VIDEO Protest religios la Cairo: Mii de manifestanti copti au protestat fata de incendierea unei biserici

de C. Ciociltan, C. Brucker     HotNews.ro
Duminică, 9 octombrie 2011, 23:05 Actualitate | Internaţional


Protest violent la Cairo
Foto: Reuters
24 de persoane au fost ucise si cel putin 200 au fost ranite duminica in ciocnirile care au insotit o demonstratie a crestinilor copti in centrul orasului Cairo, potrivit unui raport al Departamentului de Sanatate, citat de televiziunea de stat egipteana, potrivit AFP. Coptii ii invinuiesc pe musulmanii radicali pentru demolarea completa a unei biserici copte din provincia Aswan. Tensiunile intre cele doua tabere au crescut dupa ce presedintele Hosni Mubarak a fost alungat in urma unei revolte populare.

UPDATE Un corespondent AFP relateaza ca ciocnirile dintre protestatarii musulmani si crestinii copti au continuat in cursul noptii de duminica, in apropierea unui spital central din Cairo, unde se gasesc cadavrele mai multor manifestanti copti, ucisi in urma demonstratiilor din fata cladirii televiziunii publice.

Televiziunile egiptene au surprins protestatarii care aruncau cu coctailuri molotov, in timp de masinile armatei ardeau in fata cladirii televiziunii de stat, informeaza BBC.

Crestinii copti din Egipt, care alcatuiesc aproximativ 10% din populatie, acuza consiliul militar al tarii ca este prea indulgent cu autorii unui sir de atacuri anti-crestine. Protestatarii au cerut duminicac onsiliului militar inlaturarea guvernatorului din provincia Aswan, dupa ce biserica a fost demolata partial vineri.

Manifestantii au inceput sa ajunga in centrul capitalei Cairo, unde s-au adunat in fata sediului televiziunii publice, scandand "Jos maresalul" Hussein Tantaoui, lider de facto al Egiptului dupa demisia presedintelui Hosni Mubarak.

Ciocnirile au inceput in fata cladirii televiziunii publice din centrul Pietei Masperi, insa s-au raspandit curand in Piata Tahrir, epicentrul demonstratiilor care au dus la demisia presedintelui Mubarak. Nu se stie inca cati dintre cei ucisi sunt soldati si cati demonstranti.

Protestatarii au cerut, de asemenea, demisia consiliului militar si, in special, cea a presedintelui consiliului, Mohamed Tantawi.

Sute de protestatari din ambele tabere s-au atacat cu bastoane, portivit unor martori citati de BBC.

Mii de oameni s-au alaturat marsului initial, care a pornit din nordul capitalei Cairo catre cladirea televiziunii de stat, unde acestia intentionau sa organizeze un protest. Ei au declarat ca au fost atacati de alte persoane inainte ca ciocnirile cu fortele de securitate sa izbuneasca.

Premierul Essam Charaf a cerut crestinilor si musulmanilor din tara sa nu cedeze in fata "apelului la razvratire". El a declarat, intr-un mesaj postat pe pagina de Facebook, ca ceea ce se intampla nu sunt ciocniri intre musulmani si crestini, ci "incercari de a provoca haos si revolta".

Violentele vin inaintea alegerilor parlamentare programate pe 28 noiembrie, primele alegeri de la demisia fostului presedinte Mubarak.

Coptii, care reprezinta cea mai mare minoritate din Egipt, se plang de discriminare intr-o societate majoritar musulmana. Coptii au nevoie de permisiune din partea presedintelui pentru a construi biserici, potrivit unei legi. Egiptul recunoaste conversia de la crestinism la islam, dar nu si invers.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2488 vizualizari

  • +5 (19 voturi)    
    egipt (Luni, 10 octombrie 2011, 0:01)

    toro [anonim]

