In vena ti-au intrat lumi „pe dos”.In fiecare seara, ti-ai luat doza de seriale.Apocalipsa&crepuscul de la Twin Peaks. Dezumanizare, made by „The Handmaiden’s Tale”. Pablo Escobar e “un dulce”, interpretat de Wagner Moura, in Narcos. Uite „The Deuce” cu desucheatii si pornosaguri. Criminalii fac legea in „Mindhunter”. Vrajba & dusmanie de la „The Feud: Bette and Joan”. Fara dumnezeii din „American Gods”. Asta-i lumea noastra, nu? In viata si-n seriale. Lume smintita, mintita, cinica & sentimentala. Tu, tu, dece seriale ai fost dependent?

NarcosFoto: Netflix

Twin Peaks “Dark, dark age”, spune sotia (Naomi Watts) avatarului extraterestru al agentului Dale Cooper in 2017.

O era tenebroasa, crede David Lynch despre era noastra. “Time and time again / Din nou si din nou, timpul”, zice si entitatea (un copacel care vorbeste) cu numele de “Evolutia bratului” din Black Lodge. Black Lodge nu e altceva decat salasul mistic unde Cooper a fost tinut captiv vreme de 25 de ani (cat a trecut in timp real de la ultimul sezon Twin Peaks).

Practic, timpul e personajul principal in Twin Peaks:

un timp desucheat, fragmentat, timpul din Twin Peaks, New York, Dakota de Sud, Buenos Aires, New Mexico. Lynch a fost lasat de producatorii de la Showtime sa faca ce-l taie capul. Nicio ita a lumii reale nu se descurca in Twin Peaks: anatomia crimei Laurei Palmer continua in dimensiuni paralele, portaluri, gauri negre din spatiu, navete spatiale, taramuri ale extraterestrilor malefici.

Dale Cooper are mai multi avatari:

se reintoarce din zona crepusculara drept Dougie, un corp fara suflet, la interferenta dintre un mosulica senil si un bebe care nu stie limbajul oamenilor. Tot Dale Cooper e The Bad Coop. (Dale cel rau), membru al unei factiuni a FBI-ului care se ocupa cu operatiunea “Trandafirul albastru”, o veche arhiva a Biroului Federal, musamalizata de Statele Unite, deoarece viza cazuri de aparitie a OZN-urilor si prezentelor “picate din Luna” pe teritoriul Americii – noul Twin Peaks ne arata ca lumea pe care o populam nu e de ajuns, caci orice problema umana poate lua o intorsatura “lunatica”, multidimensionala & optimista.

Nu e nimic pesimist in noul serial Twin Peaks

– caci, daca Raul e prea mare pe planeta Terra, Lynch ne invita pe alta planeta. Raul e extraterestru. Nimic nu e pierdut, totul se transforma, asa pare sa-si spuna Lynch. La sfarsitul fiecarui episod avem mini-recitaluri de muzica “dream pop” si “doo wop” care ne baga-n teritorii onirice, sentimentale, unde omul e doar o unda sau un corpuscul care, poate, la o adica, in propriul cap, sa calatoreasca in timpul ultravast (nu zic degeaba unda & corpuscul, Lynch e clar pasionat de jocurile & descoperirile fizicii cuantice, de unde se si inspira in acest serial). Las trailer-ul si o muzica pentru extraterestrul din voi, cat sa va faca pofta de “fantasy”: Chromatics – Shadow (din Twin Peaks):

Trailer:

The Handmaiden’s Tale / Povestea slujitoarei

O femeie e constransa sa fie concubina sub o dictatura fundamentalist teocrata din tara totalitara Gilead, cunoscuta in trecut ca Statele Unite, unde femeile practic nu au drepturi. Bazat pe romanul clasic al lui Margaret Atwood, serialul arata viata din tara distopica Gilead. Ce-i, de fapt, distopic? Multi au vazut societatea de azi din Statele Unite aproximativ identica totalitarismului din Gilead.

Sa fie o era sumbra, cea in care Trump a fost uns presedinte?

