​Analiza HotNews.ro

Visul american incepe sa fie visat in chinezeste

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Luni, 10 iunie 2013, 6:29 Actualitate | Internaţional


Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
​Coincidenta sau nu, e graitor faptul ca cei mai puternici doi lideri politici ai lumii de astazi nu mai poarta prenume de provenienta europeana. Jinping si Barack, barbatii care conduc China si Statele Unite, s-au intalnit la sfarsitul saptamanii trecute in California pentru “o reuniune istorica care incearca, nici mai mult nici mai putin, sa croiasca o noua ordine mondiala”.

Formularea apartine unuia dintre cele mai influente ziare din Europa, batranul continent unde istoria NU se mai face, ci doar se observa.
 
DIPLOMATIA AMERICANA ARATA CEEA CE NU POATE SPUNE

Desi traiesc pe continente diferite si conduc sisteme politice cum nu se poate mai deosebite, intre Xi Jinping si Barack Obama exista mai multe punti de legatura decat in toate celelalte perechi prezidentiale sino-americane care i-au precedat. Presedintele Chinei a petrecut in tinerete cateva luni in statul american Iowa, perioada din care provine pasiunea sa pentru filmele de razboi americane.

Fiica sa studiaza la Harvard, fiind unul dintre cei 190.000 de studenti chinezi din SUA (fata de 20.000 de studenti americani in China). Chiar si carierele celor doi sunt, dintr-o anumita perspectiva, similare. Ambii au intrat inca din tinerete in elita conducatoare a tarii lor: Xi, ca fiu al unui important lider comunist, Obama ca bursier la Harvard, pepiniera politica a Statelor Unite.

Americanii il curteaza pe Xi Jinping de cel putin doi ani, atunci cand vicepresedintele Joe Biden a mers special in China pentru a-l intalni pe cel care era atunci numarul 6 in ierarhia Biroului Politic al Partidului Comunist Chinez. Anul trecut, cand inca nu era presedinte, Xi a avut parte de o intalnire de 90 de minute cu Barack Obama, eveniment iesit din rigorile protocolului de la Casa Alba.

Toate detaliile intalnirii organizate la sfarsitul saptamanii trecute au incercat sa construiasca imaginea unei amicitii intre cei doi lideri: absenta cravatelor din vestimentatie, plimbarea relaxata pe frumosul domeniu californian si chiar numele acestuia, Sunnylands – tinuturile insorite.

Dar aceasta lunga succesiune de artificii protocolare are darul sa transmita un mesaj non-verbal extrem de important: Statele Unite nu mai sunt singura superputere, China alaturandu-se in fruntea unei lumi bipolare. Cariera politica a lui Barack Obama s-ar incheia instantaneu daca ar avea indrazneala sa verbalizeze aceasta realitate.

UNII REZISTA, ALTII AU AMBITII PREA MARI

O realitate inca greu acceptata de establishment-ul american. Celebrul Fareed Zakaria scrie in Washington Post ca, desi “China are astazi o avere extraordinara, ea nu este cealalta superputere a lumii si nu ar trebui sa o tratam ca atare. China este mare, dar nu este o putere mondiala pentru ca ii lipseste ambitia intelectuala de a stabili o agenda globala”.

Michael Auslin, profesor la Yale, scrie in Foreign Policy ca o intalnire ca cea organizata la Sunnylands “ar trebui sa fie rezervata prietenilor si aliatilor cu care SUA au o relatie de lucru apropiata. De ce atunci este recompensata China, cand ar trebui sa fie mai degraba penalizata? Acest summit va esua pentru ca este generat de confundarea dorintelor cu realitatea si nu de obiectivul neclintit de a proteja interesele americane”.  

De cealalta parte, chinezii n-au ascuns niciun moment ca ceea ce doresc de la aceasta intalnire este inceputul “unui nou drum, diferit de confruntarea traditionala intre superputeri, un drum pe care marile puteri pot trai in armonie” (Zheng Zeguang, ministrul adjunct de externe al Chinei). Tocmai faptul ca americanii au acceptat definirea intalnirii de la Sunnylands in acesti termeni echivaleaza cu acceptarea simbolica a Chinei ca cealalta superputere a lumii.