    Aia omoara crestini copti de ani de zile, diferenta este ca acuma ii omoara in Cairo, in vazul lumii. Sper ca fiecare roman care ishi face "vacanta" in Egipt sa inteleaga ca banii lor hranesc oameni bolnavi din toate puncte de vedere. E doar o problema de timp pana cand Egipul va ajunge o tara nefrecventabila.
    Daca este sa presupun, cred ca occidentul a ales sa lase Islamul la putere, pentru ca singura metoda de a lupta cu anomalia asta este sa o lase sa se discrediteze singura. Din pacate o sa moara milioane de oameni ca sa ajungem la acelashi raspuns: Islamul este o religie care handicapeaza.
    • -2 (16 voturi)    
      incercari de a provoca haos si revolta. (Luni, 10 octombrie 2011, 2:12)

      noahh [utilizator] i-a raspuns lui toro

      oricine putea sa dea foc bisericii respective , nu putem sa acuzam fara probe
      • -3 (13 voturi)    
        EXACT! (Luni, 10 octombrie 2011, 4:43)

        TK9 [utilizator] i-a raspuns lui noahh

        De exemplu cineva care are interesul sa ii antagonizeze pe crestinii si musulmanii din Egipt si sa ii impinga pina la a se macelari intre ei pentru a se instala haosul si a destabiliza tara. Cui prodest?

        Ceea ce vedem nu e decit inca un pas spre mult-doritul conflict planetar intre crestini si musulmani la care se mestereste cu drag si spor, la lumina zilei, incepind din 11 septembrie 2011. Mai intreb o data: Cui prodest?
      • +3 (13 voturi)    
        mai documenteaza-te si invata sa gandesti (Luni, 10 octombrie 2011, 5:37)

        lucid [anonim] i-a raspuns lui noahh

        Mai documenteaza-te si mai ales invata sa si gandesti.

        Dupa logica ta, ar insemna ca daca lasam un mar sa cada de la etajul 10 al unei cladiri e la fel de posibil ca acesta sa o ia in sus, spre cer, sau in jos spre pamant.
        lool.

        In plus:

        1) In zona respectiva musulmanii dau foc bisericilor crestine, periodic, de 1400 de ani

        2) In afara de musulmani, pe acolo mai sunt si crestini. Daca n-au fost musulmanii, cealalta varianta ar fi ca crestinii ar fi dat singuri foc biserici....ceea ce o aberatie.

        Incedierea bisericilor crestine in Egipt, de catre musulmani, e la fel ca marul ala care de fiecare data cand e lasat se cada alege sa nu zboare spre cer.

        ... dar deh, unora le merge mintea mult mai incet.

        Pentru cei mai sceptici sau mai ignoranti de fel, dar care nu sunt si ipocriti, le recomand google si o mica documentare despre persecutiile barbare la care sunt supusi crestinii copti din Egipt, de catre majoritatea musulmana.
      • +1 (1 vot)    
        atacul nu este nicidecum ceva nou in Egipt (Luni, 10 octombrie 2011, 18:40)

        InLinieDreapta [anonim] i-a raspuns lui noahh

        iar ce se intimpla acum in Egipt se va intimpla in citeva decenii si in occident
        http://inliniedreapta.net/islamizarea-egiptului-si-un-semnal-de-alarma-pentru-occident/
    • -2 (12 voturi)    
      handicap (Luni, 10 octombrie 2011, 2:54)

      florin [anonim] i-a raspuns lui toro

      Orice religie handicapeaza in momentul in care se proclama singura adevarata. Asta este primul semn de radicalism si din acest punct orice religie e pregatita sacrificarea "necredinciosilor" in numele "Adevarului suprem". Islamul trece acum prin perioada pubertatii prin care a trecut si crestinismul in timpul Inchizitiei.
  • +2 (16 voturi)    
    Adevarata fata a primaverii arabe (Luni, 10 octombrie 2011, 0:18)

    gigel123 [utilizator]

    Adevarata fata a primaverii arabe. Astfel de conflincte nu sunt de azi de ieri ci de mai bine de o mie de ani. Foarte putine s-au schimbat in zona aia din punct de vedere al mentalitatilor.

