Corespondenta de la Cannes: Noi cronici - nu prea bune - la "Aurora"; Reactiile la lista de semnaturi pentru Roman Polanski sunt si ele impartite

Duminică, 16 mai 2010, 12:34

In vreme ce dupa primele zile de festival inca n-a aparut in Competitia Oficiala nici un film remarcabil - desi potrivit cotatiilor din "Screeen Daily" filmul lui Mike Leigh, "Another Year", ar fi cel mai bun de pana acum, presa straina continua sa scrie si despre filmele romanesti. Dupa o cronica elogioasa a filmului lui Radu Muntean ("ar putea deveni in viitorul apropiat marea speranta a filmului romanesc", comparat cu Godard din "Dispretul") si o primire calda a filmului lui Cristi Puiu in cotidianul "Liberation" de ieri, doua publicatii de specialitate publica azi cronici la "Aurora". Nu prea pozitive, insa.

In numarul sau de duminica, 16 mai, revista cu aparitii speciale in timpul festivalului, "Screen Daily", publica sub semnatura lui Lee Marshall o cronica a filmului lui Cristi Puiu, amintind foarte apreciativ (ca si "Liberation") de impresia pe care cineastul roman a lasat acum cinci ani la Cannes cu "Moartea domnului Lazarescu". Ideea e aceeasi ca in "The Hollywood Reporter"(dupa cum vom vedea mai jos): "Lunga, lenta si impenetrabila acolo unde Moartea domnului Lazarescu era lung, lent si viu, a doua parte a seriei Sase povestiri de la marginea Bucurestiului urmareste un inginer metalurgist somer in ziua in care pleaca la ucis.

In ciuda unor momente de tensiune si a unui naturalism real-time cu nuante comice care au facut din Moartea domnului Lazarescu un film atat de revelator, acesta este un film lung si istovitor la sfarsitul caruia resimtim putina suparare pentru ca pune publicul sa fiarba la focul pliciselii pentru a-i livra un mesaj despre banalitatea crimelor si a ucigasilor."

Revista mai remarca interpretarea pe care Cristi Puiu o da personajului principal: "Dificultatea de a-l citi pe Viorel e ceea ce face ca filmul sa fie in acelasi timp fascinant (in mici impulsuri) si frustrant." Viorel este "ca Travis Bickle pe Valium", mai scrie Lee Marshall, trimitandu-ne la personajul interpretat de Robert De Niro in "Taxi Driver", continuand insa - "pana la urma, asta blocheaza filmul." Finalul textului ridica totusi opera lui Puiu: "Moartea domnului Lazarescu era o impresionanta calatorie dantesca avand indiferenta orasului pe fundal: in Aurora, speranta si compasiunea chiar si in miezul degradarii sunt inlocuite de disperare constanta si de tristete."

"The Hollywood Reporter": "Tinerii cineasti romani se intrec intr-o competitie macho: cat de mult timp putem plictisi publicul inainte de a-i servi marfa?"

Pentru Peter Brunette de la "The Hollywood Reporter", in film "nu se intampla nimic timp de trei ore, inaintea unei concluzii puternice". Cronica nu e cu totul negativa -  filmul lui Cristi Puiu ar fi "cu cel putin o ora prea lung", iar motivatiile gesturilor eroului de neinteles pentru spectator -, dar  criticul remarca in schimb finalul filmului. "Scena de sfarsit, plasata ca si in Politist, adjectiv intr-o sectie de politie, ofera o critica sociala subtila care e diminuata tocmai pentru ca ne-am dat atata osteneala gandindu-ne ce naiba s-a intamplat pana atunci."

Altfel, cronica nu e vaduvita de ironie, Peter Brunette incepand prin a spune: "Se pare ca tinerii cineasti romani de azi se intrec intr-o competitie macho: cat de mult timp putem plictisi publicul inainte de a-i servi marfa? Cat de mult poate el suporta inainte de a iesi din sala? Trebuie spus insa imediat ca marfa e intotdeauna servita la sfarsitul celor mai bune dintre aceste filme, iar acest lucru se potriveste de minune si in cazul filmului Aurora. Dar prin ce trebuie sa trecem pentru a ajunge acolo?"

Pro sau contra eliberarii lui Roman Polanski?

Lista de semnaturi pentru eliberarea lui Roman Polanski, arestat la domiciliu in Elvetia, suscita la Cannes reactii amestecate. In vreme ce regizori ca Bertrand Tavernier, Olivier Assayas, Jean Luc Godard, Mathieu Amalric, Cristi Puiu au semnat, altii au refuzat s-o faca. Actorul american Michael Douglas a spus chiar public la conferinta de presa cu "Wall Street: Money Never Sleeps" ca fiecare trebuie sa plateasca pentru greselile pe care le face .

Revista "The Hollywood Reporter" citeaza in editia sa de duminica, 16 mai un purtator de cuvant anonim al Festivalului de la Cannes care spune ca festivalul nu poate da o opinie oficiala despre aceasta problema sau despre petitie, pentru ca rolul sau este acela de a-i celebra cineastii si filmele de pe Croazeta. Iar Roman Polanski nu are niciun film in festival (a avut la Berlin, in februarie.).

Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

3510 vizualizari

Hollywood (Duminică, 16 mai 2010, 13:06)

alex [anonim]

No, acu nu cred ca o sa facem noi vreodata, slava Domnului, filme ca americanii (fara sa generalizez, dar oricum)...apoi, poate ca pentru unii cultura/arta e ceva mai mult decat "marfa". Daca baietii s-au plictisit la Politist, adjectiv nu inseamna neaparat ca filmul era plicticos, in sine, o fi fost pentru ei, ca deh, nu era colorat asa de frumos. Acu sunt un pic rautacios, dar eu ma bucur ca nu intram in schema americanilor, ca daca am fi intrat, oricum nu am fi reusit vreodata sa fim mai buni ca ei. In rest, despre Hollywood, numai de bine :)
  • 0 (2 voturi)
    americanos (Duminică, 16 mai 2010, 13:26)

blaga luc [anonim]

au dreptate hollwood reporterii intr-o oarecare masura, dar acum chiar un american sa se planga ca un film e plictisitor, e un pic stupid, mai ales ca ei tot ce nu inteleg sau e mai lung de 20 de minute si nu moare nimen in chinuri sau face un negru o gluma stupida, considera plictisitor
  • 0 (4 voturi)
    În sfîrșit, ceva obiectiv! (Duminică, 16 mai 2010, 16:46)

Alin Ionescu [anonim]

Da, în sfârsit o cronică obiectivă!
    Probabil articolul de acum câteva zile din LA Times care "lăuda" filmul a fost plătit de institutul cultural român, ca e obicei. Dar în State șpaga nu merge, ca în România, prea mult timp, și adevărul iese la iveală! Filmul este plictisitor, ca și toate filmele românești ale ultimilor ani de altfel!
      Plictisitor (Duminică, 16 mai 2010, 23:28)

fLoreign [utilizator] i-a raspuns lui Alin Ionescu

Daca nu ai observat pana acum, filmele "plictisitoare" se poarta de mult timp. Mai ai o sansa: daca crezi ca poti rezista sase ore in care nu se intampla mai nimic, in timpul capodoperelor antonioniene "L'avventura", "La Notte", "L'eclisse" de la inceputul anilor '60, te califici pentru a critica conceptual filmele noului val romanesc. Daca nu, ramai la nivelul pur subiectiv, am inteles ca nu-ti place si cu asta basta.
        Francezii il critica pe Cristi Puiu (Luni, 17 mai 2010, 0:56)

clara [anonim] i-a raspuns lui fLoreign

Critica filmului lui Cristi Puiu apare si in " Libération" ,adica in Franta, unde Cristi Puiu are casa de distributie. Din pacate, acest film este un esec a lui Cristi Puiu. Puiu incearca sa exprime ceva dar nu reuseste. Aroganta cu care ne-a obisnuit. Esecul artistic vine din aceea ca nu reuseste sa transmita nimic din ce si-ar fi dorit.
        Nu exista nicio cronica franceza pozitiva despre filmul lui Cristi Puiu. In " Le Monde" este un intreviu fals, acum cinci ani era geniul din Balta Alba, baiatul simplu, acum este un elegant- ce inseamna ca injuri numai cand esti acasa si cand te vad straini, stii sa nu mai faci apologia injuraturilor.
        Comparatia cu Antoninoni ma face sa zambesc. Cristi Puiu nu a reusit acest film- se intampla.
        LA Times il lauda pe Radu Muntean, care este revelatia.
      cita obiectivitate.... (Luni, 17 mai 2010, 20:56)

alex [anonim] i-a raspuns lui Alin Ionescu

Domnule Alin Ionescu,
      Institutul Cultural Roman nu da spaga ca sa se scrie de bine despre filmele romanesti.
      Cred ca cititi prea multe despre "spaga"...
      Ati incercat o lectura mai inteligenta?
  • 0 (2 voturi)
    Polanski (Luni, 17 mai 2010, 7:48)

gigi [anonim]

adica daca era un rrom cersetor si viola ( cazul Mailat) il bagam la inchisoare,
    daca e Polanski semnam sa fie eliberat,

ce ipocrizie.....
      Se leaga semnatura de presa Nord Americana (Luni, 17 mai 2010, 12:38)

Teo [anonim] i-a raspuns lui gigi

Hai sa-i numim odata cu numele lor adevarate nu cu alea cu care se deghizeaza gen Libling zis Polansky artistul titanic care impreuna cu amicul sau Jack Furcillo zis si Nicholson asa ca niste flacai de 40 si de ani imbatau ssi drogau o fatuca de 12 ani si o supuneau la toate sodomiile pt o saptamana in ceea ce ei spun ca a fost sex. Pt restul lumii fara creiere spalate de Hollywood-Mainstream media astea sunt sodomie, pedofilie, si viol in cele mai agravate forme. Dar ca sa intelegem si mai bine dupa ce l-au arestat si-or dat seama puterea financiar economica pe ci au arestat dobitocii aia de cops americani si l-au facut scapat la...Paris!!! Mai e unu care dupa ce isi viola propria fiica se insure cu ea, adica: pedofilie, viol, incest si il cheama Woody Allen. Daca Cristi Puiu si altii semneaza pt eliberarea sodomo-pedofilului asta din considerente de arata ...i doresc si lui si alora care au semnat petitia sa aibe o fiica care sa treaca si ea prin mana unui Liebling Polansky d-asta asa cam pe la 12 ani. Da poate se si leaga acuma semnaturta lui de elogiile din presa mainstream americana.
        propria fiica.... (Luni, 17 mai 2010, 23:33)

Pierre de Vara [anonim] i-a raspuns lui Teo

propria fiica a lui woody allen era adoptata - tehnicalitati...