Asteptarile chinezilor inaintea intalnirii au fost chiar mai ambitioase: “Vizita lui Nixon in China s-a incheiat cu semnarea unuia dintre cele mai importante documente diplomatice ale secolului – comunicatul de la Shanghai”, scrie Minghao Zhao de la Departamentul International al Comitetului Central al Partidului Comunist din China. “Astfel ca trebuie sa speram la un comunicat din California, care sa stabileasca un model viitor al relatiilor bilaterale”.

REZULTATE CONCRETE

Din California nu a venit insa niciun comunicat. Din cele trei subiecte importante aflate pe agenda, doar unul a fost bifat pozitiv. Acordul in privinta denuclearizarii Coreei de Nord a fost stabilit in timpul unei cine “foarte animate”, dar acest acord era previzibil prin prisma declaratiilor si gesturilor facute deja de Xi Jinping fata de dictatura dura din nordul peninsulei coreene.

Asupra disputelor teritoriale incinse din marea Chinei de Sud, in care Chinei i se opun Japonia, Vietnamul si Filipinele, s-a lasat insa tacerea. Ca si asupra livrarii de arme catre Taiwan sau a problemei manipularii monedei chineze.

In privinta chestiunii atacurilor cibernetice de provenienta chineza, Statele Unite au facut un pas inapoi. Daca in martie Tom Donilon, consilierul prezidential american pentru securitate nationala, afirma ca frecventa crescuta a atacurilor informatice trebuie recunoscuta de catre chinezi ca fiind o problema urgenta, presedintele Barack Obama a declarat la Sunnylands ca ”problemele de cibersecuritate nu sunt unice relatiei SUA-China. Adesea actorii non-statali sunt cei angajati in astfel de chestiuni”. Alaturi de el, zambind, presedintele Xi Jinping a mentionat ca “si China este o victima a atacurilor cibernetice”.

VISUL

Duminica seara, pe site-ul Casei Albe, un singur document fusese publicat ca rezultat concret al reuniunii din California: un acord pentru limitarea super-gazelor care produc efectul de sera. Desi important din punct de vedere ecologic, acest acord pare un rezultat modest pentru o intalnire care a totalizat peste 8 ore de discutii. Consilierii presedintelui american au precizat inca de vinerea trecuta ca intalnirea nu se va finaliza cu documente “livrabile”.  

Dar niciun acord, oricat de important, nu s-ar fi intiparit atat de bine in mentalul colectiv precum imaginea atleticului presedinte Obama, intr-o camasa fara cravata, ascultandu-l foarte atent si zambitor pe dolofanul lider al Partidului Comunist Chinez.

In singura conferinta de presa de la Sunnylands, Xi Jinping a vorbit despre cat de mult va munci China pentru “realizarea Visului Chinez. Prin Visul Chinez cautam prosperitatea economica, renasterea nationala si bunastarea oamenilor. Visul Chinez este conectat la Visul American si la visele frumoase pe care oamenii din alte tari le pot avea”. Niciunul dintre cei doi presedinti, nici cel american, nici cel chinez, nu a pronuntat cuvantul libertate

Liderii comunisti ai Chinei au inteles ca, pentru a deveni o super-putere, o tara trebuie sa ofere poporului sau pe langa bunastare si securitate, un model tangibil la care sa ravneasca. Si abia din clipa in care Xi Jinping a oferit "Visul Chinez" ca alternativa la legendarul “Vis American”, China a devenit o super-putere.

Realitate cum nu se poate mai bine inteleasa de unul dintre cele mai influente ziare europene care a scris ca “Statele Unite trebuie sa se obisnuiasca cu ideea ca, foarte repede, China devine egalul lor”. O intelegere pe care o poseda de obicei cei care NU mai fac istoria, ci doar o observa.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















.*.