De cand Donald s-a facut boss peste America, cetateanul american nu se mai simte atat de liber sa-si caute fericirea, asa cum prevede Constitutia. Cum e in taramul din serial? Gilead se confrunta cu dezastre, iar rata nasterilor a scazut dramatic. Tot o catastrofa naturala a dus Gilead-ul in acest no man’s land: cele mai multe femei sunt sterpe. Femeile fecunde devin sclavele statisticilor – putinele femei ramase fertile sunt mame-surogat pentru cuplurile bogate. Li se spune “slujitoare”. Acest loc, Gilead, este condus de un altfel de fundamentalism in “intoarcerea sa militarizata la valorile traditionale”.

Offred (Elisabeth Moss), una dintre ultimele femei fertile,

este Slujitoare in casa Comandantului. E o tara orwelliana. Offred face parte din casta de femei fortate sa ofere servicii sexuale ca o ultima incercare disperata de a repopula lumea. Cum arata lumea fara Om? In societatea autocrata ultra-patriarhala, unde oricine e posibil sa fie spion pentru Gilead, Offred trebuie sa navigheze intre Comandanti, Sotiile lor ingrozitoare, femeile domestice numite Martha si colegele ei Slujitoare, sa-si faca loc in labirintul puterii totalitare.

Trailer:

Narcos

In serial suntem in Columbia. Care-s spilul & povestea? Viata magnatului drogurilor Pablo Escobar de la sfarsitul anilor ’70. Devine miliardar. Produce si distribuie cocaina, e mana-n mana cu politicieni, magnati ai drogurilor, agenti ai DEA (Drug Enforcement Administration) si alte entitati opozante.

Cum a devenit comerciant high-level de cocaina?

El era vanzator pe piata neagra din Medellín si aducea camioane intesate de bunuri ilegale (alcool, tigari si obiecte de uz casnic) in Columbia in perioada prohibitiei. Ajutorul din basmul “pe dos” cu magnati? Mateo "Gandacul de bucatarie" Moreno, un exilat chilian si chimist, care i-a aprins lui Escobar beculetul: Morena vrea sa produca un drog foarte profitabil—cocaina, iar Escobar sa-l distribuie. Construieste laboratoare aditionale in padurile tropicale, transporta marfa in Miami, unde castiga notorietate printre oamenii bogati si faimosi. Dezvolta alte laboratoare, mai mari, si rute extensive prin SUA. Drogului ii creste popularitatea pe piata americana, dolarii americani se raspandesc pe teritoriul Columbiei, incep nasoalele din cauza cocainei.

Drogul devine fenomen.

E arestat, dar evadeaza. Cartelul drogurilor e al lui, iar imperiul plin de acoliti il apara, desi in joc intra CIA-ul. Supusii lui ii fac jocurile, emana loialitate – e povestea unei bande de mafioti cu femei tineri folosite pe post de momeala pentru ca Escobar sa scape de Guvern, copii care dau marturii despre activitatea politiei, crime cu sange rece, tensiunea si nelinistea pe strazile Columbiei, triangulari prin radio ale infamului Pablo, asalturi pe acoperisurile cladirilor si, in final, moartea lui. Un glont in moalele capului si Escobar iese din schema. V-am povestit primele doua sezoane. Cea mai tare idee a lui Pablo? Mereu negociindu-si pozitia, baiatul asta rau isi construieste singur o puscarie. Acolo sta, departe de familie, dar facand afaceri si bucurandu-se de toate deliciile vietii. Serialul a continuat si post-Escobar, in miezul afacerilor ilegale ale Cartelului Cali. Usor dizolvata urmarea.

Trailer:

Mindhunter

Pe hartie, premisa serialului produs de Netflix nu pare fresh: doi agenti FBI investigheaza o serie de criminali notorii si, desigur, job-ul le eclipseaza viata personala. Accentul, insa, pica bine: Mindhunter nu e o saga despre cum sunt urmariti & prinsi criminalii, ci mai degraba o suita de interviuri cu ei. Agentii FBI incerca sa inteleaga motivatia crimei, resortul intim din mintea criminalului. E un thriller psihologic, cu adrenalina & antren pentru telespectatorul de Netflix si pare, de asemenea, un fel de spin-off al lungmetrajului “Zodiac” al lui Fincher, cu agentii FBI drept versiuni fictionale ale celor a caror cercetare a dat nastere termenului "criminal in serie". Un prim episod din “Mindhunter” este structurat meticulos: referintele la criminali in serie reali (gen Ed Kemper si Richard Speck) creeaza o trimitere desteapta la obsesia pentru crime din cultura pop contemporana (s-ar parea ca acest trend al filmelor cerebrale cu criminali nu se mai demodeaza! Vezi si noul sezon, al 13-lea, din “Criminal Minds / Minti criminale”).

