Marian Crisan (Palme d'Or-ul pentru scurtmetraj cu "Megatron" in 2006), isi prezinta primul lungmetraj in competitia internationala a Festivalului de la Locarno, a carui a 63-a editie debuteaza in 4 august. El lupta pentru Leopardul de Aur alaturi de un alt debut romanesc, "Periferic", de Bogdan George Apetri. Printre altele, Marian Crisan a povestit pentru HotNews.ro despre experienta debutului si despre cum s-a inspirat dintr-o stire cu imigranti citita intr-un ziar local.

Marian CrisanFoto: morgen.ro

Reporter: Prin ce te-a impresionat stirea din acel ziar astfel incat sa vrei sa faci un film plecand de la ea?

Marian Crisan: Sunt imagini cu care ramai fara sa vrei, citind o stire, calatorind, discutand cu cineva in tren... In 2007, de Craciun, eram acasa la Salonta. Imi place sa citesc presa locala cand sunt acolo. Pe un colt de pagina de ziar era o stire scurta despre niste emigranti ilegali prinsi intr-un canal inghetat, langa Bors.

Eu eram in casa, la caldura, si oamenii aia erau pierduti pe un camp departe de casa. Pornind de la acea impresie, am inceput sa scriu un scenariu despre relatia dintre un om pierdut in drumul lui spre Occident si un localnic din Salonta. A fost ca un exercitiu recrearea unei realitati a locului, a zonei de frontiera in care se afla Salonta.

Reporter: Salonta e, sa zic asa, Vasluiul tau? Ce e asa de special acolo?

Marian Crisan: Salonta e un oras ca oricare altul din Romania. Nimic special. Daca te plimbi acolo pe strazi ai senzatia ca nimic nu se intampla sau ca nimic nu se va intampla acolo. Dar ca orice loc, are si Salonta povestile lui.

Din alt punct de vedere urmaresc sa gasesc locuri, spatii care sa serveasca o anumita structura dramatica. Pentru "Morgen" au fost campurile, casele parasite de acolo, drumurile, frontiera.

Reporter: Care au fost dificultatile pe care le-ai avut cu productia, sau a mers totul ca pe unt?

Marian Crisan: Am avut vreme buna, avand in vedere ca am filmat mult in exterior. Filmarea s-a derulat ca intr-o tabara continua. Echipa a fost legata si nu am simtit nici un moment ca "lucram". Imi place sa cred ca realizarea unui film e o aventura de vreo 40 de zile in care trebuie sa te lasi dus putin si de moment, de instinct.

Scena din film

Scena din film

Foto: morgen.ro

Perioada de pregatire a unui film mi se pare, insa, cea mai importanta. Gasirea actorilor, probele de casting sunt etape destul de grele care solicita concentrare maxima. Pentru "Morgen" castingul a si fost destul de dificil. Gasirea actorilor in teatre locale, castingul la distanta pentru alegerea actorului turc, lucrul cu amatori pentru anumite roluri au durat mai multe luni. Conceperea unui film se deruleaza pe o perioada lunga de timp in care lucrurile se cristalizeaza incet.

Reporter: Ti s-a parut dificila aceasta experienta?

Marian Crisan: E total diferita de cea de la scurtmetraje. "Morgen" a inceput in 2008 si inca mai avem de lucru. Pregatim lansarea in Romania si speram sa lansam filmul si in alte cateva tari. Speram sa-i facem premiera in Romania la toamna, iar intre timp sa circulam cu el la festivaluri pentru a gasi distribuitori pentru anumite zone.

Pentru mine acest lungmetraj este si o sarbatoare pentru ca am asteptat 10 ani sa ajung aici. Am terminat facultatea de film in 1999. Le urez rabdare si noroc studentilor care termina la Film. E o treaba destul de complicata sa faci film de cinema. Si nu neaparat in Romania.

"Cinematograful actual romanesc e cinstit cu spectatorii"

Reporter: A fost o dificultate in plus faptul ca filmul e o coproductie si ca ai avut o distributie compozita?

