VIDEO Cronica de film: "Buna, ce faci?"  - Evadarea totala din cotidian

Vineri, 4 martie 2011, 13:15

Imagine din film
Daca Al. Maftei e de parere ca peliculele romanesti sunt filmate azi ca pe DN1 si ca, stilistic &tematic, par "ca de la televizor", nici filmul sau nu pare sa fie film, ci o lunga reclama stilizata si lipsita de viata. "Marketat" ca o comedie romantica de suflu nou, "Buna, ce faci?" nu merita incurajat pentru ceea ce e, ci pentru ceea ce poate reprezenta pentru o cinematografie care trebuie sa se diversifice.

Daca vei compara "Buna, ce faci?" cu comediile romantice americane, filmul nu rezista comparatiei. Tiparele dupa care a fost construit sunt vizibile, dar iti e imposibil sa te lasi convins de carnalitatea personajelor. Acestea sunt ca niste haine (frumoase, ce-i drept), dar complet lipsite de volum.

Alternativa regizorului (care debuteaza astfel pe marele ecran) la un gen de cinema care a relansat cinematografia autohtona facand-o una dintre cele mai apreciate din lume e un film din care sunt eliminate complet nu trimiterile la viciile de fond din societatea romaneasca - saracia, coruptia, mitocania, lipsa de autoritate, confuzia valorilor -, ci toate referintele la realitatea de zi cu zi din Romania - cu bune si rele.

Facand asta, regizorul si scenarista Lia Bugnar ii reteaza filmului orice sansa de a fi autentic, cu atat mai mult cu cat, refuzand „mizeria cotidiana”, dar si un subiect mai bine construit, ei supraliciteaza dincolo, pe partea estetica.

Decorurile sunt frumoase, totul e ingrijit si frichinit, culorile se asorteaza intotdeauna in cadru, nivelul material al eroilor pare in afara oricarei discutii, peste toate plutind un aer de bunastare artificiala si blanda, proprie reclamelor la balsam de rufe.

Personajele parca traiesc intr-o realitate paralela, sub un glob colorat (in mov si verde) de sticla. "Traiesc" in vid, acolo unde nu se depune praful.

Cand am vazut filmul, nu m-am putut abtine sa nu imi aduc aminte de "You've Got Mail", de Nora Ephron, acea comedie romantica cu Meg Ryan si Tom Hanks despre doi adversari in afaceri care se indragostesc anonim pe internet.

E un film fara pretentii, la care ma uit de fiecare data cu placere (l-am si vazut de vreo cinci ori) pentru ca, desi interioarele sunt placute si asa mai departe, rad la poante si ma distreaza jocul actorilor - foarte bun (mai ales cei din rolurile secundare - Parker Posey si Greg Kinnear), desi e vorba de o comedie romantica si nu de un film de festival.

Personajele din "You've Got Mail" mi se pare ca au viata, desi una "frivola"; sunt convingatoare, umane si simpatice chiar si in lipsa temelor mari sau a pariului stilistic.

"Buna, ce faci?" nu e genul de film pe care sa-l pot vedea de doua ori, dar sper ca el sa deschida un nou drum si pentru alti cineasti care sa devina in timp mai relaxati fata de noile genuri si fata de succesele internationale ale colegilor. Aceasta nu pare o comedie romantica venita dintr-o pornire sincera cat o reactie viscerala si manierista la ceea considera un alt soi de manierizare.

Ar fi trist ca publicul sa ajunga sa demonizeze filme care nu sunt pe gustul lui (in mare parte si pentru ca nu le pricepe) numai pentru ca nu se fac si comedii romantice, filme de dragoste, politiste, horror, ma rog, filme lejere, unde sa evadezi din cotidian.

Partile bune ale filmului lui Al. Maftei, dincolo de faptul ca e un inceput de diversificare a cinemaului romanesc (filmele lui Nae Caranfil, desi populare, n-au fost niciodata gandite ca lejere), tin de grija (din pacate, excesiva) pentru ambalaj.