Trailer:

The Deuce

Un serial cool, dar morbid. E despre viata din New York in anii '70 si '80, cand pornografia si prostitutia erau la cote luxuriante in Manhattan. Seria HBO e, in primul sezon, o redare minutioasa a haosului din Piata Times Square, anul 1971. Asa cum a facut-o cu The Wire and Treme, David Simon, creatorul serialului “The Deuce” (creat in colaborare cu George Pelacanos) e o abordare multifatetata: examineaza viata a numerosi oameni dintr-un cvartal de blocuri din New York: antreprenorii vietii de noapte, bandele de interlopi, politistii, proxenetii si prostituatele, nimfomanele. O femeie se distinge din aceasta “panorama” a desertaciunii urbane: are aspiratii, vrea sa paraseasca strazile si sa se lanseze in industria cinematografica (de fapt, industria porno banoasa & la mare cautare in State). James Franco joaca un rol dublu, o pereche de gemeni ale caror coduri morale & conexiune unul cu celalalt le sunt testate, atunci cand se-ncurca cu mafia italiana.

Trailer:

American Gods

Serialul e bazat pe romanul eponim scris de Neil Gaiman si e despre viata lui Shadow Moon, un afroamerican misterios si taciturn care se intalneste cu un bizar Domn Miercuri (Wednesday) la scurt timp dupa ce iese din puscarie. Devine bodyguardul acestui misterios Wednesday. Ajunge sa fie implicat intr-un conflict intre Vechii Zei si Noii Zei. Ca si romanul, serialul este un amestec de artefacte americane, fantasy si alte elemente de mitologie antica si moderna. Teoria pe care se bazeaza cartea / serialul este urmatoarea: zeii si fiintele mitologice exista pentru ca oamenii cred in ele. Imigrantii americani au adus cu ei pitici, elfi, spiridusi si alte spirite si zei. Dar puterea acestor fiinte mitologice s-a diminuat, odata cu disparitia credintei oamenilor. Au aparut noi zei, reflectand obsesia Americii pentru media, celebritate, tehnologie si droguri ilegale, printre altele. Treptat, se dezvaluie ca Wednesday este incarnarea lui Odin (numele Wednesday deriva din "Odin's (Woden's) day" - ziua lui Odin), care recruteaza manifestari americane ale vechilor zei din mitologia antica ale caror puteri au intrat in declin odata cu scaderea numarului credinciosilor. Care-i scopul? Ii aduna pentru a participa la o batalie epica importiva noilor zei americani, manifestari ale vietii si tehnologiilor moderne (cum ar fi Internetul, mass media si noile mijloace de transport, zei noi care exista deoarece "toti stiu ca ei trebuie sa existe", cum explica zeita Eostre). Povestea are scene erotice bizare: de pilda, o re-inventare asemanatoare unui succubus a Reginei din Saba inghite un om in organul sexual, dl. Wednesday isi foloseste puterile magice pentru a-si aduce in pat cateva tinere virgine pe parcursul calatoriei prin America, iar Shadow este sedus in vis de o versiune umanoida a zeitei egiptene a fertilitatii, Bastet.

Feud: Bette and Joan

O serie de antologii despre vrajba dintre VIP-uri sau “icons”, cum li se mai spune. In primul sezon avem faimoasa zazanie dintre actritele Bette Davis si Joan Crawford, cat timp au fost pe platourile de filmare ale lungmetraului lugubru “What Ever Happened to Baby Jane”. E un story foarte hollywoodian, in care Bette e jucata de Susan Sarandon, iar Joan de Jessica Lange. Baietii destepti de la Hollywood spun ca serialul e actual, din categoria povestilor #metoo: examineaza sexismul din sanul industriei cinematografice sau cum barbatii manipuleaza femeile cat sa se razboiasca unele cu altele pentru o farama de atentie. Urmatorul sezon va fi despre casatoria bolnavicioasa dintre Lady Diana si Printul Charles.

Trailer:

Asta ne-a placut noua, Gastii HC.

UITE SI TOPUL FILMELOR ANULUI 2017

Si NYTimes face un top. CLICK pe Top 10 al serialelor