Analiza - Ruptura din relatia cu Grecia aduce Europa intr-o situatie fara precedent

de Red. Stiri     HotNews.ro
Duminică, 28 iunie 2015, 15:35 Actualitate | Internaţional

Euro si Grecia
Foto: pixabay.com
Maretul proiect al Europei de a infrati natiunile sale intr-o uniune de nedespartit printr-o moneda comuna a ajuns acum intr-o situatie fara precedent dupa ce guvernele UE au refuzat finantarea ce ar salva Grecia de un default fata de creditorii sai.

Desi ministrii de finante ale celorlate 18 tari din zona euro au insistat in cor ca Grecia va ramane in interiorul blocului monedei unice, exasperarea cauzata de faptul ca Grecia a respins oferta finala a creditorilor si a convocat un referendum a devenit manifesta, iar cativa inalti oficiali au vorbesc acum de expulzarea Atenei.

"Ei jucau poker", a declarat minstrul austriac de finante Hans Joerg Schelling dupa intalnirea Eurogrupului de sambata, tinuta fara reprezentantul elen pentru a discuta limitarea pagubelor: Dar in poker exista si posibilitatea sa pierzi".

Dupa cinci luni de negocieri cu guvernul grec ales de popor sa incheie chinul masurilor de austeritate, liderii UE au parasit un summit in Bruxelles vineri convinsi ca o intelegere pentru a finanta Atena si a o ajuta sa plateasca marti o rata catre FMI este iminenta.

Dar premierul Alexis Tsipras a provocat consternare cand s-a intors acasa si a cerut un referendum pentru duminica urmatoare in privinta ofertei creditorilor, declarand raspicat ca este pentru un vot negativ.

Oficialii UE s-au trezit, nu pentru prima oara, luati prin surprindere de vestile dinspre Atena. "Au aflat vestile de pe Twitter", a declarat unul dintre acestia, citat de Reuters.

"Tsipras a facut totul praf. Noi am facut tot ce era posibil. Ei au ales sa arunce tot la gunoi cand eram atat de aproape sa cadem la intelegere intr-un fel in care sa poata convinge si poporul grec", a spus un alt oficial european citat de Reuters.

Tinand cont de drama politica din Grecia, unde o majoritate clara este pentru ramanerea in zona euro, urmatoarele cateva zile prezinta o provocare majora pentru blocul monedei unice, infiintat acum 16 ani, pe care multi il invinuiesc de somajul masiv prezent in multe tari, cu exceptia Germaniei si a vecinilor sai din nordul bogat si din vestul Europei.

Controlul riscului

"Trebuie sa facem tot ce este posibil pentru a lupta impotriva oricarui risc de contagiune", a spus ministrul german de finante, Wolfgang Schaeuble, dupa o intalnire cu colegii sai in care s-au cerut direct masuri de control al capitalului pentru a opri hemoragia de cash a bancilor grecesti.

Desi au admis ca numai Grecia - sau chiar bancile singure - ar putea declansa un dezastru, ministrii de finante au spus ca Banca Centrala European, care se intalneste duminica, ar trebui sa-si foloseasca prerogativele pentru a stabiliza pietele finaciare.

"Este clar ca Grecia va intra in probleme profunde in zilele urmatoare din cauza deciziei sale. Va fi dificil pentru ca nu stim cum se va tine de promisiunile facute", a spus Schaeuble, ai caror aliati conservatori au spus clar ca prefera ca Grecia sa fie impinsa in afara zonei euro.

Totusi, atat Schaeuble, cat si altii, au subliniat increderea lor in mecanismul de stabilitate introdus dupa ce scepticismul din randul investitorilor de pe pietele financiare a dus zona euro in pragul dezastrului in conditiile in care in 2008, in plina criza financiara, aparuse spaima ca unele tari vor da faliment.