Daca cele doua personaje centrale nu conving, mult mai credibila e colega de spalatorie a eroinei. Daca personajul ei ar fi fost un model pentru celelalte, filmul ar fi avut mai multa viata si poate ar fi avut si umor.

Alexandru Maftei a regizat o parte din episoadele serialului "Lombarzilor 8". Paradoxal, acela era mult mai convingator decat debutul sau pe marele ecran.

"Buna, ce faci?" - de Alexandru Maftei, cu: Dana Voicu, Ionel Mihailescu, Diana Margulescu, Dragos Alexandru, Anca Sarbu. Premiera romaneasca - 4 martie 2011

Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

3201 vizualizari

• +2 (4 voturi)
    o cronica bine scrisa! (Vineri, 4 martie 2011, 13:55)

sergiu [anonim]

total de acord cu faptul ca ar fi trist ca publicul sa ajunga sa demonizeze filmele pe care nu le intelege, adevarate capodopere cinematografice cum au fost (din fericire) destule cazuri in ultimii ani. mi se pare de-a dreptul ODIOS faptul ca romanii au mentalitatea asta de stadion, "daca nu esti cu mine, esti impotriva mea", daca nu tii cu Steaua inseamna ca tii cu Dinamo, daca nu tii cu PDL inseamna ca tii cu PSD samd. Problema e atunci nu cand publicului ii place un film de genul "Buna, ce faci?", care este un film decent din punct de vedere tehnic si narativ, dar lasa mult de dorit din punct de vedere artistic, ci cand arunca cu rahat in filme valoroase, din simplul fapt ca nu le pricepe si ca nu ii sunt livrate pe tava toate emotiile la care se asteapta pentru ca a platit biletul de intrare.
    Sa ne obisnuim... (Vineri, 4 martie 2011, 14:24)

Chiar Eu [utilizator]

ca exista si alt gen de filme romanesti. Filmele au fost si sper sa fie niste povesti si nu un fel de reportaje cu "actori profesionisti" care neaparat trebuie sa prezinte "realitatea". Si daca e realitate atunci ea trebuie sa fie dura si socanta, deranjanta, nu?... asta e realitatea in filmele de "festival" romanesti. Ce e aia realitate, daca nu e o injuratura, un avort, prostitutie, puscarii? Dar, oamenii merg la serviciu, la scoala, se indragostesc, se infurie, se inveselesc etc...etc.. chiar si in Romania. Eu, cel putin, mi-as dori sa vad si astfel de realitati in filmele romanesti.
      sezonul festival (Duminică, 6 martie 2011, 1:04)

deivid linci [anonim] i-a raspuns lui Chiar Eu

sa stii ca as vrea sa vad un film cu oameni care se duc la serviciu unde stau, stau, muncesc, se plictisesc de moarte, verifica hotnews, mananca la pranz, mai fac o gluma, se mai uita pe fereastra etc. Dar cu cadre la fel de lungi ca-n viata, nu comprimare de intamplari din 3 ani intr-o actiune de 5 minute. Mi-as dori un astfel de film, recunosc...

Sunt de acord cu tine ca exista si alt gen de filme romanesti si ma bucur ca au inceput sa apara. Este excelent si ma bucur pentru toti cei care le asteptau. Insa eu le prefer p-alea "de festival", daca nu-ti este cu suparare, asa-mi plac mie filmele. Eu, cel putin, mi-as dori sa vad si astfel de realitati in filmele romanesti.
  • -2 (4 voturi)
    nu se opate (Vineri, 4 martie 2011, 14:51)

wasabi [utilizator]

chiar s`au epuizat subiectele despre ceausesc...epoca de aur ....avorturi ...decretei...? lol

fac pariu ca filmul ii undeva intre penibil si jenant ca mai toate filmele romanesti. cand ii vezi pe actorii romani cum se screm ei acolo sa joace si ei un rol ...si pe cand te obisnuiesti cu ei si cu firu actiuni se termina brusc si dintr`o data.

deci ...