    Stanga europeana si alti papagali ce sustin schimbarile violente de regim din zona habar n-au in ce se baga
    • +2 (10 voturi)    
      egiptul (Luni, 10 octombrie 2011, 9:40)

      panfilica [anonim] i-a raspuns lui gigel123

      era cel mai laic dintre statele arabe, cel mai apropiat de occident. asta datorita unor despoti luminati, sadat, mubarak..
      in egipt, siria si iraq, inca din vremea nealiniatilor, din vremea lui sadat, a condus partidul baas.
      partidul arab socialist. un fel de socialism alb, ca si in tunisia.
      la un moment dat, egiptul, siria si iraqul au fost unite in republica araba unita, sub conducerea baas.
      au aparut lideri puternici, ca asad, sadam si mubarak, in societati laice, unde legea se impunea cu forta. nu legea islamica.
      tzarile astea prosperau, erau un exemplu rau pentru sultani si emiri, aveau pareri diferite in liga araba, deveneau prea puternice. pericol atat pentru societatile arabe inchise, ultra religioase si monarhice, cat si pentru israel, fiind principalii sprijinitori ai palestinienilor.

      fara lideri puternici, tzarile arabe nu pot intra in ordine si legalitate.
      asta au facut cu primavara araba, au dat jos...aaa...tiranii.

      acolo, se doreste a avea guverne obediente si state slabe, semicoloniale.
      • +3 (9 voturi)    
        completare (Luni, 10 octombrie 2011, 10:16)

        panfilica [anonim] i-a raspuns lui panfilica

        cele trei state arabe, pomenite mai sus, aveau comunitati puternice, crestine.
        acumt toate vor fi libanizate. cu comunitati religioase inchise, separate, ghetoizate, in permanent razboi.
        vad ca sunteti de acord cu ce se intampla, dupa minusurile, pentru care va multumesc.
        inseamna ca doare...acolo la propaganda.:-)
  • +2 (16 voturi)    
    Primavara araba... (Luni, 10 octombrie 2011, 0:56)

    A.Corneliu [utilizator]

    ...bantuie cu furie si parjoleste orice petec de pamant pe care-l intalneste in cale.
  • +4 (16 voturi)    
    Pacea... (Luni, 10 octombrie 2011, 1:05)

    eu [anonim]

    ...si dragostea musulmana se revarsa pe strazi. Iubesc evreii, iubesc crestinii, se iubesc chiar si intre ei. Dragoste si pace eterna!
  • +2 (18 voturi)    
    Egipt (Luni, 10 octombrie 2011, 1:35)

    vonwombat [utilizator]

    E trist ca se intampla astfel de lucruri, dar sa nu sarim la concluzii. Sunt destui musulmani in Egipt care nu au nicio problema cu crestinii copti. Sa nu uitam ca in timpul protestelor din primavara multi membri ai celor doua comunitati s-au protejat reciproc si au manifestat solidaritate. Din pacate, ca de obicei, cei mai auziti se fac extremistii.
    • +2 (12 voturi)    
      corect (Luni, 10 octombrie 2011, 4:32)

      curios [anonim] i-a raspuns lui vonwombat

      Care "sa nu sarim la concluzii"?
      Nu ai citit stirea? "24 de persoane au fost ucise si cel putin 200 au fost ranite"!
      Nu o spun evreii, nu o spun americanii, o spune televiziunea de stat egipteana.
      O vorba din batrini: nu va fi razboi dar asa va fi o lupta pentru pace de nu va ramine piatra pe piatra.
    • +2 (12 voturi)    
      te minti singur (Luni, 10 octombrie 2011, 6:13)

      Lucid [anonim] i-a raspuns lui vonwombat

      Da, sunt si musulmani in Egipt care nu au probleme cu coptii. Pacat ca sunt o minoritate.

      Uita-te numai la ce legi au si cat discriminari sunt fortati sa indure coptii. Daca majoritatea ar fi asa cum spui toate acestea n-ar fi posibile.

      Concret:

      1) Coptii nu au dreptul de a detine functii de conducere in armata, institutiile statului, universitati, etc

      2) Musulmanii pentru constructia unei moschei n-au nevoie decat de o aprobare de la administratia locala, pe care in general o primesc dupa ce constructia a inceput deja. Coptii au nevoie de aprobari speciale, de la guvern, pentru constructia bisericilor.

      3) Convertirea coptilor la islam si prozelitismul in randul acestora sunt incurajate de stat (si a fost asa indiferent de regim). Daca un musulman incearca sa se converteasca la crestinism e automat si fara discutii condamnat la moarte.

      4) Un musulman se poate casatori cu o fata copta. Un copt nu are dreptul sa se casatoreasca cu o musulmanca: mariajul e dizolvat instant, barbatul copt e pedepsit de multe ori cu inchisoare, asta daca multimea furioasa nu-si face "dreptate" intre timp.

