Presa de peste Ocean a fost generoasa cu a cincea editie a Festivalului Filmului Romanesc de la New York, desfasurat intre 3 si 5 decembrie la Tribeca Cinemas. Evenimentul organizat de ICR New York impreuna cu TIFF si Tribeca Cinemas a aratat in acest an 18 filme recente, stranse sub titlul-umbrela "A New Begining". Majoritatea proiectiilor au fost sold-out, iar la unele coada la bilete a iesit pana in strada.

Tribeca Cinemas din New YorkFoto: Lucien Samaha/ICR New York

"Romania e o mica tara aflata la marginea Europei, cu o mica industrie de film - care mai degraba e o retea sociala pasionata, fractionata si subfinantata -, dar cu o amprenta foarte puternica in cinemaul mondial. Probabil ca nici o alta tara nu are mai multe premii la Cannes pe cap de locuitor sau o mai buna participare la acest festival unde filmele romanesti au fost printre marile evenimente ale deceniului trecut."

Asa isi incepea A.O.Scott articolul din The New York Times prin care anunta, in 2 decembrie, evenimentul organizat de ICR New York in parteneriat cu Festivalul Transilvania (TIFF) din Cluj-Napoca si Tribeca Cinemas. Festivalul a fost initiat si este condus de Corina Suteu, directorul ICR New York, impreuna cu Mihai Chirilov (curator) si Oana Radu (director adjunct ICR New York).

"A fost, fara indoiala, cea mai reusita editie a Festivalului de film romanesc din New York", a declarat Mihai Chirilov pentru HotNews.ro imediat dupa incheierea festivalului. "Majoritatea proiectiilor au fost sold-out - la unele dintre ele existand chiar cozi in fata cinematografului, pe un frig infernal, pentru biletele de ultima ora.

Sentimentul major a fost ca festivalul si-a castigat un loc privilegiat in peisajul cultural si in abundenta oferta cinematografica de zi cu zi din New York."

Selectia din acest an a inclus lungmetrajele: "Autobiografia lui Nicolae Ceausescu" de Andrei Ujica, "Aurora" de Cristi Puiu, "Caravana cinematografica" de Titus Muntean, "Medalia de onoare" de Calin Peter Netzer, "Portretul luptatorului la tinerete" de Constantin Popescu si "Marti, dupa Craciun" de Radu Muntean.

O sectiune aparte, intitulata "Women On The Move", a programat "Felicia, inainte de toate" de Razvan Radulescu si Melissa de Raaf, "Francesca" de Bobby Paunescu si "Captivi de Craciun" de Iulia Rugina, iar in cadrul sectiunii "Docs/Focus HBO Romania" au fost prezentate "Circul vesel" de Claudiu Mitcu, "The Shukar Collective Project" de Matei-Alexandru Mocanu si "Lumea vazuta de Ion B." de Alexander Nanau.

In cadrul festivalului care s-a inchis cu "De ce trag clopotele, Mitica?", au fost proiectate si scurtmetrajele "Colivia" si "Lord" de Adrian Sitaru, respectiv "Oxigen" de Adina Pintilie, "Troleibuzul 92" de Stefan Constantinescu si "Urban Groove" de Ruxandra Ghitescu. Delegatia Romaniei a fost si ea destul de consistenta: Mariana Mihut, Victor Rebengiuc, Ozana Oancea, Vladimir Tismaneanu, Alex Leo Serban, Monica Barladeanu, Bobby Paunescu, Andrei Cretulescu, Tudor Giurgiu.

Evenimente adiacente festivalului au fost one-man showul "Polanski, Polanski¬, scris de Saviana Stanescu si sustinut de Grant Neale (o productie a Nomad Theatrical Company), precum si spectacolul-lectura sustinut de Victor Rebengiuc cu un capitol din romanul lui Dostoievski, "Fratii Karamazov".

The New York Times a prezentat in editia sa electronica, pe langa articolul lui A.O. Scott, si un slide show despre sase dintre filmele incluse in selectie.

J.Hoberman si-a indemnat si el cititorii din Village Voice sa nu rateze weekendul consacrat filmului romanesc. Din toata selectia, el a ales sa se refere de aceasta data doar la trei filme - "Marti, dupa Craciun", "Aurora" si "Autobiografia lui Ceausescu". Vorbind despre "De ce trag clopotele, Mitica", criticul american l-a pus in oglinda cu eseul lui Andrei Ujica, numindu-l " o dementa comedie neagra care arata halucinanta vietii de zi cu zi din Romania ultimului deceniu de domnie a lui Ubu Roi."

Intr-un alt articol, publicat in ArtForum, Amy Taubin remarca tot filmele lui Andrei Ujica, Radu Muntean si Cristi Puiu, recomandandu-le prin cateva notatii critice, dar le adauga si "Francesca".

Institutul Cultural Roman de la New York apreciaza ca in acest an Festivalul Filmului Romanesc a avut cea mai ampla ilustrare in presa americana de pana acum. Inca din 11 noiembrie, selectia festivalului a fost anuntata in editia electronica a revistei "Variety", zi in care cea mai importanta publicatie online consacrata filmului independent, IndieWire, consacra selectiei un spatiu si mai mare, prezentand intregul comunicat, precum si selectia completa.

Festivalul a mai fost anuntat in editia online a publicatiei Wall Street Journal.

Editia newyorkeza a revistei "Time Out" a recomandat si ea evenimentul, invitandu-si cititorii sa vada mai ales filmul lui Radu Muntean, "Marti, dupa Craciun".

Prezentata in materialele publicitare printr-un afis oximoronic reprezentat de deja celebra fotografie a lui Cristi Puiu din "Aurora", cu pusca in mana, langa care a fost lipit titlul "A New Begining"/"Un nou inceput", editia a cincea a Festivalului Filmului Romanesc de la New York a inclus si o prezentare a ultimului numar al revistei "Film Criticism", numar consacrat Noului Cinema Romanesc.