pe cand un nou film despre ceausescu ...epoca de aur ..
  • -1 (3 voturi)
    Of doamne (Vineri, 4 martie 2011, 23:44)

georgio [anonim]

Eu nu inteleg cum [Editat de moderator] Iulia face pe criticul de film. Pe bune ca nivelul ei de intelegere nu depaseste nivelul unui manelist mediocru. Eu chiar am vazut mai mult in film decat imaginea superficiala pe care o prezinta fatuca. Sunt convins ca nici din filmele "grele" mentionate nu a inteles mare branza, dar ele sunt "cool" ca e "pa trend" sa te dai mare fac de filme premiate.
      mare destept esti (Duminică, 6 martie 2011, 17:18)

lupu [anonim] i-a raspuns lui georgio

nu stii decat sa insulti, asta-i nivelu tau... georgio amarani!
    parere (Sâmbătă, 5 martie 2011, 9:06)

cineva [anonim]

Eu consider ca a aplica pur si simplu o reteta, iata, in acest caz preluata de la americani,nu este un lucru de bun augur, mai ales daca nu incercam macar sa o adaptam societatii noastre. "Buna!Ce faci?" este o comedie la care nu prea ai de ce rade. Personal am ras de multe lucruri, dar acestea tin in special de realizarea deficitara a filmului si de un defect profesional al meu, ca om implicat in cinema. Sunt multe exemplele in acest sens... Actiunea pare ca se petrece intr-o tara fictiva, caci nu este vorba despre Romania cu siguranta. Cu greu credem ca Gabi a fost un mare pianist ( o replica a lui Vladimir,fiul sau despre acesta - "sufera cand trebuie sa dea paginile unora care canta mult mai prost ca el" ne da un semnal al mediocritatii acestuia chiar daca realizatorii cu siguranta nu asta isi doreau). Nu credem ca era nici macar meloman, dovada ca in intreaga scenografie a apartamentului nu gasim elemente care sa sustina aceasta idee (un pick-up si cateva viniluri sunt totalmente insuficiente, iar pianul nou nout apare o fractiune de secunda pe marginea din dreapta a fotogramei in momentul petrecerii majoratului lui Vladimir) Apropo de muzica, o alta remarca este ca probabil regizorul este total neavizat in acest domeniu. Vedem o orchestra care pe sunet canta ceva si pe imagine altceva. Cand pianistul canta in imagine cu mana stanga ceea ce canta de fapt mana dreapta ( de neimaginat !!! ) iti iesi din orice stare si creierul refuza sa mai creada ceva de pe ecran si din pacate acest moment se consuma chiar spre inceput.
    Daca ar fi sa rezum caracterizarea acestui film intr-un singur cuvant, acela va fi DILETANTISM.
    metafore (Vineri, 10 iunie 2011, 3:45)

Soare [anonim]

tot ce ziceti voi ca e cliseu in acest film il face original, tot ce ziceti ca e greu de crezut e metafora. deschideti ochii din cand in cand, mari cineasti ce sunteti
    Buna ce faci? (Duminică, 16 octombrie 2011, 13:46)

catia [anonim]

Cred ca suntem specialisti in critica lipsita de sens, de dragul...criticii. Ba ca nu-i profund, ba ca-i lipsit de realism; sau nu, e de fapt greoi si fals-filosofic; e prea estetic si personajele n-au substanta etc.si ca lipsesc multe: n-are si el acolo un pic de violenta din aia autentica, de dramatism, sange, alea-alea, nu urla nimeni, adica nu arata a film....romanesc! Pai na, nu putea sa fie si comedie romantica, si drama si film cu vann damme simultan.
    Mi-a facut placere sa-l vad, sa-l re-vad (apropo, m-am saturat de replica-standard "nu e un film pe care sa-l vezi de 2 ori"). In el este realitate, estetic, sentiment. Mi-au placut coloana sonora, accentul pe detalii, jocul simplu si firesc, cromatica, ritmul actiunii. Un film plin de...normalitate.