11408 vizualizari

  • +3 (9 voturi)    
    nici mutti merkel nu doarme (Duminică, 9 iunie 2013, 21:56)

    ics2 [anonim]

    nu ca ma pricep al geopolitici inalte dar pretenia germano chineza a trecut de tatonari si acuma incep negocierile la singe.

    saptamina trecuta nemtii au facut gura ca li se scurgeau fondurile de energii regenerabile catre producatorii chinezi de panouri.

    ieri bmw-ul s-a apucat de facut x1 in china, sa fie sigur ca vinde in continuare cu toptanul. de audi si vw nu mai zic...

    cred ca jocurile hegemonice sint mai greu de facut acuma... sint destui cu firfirei la ciorap de o parte si destui care vor sa munceasca pentru ei in partea cealalta.

    si tare ma tem ca chinezoiului ii lucesc mai tare ochii la stema mercedesului decit la verzisorii cu presedinti americani morti pe care ii tot printeaza obama
  • +17 (25 voturi)    
    Complet gresite concluziile (Duminică, 9 iunie 2013, 22:00)

    Parzivall [utilizator]

    China nu o sa ajunga niciodata egala Americii pentru e o diferenta de mentalitate in primul rand. N-or sa ajunga niciodata egalul societatii vestice.
  • +19 (23 voturi)    
    hmm, da şi nu (Duminică, 9 iunie 2013, 22:56)

    Nicolae Kidman [utilizator]

    Am trecut de 40 de ani şi-mi aduc aminte foarte bine perioada "boom"-ului japonez, când Japonia chiar a depăşit SUA, ca PIB, devenind prima putere economică mondială, perioada războiului economic nipono-american, perioada când Japonia şi japonezii cumpărau în vrac sau la bucată companii americane, studiouri de film şi de muzică, proprietăţi şi clădiri simbol, când firmele americane dădeau faliment una după alta în faţa productivităţii incredibile a companiilor japoneze care, susţinute (admirabil) de robotizare, disciplină a muncii, management performant, pe de altă parte copiau fără scrupule produsele similare americane, germane, engleze, oferindu-le apoi la preţuri net inferioare. Pentru cine vrea să-şi formeze o vagă idee a acelor timpuri, recomand filmul - ecranizare după Crichton, dacă nu mă-nşel- Rising Sun, cu Sean Connery şi Wesley Snipes.

    Dar când marea - şi singura ta calitate - este copiatul, întotdeauna vei fi în spatele originalului, iar când nu vei mai avea acces la surse, lipsindu-ţi creativitatea vei dispărea. Pentru cât timp a fost Japonia No.1? Doi ani? Şi vorbim de Japonia, care, spre deosebire de China, are creativitate. Oricine poate enumera cel puţin câteva firme de prestigiu japoneze, cu vechi tradiţii în tehnologie, însă nimeni nu prea ştie firme chinezeşti. Dolce & Banana, Mike, Plima, Deil... A pune China lângă SUA, Japonia, Germania, Anglia, Franţa, Italia, e ca şi cum l-ai pune pe Becali lângă Elliot sau Bill Gates - doar că Becali are la fel sau mai mulţi bani din vânzarea de oi şi terenuri. Apoi, indiferent cât de mult a importat "capitalism", China E comunistă, are o economie comunistă, centralizată, şi ştim aproape toţi ce înseamnă asta. Iar visul chinez vs "american dream"... doar cine nu ştie semnificaţia expresiei "american dream" poate face o astfel de paralelă :D
    • +11 (13 voturi)    
      Daca isi retrag toata pro, prin reducere la absurd (Duminică, 9 iunie 2013, 23:34)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

      toate firmele care produc in China, mai raman aia cu productia de orez si de gumari. Comparatia e exagerata bineinteles dar si autorul compara mere cu pere.
    • +1 (5 voturi)    
      ba da! (Luni, 10 iunie 2013, 9:15)

      Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

      Eu am peste 50, asa ca imi aduc aminte bine si de perioada anilor 60-70, cind jponezii erau cunoscuti, exact cum este China astazi, pentru contrafaceri ieftine, dar si perioada anilor '80, cind depasisera SUA, JJ Serban-Schreiber a publicat "Le defi mondial" iar managerii americani faceau seminarii pe tema "de ce japonezii ne-au luat-o inainte"!
      Iar mult mai recent, prin 2004, al noi la fabrica s-au facut incercari de "toyotizare", optimizarea productieiei dupa modelul celebrei firme Toyota. Deci japonia era inca un model de urmat ...
      Astazi, ne convine sau nu, China ESTE numarul 1 pe plan mondial, pentru simplu fapt ca nu numai in Romania postdecembrista au disparut fabricile, ci si in Germania sau SUA.
      Teleuinken si Grundig nu mai exista, Kodak, firma care a inventat aparatul foto, a dat faliment, Detroit este un oras mort, iar de la General Electric, Fuji, Canon etc mai sunt doar etichete pe produsle care se fabrica in China!
      • +3 (5 voturi)    
        din nou, da si nu (Luni, 10 iunie 2013, 10:29)

        Nicolae Kidman [utilizator] i-a raspuns lui Cristian Ioan

        Simplul fapt ca cele care-si externalizeaza productia sunt companiile, sa le numim, vestice, reduce China la starea de simplu manufacturier, forta de munca. Cred ca putem extrapola, la nivel global, conflictul dintre puterea patronatelor - companiile vestice - si muncitori - China. Ca orice sindicat, China-si constientizeaza importanta si trateaza cat poate de pe pozitii de forta cu patronatele. Conflict tipic capitalist, nicidecum comunist :)

        Si, repet, noi cumparam BMW, VW, Toyota, Canon, Yamaha, Bosh, Boeing, Airbus, Harley Davidson, Samsung, Apple, Caterpillar, L'Oreal, Calvin Klein - ca's manufacturate in SUA, China, Bangladesh, Japonia, India, Romania sau Germania n-are relevanta in "who's who".
        • -1 (3 voturi)    
          scuze! (Luni, 10 iunie 2013, 11:13)

          Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

          Scuze, dar din faptele prezentate, tragi exact concluzia gresita!
          "cele care si externalizeza productia sunt companiile vestice" - ai perfecta dreptate, insa tocmia ca asta ii face pe "stapanii" sin occident 100% dependenti de "sclavii" din China, si nu invers! Prin 1993 lucram penrtu o firma ce asambla si instala PC-uri. In prima faza, le PRIMEAM din State, abia apoi le asamblam noi. dar, desfacand calculatorul sosit de la firma US Micro, am vazut ca placa de baza era ... made in China! La vremea respectiva, macar microprocesorul mai era facut de Intel sau AMD pe teritoriul american, dar au trecut 20 de ani, a disparut si asta. insa de atunci ziceam ca Republica populara Chineza nu mai are nevoie de rachete termonucleare ca sa ii invinga pe "imperialistii putrezi" din State, este de ajun ca timp de o luna sa nu le mai trimita productia realizata!
        • -2 (2 voturi)    
          apopo de harley (Luni, 10 iunie 2013, 11:22)

          Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

          Saptamana trecuta am vazut in trafic - si am pozat - un remarcabil Harley-Davidson, dar la momentul respectiv nu mi-am pus problema ca respectivul vehicol nu are nimic in comun cu motorul conceput de cei doi americani cu 110 ani in urma, ci mai mult ca sigur a fost fabricat in China, Belize sau pe vapor!
          • +4 (4 voturi)    
            hmmm (Luni, 10 iunie 2013, 12:06)

            Nicolae Kidman [utilizator] i-a raspuns lui Cristian Ioan

            Eu am doua "chestii" americane, o bicicleta Trek (2008) si un Harley Super Glide (2013); singurele accesorii Made in China sunt manusile si "portofelul" port-scule. Restul sunt Made in USA, Made in Czech Republic, Made in Mexico.
    • 0 (0 voturi)    
      hmm, asa o fi, desi !!! (Luni, 10 iunie 2013, 21:54)

      cocuta [anonim] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

      Paralela ta este valida, exista totusi o diferenta majora. China are o populatie imensa si mentalitatea omului obisnuit mai apropiata de cea a americanului. Asta inseamna ca apetenta pentru a-si ameliora propria viata si dorinta de acumulare pentru confortul personal este mai prezenta in mentalul chinezului obisnuit decat in cel a japonezului obisnuit. China se poate intoarce oricand la stimularea consumului propriu, pentru a-si sustine cresterea economica. Japonezii se straduiesc si acum prin vocea guvernului sa-si convinga cetatenii sa consume mai mult, in detrimentul economisirii.
  • +4 (8 voturi)    
    Tot in SUA sunt scoliti. (Duminică, 9 iunie 2013, 23:25)