Dar, ca si omologul sau francez Michel Sapin, Schaleube a insistat ca "Grecia ramane un membru al zonei euro, Grecia ramane parte din Europa".

Totusi exista si divergente, mai ales in ton, intre Berlin si Paris. Sapin a insistat ca Eurogrupul macar sa discute sambata cererea grecilor de a primi o amanare, dar Schaleube si mare parte a celorlalti isi pierdusera rabdarea

Dupa aceea, Sapin a anuntat ca el inca este gata sa negocieze, o atitudine repetata duminica la Paris si de premierul Manuel Valls.

Dar acum prea putini lideri UE mai au incredere in guvernul elen.

In timp ce grecii stau la coada pentru a scoate bani din bancomate, ramane de vazut cum vor functiona mecanismele financiare. Daca Grecia esueaza, asa cum se anticipeaza, sa returneze FMI marti 1,6 mld. euro marti, acest default poate avea efect de domino.

Grecia ar putea ramane in zona euro dar sa si emita o forma de moneda locala - o forma de Grexit recomandata duminica de influentul economist german Hans-Werner Sinn.

Banca Centrala Europeana trebuie, de asemenea, sa decida daca va continua sa furnizeze lichiditate bancilor grecesti in conditiile in care guvernul grec, a carui datorie acopera o parte importanta a activelor BCE, nu isi va mai respecta obligatiile si in conditiile in care programul de salvare expira marti.

Cine raspunde?

In tot acest timp, liderii politici s-au aratat reticenti in a interveni peste deciziile ministrilor de finante pentru a nu da semnalul ca regulile monedei unice sunt pasibile de manipulare.

Donald Tusk, fostul premier polonez ce prezideaza intalnirile celor 28 de lideri UE a spus clar la ultimele doua summit-uri din ultima saptamana ca sefii de guverne trebuie totusi sa-si asume raspunderea intr-o criza ce afecteaza Uniunea ca intreg.

El a luat legatura cu liderii europeni si duminica. „Grecia este si trebuie sa ramana membra a zonei euro”, a scris Tusk pe Twitter.

Cererile guvernul grec i-au indepartat de partenerii sai europeni – de la Germania si aliatii ei nordici, la statele din sud si Irlanda, ale caror guverne sunt criticate pentru conditiile impuse in acordurile lor de salvare si la tarile din est mai putin prospere decat Grecia.

Dar, in conditiile in care Marea Britanie planuieste un referendum privind apartenenta la UE, o fisura in institutiile formale ale blocului comunitar ii ingrijoreaza pe cei care se tem de o deriva economica. 

Acuzatiile ca in UE nu exista o tragere la raspundere democratica ameninta supravietuirea Uniunii in actuala forma.

Un oficial apropiat discutiilor de sambata ale Eurogrupului a spus Reuters ca problema parasirii de catre Grecia UE sau a zonei euro nu a fost pusa. Nici nu exista posibilitatea legala clar de a o forta sa plece nici intr-un caz, nici in celalalt.

Dar, a declarat oficialul, un Grexit nu poate fi exclus in totalitate.

Varoufakis a parasit Bruxelles-ul dupa ceea ce el a numit „o zi trista pentru Europa” si a avertizat ca fisura aparuta fata de Atena ar putea deteriora credibilitatea „zonei euro” ca „uniune democratica”: „Si mi-e foarte teama ca aceasta deteriorare va fi permanenta”.











9040 vizualizari
  • +8 (8 voturi)    
    Boala lunga....convalescenta scurta ! (Duminică, 28 iunie 2015, 17:37)

    Plagarus [utilizator]

    Nu se poticneste UE, daca scapa de inadaptabilul sau confrate, de pana mai ieri.
    Este o buna lectie practica pt.zurbagii penali ce "guverneaza " RO !
    • 0 (0 voturi)    
      Daca ar fi asa de simplu (Duminică, 28 iunie 2015, 21:21)

      HAHA [anonim] i-a raspuns lui Plagarus

      Problema nu e ca iese Grecia. Intrebarea e ce te faci cu Italia care are 2 trilioane de euro datorie. Pe ea nu poate sa o salveze nimeni. Apoi e vorba de Portugalia, Spania, Franta, care au economiile pe butuci.
      Apoi ce te faci daca grecii ies din UE si se redreseaza? Cine mai vrea sa mai ramana?

