Lumea stiintifica sta cu sufletul la gura joi in asteptarea unui anunt cu o miza uriasa. Cercetatorii de la Caltech (California Institute of Technology), MIT si LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) urmeaza sa anunte, joi dupa-amiaza, ca au detectat undele gravitationale, ceea ce ar putea deschide o noua fereastra asupra universului.

undele gravitationaleFoto: NASA

Conferinta de presa sub auspiciile Fundatiei Nationale de Stiinte din Statele Unite (NSF) va avea loc la ora 15.30 GMT, scrie AFP. Conferinte sunt prevazute simultan la Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) din Paris si la Londra.

Undele gravitationale au fost prezise de Albert Einstein. Detectarea lor ar confirma o frantura a teoriei generale a relativitatii, emisa de Einstein in 1915.

"Undele gravitationale sunt valuri in continumul spatiu-timp, prezise de Einstein in urma cu 100 de ani. Acestea pot fi create in timpul nasterii si coliziunii gaurilor negre si pot ajunge la noi dinspre galaxii indepartate", explica Szabi Marka, fizician la Universitatea Columbia, citat de Business Insider.

Pana acum aceste unde nu au putut fi detectate, desi ca au fost cautate de cele mai stralucite minti ale planetei.

Anuntul acestor prezentari intervine in contextul zvonurilor care circula de mai multe saptamani in comunitatea stiintifica potrivit carora echipele de la LIGO ar fi reusit sa detecteze aceste unde direct, pentru prima oara. Undele gravitationale sunt generate de perturbarile produse de reteaua spatiu-timp sub efectul deplasarii unui obiect cu masa mare, precum gaurile negre.

Aceasta teorie avansata de Einstein ar putea sa se prezinte ca undele formate de o piatra aruncata intr-o apa sau ca deformarea suferita de o plasa sub greutatea unui obiect, in acest caz plasa fiind spatiu-timpul. Potrivit acestor zvonuri, descoperirea ar fi fost facuta observand coliziunea a doua gauri negre si fuziunea lor.

Catherine Nary Man, de la Observatorul din Coasta de Azur, in Franta, afirma ca detectarea acestor unde ar permite sondarea interiorului stelelor si poate rezolvarea misterului razelor gamma, care se numara printre cele mai puternice explozii din univers si a caror origine ramane inca un mister.

O dovada indirecta a existentei undelor gravitationale a fost produsa prin descoperirea in 1974 a unui pulsar si a unei stele neutronice, de catre Russel Hulse si Joseph Taylor, care le-a adus premiul Nobel in 1993.