La Istanbul se inaugureaza marti primul tunel feroviar pe sub Bosfor care va uni partea europeana si cea asiatica, permitand metroului sa transporte 150.000 de pasageri/ora si sa mai simplifice traficul in metropola cu 15 milioane de locuitori. Proiectul a inceput pe vremea cand Recep Tayyip Erdogan era primar al orasului, iar finalizarea tunelului s-a facut cu patru ani mai tarziu, din cauza unor descoperiri arheologice majore, scrie AFP.

HotNews.roFoto: Hotnews

Inaugurarea se va face pe 29 octombrie, la implinirea a 90 de ani de la fondarea republicii turce, iar cotitidanul Hurryet scrie ca la evenimentul gazduit de prim ministrul turc Erdogan va participa premierul japonez Shinzo Abe, dar si premierul roman Victor Ponta.

Proiectul a fost finantat de Banca Japoniei (750 milioane euro), dar si de BEI, iar costul intregului proiect de infrastructura e estimat sa se ridice la 3 miliarde euro.

Acum se va da in folosinta primul tunel feroviar cu o lungime de 13,6 km, din care 1,4 km pe sub Bosfor. ca parte a proiectului urmeaza a fi construit si un tunel pentru masini ce ar trebui sa fie gata in 2015.

Constructia tunelului a inceput in 2004 si ar fi trebuit sa fie gata in 2009, dar lucrarile au fost oprite dupa ce s-a facut o importanta descoperire arheologica totalizand 40.000 de obiecte. In plus, descoperirile au modificat si cunostiintele despre istoria asezarii considerata a avea initial 6.000 de ani vechime. Descoperirile au aratat ca varsta asezarii e de peste 8.500 de ani.

Ideea unui astfel de tunel a aparut prin 1860 sub domnia unui sultan numit Abdul Medjid care insa nu a avut fonduri suficiente si nici nu dispunea de tehnica necesara. Ideea a revenit pe la 1890 in prim plan, insa nu s-a intreprins nimic decat un secol mai tarziu.

Tunelul Marmaray ajunge pana la 50 de metri adancime, iar proiectantii spun ca va rezista si la cutremure de 9 grade pe scara Richter. Proiectul ar trebui sa rezolve o parte din problemele de tarfic intalnite in metropola cu 15 milioane de locuitori.

Proiectul a fost criticatd e multi, unii spunand ca rezolva mult prea putine probleme, insa la un cost imens. In plus, sunt voci care spun ca acest tunel va fi slab intergrat in sistemul existent de transport in comun, astfel ca efectele vor fi limitate timp de cativa ani pana cand alte noi tunele vor fi date in folosinta.

In Istanbul sunt planuite cateva mari proiecte de infrastructura, cum ar fi un alt treilea aeroport si un nou pod peste Bosfor. Criticii lui Erdogan spun ca sunt proiecte faraonice care arata cat de autoritar a ajuns sa fie guvernul.