      S'a mers prea departe ... EU i'au speriat pe greci prea tare iar aia au cerut referendum, iar acum cred ca toti se gandesc cu groaza la ce urmeaza
      • 0 (2 voturi)    
        Bravo (Duminică, 28 iunie 2015, 23:50)

        TRUJohn [utilizator] i-a raspuns lui HAHA

        Imi pare rau dar de ce trebuie Greci dati afara din Zona Euro pentru simplu fapt ca au facut default la FMI? Ce autoritate are FMI asupra comunitati Europene? Normal ar fi sa nu intaorcem spatele, ca pachetul de salvare a fost o masrua care ar fi distrus populatia locala pentru simplu fapt ca FMI isi vrea transa de datorie. FMI sa isi mai puna pofta in cui, aplaud conducerea Greaca ca au ales propri cetateni fata de mafia bancara.
        • +2 (2 voturi)    
          Grecii tre' dati afara ... (Luni, 29 iunie 2015, 9:07)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui TRUJohn

          ... pt. ca nu-si respecta angajamentele. Nu poti sa construiesti o uniune in primul rand economica de state, bazata pe acorduri relativ clare, cu state care nu ca uneori au scapari, ci dupa ce au scapari refuza sa le corecteze.
        • +1 (1 vot)    
          Raspuns lui <Bravo> (Luni, 29 iunie 2015, 14:31)

          georgescu [anonim] i-a raspuns lui TRUJohn

          Domnule Bravo, nu sunt de acord cu punctul dv de vedere pentru urmatorul rationament simplu: Dau numeroase imprumuturi unui individ care cheltuieste fara sa economiseasca in vederea restituirii imprumuturilor. Mai mult, nu promoveaza nicio politica de austeritate pentru asi asigura numerarul necesar restituirii ratelor imprumuturilor incasate. Oare acest debitor mai poate prezenta credibilitate, mai pot avea incredere in solvabilitatea lui ? Nu cumva Grecia a devenit un sac fara fund care se imprumuta cu sume fabuloase in ultimii 10 ani si nu restituie o centime creditorilor sai ? Grecia este insolvabila de mai multi ani dar nu-I pasa fiindca intotdeauna a gasit consolare la FMI si Banca europeana care, desi ingrijorate de nonsalanta Greciei de a se complace in neasigrarea fondurilor necesare restituirii creditelor contractate, totusi a continuat sa finanteze bugetul acestei tari care nu vrea sa iasa din impas prin masuri de austeritate.
      • +1 (1 vot)    
        Nu referendumul e problema (Luni, 29 iunie 2015, 9:05)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui HAHA

        In plus, grecii se redreseaza doar daca le sterge cineva datoria publica si aia public garantata. Crezi ca va face cineva asa ceva?

        Italia/contagiune: o eventuala iesire a Greciei e un bun exercitiu pt. alte tari cu probleme. Si dupa parerea mea cel mai bun avertisment. Desi in cazul particular al Italiei nu cred ca va avea vreun efect - ei au cetateni comparabil de inconstienti cu noi, care voteaza cu picioarele politicieni al caror singur interes e capatuiala. Da' poate-poate misca ceva de ex. in Portugalia sau Irlanda, care iar au o datorie externa enorma, raportata la PIB.
      • 0 (0 voturi)    
        asta (Luni, 29 iunie 2015, 22:36)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui HAHA

        cu se redreseaza grecii condusi de tzeparis, bambulakis si restul as vrea s-o vad si eu.
  • +1 (9 voturi)    
    UE2 (Duminică, 28 iunie 2015, 18:13)

