Document confidential care arata cum identifica Administratia americana pentru Siguranta Transporturilor teroristii. Lista elementelor considerate suspecte

de I.C.     HotNews.ro
Sâmbătă, 28 martie 2015, 21:27 Actualitate | Internaţional

Administratia pentru Securitatea Transporturilor (TSA) din SUA angajeaza ofiteri formati special pentru a urmari comportamentul pasagerilor companiilor aeriene pentru a depista semne suspecte care sa sugereze ca ar fi teroristi, arata un document confidential al Administratiei pentru Siguranta Transporturilor (TSA) obtinut de site-ul The Intercept.

Foiala, mormaitul, palmele umede sunt cotate cu un punct. Aroganta, privirea patrunzatoare si postura rigida sunt cotate cu doua puncte. Lista cu aceste comportamente face parte parte din controversatul program al Administratiei pentru Siguranta Transporturilor (TSA) de identificare a unor potentiali teroristi pe baza comportamentelor care ar putea sugera stres sau disimulare si este cunoscuta ca Verificarea Pasagerilor prin Tehnici de Observare (SPOT). Programul foloseste ofiteri antrenati special care urmaresc si interactioneaza cu pasagerii, scrie Mediafax.

Documentul nu este secretizat dar a fost pastrat cu mare atentie de TSA si nu a fost publicat pana in prezent. O copie a acestuia a fost oferita The Intercept de o sursa ingrijorata de calitatea programului.

Criteriile se intind de la aspecte evidente, precum "pare sa se ascunda", cotat cu trei puncte, pana la unele dubioase precum miscarea marului lui Adam. Multi indicatori, precum "tremuratul" si "sosirea tarzie la imbarcare" par sa confirme acuzatiile potrivit carora programul alege semne si emotii comune multor persoane care zboara cu avionul.

Un purtator de cuvant al TSA a refuzat sa comenteze aceste criterii. "Analiza comportamentala, care este doar un element al eforturilor TSA de a reduce amenintarile la adresa calatoriilor publice, este vitala pentru abordarea multinivel a TSA de a descuraja, detecta si impiedica persoanele care reprezinta o amenintare pentru aviatie", a declarat purtatorul de cuvant intr-o declaratie transmisa pe e-mail.

De la introducerea sa in 2007, programul SPOT a generat o controversa din cauza lipsei de sprijin. In 2013, Government Accountability Office, aripa nepartizana a Congresului care se ocupa de investigatii si audit, a descoperit ca nu exista dovezi care sa sustina ideea ca "indicatorii comportamentali ... pot fi folositi pentru identificarea persoanelor care ar putea reprezenta un risc pentru siguranta aviatiei". Dupa analizarea a sute de studii stiintifice, GAO a conchis ca "abilitatea umana de a identifica in mod corect comportamentul ascuns pe baza unor indicatori comportamentali" este la fel de eficienta ca descoperirea intamplatoare a unui astfel de comportament.

In pofida acestor ingrijorari, TSA a antrenat si mobilizat sute de ofiteri de analiza comportamentala, iar programul a costat peste 900 de milioane de dolari de la demararea lui in 2007, potrivit GAO.

Lista de 92 de puncte este impartita in diverse categorii, care sunt punctate fiecare. Aceste categorii includ o "observare si analiza comportamentala" preliminare, dupa care acei pasageri alesi pentru verificari suplimentare sunt punctati pe baza altor doua categorii: daca au "obiecte neobisnuite", precum almanahuri si "numeroase cartele telefonice preplatite sau telefoane mobile" si cei care manifesta "semne ca ascund ceva", cum ar fi "acoperirea gurii cu mana atunci cand vorbesc" sau "clipirea rapida".

