Criticii americani au intampinat noua colaborare dintre Will Ferrell si regizorul Adam McKay cu fraze de genul: "Aceasta e o comedie cu politisti, nu Cop Out/Politai in misiune!" Intr-adevar, filmul care a detronat "Inception" in box-office-ul american are de ce sa nu te faca sa te uiti la ceas din cinci in cinci minute ori sa te gandesti la ce mai ai de facut azi. Poantele sunt bune, adrenalina zburda in voie, iar alchimia dintre Will Ferrell si Mark Wahlberg e evidenta.

The other guysFoto: InterComFilm Romania

Asta in timp ce "the funky bunch" (oricat de mult l-ar jena pe Wahlberg sintagma) e o galerie de sustinatori incepand cu Eva Mendes pe post de sotie sexy a ciudatului Ferrell, Samuel L.Jackson si Dwayne Johnston politisti-vedeta, Michael Keaton politist-sef care vinde bai cu jumatate de norma, Steve Coogan un Bernard Madoff britanic, Anne Heche om de afaceri corupt si incheind cu vedete care apar pret de cateva secunde in propriile roluri, pe banca VIP a unui mare meci de baschet (Brooke Shields sau Rosie Perez).

Si unii, si ceilalti se afla doar in planul secund sau tert pentru ca primadonele - cei cu cele mai multe aparitii in cadru, precum si cei care produc cea mai mare cantitate de umor - sunt Will Ferrell si Mark Wahlberg. Primul e deja la a patra colaborare cu regizorul Adam McKay dupa "Anchorman: The Legend of Ron Burgundy"/"Un stirist legendar: Ron Burgundy" (2004), "Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby"/"Vitezomanu' Ricky Bobby" (2006) si "Step Brothers"/"Frati vitregi" (2008). Mark Wahlberg dorea de multa vreme sa faca si comedie, si astepta cea mai buna oferta.

Motivul principal pentru care merita sa intri la "Agenti de rezerva" e ca nu stii niciodata ce se poate intampla in secunda urmatoare. Un personaj pe care il credeai de baza se arunca de pe o cladire cu 20 de etaje si se face terci pe trotuar, un altul face o criza de nervi care, in loc sa se potoleasca de la sine, creste isteric, sau personajul interpretat de Will Ferrell - care aparent e tantalau, toti colegii facand misto de el - sa dezvaluie nu doar o nevasta sexy ci si un trecut de care nu l-ai fi suspectat niciodata.

Sub pana lui Adam McKay si a lui Chris Henchy, povestea celor doi politisti newyorkezi care ies din anonimat punandu-i piedica unui mare finantist britanic - urcandu-si in cap nu doar bodyguarzii australieni in costume scumpe, investitorii ceceni cu elicoptere meseriase si pe cei africani cu motociclete agile, dar si colegii din politie - foloseste ca regula faultarea tuturor cliseelor posibile.

Mai ales cliseele din filmele americane cu politisti (apropo, Samuel L.Jackson si Dwayne Johnson se iau singuri peste picior). Will Ferrell, care are o placere aproape perversa de a se ascunde in personaje cat mai ciudate, gaseste suficiente resurse in hainele largi ale lui Allan Gamble, un politist care prefera hartogaraia terenului si care ascunde de fapt o personalitate care, cand e scoasa la aer, te umple de frica.

In comparatie cu el, personajul lui Mark Wahlberg, un nevrozat furios pentru ca nu se poate remarca la serviciu si ca nu poate recuceri fosta iubita, pare un ins aproape normal, chiar daca isi schimba in fiecare zi pozele cu rechini de pe screensaver, iar fosta iubita a obtinut un ordin de restrictie.

Si celelalte personaje au carnalitate si propria lor "zapaceala". Anne Heche, care are si ea un rol episodic, e o finantista isterica. Eva Mendes e blanda ca mierea, dar cand se enerveaza, e mai bine sa fugi. Seful interpretat de Michael Keaton capata uneori o sclipire nebuna in ochi pe care doar Michael Keaton o poate da personajelor (te trimite un pic, intentionat, la Jack Nicholson).

Steve Coogan e, poate, singurul actor din distributie cu cele mai elegante volute in joc. Nu apare de multe ori, dar felul in care isi emite replicile il transforma intr-un fel de sarpe cu clopotei. Madoff-ul sau e o lichea de mare clasa, trebuie sa fie fermecator chiar daca e odios, iar Coogan reuseste asta cu usurinta si staif. Afectatul sau accent britanic e sasaitul de sarpe care te deruteaza de la adevaratul pericol.

Toti actorii dau, de fapt, impresia ca au lucrat cu placere, impulsionati de bogatia personajelor - indiferent de cat de mult timp petrec pe ecran. Imprevizibilitatea e o calitate comuna tuturor.

"Agentii de rezerva" e o comedie de actiune. Secventele de actiune pura constau in masini rasturnate, urmariri auto-moto-aero si explozii. Nimic cu adevarat spectaculos sau nou. In schimb, gasesti mai multa actiune in replici - acolo pocnesc poantele -, sau in reactiile cu explozie (bine controlata de regizor) a personajelor. Fata de o pleiada intreaga de comedii rasuflate si in general de filme hollywoodiene tot mai plicticoase (care in acest an s-au facut cat casa), filmul tandemului McKay-Ferrell merge ca o biela-manivela bine unsa.

Ecuatia e simpla: platesti biletul, dar stii ca din cele 107 minute ale filmului vei rade cel putin o data la doua minute. Vi se pare echitabil? Mai echitabil, oricum, decat marile escrocherii rascumparate de statul american si care sunt enumerate pe genericul de final, probabil spre deliciul lui Michael Moore.

"Agentii de rezerva"/ The Other Guys"- de Adam McKay, cu: Will Ferrell, Mark Wahlberg, Eva Mendes, Michael Keaton, Steve Coogan, Samuel L. Jackson, Dwayne Johnson. Premiera romaneasca 8 octombrie