Atitudinile antiamericane ale rusilor au atins un nivel nemaintalnit din era sovietica si chiar le-au depasit pe cele din ultimii ani ai URSS, cand retorica puterii de la Kremlin era impotriva Occidentului, dar nu putea reprima pasiunea oamenilor pentru Beatles sau de a asculta clandestin Vocea Americii, potrivit Washington Post. Ziarul noteaza ca valul de indignare la adresa SUA a crescut si mai mult dupa asasinarea lui liderului de opozitie Boris Nemtov, care, potrivit teoriilor conspirationiste, ar face parte dintr-un complot CIA pentru discreditarea Rusiei.

Publicatia americana - citand un recent sondaj al centrului rus de cercetare Levada, potrivit caruia peste 80% dintre rusi vad acum SUA intr-o lumina negativa - arata ca aceasta tendinta le pune in dificultate pe autoritatile americane, in incercarile lor de a sta in legatura cu partenerii de discutie din Rusia, al caror numar se micsoreaza pe zi ce trece.

  • Nemultumirea fata de SUA si Occident in general atinge pe toata lumea: imbracamintea cu simboluri occidentale incepe sa fie inlocuita cu haine in rosu, albastru si alb - culorile Rusiei; apar incercari de inlocuire a Coca-Cola cu sucuri facute in Rusia; sanctiunile americane au produs furie in randul oamenilor; iar conspiratiile legate de felul cum SUA ar incerca sa incurajeze revolte in Ucraina si Rusia gasesc in prezent un teren foarte fertil in opinia publica, arata Washington Post, care adauga la toate acestea asasinarea lui Nemtov, cel mai grav asasinat politic de cand Putin a preluat puterea, acum 15 ani.

Ziarul apreciaza ca atitudinea anti-occidentala este foarte probabil sa creasca si mai mult daca Presedintele Obama decide sa trimita arme Ukrainei. Masura ar avea drept scop sa "creasca pretul" pentru orice interventie rusa, dar nu este sprijinita nici de multi dintre criticii cei mai aspri ai lui Vladimir Putin, deoarece costul uman - vietile soldatilor - ar fi prea mare.

Trecand in revista nemultumirile si deziluziile oamenilor de rand, Washington Post il citeaza, intre altii pe directorul centrului de cercetare Levada, Lev Gudkov, potrivit caruia "propaganda antioccidentala a schimbar radical atmosfera in societate. Aceasta a devenit militarista".

Aceeasi sursa atrage atentia si asupra replierii multor occidentali: dupa ce, in toamna, mai multe restaurante mari din reteaua McDonald's au fost inchise, aparent pentru incalcarea regulilor sanitare, cand s-au redeschis compania a lansat o campanie publicitara concentrata pe istoricul sau de 25 de ani pe piata rusa, trecand cu vedere simbolismul american. Iar zilele trecute, pe un panou din centrul Moscovei, o reclama McDonalds spunea: "Facut in Rusia, pentru rusi".