Mai sunt cateva saptamani pana la alegerile parlamentare din Germania, in urma carora se va decide si cancelarul. Ziua-cheie e 22 septembrie. Insa o campanie electorala mai plictisitoare decat cea actuala e greu de imaginat. Si marile donatiile de partid par a se fi redus simtitor. Sa fie doar o parere? Sa fie un truc la mijloc, caci cheltuielile de campanie electorala ale partidelor se ridica la mult mai mult? Sa fie de vina criza, relativa uniformitate a discursului electoral sau faptul ca dreapta puncteaza cu teme de stanga si viceversa? Pana acum, Opozitia a putut marca simtitor doar in ce priveste prezumtiva complicitate a serviciilor de informatii germane, deci a guvernului actual, la „spionajul“ american asupra cetatenilor germani.

Dar sa vedem sumele de bani intrate de la marii donatori in pusculita partidelor. Acestea au atins 1,27 milioane de euro, o treime din cele aproape 4 milioane donate in acelasi interval de timp, inaintea alegerilor de acum patru ani. In anul electoral 2009, banii se repartizau dupa cum urmeaza: Uniunea Crestin-Democrata (CDU) primea 1,54 milioane euro, FDP (liberalii) - 955.000 de euro, iar partidul bavarez Uniunea Crestin-Sociala (CSU), 923.000 euro. Social-democratii (SPD) se bucurau doar de 401.000 euro.

Dupa legea germana, donatiile catre partide de peste 50.000 de euro trebuie sa fie declarate imediat Camerei Inferioare a Parlamentului (Bundestag), care le face publice. Sumele cuprinse intre 10.000 si 50.000 de euro apar mult mai tarziu, dupa transmiterea rapoartelor financiare ale partidelor politice. Insa exista si alte solutii. Prin donatii cu valoare mai mica de 10.000 de euro sau prin sponsorizari, pusculitele partidelor se umplu fara ca numele donatorilor sa fie neaparat facut public.

Cifrele pana in 8 august au fost publicate recent pe pagina Bundestag-ului. 600.000 de euro a primit CDU, in 2013, din mari donatii de partid. Partidul-frate CSU mai adauga incasari de 144.000, iar liberalii, aflati in coalitia de guvernare, aduc si ei la pusculita comuna 110.000 de euro. Social-democratii se afla mult in urma, cu 290.000 de euro. Surpriza e insa Partidul Marxist-Leninist al Germaniei (Marxistisch-Leninistische Partei Deutschlands – MLPD), care ocupa locul cinci in topul incasarilor de la mari donatori.

Sa detaliem putin sumele: 214.000 de euro au primit CSU si FDP in luna martie, de la concernul auto BMW. SPD s-a bucurat doar de jumatate din suma, cca 107.000 de euro. Daimler insa, e "impartial", donand in aprilie cate 100.000 de euro atat dreptei, cat si stangii politice.

In iunie, banca Berenberg din Hamburg da crestin-democratilor 100.000 de euro. E una dintre putinele mari donatii de partid din partea unei institutii financiare. Liberalilor le sare in ajutor cu 60.000 de euro Asociatia Industriilor Metalului si Electricelor, din Dusseldorf. SPD-ul primeste „conditionat” 80.000 de euro, de la o persoana privata. Donatoarea Marga Süsselbeck vrea ca acesti bani sa fie folositi in renovarea unei cladiri de patrimoniu.

Castigatorul lunii iulie este in mod detasat CDU, care incaseaza 400.000 de euro: de la Asociatia Industriilor Chimice si de la trei bogatasi. Pentru alte partide, nu mai raman bani. Doar marxist-leninistii Germaniei, de la MLPD, se bucura de banii lui Lüder Möller din Lübeck, care le doneaza 110.000 de euro.

Angela Merkel, actualul cancelar, are bune sanse sa fie realeasa. In tara sa, spre deosebire de Grecia, Italia, sau Spania, ea nu supara pe multi. Iar daca ii supara, acestia conteaza mai putin ca putere financiara. Discursul ei e abil, chiar daca pe alocuri monoton. Ca vector de imagine, Merkel trage crestin-democratii dupa ea.

Singur, CDU nu are sanse de guvernare. Coalitia CDU cu crestin-socialii din Bavaria (CSU) e deja o premisa, si nu de ieri. Insa mai e nevoie si de liberali, sau de verzi, pentru ca CDU sa ramana la putere. Alternativa la guvernare ar fi rosu-rosu-verde, o coalitie in care sa intre social-democratii, Verzii si Die Linke. Acestia din urma nu apar anul acesta, pe lista marilor donatori de partid.

Cu Partidul Stangii, Die Linke, contracandidatul Angelei Merkel, Peer Steinbrück (SPD) nu face casa buna, in primul rand din punct de vedere structural. Steinbrück pare a fi „un lup in piele de oaie”, un social-democrat care a castigat un milion de euro din prelegeri pe teme financiare pe la firme si banci.

La omul despre care legendarul fost cancelar al Germaniei, Helmut Schmidt (SPD), spunea intr-un Spiegel ca „EL POATE” (n.r.sa fie cancelar), m-am referit mai pe larg in articolul „Cine e Peer Steinbruck, contra-candidatul Angelei Merkel la functia de cancelar al Germaniei”.

Recent, Angela Merkel a lasat sa se inteleaga ca in toamna ar fi ultima ei candidatura la functia de cancelar. Oare „ne minte frumos”, urmand de fapt exemplul mentorului sau politic Helmut Kohl, pe care Germania l-a avut la varf 16 ani? Oare s-a saturat sa propage politica „gospodinei svabesti” intr-o Europa si lume obosite si plictisite de austeritate? Oare o asteapta un post de varf la Bruxelles?

Merkel zice ca nu: mai degraba isi incheie anticipat mandatul de cancelar, in cazul in care va fi aleasa in toamna. Iar atunci - in anul 2016, cand implineste 62 de ani -, ar vrea sa faca un inconjur al lumii, de sus in jos: „din Alaska pana in Tara de Foc”, ar fi spus ea. Poate ca e adevar. Poate ca e doar duios element de imagine prins in strategia electorala pentru care, doar in luna iulie a acestui an, a intrat la partidul sau aproape o jumatate de milion de euro.