VIDEO Cronica de film: "Farul singuratic" - Misogini si rochii frumoase

Duminică, 11 iulie 2010, 20:21

Farul singuratic
Regizorul Daniel Adams si-a propus sa creeze un nou gen cinematografic (!) - "eastern", un fel de replica a westernului. Primul film dintr-o trilogie din perioada premergatoare primului razboi mondial a fost "Golden Boys". Al doilea este "The Lightkeepers"/"Farul singuratic", a carui premiera romaneasca are loc in 16 iulie. In ciuda planurilor, "Farul singuratic" e o comedie romantica de epoca lipsita de calitati si care nici nu tradeaza vreun manifest artistic. Duelul dintre Richard Dreyfuss si Blythe Danner i-ar fi cam singurul atu.

Prima temere - daca nu ai aruncat dinainte un ochi pe distributie sau pe sinopsis - e ca Richard Dreyfuss si Tom Wisdom sunt singurii actori si ca tot filmul ar putea fi duelul lipsit de energie dintre batranul paznic de far Seth Atkins (Dreyfuss) si tanarul de familie buna, pretios si obraznic, adus de valuri dupa ce a incercat sa se sinucida sarind de pe un vapor. Primul capitol al filmului este si mult prea lung pentru a-ti deschide apetitul, insistand pe o situatie care putea fi expediata in doua minute.

Ideea ar fi - si cu asta ne lamurim si in ce directie ne va duce filmul - ca Richard Dreyfuss e un ex-lup de mare mizantrop si misogin care, in ciuda incontrarilor initiale cu junele  misogin John Brown va ajunge sa tina la el. De fapt, amandoi ascund un secret amoros, o rana pe care o vor vindeca cu ajutorul regizorului-scenarist care a elaborat (adaptand o nuvela de Joseph C. Lincoln) o poveste pe cat de simpla pe atat de puerila. Din fericire, lucrurile se mai dreg pe drum (dar nu definitiv) o data cu aparitia lui Blythe Danner.

Daca Richard Dreyfuss (despre care, in treacat fie zis, Al Pacino nu are o parere prea buna) joaca complet lipsit de viata, asta e de imputat regizorului, dar nu stiu de ce am senzatia ca Adams l-ar fi vrut pe ursuzul Anthony Hopkins in locul lui Dreyfuss, optiune pentru care erau pregatiti si cei de la costume si machiaj. Cred ca nici la telefon nu l-ar fi prins pe Anthony Hopkins cu un asemenea scenariu.

Aparitia lui Blythe Danner, care se investeste cu feminitate si discretie in rolul (si el bidimensional) al sotiei parasite de Atkins in urma cu opt ani, aduce putin filmul pe linia de plutire si ii da un strop de inteligenta. In compania lui Blythe Danner (o talentata actrita care si-a pus cariera pe planul doi cand i-au aparut copiii -  Gwyneth Paltrow si Jack Paltrow), Richard Dreyfuss se invioreaza, iar dialogurile lor - asa proaste cum sunt - par totusi mai vii. Ceea ce parea teatru filmat incepe sa semene a film.

Dar asta e  tot. Daca binomul Dreyfuss-Danner  ne aminteste pe alocuri de comediile romantice de odinioara, celalalt cuplu - interpretat de afectatul Tom Wisdom (pe langa rol, pe langa gard, mult prea indragostit de sine) si de Mamie Gummer (fiica lui Meryl Streep nu tradeaza un mare talent - nici rolul nu-i permite, dar are macar un fizic retro) - e sabotat mult mai mult de scenariu.

Stangacia scriptului si lipsa regiei merg mana in mana cu restul compartimentelor. Montajul parca e facut de un elev de liceu dupa un curs rapid dat jos de pe net. In cele doua scene care includ si cativa figuranti, acestia sunt atat de teatral imbracati si machiati incat nu la un film de epoca (cu actiunea plasata in 1912) te gandesti, ci la reenactment-urile de televiziune prin care evenimente istorice sunt recreate grabit pentru educarea maselor.

Mai ca te-ai astepta ca barbatilor sa le alunece intr-o parte mustatile pe oala. In schimb, rochiile celor doua actrite sunt frumoase si merita la fel de mult ca peisajele sa fie admirate.

Si primul film al seriei, "Golden Boys", avea in centru trei lupi de mare misogini (interpretati de Rip Torn, Bruce Dern si raposatul David Carradine) plasati la inceputul secolului, in 1905. Din cate am inteles, si acea adaptare dupa scriitorul american Joseph C.Lincoln era tot un film de categorie inferioara. De ce o fi fost nevoie, totusi, de doua filme proaste si la fel unul dupa altul? A avut regizorul senzatia ca n-a aprofundat suficient tema?

"Farul singuratic" e genul de film insipid la care nici in avion nu te-ai uita.

"Farul singuratic"/"The Lightkeepers" - regia si scenariul Daniel Adams, cu: Richard Dreyfuss, Blythe Danner, Mamie Gummer, Tom Wisdom, Bruce Dern. Pe ecranele romanesti din 16 iulie 2010.

1966 vizualizari

Poate ai dreptate (Joi, 22 iulie 2010, 11:28)

Iutul [anonim]

sau eu am vazut un film fara arme, morti, sange, umor din bancuri, sex, tipe sexy, conspiratii, fara socant si terifiant, fara exotic . Dreyfuss a fost genial prin intrepretarea unui text sarac, sau sarac intentionat , fiindca figura, figurile pe care le facea, mi-au starnit rasul si spuneau ce ar fi trebuit sa intelegem si singuri, fara replicile ticluite ale unor textieri minutiosi, ci simplu doar prin expresia fetei : incapatanarea si insingurarea sunt niste sentimente umane, cine le are nu este neaparat un nesuferit sau mai rau un monstru, fuge doar de ceva, si stie ca totusi de el , este penibil de multe ori , ca si noi astia supersociabili care suntem ridicoli alergand ca niste inecati dupa succes social.Elegant, comic, autoironic, ridicol si simpatic. Celalalt personaj, infatuat, plin de el, pai asa era personajul.Nu exagerez deloc daca spun ca filmul este de fapt un teatru bun, avand avantajul acestuia ca poate arata prim planuri ale extraordinarului joc al fetei actorilor, jucat impecabil in acest film de toti.Printesa filmului, femeia cea mai tanara de care se indragosteste asistentul, personajul care atrage privirile esteticii, nelipsit in orice film , culmea, nu este jucat de o actrita cu un aspect super, nu, si cu asta bate inca o stereotipie a filmelor americane. Asistentul joaca teatral, se vede ca provine din scoala engleza, este personajul infatuat si se indragosteste de femeia stearsa .Si totusi a avut exotic : spatiul . Salbaticia la marginea marii,culori marine , decorul de lemn vechi, vopsea alba laptoasa, ratan , nisip , imagini in care ai vrea sa ramai in vara asta intr-un loc uitat de lume.