    Marius [anonim]

    Cred ca tot de-al americanilor este si Xi Jinping. In orice caz, este unul mai puternic peste amandoi dar sta din umbra si coordoneaza totul.
    • +2 (14 voturi)    
      reptilienii (Luni, 10 iunie 2013, 0:45)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Marius

      Ai pus punctul pe i.. Nimeni nu realizeaza ca cei doi sunt marionete aflate in mainile reptilienilor ce urmaresc sa distruga rasa goriliana :(
  • -1 (9 voturi)    
    Si cand a facut Europa istorie? (Luni, 10 iunie 2013, 0:06)

    mcris [utilizator]

    In secolul 20 nu, cu doua razboaie mondiale si cu invazia stalinista ce a durat (ideologic) pana in 1990.
    • +1 (3 voturi)    
      Cum adica? (Luni, 10 iunie 2013, 14:25)

      sile [anonim] i-a raspuns lui mcris

      Daca nu ne place, aia nu mai e istorie?
  • +14 (14 voturi)    
    concluzia (Luni, 10 iunie 2013, 0:18)

    amanda13 [utilizator]

    Sunt de acord cu articolul, desi cred ca inca mai exista inca un avantaj stiintific si tehnologic al Statelor unite, iar China este foarte constienta de asta - de aici numarul mare de studenti chinezi si de atacuri cibernetice. Exista si un soi de anxietate aici in privinta Chinei, oamenii s-au cam saturat de ideea de outsourcing si pe foarte multe dintre produse (dintre cele mai diverse - de la unelte de gradinarit pana la electronice) vezi "Proudly made in the USA". Iar Chinei nu-i convine deloc ca este o putere care fabrica doar si nu prea creeaza. In orice caz, marele meu regret este faptul ca Europa a esuat lamentabil in efortul sau de a deveni un jucator unit si coerent la masa marilor puteri. Iar asta este numai din vina europenilor, spre care americanii inca mai privesc uneori cu admiratie culturala. Insa pana si partea aceea de respect se va evapora daca Europa per ansamblu va continua sa se comporte la fel de divizat asa cum o face astazi.
  • +12 (16 voturi)    
    Not so much (Luni, 10 iunie 2013, 1:03)

    muciflenduri [utilizator]

    China este o putere economica, are bani cu nemiluita, dar sa fim serios, nu e o superputere.
    O fi considerata superputere prin diverse tari caraibiene sau africane, dar e absurd sa o compari cu Statele Unite.
    In primul rand statutul de superputere vine din forta militara. Aici nu exista comparatie intre cele doua tari.
    Apoi e vorba de tehnologie si inovatie. Germania exporta 80% din cat exporta China, doar ca Germania nu exporta chiloti, caluti din plastic sau diverse copii lucrate de roboti umani.
    Visul chinez va fi probabil o copie chinezeasca a visului american, o jucarie ce se va strica dupa ce te joci de 3 ori cu ea. Nu pentru ca ar fi prosti, ca nu-s, ci pentru ca visul american nu putea avea loc decat in conditiile libertatii depline.
    China e o armata de roboti ce produc imprimeuri, tricouri, brelocuri, copii ale produselor vestice.
    Oare vor fi la fel de disciplinati atunci cand libertatile individuale vor fi complete in China?
    Singura chestie produsa de China, care are cautare, e mancarea chinezeasca.
    In rest, stie careva vreo firma din China care sa fie considerata de top?
    Asta nu inseamna ca modelul pe care il urmeaza e gresit. Cel mai probabil acordarea graduala a libertatilor e cea mai sigura cale de urmat pentru China. Dar pentru a ajunge o superputere, vor mai trece multe decenii.
    • -7 (11 voturi)    
      NU fiti orbi (Luni, 10 iunie 2013, 10:03)