Marian Crisan: Coproductia a functionat foarte bine. Partenerii nostri francezi si maghiari au fost un sprijin real pentru ca singuri nu am fi putut da drumul proiectului. Sper ca in continuare sa existe cadrul necesar realizarii coproductiilor in Romania. Exista un interes activ pentru cinemaul romanesc actual. E un lucru care trebuie fructificat in continuare de catre producatorii romani.

Reporter: Cu fiecare scurtmetraj ai incercat un stil diferit. Ce stil ai folosit pentru "Morgen"?

Marian Crisan: Stilul de filmare, de abordare incerc sa il descifrez in functie de personaje, de spatii, de ritmul scenariului. Pe langa asta exista un moment in care optez pentru anumite solutii si incerc sa le respect pana la final.

Cinematograful actual romanesc este unul realist. Poate fi asemuit intr-un fel cu neorealismul italian. E un cinematograf care se intoarce la starea lui primara, fiind cat se poate de cinstit cu spectatorii, neincercand sa manipuleze sau sa distreze de dragul distractiei. Marele avantaj al filmului european este ca inca cultiva cinematograful de autor, de arta.

Reporter: Crezi ca ai fi reusit sa debutezi acum in lungmetraj daca n-ai fi luat Palme d'Or-ul pentru scurtmetraj?

Marian Crisan: Premiul ne-a ajutat sa fim mai vizibili - cum s-ar zice. Sistemul european de productie ia in considerare atat premiile cat si numarul spectatorilor. Interesul pentru proiectele mele a fost mai mare dupa luarea premiului de la Cannes. Ne-a fost mai usor sa gasim sprijin atat aici, la CNC, cat si afara, cu partenerii nostri.

Scena din film 2

Scena din film 2

Foto: morgen.ro

Reporter: Cum l-ai gasit pe actorul turc Yilmaz Yalcin si cum a rezonat la poveste?

Marian Crisan: Actorul turc a fost ales ca urmare a unui casting online pe care l-am facut impreuna cu o companie de productie din Istanbul. S-au facut mai multe probe filmate la cererea mea, pe anumite secvente din scenariu.

Yilmaz Yalcin m-a impresionat prin naturaletea si simplitatea gesturilor. A fost o alegere inspirata deoarece Yilmaz intelege foarte bine destinul oamenilor nevoiti sa emigreze, venind dintr-o zona a Turciei care are aceasta problema.

Reporter: Daca juriul de la Locarno ti-ar spune: "Iti dam Leopardul de Aur cu conditia ca urmatorul film sa nu-l faci la Salonta, ci la Slobozia si numai cu actori din sud", ce-ai face?

Marian Crisan: Nu stiu daca cei din Locarno ar fi auzit vreodata de Salonta daca nu se facea "Morgen".

Coproductie romano-franco-maghiara (producatorul roman fiind Mandragora, coproducatori Slot Machine si Katapult Film), "Morgen" (www.morgen.ro) descrie relatia care se stabileste intre Nelu, un bodyguard de la un supermarket dintr-un oras de la granita cu Ungaria, si un imigrant turc pe care il "pescuieste" din rau. Nelu il ia acasa, ii da mancare si haine uscate.Turcul ii da toti banii rugandu-l sa-l ajute sa treaca granita. Cei doi nu vorbesc nicio limba comuna. Nelu ii promite sa-l ajute "morgen".

Filmul ii are in rolurile principale pe Hathazi Andras, Yalcin Yilmaz si Elvira Rimbu. Imaginea a fost realizata de Tudor Mircea, iar Tudor Pojoni a montat filmul. Marian Crisan este si autorul scenariului. "Morgen" va fi prezentat la Locarno in zilele de 7, 8 si 9 august.

Un al treilea lungmetraj romanesc, "Burta balenei", debutul Anei Lungu si Anei Szel, va fi prezentat in sectiunea competitiva "Cineasti del presente" in zilele de 5, 6 si 7 august, in vreme ce "Periferic" are proiectiile in 10, 11 si 12 august.