Unul dintre liderii partidului francez de dreapta Uniunea pentru o Miscare Populara (UMP, de opozitie), afirma ca Europa ar trebui sa isi asume o "aparare subiectiva" a valorilor europene, in conditiile in care promovarea acestora ca fiind universal valabile poate parea in exterior drept "aroganta sau naivitate".

Iata mai jos cateva fragmente din editorialul lui Vincent Le Biez, secretar national al UMP, publicat pe site-ul Slate.fr.

"A fi convins, in numele ratiunii, ca transmiterea valorilor tale nu se poate decat extinde in timp si in spatiu poate parea drept aroganta sau naivitate. A venit timpul pentru continentul nostru sa-si proclame atasamentul subiectiv la cultura sa.

Europenii, si francezii in mod deosebit, o duc rau. Criza economica nu a facut decat sa accentueze ideea ca se afla pe panta declinului economic, politic si istoric. Civilizatia europeana isi vede puterea si influenta diluandu-se, pe masura ce mondializarea antreneaza recuperarea economica din partea tarilor emergente.

Aceasta evolutie intrerupe cercul atotputernicei Europei din Evul Mediu, care devenise o suprematie a Occidentului in secolul al XIX-lea. Aceasta dominatie este cea care, in cea mai mare parte, a ancorat in cultura europeana valorile universalismului si ale progresismului, nascute in secolul Luminilor. Aceste valori sunt, in realitate, mult mai natural de afisat de o civilizatie convinsa de superioritatea sa si de faptul ca influenta sa nu poate decat sa se extinda in timp (progresismul) si in spatiu (universalismul).

Dar cultura europeana nu se poate reduce la aceste doua dimensiuni, ea se hraneste din multe alte valori si principii care sunt rodul istoriei sale: statul de drept, liberalismul politic, democratia, separarea religiei de politica, egalitatea intre barbati si femei, dreptatea sociala, respectul demnitatii umane sau, mai recent, aspiratia la pace si la respectarea mediului inconjurator.

Intr-adevar, inainte de a fi considerate intr-o zi universale si un fel de realizare a unui eventual sens al istoriei, aceste valori au aparut si ca o reactie la razboaiele religiei, la absolutism, la societatea feudala sau la multiplele razboaie intra-europene.

Declinul economic relativ al Europei, care a avut drept consecinta reducerea influentei politice, face astazi dificila afirmarea unui universalism si a unui progresism care sunt percepute in exterior drept o marca a arogantei si care starnesc in interior o nostalgie paralizanta.

Acest lucru nu trebuie sa conduca la incetarea afirmarii valorilor europene mai sus citate. Din potriva, europenii au astazi nevoie sa se sprijine pe aceasta baza care constituie identitatea lor culturala. Nemaiputindu-se caracteriza drept avangarda lumii, trebuie sa gaseasca alte mijloace de a se defini: izolationismul observat aproape peste tot in Europa este un raspuns prost la aceasta intrebare obsedanta.

Este deci timpul sa trecem de la o aparare obiectiva la una subiectiva a valorilor europene, sa afirmam ca ele nu merg neaparat de la sine, ca nu au vocatia de a se impune intregii lumi, dar ca ele sunt cele pe care le iubim si la care tinem.

Este deci timpul, intr-un fel, de a trece de la progresism la o afirmare sentimentala. Putem vorbi de o veritabila revolutie culturala pentru Europa deoarece este vorba, intr-o anumita masura, sa inlocuim ratiunea obiectiva si abstracta a progresismului si universalismului cu atasamentul subiectiv si afectiv la o cultura si o civilizatie specifice.

Daca universalismul este o forta pentru o civilizatie in pozitie dominanta, el poate deveni in alte cazuri o amprenta a naivitatii si un obstacol in definirea unei pozitii strategice. Prin buna sa credinta in domeniile comertului, monedei, in lupta impotriva incalzirii climatice sau a conflictelor internationale, Europa s-a aratat prea previzibila si bunavoitoare, inalturand astfel conceptele de raport de forte si de putere. Europa nu trebuie sa cedeze tezei "Sfarsitului Istoriei", ci mai degraba sa-si apere mai puternic interesele sale in cadrul unei lumi multipolare pe care o cere.

Inainte de a fi o constructie abstracta, Europa este o civilizatie specifica. Criza pe care am cunoscut-o trebuie sa fie ocazia pentru a reorienta in acest sens proiectul european. Acest lucru trece in mod necesar printr-o aparare subiectiva a valorilor noastre si prin afirmarea faptului ca Istoria nu are "nici sens", cum presupune progresismul, si "nici sfarsit", cum o presupune universalismul".