      Ana [anonim] i-a raspuns lui muciflenduri

      De fapt chinezii sunt foarte creativi iar firme de top am intalnit. Spun aici doar doua dar sunt multe : HTC si Lenovo (chiar daca au inceput cu un transfer de tehnologie, apoi au dezvoltat singuri).
      Japonia este o tara minuscula cu un PIB enorm ( e a treia din lume) care ofera foarte multe prioritati tehnologice (cand a fost Fukushima multe firme americane de automobile au redus productia fiindca nu mai aveau piesele japoneze - de ex)
      • +4 (8 voturi)    
        .. (Luni, 10 iunie 2013, 11:03)

        muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Ana

        HTC e o companie din Taiwan, nu din China. Chiar daca la origine-s tot chinezi, respectivii au avut sansa sa se dezvolte intr-o societate deschisa.
        Lenovo e o divizie cumparata de la IBM, n-au inventat chinezii nimic in acea zona.
        Singurul motiv pentru care am cumparat un Lenovo e ca era imediat dupa vanzare si am presupus ca n-au avut timp sa strice mare lucru. M-am inselat.
        • 0 (0 voturi)    
          Lenovo... (Marţi, 11 iunie 2013, 1:42)

          cititoare [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

          Interesant. Si eu cunosc pe cineva care si-a cumparat Lenovo ca era la oferta si nu l-a tinut laptopul ala nici un an...
  • +4 (6 voturi)    
    Visul american incepe... (Luni, 10 iunie 2013, 1:25)

    Constantin Sorin [anonim]

    Economia Chinei produce uluitor de mult si incredibil de ieftin...iata un motiv pentru care presedintele american l-a invitat pe omologul chinez...si probabil mai este un motiv foarte important:statul chinez este cel mai important achizitor de bonuri emise de FED,sunt ani buni de cand valoarea insumata a acestora a depasit 1000 miliarde$.
    Este posibil,ca intre temele de discutat sa fie si achizitionarea de tehnologie militara americana de ultima generatie,China evitand dependenta totala in acest moment fata de Rusia.
    Sanatate si virtute.
  • +3 (9 voturi)    
    Lenea aduce multa prostie. (Luni, 10 iunie 2013, 9:55)

    mircea [anonim]

    Chinezii se ridica prin multa munca.In Europa sistemul de protectie sociala incepe sa indobitoceasca oamenii.Cand oamenilor li se ofera cele necesare traiului fara a depune vre-un efort,gandirea se atrofiaza.Si se obisnuiesc cu lenea si de la lene la colaps economic este numai un pas.Si stilul de proteste fara solutii,incurajate de o parte a intelectualilor,duc la o blocare a gandirii economice,la o incetinire a dezvoltarii.Multi protesteaza in Europa ca nu vor ei asa ceva,nu ca nu sunt de acord cu tehnologia,cu modul de lucru.Europa isi taie craca de sub picioare.Toti vor o imbagatire rapida si atunci se duc in China sa-si fabrice produsele.Cand este vorba de bani,ideologiile dispar.Daca nu era interesul economic al vestului european si SUA,China ramanea tot in feudalism.China se va lansa economic numai daca abandoneaza sistemul comunist si exportul de revolutie specific lui.
  • +1 (9 voturi)    
    Porcaii (Luni, 10 iunie 2013, 9:55)

    eujemoi [anonim]

    Va doresc o plimbare intr-unul din orasele de pe Coasta Chinei.
    O sa aveti un soc in ceea ce priveste Romania.

    Prieteni, suntem mult mai jos ca nivel de trai decat o buna parte din populatia chineza.

    Nu mai zic ca si americanii s-au prins ca nu mai e treaba deloc sa iti externalizezi productia. Germania a stiut asta si uite ca a putut face treaba buna la ei acasa, nu la chinezi acasa.

    Europa nu va mai fi o superputere niciodata. Prea multe orgolii pe centrimetru patrat. Pai daca e sa fie o Uniune, pai atunci hai sa fim cu totii un stat si sa ne comportam ca atare. Aaa...aia din Vest nu vor. Pai atunci sa accepte cum tot sistemul lor o ia incet la vale.
    Spania, Portugalia, Italia, Grecia, Cipru, Irlanda, Islanda au experimentat deja costul figurilor.

