"Diavolii de romani nu au abandonat realismul negru, dar de data aceasta il dubleaza cu un umor suprarealist in surdina, care atenueaza puterea acestei tendinte", scrie Le Monde despre filmele "Aurora", de Cristi Puiu, si "Marti, dupa Craciun", de Radu Muntean. Cele doua lungmetraje ruleaza in cadrul Festivalului de Film de la Cannes in sectiunea Un Certain Regard si au avut premiera mondiala joi, respectiv vineri.

Noul film al lui Muntean este "povestea seaca a perioadei pe care o petrece Paul, pana cand o anunta pe sotia sa, Adriana, si pe fiica lor de 8 ani, ca le va parasi pentru o alta femeie".

"O poveste spusa de mii de ori. Si totusi, aici nu exista niciun fel de patos, ci doar anatomia dubiului, a remuscarilor si a culpabilitatii, concentrate intr-o decizie ce contine toata cruzimea vietii", scrie Jacques Mandelbaum.

"Aurora", de Cristi Puiu, este o poveste despre "trei ore de plimbare, intr-un oras obisnuit, a unui om obisnuit, care se transforma, incet, intr-un asasin obisnuit", scrie acelasi critic.

"Niciun cuvant, niciun sunet, niciun gest mai inalt decat altul. Cu o camera centrata pe personaj, cu o abordare strict comportamentala, este o lenta incursiune in creierul unui individ obisnuit, pe care nimic nu il distinge de spectatorul care il priveste", scrie Le Monde.

"Din acest efect de oglinda se nasc senzatia halucinanta si sentimentul ororii, care ii dau acestui film o ciudatenie stupefianta. Sfarsim totusi afland ca acest barbat in hanorac se numeste Viorel, ca sotia sa l-a parasit pentru un altul, iar el nu a putut suporta acest lucru. Este o epopee mentala despre banalitatea raului", conchide publicatia franceza.