Palatul meu de Iarna s-a daramat. Ziua a 6-a. Festivalul lui Enescu

de Andrei Dragoiu     HotNews.ro
Vineri, 8 septembrie 2017, 13:27 Actualitate | Haute Culture

Pittsburgh
Foto: Haute Culture
Americanii din Pittsburgh s-au crezut la 4th of July. Enescu ziua 6,  Sala Palatului – Pittsburgh Symphony Orchestra, dirijor Manfred Honeck, solist Matthias Goerne: Dvořák – Fantezie pe teme din opera “Rusalka”, Mahler – 7 lieduri din ciclul “Cornul fermecat al baiatului”, Ceaikovski – Simfonia a VI-a in si minor op. 74 “Patetica” 

Azi am lipsit la partea intai. 

Nu am considerat ca liedurile sunt un mod bun de a incepe seara, mai ales in urma zilei destul de proaste pe care am avut-o. Cand am ajuns, toti “vecinii” din jurul meu mi-au spus ca nu am pierdut nimic. Imi pare rau pentru solist, imi pare rau pentru fanii de lieduri, cautati alte articole de citit daca le vreti pe ele. 

Simfonia a VI-a de Ceaikovski 


este ultima pe care a reusit sa o compuna, avand premiera la numai noua zile inainte de moartea compozitorului. Este gresit numita “Patetica” in toata lumea, mai putin in Rusia, din cauza translatorilor francezi care au interpretat cuvantul rusesc pentru “pasionala". Ambele nume se potrivesc… simfonia este patetica prin finalul complet atipic simfoniilor (nu doar ale lui Ceaikovski) dar si pasionala tocmai prin diferenta colosala intre celelalte opere ale compozitorului si aceasta. Dintre toate simfoniile lui Ceaikovski, este singura care se termina intr-o cheie minora. Generic vorbind, acest lucru denota tristetea, spre deosebire de o cheie majora care este (mai) vesela, mai optimista.  

Se intampla ca aceasta sa fie una din simfoniile mele preferate, pe care o ascult des si la care de cate ori pot vin cu entuziasm. 

Orchestra a reusit sa transforme frica mea in realitate: instrumentistii americani de la sectiunea de alamuri nu sunt capabili sa inteleaga ce inseamna volum. Sa va explic, acum doua editii am fost la Chicago Symphony Orchestra, nu mai tin minte programul, dar atunci am plecat din sala la pauza din cauza suflatorilor care cantau mult prea tare. Nu am mai auzit nimic in afara de corni, trompete, tromboane si tuba. Aceeasi militarie ridicola a fost si aici, dar astazi durerea a fost mai mare. Atat de nuantat, de pasional, de Ceaikovski a fost totul, in afara de partile in forte, incat puteam sa plecam cu totii in lacrimi din sala. 

Diferentele uriase intre fortissimo-ul (alamurilor in principal) orchestrei si momentele de piano au fost greu de digerat, dar momentele de piano demonstrau ca totusi pana si trombonul poate canta incet...si totul era frumos, dar se repeta problema un pic mai tarziu. Cu mana pe inima va spun insa ca sunt surprins ca americanii dirijati de un dirijor austriac, pot canta Ceaikovski mai bine decat rusii dirijati de un rus. De miscat m-a miscat, m-a bucurat, m-a intristat si m-a agitat – pe scurt, m-a trecut prin toate starile pe care poate sa te treaca orice compozitie din perioada romantica. 

Insa visele mele (in care ma mut in Palatul de Iarna din Sankt Petersburg si sunt inconjurat de prieteni, aur si arta iar pe fundal se aude finalul apoteotic al partii a treia, in timp ce in spate duduie focurile de artificii) au fost spulberate. Palatul de Iarna s-a daramat, Ceaikovski a murit iar eu nu voi mai putea nicicand sa ascult aceasta simfonie fara o groaza teribila ca oricand totul se poate duce de rapa din cauza unor americani care se cred la 4th of July.

FOTO CREDIT: Festivalul Enescu


Citeste mai multe despre   























VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si Startup Cafe, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

1965 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    ei, se mai intimpla (Vineri, 8 septembrie 2017, 17:14)

    sachei [anonim]

    a mai fost la noi odata un dirijor chinez care a dirijat wagner la sala radio si a iesit un fel de balada
  • +1 (1 vot)    
    hai, lasa... (Vineri, 8 septembrie 2017, 21:37)

    sss [anonim]

    sau poate doar ai avut o zi proasta... mie mi-a placut
    si ce-i cu stereotipurile astea: instrumentisti americani, dirijor austriac... de cand conteaza nationalitatea? daca neville marriner a fost englez asta inseamna ca acaemy of saint martin in the fields nu poate canta pasional? ca, deh, englezu' e mai rece de felul lui...
    • +1 (1 vot)    
      Nici o legatura (Vineri, 8 septembrie 2017, 23:29)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui sss

      Nationalitatea nu este un stereotip, este un adevar. Faptul ca un american e in stare sa cante mai bine o opera compusa de un compozitor rus decat insusi rusii este ironic si spune multe despre cat interes si-a dat orchestra Rusiei in cele doua seri de concert.
  • +2 (4 voturi)    
    Jenant (Vineri, 8 septembrie 2017, 22:43)

    almaviva [anonim]

    acest articol, scris la nivelul unei compuneri de clasa a V-a. Acest 'critic' admite ca a pierdut prima parte a concertului, a venit numai pentru ce stie dumnealui, mega-hit-ul Patetica lu' Ceaikovsky. Ca deh, Mahler e mai greu de digerat dupa saorme si berici.
    Interesanta totusi obsesia cu americanii, ar merita elaborata...
  • +2 (4 voturi)    
    Promisiune neonorata (Sâmbătă, 9 septembrie 2017, 2:41)

    Adrian [anonim]

    Nu am privilegiul sa fiu in sala la concertele Festivalului. Dl Dragoiu are acest privilegiu si are o datorie fata de cei ca mine: sa ajunga la concert la timp, sa tina minte ce a ascultat acum doi ani cu CSO, sa faca o critica serioasa a concertului (presupun ca este in stare sa o faca) si sa ma ajute sa traiesc si eu ceva din eveniment. Un articol despre Festival este pentru mine este o invitatie sa il citesc si o promisiune ca autorul isi ia in serios rolul. Dl Dragoiu nu onoreaza promisiunea, iar eu nu voi mai raspunde la invitatie. Cand voi vedea articole sale, voi refuza sa le citesc.
  • +1 (1 vot)    
    PSO (Sâmbătă, 9 septembrie 2017, 20:31)

    europeanul2 [utilizator]

    Ce e cu articolul asta de doi bani? Radicalismul de care da dovada chiar si daca ar fi fondat ( dar nu e ) nu are ce cauta in lumea muzicii. Imi pare rau sa spun asta, dar "americanii" astia au orchestre la care noi nici nu putem visa in momentul actual. Alamurile lor sunt recunoscute in toata lumea ca fiind de top. Ma rog, pt gustul anumitor "cunoscatori" de la noi nu sunt chiar ceea ce trebuie. Mai au de invatat...
  • 0 (0 voturi)    
    andrei dragoiu... (Duminică, 10 septembrie 2017, 5:52)

    mamaika [utilizator]

    ...un "ziarist"...
  • 0 (0 voturi)    
    Simfonia a VI-a de Ceaikovski (Duminică, 10 septembrie 2017, 12:06)

    bubulina [anonim]

    Așteptam cu nerăbdare Patetica lui Ceaikovski si a urmat o mare dezamăgire. Nu a sunat nici patetic, nici a Ceaikovski. Probabil ca orchestra, dirijorul au avut niște scuze : probleme la aeroport, oboseala unui lung drum și graba de a termine mai repede concertul (cred ca i-au rugat și organizatorii)...și au rusit performanta sa termine concertul în timp optim, pentru cei care trebuiau sa prindă concertul de la Atheneu, dar și performanta sa-l termine pe Ceaikovski din toate punctele de vedere.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi