Cum mi-a bubuit mintea la “mother!”. Cronica filmului lui Aronofsky, in care Bardem e Dumnezeu

de Gasca HC     HotNews.ro
Marţi, 7 noiembrie 2017, 17:14 Actualitate | Haute Culture

Mother!
E-n mare voga acum. Genial, il numesc spoitii. Incurca-lume, il numeste Haute Culture. De ce? Darren Aronofsky a tesut o poveste in care amesteca dezordonat geneza din Biblie, mitologia greaca, panteismul si ezoterismele. Bate in migratie, extremism, intoleranta religioasa. Scenariul scris in 5 zile, intr-o zona pustie. De o minte care coase povesti cu ata alba.

O sa incep cu o marturisire la conditional-optativ:

Darren Aronofsky ar fi facut un film bun, daca n-ar fi fost atat de simbolic. Un film kitsch. Amestecat. Simbolurile in haos.

Totusi, hai sa va povestesc

Filmul este despre Mama noastra a tuturor, Pamantul. Javier Bardem joaca rolul unui Poet. Acest stihar se trezeste chinuit de writer's block si se refugiaza in propriul ego. E-n imposibilitatea de a crea. Jennifer Lawrence intrepreteaza sotia devotata Poetului, care da cu bidineaua, varuieste si face pe designerul de interior. Amandoi sunt in casa din mijlocul pustiului-Raiul.

Cum am incercat sa descifrez simbolistica din "mother!"

Conform Bibliei, inainte ca Dumnezeu sa creeze Omul, a existat Paradisul. Gradina Edenului este, in film, Casa unde locuiesc Poetul si sotia lui. Jennifer Lawrence este, de fapt, Gaia, sau Mama Pamant. De ce are Casa o inima care pompeaza sange in pereti? Pentru ca Mama Natura / Pamant trebuie sa apere organismul viu, care respira, casa perfecta. Sotul ei, Poetul, este Dumnezeu, care, din plictiseala, ii creeaza pe Adam (Ed Harris) si Eva (Michelle Pfeiffer); ei invadeaza lumea curata a Mamei Natura si studio-ul artistului (Gradina Edenului). Copiii lui Adam si Eva din film cine sunt? Sunt Cain si Abel. Se petrece o crima (deh, Cain & Abel) si asfel intra in Paradis inchinatorii care hranesc nevoia lui Dumnezeu de adulare. Inainte ca adulatorii sa praduiasca, Mama este inseminata de Dumnezeu si naste pe Mesia. Credincioasii vin in numar covarsitor. Adeptii Poetului (Dumnezeu) se aseaza pe o chiuveta din casa despre care Mama Natura ii anuntase ca e subreda. Mama Natura tipa din rarunchi sa nu se aseze pe chiuveta. Chiuveta e nimicita si, in cele din urma, tevile fac sa izbucneasca Marele Potop. Simti ca-ti bubuie mintea: miturile sunt combinate, religiile amestecate, substratul ecologist e exagerat, povestea e moralizatoare. Cum m-am simtit ca spectator la cinema? Ca un cititor in stele "wannabe" care isi doreste sa priceapa un sens din astrele rasfirate, dar nu gaseste nicio coeziune, asa ca pica-n alienare mintala.

La premiera, publicul a spus: nu-ntelegem!

Explicati-ne! Ce-au inteles actorii? Iata: "Povestea descrie pangarirea si chinul Mamei Pamant ... Eu o joc pe Mama Natura, Javier (Bardem, n.r.), al carui personaj este Poet, reprezinta un avatar al unui zeu, un creator, un demiurg, Michelle Pfeiffer joaca o Eva, Ed Harris un Adam, exista si fiii acestui cuplu, care-s Cain si Abel. Casa in care se petrece actiunea simbolizeaza Gradina Edenului."

Aronofsky si-a explicat intentiile si a declarat ca-i place controversa iscata in jurul filmului:

"Ideea m-a lovit ca un trasnet cand mi-am dat seama ca vreau sa creez o alegorie in stilul celor pe care le-a facut Bunuel. Am definit o bucata de lume, i-am trasat limitele (Casa unde locuieste cuplul demiurgic, n.r.) si, in subsidiar, am infuzat un comentariu asupra societatii, centrat pe o poveste umana si personala si mi-am dat seama cum s-o structurez in jurul unei semnificatii biblice. Am scris scenariul foarte repede (cinci zile, n.r.)".

A iesit o bulibaseala. Creatia de 5 zile. Face furori. Vedeti si voi filmul si comentati!

Director: Darren Aronofsky Writer: Darren Aronofsky Stars: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris |

​VIDEO MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii HotNews.ro

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anunta ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari au raspuns Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care a avut loc luni dimineata.
  • Intalnirea s-a incheiat. Urmareste inregistrarea VIDEO in articol

6924 vizualizari

• +4 (18 voturi)
    Film (Marţi, 7 noiembrie 2017, 17:45)

Un baiat [anonim]

Vorbele de mai sus sunt un exemplu perfect a ceea ce vroia Aronofsky sa transmita prin film. Unul dintre putini regizori geniali contemporani care nu sunt motivati de profit ci de arta.
  • -10 (22 voturi)
    prea politizat (Marţi, 7 noiembrie 2017, 19:52)

Razvan_M [utilizator]

Poate ca Hollywood-ul ar trebui sa faca un pas inapoi de la temele favorite: "oprimarea negrilor de catre albi", "distrugerea planetei de catre albi", "crestinismul toxic si opresiv", "capitalismul salbatic vs socialismul benefic", "decadenta taranilor rednecks din US", "superioritatea morala a minoritatilor de orice fel (sex, rasa, religie) fata de albii crestini", "avortul ca drept reproductiv al femeii", "femei care sunt mari caratiste si lasa lati barbati voinici cu un pumn bine plasat" etc. si sa-si puna in fata o oglinda cu niste filme bine facute despre fapte comise de cetatenii sai de frunte: violuri, agresiuni sexuale, pedofilie, ipocrizie crasa, lipsa de moralitate etc.
  • +4 (12 voturi)
    film (Marţi, 7 noiembrie 2017, 22:20)

ghiula [utilizator]

Nicaieri n-a sustinut Aronofsky ca ar fi vorba despre un documentar. E un film artistic da capo al fine. Sa ai pretentii realiste de la o creatie filmica inseamna sa n-ai deloc treaba cu ceea ce inseamna cinema-ul si arta in general. Pe aceasta schema probabil si Hitchcock e un regizor de 3 lulele iar Marquez la fel, un amarat de scriitor fantezist iar Tim Burton, saracul, cu siguranta e pe nicaieri cu aberatiile lui imaginar-gothice. Desigur, in fine, si Numele Trandafirului sau Pendulul lui Foucault ar fi fost romane bune daca n-ar fi fost atat de simbolice, nu-i asa? De Bunuel nici nu mai zic, apare in articol foarte clar intentia lui Aronofsky, insa cu siguranta autorul sau autorii articolului l-au confundat pe Luis cu vreun brand de tricouri ori camasi.
    • +4 (4 voturi)
      sau (Miercuri, 8 noiembrie 2017, 9:28)

Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui ghiula