      5) Imamii nu se sfiesc de la azmutii multimile furioase impotriva coptilor. Liderul Fratiei Musulmane (principala forta politica dupa primavara araba) sustinand public chiar ca jafurile indreptate impotriva crestinilor sunt legitime cat timp guvernul nu-i oblige pe acestia la plata Jizya

      6) Dupa primavara araba persecutiile impotriva coptilor s-au intetit semnificativ, dupa cum arata rapoartele oficiale (oficial, "doar" vreo cateva zeci de morti, cateva sute de raniti si 5-6 biserici incendiate). In tot acest timp niciun musulman nu e pedepsit pt crima, incendiere sau violente. O mana de oameni sunt condamnati pentru chestii minore si impotriva lor se pronunta sentinte ridicole.

      Pentru cei cat de cat obiectivi recomand pentru inceput:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Copts#Sectarian_attacks_since_1970
    • +2 (14 voturi)    
      Biserica Copta. (Luni, 10 octombrie 2011, 8:36)

      Cavalerul Bizantin [anonim] i-a raspuns lui vonwombat

      Nu mă băgam, dar m-a iritat că ai un scor cu plus la voturi.
      Aici nu e vorba de relaţia dintre musulmani şi creştini, ci de sistem. Un sistem opresiv, în care creştinul este încurajat să treacă la islam, primind joburi, apartament şi funcţii, iar convertirile în sens invers sunt interzise prin lege. Un sistem în care bisericile nu primesc autorizaţii de reparaţii /multe din ele sunt de sute de ani), pentru a se prăbuşi de la sine, în schimb, dacă vrei să construieşti o geamie de cartier, primeşti subvenţie de la stat.
      Asta-i discuţia, de fapt. Creştinii din Egipt, urmaşi ai Sf. Marcu, au îndurat secole de persecuţii cumplite. La un moment dat arabii le-au obligat pe creştine să poate culoarea portocalie, culoarea desfrânatelor profesioniste, şi ele au acceptat umilinţa..după câţiva ani, profesionistele adevărate au cerut să se elimine această regulă, pentru că toată lumea le respecta pe stradă!
      Aşadar, amice, nu e vorba de musulmani care "nu au treabă cu creştinii", ci de un stat care persecută oficial şi fără jenă un cult, doar pentru că nu e cel agreat.
      • -4 (8 voturi)    
        Roata... (Luni, 10 octombrie 2011, 10:08)

        Dapyx [anonim] i-a raspuns lui Cavalerul Bizantin

        se intoarce. Acum crestinii isi gusta propriul "medicament" pe care ei l-au administrat "paganilor"...convertiri fortate, incendieri, crime.
        • +3 (7 voturi)    
          nu se intoarce nicio roata (Luni, 10 octombrie 2011, 10:28)

          gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui Dapyx

          Cel putin nu in Egipt.
          Roata se invarte in aceeasi directie, musulmanii fiind opresorii celor de diferite alte confesiuni, de 1400 de ani.

          Pune mana pe cartea de istorie si mai invata
          • -2 (6 voturi)    
            istorie... (Luni, 10 octombrie 2011, 11:00)

            Dapyx [anonim] i-a raspuns lui gigel123

            Theodosius I in 391 scoate paganismul in afara legii. In acelasi an patriarhul Theophilus de Alexandria a "inchis" toate templele.

            Intotdeauna vor fi opresori si oprimati, uneori prin ironia sortii opresorii ajung oprimati...sa nu-i vaitam prea tare.
            • +2 (4 voturi)    
              Ne demonstrezi... (Luni, 10 octombrie 2011, 12:10)

              Costica [anonim] i-a raspuns lui Dapyx

              ...ca ai ramas in antichitate ca cunostinte si mentalitate. Daca dupa 1400 de ani de evolutie tu sustii metodele barbare de "civilizare religioasa" , atunci degeaba am evoluat. Toti va bucurati de binefaerile evolutiei tehnologice fara sa va ganditi unde erau daca in continuare doar dadeam cu capul de pamant...Cine crezi ca mai consuma petrolul arab fara tehnologie inventata dupa trecerea de fanatismul religios? Arabii si musulmanii in general sunt doar frustrati caci in afara de religie nu au nimic. Ei nu au cu ce se prezenta in fata omenirii...
        • +2 (4 voturi)    
          Da, ai dreptate. (Luni, 10 octombrie 2011, 11:37)

          Cavalerul Bizantin [anonim] i-a raspuns lui Dapyx

          Datele pe care le/ai scris mai jos sunt reale, împăraţii creştini au persecutat păgânismul. Dar argumentele tale nu au relevanţă şi nici trimitere la discuţia noastră, care are ca subiect persecutarea, în secolul XXI, a creştinilor din Egipt, organizat, sistematic şi insistent. Dacă vrei să ne jucăm sofistic de-a oul şi găina, e pierdere de timp.
          • -2 (4 voturi)    
            roata in forma de ou (Luni, 10 octombrie 2011, 12:34)

            Dapyx [anonim] i-a raspuns lui Cavalerul Bizantin

            nu-i vorba de ou, sau gaina, ci de roata. Paganismul a persecutat crestinismul, crestinismul a persecutat paganismul, crestinismul a persecutat islamismul, islamismul a persecutat crestinismul...samd Pacea intre religii...utopie.
            Ma amuza cind vad ipocriti/ignoranti care ii vaita pe unii, sau pe altii. In aceaiasi situatie orice alt cult ar fi procedat la fel.


            24 de oameni au fost ucisi si statul nu ia masuri...asta este un eveniment tragic si condamnabil. Restul e...
            • +2 (4 voturi)    
              oul cat roata, sau diktatura majoritatii (Luni, 10 octombrie 2011, 14:58)

              panfilie smeritul [anonim] i-a raspuns lui Dapyx

              de acord ca, atunci cand au fost la nivel de politica de stat, religiile si cultele s'au calcat pe bombeuri.

              dar, exista si pacea intre religii.
              acolo unde niciuna nu e favorizata.

              au fost biserici crestine, arse de crestini. in america. nu pe motive religioase, ci rasiste.
              in iraq musulmmanii se omoara intre ei.
              si restul afganilor sunt tot musulmani, nu numai talibanii.

              in egipt, statul asta de dupa mubarak, nu ia si nu va mai lua masuri.
              daca, asa cum spunea cineva, treaba asta dateaza de 1400 de ani, nu va mai dura mult, dupa primavara asta zgubililitca. mai ales dasa biruie fratii musulmani si al qaida.
              va fi ca'n arabia saudita.

              totusi, in titlu se vorbeste de un protest religios.
              nu, n'au protestat pe motive religioase, ci pentru simplu motiv ca sunt o minoritate oprimata, abuzata.
              a fost un protest politic, antiguvernamental, asa cum zic, ca statul n'a facut nimic cand o cladire a fost arsa si 24 de oameni si cetateni egipteni au fost masacrati.
              a fost un protest impotriva unui stat partas la crima.
              • +1 (1 vot)    
                iaca ce zice si presa americana (Luni, 10 octombrie 2011, 19:15)

                tot panfilie [anonim] i-a raspuns lui panfilie smeritul

                dintr'un articol de pe yahoo news

                ..................
                Christians, who make up about 10 percent of Egypt's 80 million people, blame the country's ruling military council for being too lenient on those behind a spate of anti-Christian attacks since Mubarak's ouster. As Egypt undergoes a chaotic power transition and security vacuum in the wake of the uprising, the Coptic Christian minority is particularly worried about the show of force by ultraconservative Islamists.
                ,,,,,,,,,,,,,,,

                zece procente de populatie, nu un fleac. adica, cca 8 mil. populatia unei tzari ioropene, sau chiar a tot beneluxul.
                dupa caderea lui mubarak, situatia lor s'a agravat si se tem. de cine, de fratii musulmani.
            • +1 (5 voturi)    
              Hai, nu te preface. (Luni, 10 octombrie 2011, 15:06)

              Cavalerul Bizantin [anonim] i-a raspuns lui Dapyx

              Ce-o tot dai cu roata? Ce tot inculci? Nu te preface că nu observi caracterul evolutiv al unei religii. Să pui pe acelaşi plan creştinismul sec. V cu cel al sec. XXI, ori creştinismul răsăritean lângă cel apusean...opreşte-te, nu-ţi jigni inteligenţa.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by