NATO ar putea incerca sa combata propaganda folosita de Kremlin pentru a spriji actiuni precum anexarea peninsulei Crimeea in 2014 prin crearea unui departament de comunicare mai puternic si prin declasificarea unor informatii mai sensibile, reiese dintr-un proiect de propunere vazut de Reuters.

NATOFoto: NATO

Atata NATO cat si Uniunea Europeana sunt ingrijorate de abilitatile Rusiei de a folosi televiziunea si internetul pentru a preiecta ceea ce ei sustin ca este dezinformarea deliberata. UE a stabilit o unitatea speciala in urma cu un an pentru a contracara ceea ce considera drept propaganda evidenta.

Proiectul de propunere NATO consultat de Reuters arata cum tacticile militare - de a intelege adversarii si de a influenta audientele straine - ar putea deveni parte a unui nou directorat de comunicare al NATO. Documentul de 23 de pagini, parte a unei dezbateri de lunga durata in cadrul Aliantei Nord-Atlantice, este unul sensibil.

NATO are in vedere, la randul sau, "narative strategice care sa fie transpuse in cuvinte si actiuni coordonate (...) adaptate adecvat si modificate cultural, pentru a rezona cu un public larg si pentru a contracara narative rivale", se arata in document.

Ideea unei campanii NATO este favorizata de Marea Britanie si de alte tari, dar Statele Unite se declara reticente la utilizarea propagandei.

Oficialii NATO argumenteaza ca statele membre si-au construit credibilitatea pe transparenta si adevar.

"Unul din principalele principii ale NATO este ca nu putem contracara propaganda prin mai multa propaganda", a declarat Oana Lungescu, purtatorul de cuvant al Aliantei Nord-Atlantice.

Rusia a investit intr-un trust media care are sute de jurnalisti in afara tarii, Sputnik, cu intentia de a contracara ceea ce Kremlinul descrie drept agresiva propagandea occidentala.

De asemenea, Moscova este foarte activa pe Internet, inclusiv pe site-uri de socializare precum Twitter.

Totodata, potrivit propunerii, NATO ar putea declasifica mai rapid imagini pentru a fi utilizate in momentul emiterii avertismentelor de securitate si va intensifica activitatile de comunicatii in medii de socializare online.

"Ei (rusii - n.red.) pot crea o realitate virtuala care vrea sa deruteze si sa atinga anumite scopuri", a declarat un diplomat occidental.

NATO are deja o divizie de Comunicatii Strategice si un canal de YouTube, totodata si-a marit prezenta pe social media si interactiunea cu presa.

Cu toate acestea, unii cred ca nu este suficient, aratand catre tehnicile de razboi neconventionale, de la trupe fara insemne - "omuletii verzi" din Crimeea si estul Ucrainei - pana la operatiuni de dezinformare si atacuri cibernetice.

Comunicatiile strategice presupun coordonarea diferitelor mijloace de informare a presei si a publicului, precum si asa numitele operatiuni psihologice (PsyOps), pentru a influenta opinia publica dar si pentru a aduna sprijin pentru politici si operatiuni.

Negocierile pentru o noua politica ar putea incepe inainte de summitul NATO de la Varsovia din iulie.

"NATO da semne ca vrea ca comunicatiile strategice sa fie mai bine plasate pentru a detecta amenintari informationale in fazele incipiente", spune Stephen Badsey, profesor de studiul conflictelor la Universitatea din Wolverhampton.

Secretarul general al NATO Jens Stoltenberg le-a spus celor prezenti la Forumul Economic de la Davis, in cuvinte care amintesc de zilele Razboiului Rece, ca exista o "linie neclara intre razboi si pace".