    Eu zic sa ne lasam toate porcariile si veleitatile istorice de doi lei care nu tin de foame si sa ne apucam de treaba.
  • +3 (5 voturi)    
    Comentariu (Luni, 10 iunie 2013, 11:43)

    AndreiSe [utilizator]

    Afirmati in primul aliniat ca in Europa istoria NU se mai face ci doar se observa.
    Trebuie totusi sa observati ca UE (adica o parte a Europei) este cea mai puternica tara din punct de vedere al PIB-ului. Iar raportat pe cap de locuitor unde SUA sta mai bine decat UE ar fi bine de vazut ca si China sta mult mai prost decat UE (de fapt sta mult mai prost decat Romania).
    Daca UE reuseste sa aiba o singura voce atunci cu siguranta va fi cea mai puternica tara.
  • +4 (4 voturi)    
    si Romania (Luni, 10 iunie 2013, 16:05)

    get-beget [utilizator]

    daca avea 1 milliard de locuitori era vreo mare goanga in politica internationala. Pana una alta chinezii produc ieftin, sunt in principiu sclavi moderni. De la copiat la varf de lance in cercetare e cale lunga, asa cum e de la comunism (chiar cu juma de gura) la capitalism.
  • -4 (4 voturi)    
    Computere si Trandafiri * - Paul Dobrescu (Luni, 10 iunie 2013, 19:15)

    CetateanulRoman [anonim]

    Poate aveti cum sa cititi aceasta carte. Ajuta sa intelegi globalizarea. Sa intelegi ca in goana lor dupa profit companiile americane si-au creat competitor ce au reusit sa ii intreaca. Au inceput cu Germania si planul Marshal - actiune justificata de economia de razboi supraincalzita si pusa brusc sa faca fata pacii! Apoi Japonia. Hong Kong. Taiwan. Coreea de Sud. China. Germania nu a reusit complet fiindca social democratia europeana si cresterea continua a nivelului de trai ii limiteaza competitivitatea. Lucrez de 15 ani pentru si in companii germane. Nu isi egaleaza renumele. In plus sint tratati in continuare ca tara sub ocupatie. Exista tehnologii descoperite de ei care sint interzise la productie si mutate in SUA. Pe de alta parte asiaticii combina relatiile sociale feudaliste cu progresul economic si ethnic. Copie tot. Dar in actionariat procente mari apartin unor multinationale mai mult sau mai putin cunoscute. In felul asta se credea ca pot fi controlati fara sa realizeze investitorii din umbra ca de fapt fac cadou tehnologii de virf. Au fost convinsi ca vor avea intotdeauna avantajul avansului tehnologic. Deja Asia insa preia conducerea.
    Cred ca cei doi se intilnesc fortati fiind de gramada de dolari fara acoperire stocati in China. O sa vedem ce iese din asta.
  • -4 (4 voturi)    
    computere si trandafiri 2 (Luni, 10 iunie 2013, 19:24)

    CetateanulRoman [anonim]

    Ma simt nevoit sa continui fiindca unii din comentatori cred ca nu e posibila tehnologia de virf in China!
    Nu de pomana tehnologia de comunicatii de azi e Huawei! Au intr-un singur oras mai multi abonati la telefonia mobile decit toata Romania!
    O alta companie chineza acum citiva ani (7-8) au reusit sa mute pe USB ceea ce occidentalii reuseau sa controleze pe GPIB (general purpose interface bus). O interfata greoaie care limita puterea de control. Dar noi nu stiam altfel! Si doar japonezii reuseau sa faca un GPIB functional ca lumea! Chinezii au reusit pe USB.
    Si de asemenea au "Marsul cel Lung" - rachetele lor purtatoare. Care fac din doua trepte ce reuseste tehnologia occidental din trei. Deja au preluat initiative. E cam al 12-lea ceas. Nu stiu daca reusim sa ne trezim un pic inainte sau deja e prea tirziu.
    In plus ei isi trimit student in toate universitatile de valoare. Tezaurizeaza tot ce e de ultima ora. Tarile occidentale se fudulesc inca. Fiindca reusesc sa ii faca mai buni in fiecare zi pe banii nostril.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by