    V. Veroiu [utilizator]

    Este nevoie de o uniune ce se va construi lent (secole nu decenii) si in care statele trebuie sa fie sensibil egale la capitolul civilizatie, venituri pe cap de locuitor, calitate. O uniune ca acum este o utopie.
    • -1 (1 vot)    
      ce spui tu e o utopie (Duminică, 28 iunie 2015, 23:20)

      relu [anonim] i-a raspuns lui V. Veroiu

      Europa e cea care este, cu saraci si bogati, cu bune si rele. Grecia este in Europa, tara fondatoare a UE. Europa trebuie sa ramana unita in fata golanilor ISIS si a altor provocari. Altfel, ne paste soarta patronului de la Paris.

      Troica trebuie sa lase de la ea. Se printeaza sute de miliarde de euro, si se incurca in transa grecilor de 1.5 mld? Sa le fie rusine, aruncati grecii in bratele rusilor, si cu ei intrega europa de est.

      Cei care fac pe desteptii pe aici au minte ingusta nu se gandesc ca grecii ne trag si pe noi in groapa, noi suntem mai rau ca ei. Vai de capul vostru.
    • +2 (2 voturi)    
      Se va face in cateva decenii (Duminică, 28 iunie 2015, 23:55)

      Je2 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

      Si se va numi marele califat european.
  • -1 (5 voturi)    
    solidaritate europeana (Duminică, 28 iunie 2015, 18:46)

    relu [anonim]

    Traim momente in care Europa ar trebui sa ramana unita. Ne confruntam cu invazii de popoare razboinice si necivilizate. Daca noi, europenii nu ne intelegem intre noi, atunci ne vom intelege oare mai bine cu islamistii care ne invadeaza cu milioanele??

    Grecii ar trebui sa lase si ei de la ei, dar sa lase si europenii. Sutele alea de miliarde nu au fost furate, li s-au dat. M-am saturat sa tot aud gargara cum ca grecii sunt cei mai lenesi si nemtii cei mai muncitori. O fi o samanta de adevar, dar nu trebuiesc mitraliati acum. Zic si eu.
    • +7 (9 voturi)    
      PAI (Duminică, 28 iunie 2015, 19:59)

      daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui relu

      Pai nu e mit, chiar asa e. Varsta de pensionare mica, dorinta de munca 0. In hotelurile lor vei vedea ca lucreaza mult mai multi straini decat greci. Nici macar grecii plecati din tara nu s-au sfiit sa atraga atentia asupra acestui subiect.

      Si nu e vorba de mitraliat. UE si FMI au finantat enorm Grecia in ultimii ani, in incercarea de a o readuce pe linia de plutire.

      Problema e ca grecii au ales un partid populist pe baza unor sloganuri populiste, care promitea cate-n luna si-n stele: locuri de munca fara numar, renuntarea la austeritate, cresteri salariale etc.

      Acum Tsipras urla ca fascistii vor sa distruga Grecia, ca FMI nu are ce cauta la ei in tara sau in UE, si arata cu degetul spre Germania ca spre un mare bau-bau. Niciun cuvant despre faptul ca Grecia a chefuit pe datorie iar datoriile se mai si platesc.

      Nu uita ca in timp ca reprezentatii UE si FMI incercau sa gaseasca o solutie, Tsipras era in Rusia si-l pupa-n @$% pe Putin.

      Cand Christine Lagarde a spus ca n-are chef sa discute decat cu adultii, a cam avut dreptate. Reprezentatii Greciei nu se comporta ca niste adulti ci ca niste copii razgaiati care, dupa ce au spart lucriri prin casa, incearca sa isi santajeze parintii.
      • -1 (1 vot)    
        e treaba lor (Duminică, 28 iunie 2015, 23:26)

        tibi [anonim] i-a raspuns lui daydr3am3r

        ca muncesc sau nu. Banii aia nu i-au furat,ci i-au primit, doar ca situatia face ca acum nu-i mai pot returna. E ca la cei cu credite in franci de la noi, uite ca acum nu se mai poate, nu mai sunt bani.

