Pilotii avionului presedintelui polonez Lech Kaczynski, care s-a prabusit in 2010 in apropiere de Smolensk (vestul Rusiei), s-au confruntat cu presiuni din partea unor responsabili polonezi prezenti in cabina pentru a ateriza in pofida cetii groase, releva o noua expertiza data publicitatii marti de postul de radio polonez RMF FM, citat de AFP.

La aproape cinci ani de la aceasta catastrofa, teorii ale conspiratiei circula inca in Polonia, in special in randurile formatiunii conservatoare Partidul Dreptate si Justitie (PiS), al lui Jaroslaw Kaczynski, fratele geaman al presedintelui defunct, scrie Agerpres.

Potrivit transcrierii benzii sonore a uneia din cutiile negre, decriptata din nou de catre experti si difuzata de postul de radio mentionat, comandantul fortelor aeriene poloneze, generalul Andrzej Blasik, era prezent in cabina pilotilor in ultimele minute ale zborului si pana la sfarsitul tragic.

"Fapt este ca noi trebuie sa o facem (sa incercam sa aterizam - n.r.) pana la capat", a spus el cu sase minute inainte de impactul cu solul, repetand fraza rostita cu zece minute mai devreme de seful de protocol al Ministerului polonez de Externe, prezent de asemenea in cockpit.

"Haide, ai suficient spatiu!", i-a mai spus generalul Blasik pilotului cu 300 de metri inainte de sol. Aceasta fraza apare ca o incurajare de a continua aterizarea.

In mai multe randuri, pilotii au incercat in zadar in ultimele minute ale zborului sa determine sa plece din cabina de pilotaj persoanele care nu faceau parte din echipaj, potrivit transcrierii difuzate pe site-ul aceluiasi post de radio.

Nu a fost imediat posibil de confirmat autenticitatea acestui document pe langa Parchetul Militar polonez, insarcinat cu ancheta asupra prabusirii avionului prezidential la 10 aprilie 2010.

Presedintele Kaczynski, sotia sa si alte 94 de persoane prezente la bord, intre care inalti oficiali politici si militari polonezi, au murit in aceasta catastrofa aeriana neelucidata nici astazi pana la capat.

Saptamana trecuta, Parchetul Militar a confirmat ca, in opinia sa, pilotii au fost principalii responsabili de accident, anuntand in acelasi timp inculparea a doi controlori de trafic aerian rusi care ar fi avut un rol in aceasta tragedie.

Procurorii au prezentat un raport al unor experti confirmand erorile comise de piloti, dar au exclus din nou "un alt motiv al catastrofei decat impactul cu solul".