Cateva caractere scrise pe un fragment de ceramica vechi de 3.000 de ani i-a pus in incurcatura, pana acum, pe arheologi. O noua traducere a textului poate avea ramificatii importante asupra felului in care inteleg Biblia, scrie FoxNews. Cercetatorii au sugerat ca fragmentul ceramic ar fi inscriptionat cu un text in limba canaanitilor, insa un expert in Orientul apropiat sustine ca limba misterioasa este o forma primitiva de ebraica, o ipoteza care ii plaseaza pe evrei in Ierusalim mult mai devreme decat se credea.

Inscriptia OphelFoto: Captura FoxNews

Fragmentul de ceramica, datand din secolul al X-lea i.e.n., a fost descoperit anul trect pe teritoriul Israelului, in apropiere de Muntele Templului, si a fost numit "inscriptia Ophel".

Expertii au presupus imediat ca textul era scris in limba canaanitilor, un popor mentionat in Biblie, traiau in partea de nord a actualului stat israelian.

"Persoane care vorbeau ebraica controlau Ierusalimul in secolul al X-lea (inaintea erei noastre - n.red.), perioada care in cronologia biblica este cea a lui David si Solomon", a declarat pentru FoxNews Douglas Petrovich, specialist in istoria Orientului apropiat si in studii biblice.

"Oricine ar fi fost ei, scriau in ebraica ca si cum locul le-ar fi apartinut", sustine Petrovich.

Daca analiza lui Petrovich se dovedeste a fi reala, ea ar putea fi o dovada ca Vechiul Testament este un document istoric care prezinta fapte reale. Daca ebraica, in forma scrisa, exista in secolul al X-lea i.e.n, cum sustine Petrovich, atunci vechii israeliti si-au scris istoria pe masura ce evenimentele s-au produs, si nu dupa cateva sute de ni pe baza informatiilor transmise pe cale orala, asa cum se credea pana de curand.

Petrovich sustine ca arheologii nu sunt dispusi sa numeasca limba inscriptionata pe fragmentul ceramic drept "ebraica" pentru a evita conflicte.

Teoria lansata de Douglas Petrovich a starnit deja un val de controverse in randul celor care nu vor sa amestece arheologia cu istorisirile din Biblie.

Israel Finkelstein, profesor de arheologie la Universitatea din Tel Aviv, a declarat ca "Inscriptia Ophel" reprezinta intr-adevar un obiect de o importanta "critica" pentru istoria incipienta a Israelului. Cu toate acestea, interpretarile romantice ale Bibliei nu ar trebui sa umbreasca metodele stiintifice de cercetare, sustine arheologul.

Finkelstein a declarat pentru FoxNews ca "Inscriptia Ophel" vorbeste despre "expansiunea Ierusalimului de la Muntele Templului si ne arata cresterea Ierusalimului si complexitatea orasului de la acea vreme".

In 2008, atunci cand o inscriptie similara a fost descoperita intr-un sit arheologic despre care multi experti sunt de parere ca se afla pe locul in care a existat in trecut unul dintre palatele regelui David, acelasi Israel Finkelstein a lansat atunci un semnal de alarma impotriva "renasterii credintei potrivit careia ceea ce scrie in Biblie e la fel de exact ca stirile dintr-un ziar".

Profesorul Aren Maeir de la Universitatea Bar Ilan crede si el unii arheologi se sprijina prea mult pe Biblie ca sursa de dovezi.

"Putem sa venim cu argumente despre regatele lui David si Solomon? Mi se pare a fi un avans grandios", a declarat profesorul Aren Maeir recent pentru Haaretz.