        Stai fara grija, FMI nu a bagat un euro pt greci, a bagat pt bancile nemtesti si franceze ce detin datoriile. Grecii au dus-o din rau in mai rau, si tocmai asta i-a facut sa voteze pe neghiobii de syriza. Tsepras e un efect al politicii troicii, nu cauza, un efect al disperarii.

        E dreptul lor ca popor sa-si apere nivelul de trai. Daca maine vine ponta la tine si-ti spune ca traiesti prea bine, vinde-ti casa si stai intr-o garsoniera cf2, ca asa cred eu ca esti lenes, ti-ar conveni? Nu te gandi ca nu se poate, chiar asa se va intampla.
        • +1 (1 vot)    
          Gresesti. De doua ori (Luni, 29 iunie 2015, 11:09)

          sile [anonim] i-a raspuns lui tibi

          "Banii aia nu i-au furat,ci i-au primit"

          Ba i-au furat, in conditiile in care si-au falsificat documentele oficiale, pretinzand ca au deficit mai mic decat aveau. E ca si cum m-as duce la banca sa declar un venit de 100 lei, cand eu nu am decat 50.

          "FMI nu a bagat un euro pt greci, a bagat pt bancile nemtesti si franceze ce detin datoriile"

          Pai daca tu ai 100 lei datorie la Costel si n-ai de unde sa-i dai si vii la mine sa imprumuti 100 lei pe care ii folosesti ca sa-ti platesti datoria, se cheama ca eu n-am dat niciun leu pentru tine?
          Faptul ca au folosit imprumuturi numai ca sa plateasca alte imprumuturi si sa dea pomeni, in loc sa-i investeasca in ceva care sa produca bani e fix problema grecilor. E si ce li se cere sa faca acum, in ceasul al 14-lea si ei refuza in continuare.
        • +1 (1 vot)    
          DA... (Luni, 29 iunie 2015, 14:26)

          daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui tibi

          E intradevar dreptul lor sa isi apere nivelul de trai. Si nu, nu mi-ar conveni sa vina Ponta sa imi ia banii.

          Totusi, cand faci un imprumut la o banca, trebuie sa fii constient ca va veni momentul in care va trebui sa dai banii aia inapoi. Ca sa il citez pe Adrian Vasilescu, consilierul BNR, un imprumut nu e neaparat un ajutor pe cat este un stimulent. Daca tu nu iti poti returna creditul, banca va incerca sa gaseasca o solutie, eventual o reesalonare. Totul depinde ca tu, ca si client, sa dai dovada de buna vointa.

          Si ce cu credite in franci elvetieni sunt in aceeasi situatie. Exceptand situatiile in care bancile au dat informatii si asigurari eronate, situatii in care trebuie luate masuri, oamenii aia au fost constienti de ce fac. Si eu am credite la banca, si eu am trecut prin tot felul de balarii, pierderea jobului etc. dar nu m-am dus sa cer nimanui sa imi plateasca creditul.

          Si nu zic eu ca e vorba de lene, o zic statisticile:

          “In the public sector, 7.91% of pensioners retire between the ages of 26 and 50, 23.64% between 51 and 55, and 43.53% between 56 and 61. In IKA, 4.44% of pensioners retire between the ages of 26 and 50, 12.83% retire between 51 and 55, and 58.61% retire between 56 and 61. Meanwhile, in the so-called healthy funds, 91.6% of people retire before the national retirement age limit”

          Odata cu asta vin si scutirile de taxe si beneficiile platite de stat, in conditiile in care Grecia e in ciza. Iar asta e statistica pe 2014 raportata de greekreporter.com


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi