Consiliul Interministerial a avizat astăzi indicatorii tehnico-economici pentru Autostrada Bacău – Pașcani (77 km), a anunțat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Indicatorii vor trebui aprobați prin Hotărâre de Guvern, iar apoi după va veni avizarea Proiectului tehnic, iar abia apoi autostrada va intra în sfârșit în faza de licitație... Problema? Trebuie să fie gata până în 2026 ca să poate primi banii din PNRR.

Autostrada Moldovei A7, între Bacău și PașcaniFoto: Sorin Grindeanu pe Facebook

„După ce indicatorii vor fi aprobați, prin Hotărâre de Guvern, se va putea intra în faza de avizare a Proiectului Tehnic. Finalizarea acestor etape va permite demararea procedurilor pentru lansarea în licitație a contractului de construcție efectivă a celor 77 de km ai acestui sector din Autostrada Moldovei (A7)”, a declarat ministrul Grindeanu care a amintit că întreaga autostradă a Moldovei A7 va primi finanțare din PNRR.

Ceea ce trebuie spus, însă, este că finanțarea din PNRR va fi completă doar dacă proiectul va fi finalizat până în 2026, iar unele porțiuni din A7, inclusiv cea de față, sunt mult întârziate față de promisiunile de anii trecuți.

Cât va costa autostrada A7 Bacău - Pașcani? Aproape 1,27 miliarde de euro

Consilierul lui Grindeanu, Cătălin Urtoi a dat detalii și despre valoarea proiectului.

„Acum câteva minute au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru tronsonul Bacău-Pașcani de pe A7, în cadrul Consiliului Interministerial. Valoare 6 269 613 887, 69 lei fără TVA (finanțare PNRR)”, scris Urtoi pe Facebook.

Autostrada va avea o lungime de 77,3 km, 112 poduri, pasaje, viaducte și structuri casetate, 9 noduri rutiere, vor exista drumuri de întreținere pe stânga și pe dreapta, pe toată lungimea autostrăzii cu o lățime de 3,5 m, vor fi parcări de scurtă durată, spații pentru încărcarea autoturismelor electrice și perdele forestiere cu rol anti-înzăpezire pe aproximativ 140 ha, a detaliat și secretarul de stat în Transporturi, Irinel Scrioșteanu.

Pe A7 de la Bacău la Pașcani va fi realizat și nodul rapid de tip turbion cu viitoarea autostradă A8. Vezi aici cum va arăta:

A7 - Autostrada finanțată prin PNRR, dar care deja acumulează întârzieri. Va fi gata până în 2026?

Autostrada „Moldovei” A7 are aproape 440 km de la Ploiești (Dumbrava/A3) și până la Siret, la granița cu Ucraina. De la Ploiești până la Pașcani (circa 320 de km) a fost prinsă pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.

Astfel, pentru A7 sunt promise deja din 2020 că vor fi scoase treptat la licitația de execuție loturile începând dinspre Ploiești.

Primele tronsoane, de la Ploiești (A3/Dumbrava) la Buzău au fost scoase la licitație încă din luna iunie 2021, când la conducerea Transporturilor era Cătălin Drulă, iar depunerea ofertelor - 39 la număr - s-a făcut în luna septembrie.

A fost nevoie să treacă cinci luni de evaluări ca autoritățile de la Drumuri să stabilească cine sunt câștigătorii pe cele trei loturi de la Ploiești la Buzău.

Abia în luna februarie 2022 s-au mai scos la licitație și alte patru tronsoane de la Buzău la Focșani.

Restul încă nu au fost licitate...

Autostrada A7 - „Coloana Vertebrală” a Moldovei, salvarea față de criminalul drum E85

Foto: Traseul autostrăzii A7. / Vezi aici în detaliu traseul A7 de la Ploiești (Dumbrava/A3) la Pașcani

Autostrada Moldovei A7 este cel mai avansat dintre marile proiecte de infrastructură rutieră pentru regiunea Moldovei și proiectul care ar trebui să absoarbă cel mai mult din alocările României din PNRR.

Primul tronson practic a fost construit, circa 16 km din actuala centură a Bacăului, 16 km complet la profil de autostradă. Însă în afară de acel mic tronson, autostrada A7 înseamnă practic o suită de proiecte separate, licitate pentru proiectare separat în ultimii ani, de la Ploiești (Dumbrava), la Buzău, Focșani, Bacău, Pașcani, Suceava și până la Siret.

Aproape 440 de kilometri de autostradă în Moldova de la Nord la Sud - „Coloana vertebrală” a Moldovei - și care va prelua traficul pe ruta unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din regiune și care în prezent se desfășoară pe DN2/E85, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație.

Odată finalizat, A7 va prelua mare parte din traficul de pe actualul DN2/E85, un drum care, din punct de vedere al accidentelor, este cel mai periculos drum național din România.

---

Citește și: