Am ramas prost. Publicul in delir, ca de obicei - critica la "Don Giovanni", in regia lui Andrei Serban

de Andrei Dragoiu     HotNews.ro
Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 11:57 Actualitate | Haute Culture

​Libertatea mai naste si monstri 31 august, premiera Don Giovanni la Opera Romana in regia lui Andrei Serban. Entuziasmul a atins cote nebanuite in ultima luna, de cand am reusit sa prind bilet. Anul trecut am vazut piesele de teatru “Omul cel bun din Seciuan” si “Soldatul de ciocolata” in aceeasi regie si opera “Lucia di Lammermoor”, tot la fel. La toate am avut in principiu reactii pozitive. De data asta, uite, m-a apucat critica.

Sa-ncep cu ce mi-a placut la Andrei Serban

iscusinta folosirii decorului si nonsalanta cu care suprapune lumea teatrului cu idei moderne. In “Omul cel bun din Seciuan” decorul aparent simplu era multifunctional, din fiecare coltisor se deschidea cate o usita sau o fereastra, in spate avea scari pentru actori. In “Soldatul de ciocolata” decorul era mai simplu, dar tot se rasuceau bucati din el pentru a inlocui un tablou, un pat, un dulap, ceva.

La Don Giovanni totul era complet anapoda.

Existau doua mari blocuri, inalte, urate, fara nicio utilitate estetica. In unul din ele era o scara de incendiu in zig-zag care se ducea pana sus la cortina, pe care artistii puteau tropai de zor. Problemele au inceput cand am vazut decorul si au continuat pana in ultimul moment al ultimei scene. Tin sa mentionez ca nu am vazut niciodata Don Giovanni, deci nu am cu ce compara.

Pot insa sa comentez aceasta aparenta “reteta a succesului” pe care Andrei Serban pare sa uite sa o mai schimbe.

La fel cum Voltaj ne canta si ne vinde aceeasi melodie de 20 de ani, se pare ca si regizorul nostru de teatru are mici probleme sa iasa din tiparele stabilite de el insusi.

In primul rand, modernitatea piesei.

Nu am nicio problema cu aducerea operei in prezent. Chit ca este vorba de Mozart si de epoca dantelata pe care o regasim in muzica lui e bine totusi sa mai imbinam trecutul cu prezentul. Mitul lui Don Juan este clasic. Libertinul suprem, decadentul, fustangiul. El nu violeaza (discutabil), seduce. Pe cine? Pe oricine ii iese in cale. Fostele lui cuceriri intra in scena, douazeci deodata – o spanioloaica infocata, o batrana, o fetita, o jucatoare de tenis, o maicuta, o matroana…tot pe ce poate pune mana. Cand al nostru Don Giovanni ne invita la petrecere, subtil dar nu, face aluzii la fumat iarba, tras pe nas si bagat in vena. Intervin jandarmi si reporteri, toata lumea pare sa aiba cate un pistol, reflectoarele par sa se arda mai mult decat sa functioneze.

La petrecere, tropaiturile ca de sarba ale celor peste 30 de oameni de pe scena mi-au dat cea mai puternica senzatie de AMATORIAL

pe care am intalnit-o in ultimii doi ani de spectacole destul de variate. Adica in plin cvartet sau ce o fi, in care solistii canta cat pot si isi dau sufletul sa transmita clar mesajul si sentimentele piesei, Andrei Serban ne aduce o armata de clubberi care tropaie pe ritm, ca la casa de cultura. Modernizarea de dragul modernizarii nu este indicata.

Ce a adus nou, aceasta super viziune?

A adus ideea ca Don Ottavio, care in loc sa fie cel care face orice pentru iubita lui, pe care si-o doreste sotie, pe care o iubeste (“Il mio tesoro”, ce naiba) este un badaran care aproape o violeaza. Ce a mai adus? A adus o cortina neagra care cadea de mult prea multe ori, rupand curgerea spectacolului.

Pe bune, ce e cu cortina aia?

Am trecut peste toate pana la final, cand Aria Comandorului este rupta in doua pentru simplul motiv ca nu au amplasat masa pe care Don Giovanni va lua cina. Sunt sigur ca nu a fost o greseala, pentru ca siderarea mea urma sa fie si mai mare cand chiar la final, in urma deznodamantului clasic (spoiler: stafia Comandorului il acuza pe Don Giovanni care mai apoi moare impuscat de una din femei), cand toata lumea e vesela ca a scapat de tiranul libertin, cei 6 solisti termina glorios de cantat si imediat intind mana spre public:

Stop! Desi opera s-a terminat, lumea incearca sa aplaude,
moment in care solistii devin chiar putin agresivi. STOP, SHHHH! Se retrag foarte, foarte incet, in tot acest timp cu mana intinsa si cu aratatorul pe buze. Cortina se retrage si…la masa se afla Comandorul fata in fata cu Don Giovanni.

MAI ZI CEVA! Am ramas prost. Publicul in delir, ca de obicei.

VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si Startup Cafe, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

4186 vizualizari

• +2 (10 voturi)
    publicului românesc... (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 13:23)

Cosimo [utilizator]

...poţi să-i pui un rahat pe scenă şi să-l laşi să-l admire trei ore, şi tot în delir aplaudă la final. Mai ales dacă pe rahatul ăla şi-a scrijelit numele Andrei Şerban, care e un fel de Gregorian Bivolaru al intelighenţei de spectacol de pe la noi, cu adepţi la fel de fanatici pe cât de spălaţi pe creier sunt.
  • +3 (7 voturi)
    critica (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 13:36)

anonimul anonim [anonim]

Am fost si eu la spectacol si am sentimente amestecate.
    Insa, vorba sotiei mele: Asa o critica puteam sa scriu si eu. Ba cred ca as fi putut scrie ceva in plus, despre interpretare muzicala si actoriceasca, despre distributie, etc. Ca om care nu a mai vazut Don Giovani, autorul "criticii" cred ca mai mult s-a bagat pe el in seama.
      pai scrie (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 15:04)

Andrei [anonim] i-a raspuns lui anonimul anonim

Propozitia "Asa ceva puteam sa fac si eu" este cea mai clasica forma de exprimare, la care vine si mai clasicul raspuns "da, dar nu ai facut-o."

Toata lumea spune asta despre opere lui Andy Warhol, despre Rothko, despre dansul contemporan, despre orice tine de arta moderna. Ce mare lucru, puteam sa fac si eu asta. Dar nu ai facut-o.

Cat despre critica, nefiind critic de opera si nici macar de arta, este parerea mea personala si sustin fiecare cuvant din ea. Va rog sa ii transmiteti sotiei multumiri pentru ca citeste aceasta rubrica. Si ati putea sa scrieti o cronica impreuna, acest spectacol m-a lasat complet dezamagit si nu am simtit nevoia sa mentionez ca orchestra si solistii au fost buni. Nimic exceptional, doar buni.
      • -1 (1 vot)
        Nefiind critic de operă (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 16:53)

Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

și nici măcar de artă, după cum singur spuneți, mă întreb de ce considerați că opinia dumneavoastră personală e valabilă pentru întreg publicul Hotnews... (Asta pentru că ați simțit nevoia să publicați ce credeți despre Don Giovanni în regia lui Andrei Șerban). Și mă mai întreb și de ce publicația nu a desemnat pe cineva care se pricepe la artă să facă o cronică a acestui spectacol...
    • -1 (1 vot)
      În primul rând (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 16:37)

Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui anonimul anonim

asta nu e o critică autentică... Domnul acesta care-și permite să-și spună critic NU a mai văzut alt Don Giovanni, probabil nici măcar la televizor... Ceea ce poate a rfi trebuit să-l facă să-și țină părerea pentru dânsul și cei dragi... E dreptul dumnealui să nu-i placă un spectacol, dar măcar să-l analizeze mai profesionist dacă își publică opinia, ca să înțeleagă și publicul ăla prost de ce și să devină mai deștept...
  • -1 (5 voturi)
    Nu era greu de anticipat (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 15:05)

Sparafucile [utilizator]

Ce ? Ce porcarie va fi acest spectacol , privind la Lucia de Lamermoor pe YouTube , montat tot de Andrei Serban . S-o spunem pe sleau : omul n-are nicio preocupare de a armoniza muzica operei cu decorurile si cu actorii . Totul este subordonat viziunii sale specifice unui regizor de teatru , care cu cit este mai excentrica , cu atit i se pare mai geniala . Un singur om l-ar putea intrece in prost gust si in aiureala : Silviu Purcarete . Competitia continua , sa invinga cel mai bun !
    Halal cultura (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 16:30)

Ioana [anonim]

Pacat. Chiar asa am ajuns? Ce cultura? Cum as putea sa-mi duc fetita de 7 ani la asa o opera? Ce ar avea de invatat din ea? L-ar mai aprecia pe Mozart? De ce Don Giovanni? Mai bine se numea "Cocalarii" . Chiar nu ma asteptam la opera sa vad bietele artiste cantand cand pe jos cu cracii in sus cand calare pe artisti....Opera sau film porno? De ce trebuia sa o vedem pe femeia aia saraca cu chilotii in vine? Asta-i arta? Asta-i viziunea moderna? Super ! Sa crestem o generatie de obsedati sexuali...:(
      ce mai vad copiiii (Duminică, 3 septembrie 2017, 10:31)

Ultimul Cavaler [anonim] i-a raspuns lui Ioana

Fiul meu se uita la Misu si Ionica pe youtube , iar filmuletele acelea extrem de vulgare si violente au peste un milion de vizualizari desi sunt in limba romana . L-am invatat si eu respectul fata de cultura, a invatat si la scoala despre Eminescu, despre genialitate si tot ii place mult acel Misu si Ionica (ati ghicit personajele sunt chiar Ion Creanga si Mihai Eminescu ) Sopranele despre care vorbiti sunt cantarete de mare talent si actrite excelente si desi rolul lor era descrierea pe sleau a erotismului eu nu am simtit nimic vulgar sau violent .Cred ca exsta o restrictie pentru minori. Tnerii insa se vor amuza si vor invata mai multe asa , in acel limbaj nonverbal cu care din pacate s-au obisnuit .
        Halal cultura (Duminică, 3 septembrie 2017, 16:54)

Ioana [anonim] i-a raspuns lui Ultimul Cavaler

De gustibus non disputandum :) depinde insa de tineri :))) si de parintii care stiu sa-i indrume cat de cat ...
  • -1 (1 vot)
    Să sperăm (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 16:43)

Leul in iarna [utilizator]

că nu veți rămâne mereu cum ați zis... Poate că o să vă treacă...
  • 0 (2 voturi)
    Ha, ha,ha (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 19:37)

csan [utilizator]

Am vazut un filmulet, mai demult, in care niste maimute, da, animalutele alea care se numesc maimute, aveau niste pensule in labute si mazgaleau niste panze. Au rezultal niste "tablouri" si s-a facut o expozitie. Critici de arta, in deplina cunostinta de cauza, le-au facut recenzii super bune. Toti vizitatorii acelei expozitii erau in extaz. Asa si cu Serban, asta. Este departe de ce vrea sa para. Si daca ai tupeul sa spui ca nu-ti place esti imediat catalogat ca ïncult". Nu a avut succes pe nicaieri. Si nu incercati sa spuneti ca nu am dretate pentruca am studiat foarte bine fenomenul. Este un nimic, un snob , din pacate.
    ia te uita ! (Sâmbătă, 2 septembrie 2017, 23:17)

Eleonora Dragomir [anonim]

Incerc sa raspund punctual desi nu in aceeasi ordine.
    *La final momentul de tacere pe care l-au cerut actorii mi-a dat ragazul de a reflecta la faptele care s-au intamplat pe scena si la cele spuse. Am fost recunoscatoare lui Andrei Serban pentru ca a facut sa existe acest moment de liniste pentru cine mai si gandeste inainte de obisnuitul ritual al aplauzelor .

*Cortina neagra scotea in evidenta tableta electronica . pe care se traduceau cuvintele din opera . La inceput a fost cuvantul , nimic altceva , iar negrul e nimicul .Si cuvintele chiar spuneau foarte mult pentru cei obisnuiti sa mai si gandeasca . Erau fraze care mie mi se lipeau in memorie si ma ajutau sa inteleg mai bine viata.
    Ca sa nu ma acuzati de fanatism aici pot sa fac o observatie , se vedea o cortina scurta bordo inchis in partea de sus,chiat in spatele tabletei care desi parea neagra pentru ochiul meu de pictor era totusi bordo inchis. Aceea trebuie scoasa.
    *Eu nu am vazut niciun viol . Poate nu am fost atenta . Don Ottavio mi-a placut , e un caracter usor de recunoscut in lumea buna de pe la noi.
    *Decorul: putin cam fara sectiune de aur pentru ochiul meu de pictor anost uneori amintindu-mi de cantecul ""Ce oras frumos, Fabrici si uzine ..."" ne loveste prin marime coplesitoare in raport cu personajele, desi este inestetic, el nu poate fi considerat o greseala artistica deoarece vorbeste despre decorul in care traim zi de zi in acesta tara unde s-au mai infrumusetat pe ici pe colo peisajele urbane dar in generat dominanta comunista a ramas ,iar bietii de noi nici fabrici si uzine nu mai avem, nici timp sa mai privim.

*Publicul in delir aparent inexplicabil . Publicul simte energia celor de pe scena primeste emotii pozitive , retraieste propriile probleme si afla solutii este optimist si energizat.
    *petrecerea nu mi-a transmis nici mie mare lucru , parea ca fiecare juca alteceva acolo dar vorbeste despre o realitate a zilelor noastre si ea. Eu imi doream poate si mai multa bufonerie balcanica
    Dacă (Duminică, 3 septembrie 2017, 1:29)