre limbile oficiale in trei state membre, numai Marea Britanie a desemnat-o in mod oficial la Bruxelles. Irlanda a ales irlandeza, iar Malta a bifat malteza.

"Engleza este limba noastra oficiala pentru ca a fost aleasa de Marea Britanie. Fara Marea Britanie, nu mai avem engleza", a declarat Danuta Hubner in cursul unei conferinte de presa asupra consecintelor legale ale Brexitului.

Engleza ar putea ramane o limba de lucru, chiar daca nu ar mai fi una oficiala, a adaugat Danuta Hubner, subliniind ca mentinerea statutului acesteia de limba oficiala presupune acordul tuturor tarilor membre.

Regulile ar putea insa evolua pentru a permite Celor 27 sa isi declare mai multe limbi oficiale, a continuat eurodeputata.

Franceza a fost limba dominanta in institutiile UE pana in anii 1990, cand aderarea Suediei, Finlandei si Austriei au facut ca balanta sa se incline de partea englezei. Miscarea s-a accentuat odata cu integrarea tarilor din Europa Centrala si de Est, care au ales engleza ca a doua limba.

Documentele si textele institutiilor UE sunt traduse in cele 24 de limbi oficiale. Daca engleza si-ar pierde acest statut, britanicii ar trebui sa isi asigure singuri traducerile.

Engleza este, de asemenea, una dintre cele trei limbi utilizate pentru a aplica pentru brevetele UE. Acest lucru le asigura un avantaj firmelor si cercetatorilor vorbitori de engleza fata de concurentii care vorbesc alte limbi.

Franta nu s-a impacat niciodata cu infrangerea sa lingvistica si a impus franceza ca limba de lucru, desi numarul persoanelor care o vorbesc este in scadere printre oficialii de la Bruxelles.











7115 vizualizari
  • +9 (13 voturi)    
    Frumos.. (Luni, 27 iunie 2016, 22:37)

    max# [utilizator]

    sunt curios cum se descurca oficialii englezi la franceza sau germana la negocieri.
  • +4 (26 voturi)    
    Ce prostie, (Luni, 27 iunie 2016, 22:40)

    Romania, tara pomanagiilor [utilizator]

    cat infantilism!
  • +2 (14 voturi)    
    pai (Luni, 27 iunie 2016, 22:41)

    ampersand [utilizator]

    Citez din articol:

    "Documentele si textele institutiilor UE sunt traduse in cele 24 de limbi oficiale. Daca engleza si-ar pierde acest statut, britanicii ar trebui sa isi asigure singuri traducerile."

    Asta nu-i afecteaza deloc pe englezi dupa ce ies din UE, care astfel nu vor mai avea nicio treaba cu "Documentele si textele institutiilor UE", afecteaza exclusiv tarile ramase.
  • -2 (16 voturi)    
    Un compromis (Luni, 27 iunie 2016, 22:49)

    Nyk1 [utilizator]

    Pentru a împăca toate țările mari din UE, să se aleagă limbă de lucru principală o limbă neînrudită cu celelalte.

    Propun limba maghiară, cel puțin studiul ei i-ar ține ocupați o vreme destul de lungă pe eurocrații care până acum stabileau prin lege curbura permisă a bananelor și castraveților!
  • +3 (11 voturi)    
    Daca UK pierde in fata Islandei. (Luni, 27 iunie 2016, 22:53)

    quietguy58 [utilizator]

    Daca UK pierde in fata Islandei, UK va cere rejucarea meciului.
  • -9 (11 voturi)    
    După cum mi-a răspuns la un email de felicitare (Luni, 27 iunie 2016, 23:07)

    popescu_dtru [utilizator]

    dl David Challice, secretar al distinsului domn Farage, pe care l-am felicitat cu ocazia Brexitului, "EU is a bad loser".
    • +10 (22 voturi)    
      EU nu a pierdut nimic (Marţi, 28 iunie 2016, 0:15)

