Lovita in 3 randuri de sanctiuni, la care se adauga si scaderea pretului petrolului, economia Rusiei si consumatorul rus sunt grav afectati. Dupa ce ani la rand piata bunurilor de consum inflorea in special in Moscova, cumparatorii s-au trezit fara mijloace de a-si intretine tabieturile, scrie New York Times.

Noul Avia Park reprezinta un exemplu clar ce demonstreaza puterea de consum a rusilor. O panorama larga, pavata cu placi albe sub un acoperis de sticla la etajul al 6-lea, toate acestea apartin celui mai mare mall din Europa, intinzandu-se pe 35 000 de metri patrati de spatiu inchis, ce are chiar si un acvariu inalt de 21 de metri. Singura problema o reprezinta faptul ca este un mall fantoma.

Etaj dupa etaj, vitrinele sunt goale. Pe seara o mana de vizitatori se perinda pe langa magazinele deschise, American Eagle Outfitters, Adidas sau H&M, insa cumparaturile sunt relativ scazute. Fara clienti pe care sa-i serveasca, un bucatar al unui restaurant isi pierde timpul invartind un cutit.

Subtierea randurilor cumparatorilor acestui mall este una dintre cele mai vizibile dovezi ale sanctiunilor vestice impuse asupra Rusiei pentru rolul jucat de aceasta in conflictul din Ucraina, iar preturile tot mai mici ale barilului de petrol incep si acestea se se resimta.

"Dintr-o data nu am mai avut bani pentru nimic" spune Gadzhi Magomedov, un cumparator din Avia Park. "Este groaznic. Ne aflam intr-un razboi si este prea tarziu sa-i mai cautam pe cei vinovati. Dar efectele sunt peste tot si toate sunt negative", a mai spus acesta. "Cand oamenii au bani, acestia vin la mall. Dar cand nu au, cumpara din piete, unde totul e mai ieftin".

De ani de zile consumatorii rusi au cheltuit liber, iar economia tarii "era inundata" de bani de pe urma exploatarii carburantilor. Asemenea cheltuieli desfranate erau atat de comune incat circula chiar o gluma in randurile rusilor - despre un individ care-l mustra pe ce-l de-al doilea pentru cupararea unei cravate, cand aceeasi cravata se gasea la magazinul de vis-a-vis la pret dublu.

Bunurile de lux si producatorii de bunuri de consum invadasera Moscova, care intr-un timp foarte scurt si-a inlaturat imaginea de oras al deprivarii comuniste. Un distribuitor rus, Mercury Group, s-a dezvoltat drept o afacere de succes tocmai prin vanzarea produselor marcilor de prestigiu precum Armani, Breitling sau Tiffany. Brandurile de nivel mediu precum Zara sau Banana Republic s-au extins de asemenea, adunand profituri imense pentru proprietarii lor straini.

Rusia a fost lovita de 3 runde de sanctiuni, la care se adauga si scadere pretului petrolului, toate acestea afectand grav economia si pe consumatorul rus. Salariile rusilor, ajustandu-se inflatiei, scad fara oprire, punand astfel capat anilor de prosperitate ce alimentau popularitatea presedintelui Putin. In dolari, venitul mediu in Moscova, cel mai important oras pentru piata vanzarilor, atingea in anul 2013 1700$ pe luna, in timp ce anul acesta este de asteptat sa ajunga la 900$ pe luna.