Producatorii auto francezi Renault si PSA Peugeot Citroen si transportatorii de petrol se afla printre posibilii beneficiari ai acordului pe sase luni referitor la programul nuclear al Iranului, care prevede relaxarea sanctiunilor comerciale impuse acestui stat.

Sase mari puteri, China, Franta, Germania, Marea Britanie, Rusia si Statele Unite, si republica islamica au incheiat in noaptea de sambata spre duminica, la Geneva, un acord preliminar asupra programului nuclear iranian, transmite Bloomberg, citat de Mediafax.

Acordul va relaxa sanctiunile impuse in domeniul auto, petrochimie, componente pentru aviatie, aur si asigurarile pentru transporturile petroliere. In plus, acordul permite statului din Golful Persic sa continue exporturile de petrol la nivelul actual, in loc ca acestea sa fie reduse in continuare.

Beneficiile comerciale directe ale acordului vor fi limitate intrucat sanctiunile principale asupra industriei petroliere si cele bancare vor fi mentinute. Semnificatia sa consta in intreruperea unui model de innasprire continua a sanctiunilor si un posibil prim pas catre revenirea Iranului in economia mondiala.

"Orice indiciu ca am putea relua afacerile cu partenerii din Iran merge in directiia buna. Vom saluta, desigur, redeschiderea pietei iraniene", a declarat purtatorul de cuvant al Peugeot, Jean-Baptiste Thomas.

Acordul slabeste unele sanctiuni in schimbul unei limitari a programului nuclear de catre Teheran, care se va supune unor inspectii internationale aprofundate timp de sase luni, in vederea negocierii unei solutii complete.

Sanctiunile au provocat Iranului pierderea unor venituri de 120 de miliarde de dolari, din 2010, potrivit estimarilor Trezoreriei SUA.

Relaxarea sanctiunilor in sectorul auto va permite reluarea unor activitati comerciale de 500 de milioane de dolari pentru Iran, potrivit unor surse din administratia Obama.

"Este o veste buna pentru noi, Iranul este o piata importanta pentru noi", a declarat Florence de Goldfiem, director de comunicare la Renault.

Peugeot, al doilea mare producator auto din Europa, a vandut 457.900 de vehicule in Iran, in 2011, livrate sub forma de subansamble care au fost montate in aceasta tara. Astfel, statul iranian a fost a doua mare piata a companiei, in functie de volum, dupa Franta.

Vanzarile au scazut cu 68% anul trecut, la 145.000 de vehicule, dupa ce Peugeot a oprit livrarile in februarie 2012, pentru a respecta sanctiunile.

Profitul Peugeot a fost afectat cu 10 milioane de euro pe luna, in urma masurii, a declarat directorul financiar Jean-Baptiste de Chantillon, in aprilie 2012.

In afara de producatorii auto, acordul ar putea avantaja traderii de aur din Turcia, rafinariile petroliere din India si asiguratorii de transporturi petroliere din Londra.

In schimb, companiile petroliere multinationale ca Total, Eni sau Statoil nu vor avea beneficii immediate intrucat restrictiile impuse sectorului energetic iranian si embargoul petrolier impus de UE vor ramane in continuare, potrivit Mediafax.

Inainte de intrarea in vigoare a sanctiunilor, in iulie 2012, Iranul era al doilea mare producator de petrol din cadrul OPEC, dar in prezent se afla pe locul al saselea.

Sanctiunile care au dus la scaderea exporturilor iraniene de petrol cu 60% vor fi mentinute, dar acordul permite ca livrarile actuale sa fie mentinute la acelasi nivel, in loc sa fie reduse in continuare.

In urmatoarele sase luni, secretarul de Stat american John Kerry si partenerii sai din Marea Britanie, Franta, Germania, China si Rusia vor incerca sa incheie un acored final cu Iranul.