      JohnR [utilizator] i-a raspuns lui popescu_dtru

      Multi europeni se bucura ca iese MB. Motivul este pentru ca tot timpul erau niste nemultumiti si niste ingamfati cu aere de superioritate. Englezii nu au avut niciodata o adevarata identitate europeana. Ei o tineau cu imperiul lor, cu lira lor, cu sistemul de masurare bazat pe picioare de regi morti samd. Farage si Boris sunt "bad winners" pentru simplul fapt ca nu se asteptau sa castige. S-a vazut clar ca nu au fost pregatiti. Au inceput sa o dea la intors tocmai motivele principale care le-au adus victoria: banii catre EU si imigratia. Da, nu vor mai avea imigranti din EU, vor avea din India si Pakistan. Asta va fi diferenta.
      • +2 (2 voturi)    
        India si Pakistan (Marţi, 28 iunie 2016, 8:35)

        grongobar [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

        Pai India si Pakistan au deja ...! Cine a fost la Londra sau in alt oras mare stie ca urmasi de-ai lui William Cuceritorul gasesti mai greu,dar de Chandragupta e plin...
      • -4 (8 voturi)    
        Atat ai inteles tu... (Marţi, 28 iunie 2016, 11:12)

        clint [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

        Ingamfati cu aere de superioritate sunt doar la prima vedere. Se vede ca nu ii cunosti prea bine. Si alte natii sunt asa, tot la prima vedere, semn ca ce avem noi, adica low self esteem mioritic si de iobag cu WC in curte nu e o valoare universala. Daca totusi tu te incapatanezi sa ii judeci pe altii in cheia asta, n-ai decat.
        Dar nu te minti singuri si nu ii induce pe altii in eroare. Dincolo de cele enumerate de tine, sistemul imperial si altele prin care se diferentiaza ei ( au si rusii d-astea, btw ) au si multe realizari de care tu n-ai auzit fiindca in "cultura" noastra, de sorginte comunista, ele erau prea incomode. Luptele lor pt libertate, Magna Carta, dezbaterile din societatea lor si multe alte merite sunt ignorate fiindca, nu-i asa, e mai bine sa credem ca in UK sunt niste betivi imperialisti carora nu le pasa de popoare de mana a 2-a cum nici popoarelor de mana a 2-a cum suntem noi, nu le pasa de triburile din Africa...
  • +6 (8 voturi)    
    pt cunoscatori (Luni, 27 iunie 2016, 23:29)

    Ciprian2020 [utilizator]

    sa aleaga limba romana !
  • -8 (8 voturi)    
    Muro shavo kiki (Marţi, 28 iunie 2016, 0:19)

    JohnnyBGoode [utilizator]

    Vorbil mange, khelel manghe, si te merau pala leste.
  • +4 (20 voturi)    
    O prostie (Marţi, 28 iunie 2016, 0:24)

    V. Veroiu [utilizator]

    Limba engleza este limba documentelor din doua puncte de vedere:

    1. este usoara. Nu pentru a scrie poezii de valoarea lui Shelby ci pentru a te intelege cu cineva. Practic substantivele nu au declinare iar conjugarea verbelor e minimala. In rusa, pe langa cazurile noastre mai ai si local si instrumental de exemplu. In engleza ai practic un singur caz: nominativul.

    2. este precisa. Faceti un experiment: in Google translate copiati un text in limba romana si traduceti-l in engleza, franceza, germana, rusa. Veti constata ca in marea majoritate a cazurilor textul in engleza e mai scurt.

    Engleza este si trebuie sa ramana limba internationala.
    • +4 (12 voturi)    
      ei na...nu trebuie chiar deloc (Marţi, 28 iunie 2016, 12:02)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

      Asta este o vrajeala. Nu este precisa, asa cum spui, tocvmai pentru ca este usoara (de multe ori iti dai seama din context si experienta ce vrea sa spuna fraza).
      "Limba oficiala" a fost data de a lungul istoriei de marile puteri, de influenta lor. Engleza este atat de utilizata din cauza SUA si, printre tineri, din cauza IT-lui. Se va vorbi franceza sau germana, asa cum era in secolul trect. Tot atat de precis.
      Abia as astepta sa vad reactia snobilor care vorbesc romaneste stricat, pentru ca, nu i asa, "lingurishan" si "furculishan" suna mai "cool", pentru ca "misto" este perimat..
      • -3 (5 voturi)    
        Te inseli amarnic (Marţi, 28 iunie 2016, 19:15)

        V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

        In aviatie se foloseste engleza. In documentatiile de electronice se foloseste engleza. Si hai sa iti mai zic una: pe Luna s-a vorbit in engleza, nu in rusa, nu in spaniola. Si mai vrei una? Pe Marte si pe Pluto tot engleza s-a vorbit. Chiar daca in linii de cod. Si cu Voyager tot in engleza se vorbeste.