Sunt si puncte care pot fi deduse din scorul total, pe baza observatiilor care il fac pe calator mai putin probabil sa fie terorist, in ochii TSA. De exemplu, in cazul cuplurilor "aparent" casatorite, daca ambii parteneri au peste 55 de ani, li se deduc doua puncte din scor. Femeilor cu varste peste 55 de ani li se deduce un punct, in timp ce barbatii beneficiaza de acelasi tratament daca au peste 65 de ani.

Un fost manager in acest program a declarat sub acoperirea anonimatului ca indicatorii SPOT sunt folositi de agentiile de securitate pentru a justifica oprirea oricarei persoane pe care ofiterii o considera suspecta, mai degraba decat sa actioneze ca o lista de indicatori specifici. "Documentul SPOT a fost conceput astfel incat teoretic orice pasager manifesta comportamente multiple carora li se pot atribui o semnificatie in documentul SPOT", a declarat el.

Un alt fost manager al programului a declarat pentru The Intercept ca acesta sufera de lipsa unor fundamente stiintifice si de inconsistenta, fiecare aeroport antrenandu-si ofiterii diferit. "Programul SPOT este o porcarie", a declarat el.










5141 vizualizari
  • +4 (20 voturi)    
    TSA e o gluma, (Sâmbătă, 28 martie 2015, 21:42)

    Romania, tara pomanagiilor [utilizator]

    e o agentie plina de incompetenti, perversi, prosti, aroganti etc.

    Practic orice tampit refuzat la Academia de Politie poate sa se angajeze la Homeland Security/TSA.

    Doar revizuiti un pic istoricul acestei organizatii si va veti da seama ca singurul scop al ei este sa creeze iluzia de siguranta.

    Daca vor siguranta, americanii ar trebui sa se inspire dupa modelul aeroportului Ben Gurion, acolo lucrurile sunt mult mai sigure.
  • +2 (6 voturi)    
    tsa (Duminică, 29 martie 2015, 6:43)

    gopo111 [utilizator]

    este doar un bussines de vreo citeva miliarde de dolari, angajati de obicei sint respinsi de walmart, care se spunea ca angajeaza numai oameni cu studii minime, e o organizatie plina de idioti, care fac trafic de droguri si alte ilegalitati in spatele insignei si a pozitiei care o au, aici un link http://www.politico.com/story/2013/07/tsa-officers-misconduct-report-94929.html plus sa ajungi sa pui copii de 9-10 pe lista, deja arata ca esti un mare idiot, care doar executa dar nu verifica datele pe care le au
    • +1 (3 voturi)    
      Exact (Duminică, 29 martie 2015, 18:08)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui gopo111

      Este un mare bussiness, asta este. In rest nu aduce nici un avantaj calatorilor care platesc din buzunar taxe de aeroport care insumeaza 35-40% din costul biletului. In loc sa platesti 200 de maimutoi (aka security officers) care sa te controleze, mai bine companiile aeriene ar plati cate un serif inarmat pt fiecare zbor pe care il efectueaza. Inlocuiesti cantitatea cu, calitatea. Creste eficienta, scad cheltuielile.
  • +4 (6 voturi)    
    fara discriminare (Duminică, 29 martie 2015, 14:56)

    vladisor [utilizator]

    Oameniu sunt punctati fara discriminare: de la mai putin teroristi pana la mai teroristi :))) Pai cred ca cei mai rigizi si cu privirea patrunzatoare si care ascund lucruri ( secrete de serviciu ) sunt taman cei care fac verificarile :)))
  • +1 (1 vot)    
    La ce sa se uite in primul rand (Luni, 30 martie 2015, 8:12)

    BEDE [utilizator]

    Intai ar fi sa vada ce familie are omul. Apoi ce job are si ce proprietati detine. Si, nu in ultimul rand, ce religie are.
    Doar niste semne de nervozitate nu arata neaparat ca cineva este terorist. Poate sa fie nervos pt ca se gandeste ca are o intalnire cu presedintele companiei de la care se asteapta sa iasa prost, posibil sa fie apoi nevoit sa-si caute alt job.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi