Proiectul de hotarare privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru linia de metrou Magistrala 6, 1 Mai - Otopeni, tronson 1, este postat pe site-ul PMB in vederea dezbaterii publice, pana pe 29 iulie, potrivit Agerpres.

Din raportul de specialitate reiese ca Magistrala 6 va urmari traseul: Calea Grivitei, Calea ferata din zona Pajura, Bd. Poligrafiei, Piata Presei Libere si soseaua Bucuresti Ploiesti/DN1/E60. Va avea urmatoarele statii: Pajura, Expozitiei, Piata Montreal, Gara Baneasa, Aeroportul Baneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Bratianu, Aeroportul Otopeni.

Terenul care a generat PUZ este preponderent suprapus domeniului public si privat al Municipiului Bucuresti, partial domeniului public al statului si partial pe proprietati private ale persoanelor fizice si juridice care urmeaza a fi expropriate pentru cauza de utilitate publica.

Planul urbanistic zonal cuprinde tronsonul 1, respectiv sectiunea dintre statia 1 Mai si limita teritoriului administrativ al Capitalei cu orasul Otopeni, fiind studiate si stabilite amplasamentele si accesele aferente statiilor de metrou: Pajura, Expozitiei, Piata Montreal, Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, Tokyo, Bruxelles.

Potrivit avizului arhitectului sef, in zona minima de siguranta, protectie si functionalitate a metroului "este obligatorie solicitarea acordului de construire la amplasarea oricaror constructii noi civile sau industriale, inclusiv pentru plantarea de arbori".

"Nu se modifica reglementarile urbanistice referitoare la functiuni si indicatori urbanistici cuprinse in documentatiile de urbanism legal aprobate si aflate in termen de valabilitate. Reglementarile cuprinse in prezentul PUZ pot fi folosite exclusiv pentru autorizarea lucrarilor de construire a obiectivelor de utilitate publica si de amenajare a domeniului public. Autorizarea lucrarilor de construire a obiectivelor private se poate face numai in baza documentatiilor de urbanism legal aprobate si aflate in termen de valabilitate", mai prevede documentul.

Conform expunerii de motive, M6 parcurge repere precum: Romexpo, Piata Presei Libere, Parcul si Lacul Herastrau, Aeroportul Aurel Vlaicu, Baneasa Shopping City, Academia de Politie, Aeroportul Henry Coanda.

Conform regulamentului local de urbanism aferent PUZ, racordarea M6 cu reteaua existenta de metrou se realizeaza la statia 1 Mai (cu magistrala 4) si ulterior la statia Basarab, respectiv Gara de Nord (cu magistrala 1). Zona supusa studiului traverseaza Sectorul 1, respectiv cartierele: Grivita, Bucurestii Noi, Piata Presei Libere, Baneasa, Privighetorilor si orasul Otopeni.

Sunt prevazute de asemenea o serie de restrictii, permisivitati si recomandari pentru zonele: Romexpo, Piata Presei Libere, Fantana Miorita, Aeroportul Baneasa. Spre exemplu, este obligatorie prezervarea si punerea in valoare a cladirii pavilionului Romexpo, cladire unicat, ca principala resursa culturala manifestata la scara acestei zone.

Totodata, este obligatorie prezervarea prin conservare, restaurare si punere in valoare a spatiilor verzi tampon care marginesc lateral si central benzile de circulatie auto si pietonala de-a lungul Bd Kiseleff de la Piata Arcului de Triumf pana la Piata Presei Libere. Este obligatorie reamplasarea "Monumentului eroilor din comuna Baneasa cazuti in Primul Razboi Mondial", opera sculptorului Emil W. Becker, in arealul intersectiei dintre Soseaua Bucuresti-Ploiesti, str. Dobrogeanu-Gherea si str. Garlei. Nu in ultimul rand, este obligatorie prezervarea si punerea in valoare a cladirii Aeroportului Baneasa si se recomanda pastrarea si punerea in valoare a amenajarii urbane Cartierul Baneasa.