        Ce spuneai de tehnica de varf?
        • +1 (3 voturi)    
          S-a vorbit si rusa (Marţi, 28 iunie 2016, 20:10)

          ids [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

          Daca bagi criteriile astea te scoate toata Europa de est de la inima.
          • +1 (1 vot)    
            Just (Miercuri, 29 iunie 2016, 11:33)

            V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui ids

            Insa numeric mai putin.
  • 0 (12 voturi)    
    exemplul perfect! (Marţi, 28 iunie 2016, 0:34)

    dan.c [utilizator]

    Iata de ce UE nu va functiona niciodata. In atatea zeci de ani nu au putut macar sa cada de acord la limba oficiala - una singura. Folosesc in schimb 24 de limbi. Orgolii cat casa, bineinteles.
    • +5 (7 voturi)    
      asa,bun (Marţi, 28 iunie 2016, 8:39)

      grongobar [utilizator] i-a raspuns lui dan.c

      Si care ar fi trebuit sa fie limba aia unica ma rog ? Engleza lui Shakespeare,franceza lui Hugo sau germana lui Goethe ? Sau poate spaniola lui Cervantes? Care ar fi criteriul ? Numar de vorbitori nativi,numar de vorbitori efectivi,putere economica ?Plus ca in clipa aia s-ar fi spus ca tara a carei limba e oficiala a cucerit de fapt Europa.
      • -6 (8 voturi)    
        nu... (Marţi, 28 iunie 2016, 11:33)

        dan.c [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

        ... e bine asa cu 24 de limbi

        Acu daca n-or sa aiba engleza, va fi chiar mai bine ca raman 23. Raman Malteza, Luxemburgheza si alte cateva de larga circulatie.
        In plus, baietii aia de la traduceri, mananca si ei o paine. "Cautam traducatori din Luxemburgheza in Malteza pentru documentele UE"
        Nu e ridicol? Nuuuuuuu... Asa trebuie sa fie.
        • -4 (8 voturi)    
          In Malta engleza e limba oficiala. (Marţi, 28 iunie 2016, 13:53)

          soundtrack [utilizator] i-a raspuns lui dan.c

          Republica Irlanda foloseste engleza ca prima limba vorbita in stat, dupa irlandeza.
      • -3 (9 voturi)    
        Engleza (Marţi, 28 iunie 2016, 11:56)

        V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

        Din doua motive cat se poate de obiective: simplitate si claritate. Germana numai simpla nu e. Ia citeste: "fosforvasserschtorf" - nu vorbesc germana si e posibil sa fi gresit scrierea (imi cer scuze) insa asta era scris pe o fiola de chimicale. In engleza uzuala nu vei vedea asa un cuvant lung.
  • +7 (17 voturi)    
    Gresit! (Marţi, 28 iunie 2016, 1:26)

    SantaK [utilizator]

    Prietene scriitor de articole, ia mai documenteaza-te dumneata si vezi ca engleza nu e nicidecum a doua limba vorbita in lume, ci spaniola!!!
    • +3 (17 voturi)    
      Mandarina si spaniola (Marţi, 28 iunie 2016, 3:16)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui SantaK

      Ca limbi primare, mandarina are vreun miliard. Si spaniola intr-adevar, intrece oleaca engleza cu niste zeci de milioane de vorbitori, ca limba primara.

      Dar ca limba primara, plus a doua limba universala, engleza rupe tot. Numai in India sunt cam un miliard de vorbitori. Iar global, intr-o aproximare grosolana, sunt peste 2 miliarde de cunoscatori de engleza.

      Pe santierele internationale, engleza troneaza. Pe internet la fel. Parerea mea, limba oficiala a UE ar trebui sa fie engleza. Exact aceleasi aspiratii culturale de unificare europeana, ar trebui sa ne orienteze si in cultura globala. Avem consolidata o a doua limba universala, un instrument de progres extraordinar.

      Care limba si cand va mai reusi vreuna sa se impuna atat de categoric? Ar fi mare pacat sa pierdem acest avantaj cultural urias.
      • +3 (13 voturi)    
        In India sint doar 125 mil vorbitori de engleza (Marţi, 28 iunie 2016, 8:04)

        ids [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

        Mai citesti, te informezi si pe urma mai stam de vorba. Stie toata lumea importanta englezei, dar lumea vrea diversitate. Poti sa intelegi asta?
      • 0 (12 voturi)    
        corect (Marţi, 28 iunie 2016, 9:56)

        revo [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

        Si sa nu uitam ca engleza este limbajul IT, fara de care nu se mai poate trai.
        Ce-au realizat francezii cu incapatanarea lor de a folosi franceza in IT? Unde i-au dus "logiecielele" lor?
        Dar, dupa cum remarca Einstein, doar doua lucruri sunt infinite...
  • -3 (11 voturi)    
    Eu vreau (Marţi, 28 iunie 2016, 9:13)

    MadameDuRecamier [utilizator]

    sa vad ce limba va vorbi Corina Powell Cretu sau Grapini, care in afara de limba romana agramata nu vorbeste nicio alta limba straina? Sau, mai corect, vorbeste doar agrapina. Pt. incepatori sau avansati.

    E atata prostie scrisa zilele astea, ca stai si te crucesti. Cum va inchipuiti ca se poate elimina engleza din documentele oficiale? Cind le trimit americanilor documente, le trimit in germana? Sau franceza? Sa se simta Merkollande stapini? Pai, Merkel e stapina de sclavi deja. Una care, pe linga ca impune ce vrea ea, mai dreseaza si catelul de poala francez sa o sustina. Chipurile, pt. mesajul de intelegere dintre popoarele UE. Ei bine, iata ca acum trebuie sa-si imparta "bunastarea" de colonisti la 27. Si, dupa cum ticaie Olanda, destul de curind la 26. Usa s-a deschis si nu va fi inchisa prea usor. Voi nu v-ati intrebat, de ce Elvetia si-a retras cererea de aderare la UE?
  • -5 (7 voturi)    
    ce prostie (Marţi, 28 iunie 2016, 9:40)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    Orice schimbare in acest sens creaza probleme si statelor membre nu numai englezilor...

    Traducerile de documente insi din limbile de mica circulatie cum sunt mai toate in UE, se fac via limba engleza....
  • -4 (8 voturi)    
    Inseamna ca Irlanda si Malta (Marţi, 28 iunie 2016, 11:05)

    Bogdan_100 [utilizator]

    vor adopta swahili ca limba oficiala ?
    • +2 (6 voturi)    
      Au malteza si irlandeza (Marţi, 28 iunie 2016, 19:51)

      Iomen [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

      Peste 95% din maltezi vorbesc malteza ca prima limba si am intalnit destui care nu vorbeau engleza, ci italiana ca a 2-a limba. Iar guvernul irlandez abia asteapta o restrictionare a englezei. Au o lupta veche cu asta.
  • -5 (9 voturi)    
    comportament pueril (Marţi, 28 iunie 2016, 14:43)

    Lucian RomulusConstantin [anonim]

    de asta dau dovada indivizii aflati vremelnic la carma europei. se comporta de parca anglia le-a violat nevasta...
    • -4 (8 voturi)    
      Ai dreptate. (Marţi, 28 iunie 2016, 18:23)

      soundtrack [utilizator] i-a raspuns lui Lucian RomulusConstantin

      Tipau si se agitau isterizati ca niste mici maimute in sala consiliului europei si dadeau ei afara UK mai repede.
      merkel si prapaditul de hollande bat cu pumnul in masa in fata GB care le-a salvat fundul europenilor in al doilea razboi mondial, impreuna cu americanii. Ma intreb cum ar reactiona la un stat mic si amarat ca Romania? Asta e consens intre statele membre? Se vede clar cine dicteaza regulile jocului si cum le schimba cum vor muschii lor??? UE si-a cam pierdut busola cu asemenea capete infierbantate.
  • +2 (4 voturi)    
    Spaniola, italiana sau germana (Marţi, 28 iunie 2016, 19:37)

    Ioizu [utilizator]

    ...ar putea deveni limbi oficiale in locul englezei si n-ar fi deloc rau. Sint destul de multi romani care le vorbesc (primele 3 destinatii de munca in afara) si ar fi o imbogatire culturala sa mai stii o limba straina in afara de engleza.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version