Administratia pentru Securitatea Transporturilor (TSA) din SUA angajeaza ofiteri formati special pentru a urmari comportamentul pasagerilor companiilor aeriene pentru a depista semne suspecte care sa sugereze ca ar fi teroristi, arata un document confidential al Administratiei pentru Siguranta Transporturilor (TSA) obtinut de site-ul The Intercept.

Foiala, mormaitul, palmele umede sunt cotate cu un punct. Aroganta, privirea patrunzatoare si postura rigida sunt cotate cu doua puncte. Lista cu aceste comportamente face parte parte din controversatul program al Administratiei pentru Siguranta Transporturilor (TSA) de identificare a unor potentiali teroristi pe baza comportamentelor care ar putea sugera stres sau disimulare si este cunoscuta ca Verificarea Pasagerilor prin Tehnici de Observare (SPOT). Programul foloseste ofiteri antrenati special care urmaresc si interactioneaza cu pasagerii, scrie Mediafax.

Documentul nu este secretizat dar a fost pastrat cu mare atentie de TSA si nu a fost publicat pana in prezent. O copie a acestuia a fost oferita The Intercept de o sursa ingrijorata de calitatea programului.

Criteriile se intind de la aspecte evidente, precum "pare sa se ascunda", cotat cu trei puncte, pana la unele dubioase precum miscarea marului lui Adam. Multi indicatori, precum "tremuratul" si "sosirea tarzie la imbarcare" par sa confirme acuzatiile potrivit carora programul alege semne si emotii comune multor persoane care zboara cu avionul.

Un purtator de cuvant al TSA a refuzat sa comenteze aceste criterii. "Analiza comportamentala, care este doar un element al eforturilor TSA de a reduce amenintarile la adresa calatoriilor publice, este vitala pentru abordarea multinivel a TSA de a descuraja, detecta si impiedica persoanele care reprezinta o amenintare pentru aviatie", a declarat purtatorul de cuvant intr-o declaratie transmisa pe e-mail.

De la introducerea sa in 2007, programul SPOT a generat o controversa din cauza lipsei de sprijin. In 2013, Government Accountability Office, aripa nepartizana a Congresului care se ocupa de investigatii si audit, a descoperit ca nu exista dovezi care sa sustina ideea ca "indicatorii comportamentali ... pot fi folositi pentru identificarea persoanelor care ar putea reprezenta un risc pentru siguranta aviatiei". Dupa analizarea a sute de studii stiintifice, GAO a conchis ca "abilitatea umana de a identifica in mod corect comportamentul ascuns pe baza unor indicatori comportamentali" este la fel de eficienta ca descoperirea intamplatoare a unui astfel de comportament.

In pofida acestor ingrijorari, TSA a antrenat si mobilizat sute de ofiteri de analiza comportamentala, iar programul a costat peste 900 de milioane de dolari de la demararea lui in 2007, potrivit GAO.

Lista de 92 de puncte este impartita in diverse categorii, care sunt punctate fiecare. Aceste categorii includ o "observare si analiza comportamentala" preliminare, dupa care acei pasageri alesi pentru verificari suplimentare sunt punctati pe baza altor doua categorii: daca au "obiecte neobisnuite", precum almanahuri si "numeroase cartele telefonice preplatite sau telefoane mobile" si cei care manifesta "semne ca ascund ceva", cum ar fi "acoperirea gurii cu mana atunci cand vorbesc" sau "clipirea rapida".

Sunt si puncte care pot fi deduse din scorul total, pe baza observatiilor care il fac pe calator mai putin probabil sa fie terorist, in ochii TSA. De exemplu, in cazul cuplurilor "aparent" casatorite, daca ambii parteneri au peste 55 de ani, li se deduc doua puncte din scor. Femeilor cu varste peste 55 de ani li se deduce un punct, in timp ce barbatii beneficiaza de acelasi tratament daca au peste 65 de ani.

Un fost manager in acest program a declarat sub acoperirea anonimatului ca indicatorii SPOT sunt folositi de agentiile de securitate pentru a justifica oprirea oricarei persoane pe care ofiterii o considera suspecta, mai degraba decat sa actioneze ca o lista de indicatori specifici. "Documentul SPOT a fost conceput astfel incat teoretic orice pasager manifesta comportamente multiple carora li se pot atribui o semnificatie in documentul SPOT", a declarat el.

Un alt fost manager al programului a declarat pentru The Intercept ca acesta sufera de lipsa unor fundamente stiintifice si de inconsistenta, fiecare aeroport antrenandu-si ofiterii diferit. "Programul SPOT este o porcarie", a declarat el.