Cu doua luni inainte de vizita in Statele Unite si dupa ce a denuntat finantele si multinationalele, Papa Francisc si-a facut dusmani prin discursurile sale radicale care cer schimbarea sistemului economic mondial, in recentul turneu sud-american, scrie AFP.

Papa Francisc si crucifixul cu secera si ciocanulFoto: Agerpres

Multi conservatori americani, "neocons", inclusiv catolici, nu privesc cu simpatie momentele in care papa se amesteca in economie si il acuza ca este marxist.

In Bolivia, papa a denuntat cu violenta "capitalul - idol", "logica profitului cu orice pret" sau "colonizarile vechi si noi".

"Vrem o schimbare, o adevarata schimbare, o schimbare a structurilor. Acest sistem nu mai functioneaza, taranii, muncitorii, comunitatile, satele nu il mai suporta. Asa cum nu il mai suporta nici Pamantul", a spus el, cerand celor saraci sa gaseasca "alternative creatoare".

In acest context, vizita papei in SUA s-ar putea dovedi cea mai dificila din pontificatul sau, in special in conditiile in care Vaticanul a confirmat ca Francisc va face mai intai o escala in Cuba. Binecuvantarea lui Raul Castro va putea cu greu sa fie privita cu simpatie de dreapta americana, cu care Jorge Bergoglio se va intalni la Congres.

Papa, care a revenit luni la Roma, a recunoscut ca trebuie inca sa evalueze criticile care ii sunt aduse inaintea vizitei in SUA. "Am auzit ca au fost rostite cateva critici dar nu am avut timp sa le studiez", a recunoscut el.

"Cel mai periculos om"

Aceste critici, inca retinut in urma cu cateva luni, s-au accentuat sensibil dupa publicarea enciclicei "Laudato si" asupra mediului, un adevarat manifest in favoarea planetei, care denunta fara nicio ambiguitate excesele capitalismului. Un comentator al televiziunii americane Fox News, Greg Gutfeld, l-a denumit pe papa "cel mei periculos om de pe planeta".

Nemultumirile ultraliberalilor, in special cei americani, s-au acumulat: papei i se reproseaza ca atribuie exclusiv omului degradarea climatica; ca pledeaza pentru inlocuirea combustibililor fosili (petrol, carbune, gaz) cu energii regenerabile, ceea ce nemultumeste lobby-ul american al petrolului; ca a denuntat multinationalele pentru degradarea pamantului si a padurilor din tarile sarace; iar acum a cerut saracilor sa reziste in fata "culturii rebutului".

In avionul care il aducea la Roma dupa opt zile petrecute in Ecuador, Bolivia si Paraguay, papa a incercat sa explice discursul sustinut in fata multimii de oameni la Santa Cruz, unul dintre cele mai lungi si mai radicale rostite vreodata.

Recunoscand riscul unei "instrumentalizari" de catre liderii politici - precum bolivianul Evo Morales, pe care nu l-a citat - sau de catre partide si sindicate marxiste sau violente, Francisc a subliniat insa ca Biserica nu trebuie sa faca "alegerea anarhismului si a strazii".

"Teolog al eliberarii"

"Sa o spunem: Francisc este un teolog al eliberarii", spune profesorul american de religie Mark Silk, de la Trinity College (Connecticut), pe site-ul Religion News Service. "Nu a incetat sa critice capitalismul global, a numit ca sef al Congregatiei pentru doctrina credintei un aparator al Teologiei Eliberarii, cardinalul Gerhard Muller, l-a scos pe Gustavo Gutierrez, fondatorul acestei teologii, din dizgratie", a aratat el.

Papa a recunoscut intotdeauna ca este atasat "teologiei poporului", dar a respins accentele marxiste ale "teologiei eliberarii".

Dar, un nou obiect de scandal: a revenit la Roma purtand in bagajele sale o sculptura din lemn care prezinta un crucifix fixat pe o secera si un ciocan, realizat de un iezuit de extrema stanga asasinat in 1980, Luis Espinal, si care i-a fost oferit de presedintele Morales. "Pentru mine, acest cadou nu reprezinta o ofensa", a subliniat papa.