Dan Diaconescu zice in filmul lui Alexandru Solomon ceva de genul: "Daca Ceausescu ar fi facut talk show-uri in care sa se certe cu dizidentii, alta ar fi fost istoria." Este una dintre cele mai atroce replici din documentarul "Kapitalism - reteta noastra secreta", care intra in cinematografe in 23 aprilie. Desi vorbeste "din putul gindirii", Dan Diaconescu are, pe undeva, dreptate. Daca filmul lui Alexandru Solomon n-ar fi atat de trist si atat de adevarat, am rade in hohote.

Si mai face Dan Diaconescu o rapida radiografiere a societatii romanesti care e formata, simplu, din: cei care au incercat sa schimbe ceva, n-au reusit si au plecat din tara, cei care o duc bine si cei care s-au resemnat si n-au bani nici sa ia un mijloc de transport ca sa mearga undeva sa protesteze. Suna cinic si comic tot tabloul: cat vorbeste, Dan Diaconescu are niste ecrane in spate pe care se vede Oana Zavoranu, dar parca iarasi are dreptate.

Profitand de degradarea societatii romanesti, dar punand umarul la degradarea ei, Dan Diaconescu e prezent in documentarul lui Alexandru Solomon in calitate de "mogul", sau de "baiat destept" (am folosit ghilimele pentru ca termenii sunt folositi in film ca explicatie - pentru uzul strainilor - a modului in care au aparut noii imbogatiti, filmul fiind o coproductie romano-franceza si fiind difuzat inainte de a ajunge in Romania intr-o varianta mai scurta pe canalul ARTE).

"Kapitalism - reteta noastra secreta" e, poate, cel mai bun film de pina acum al cineastului care la inceputuri se ocupa de suprarealism, dar care a trecut si de Caragiale la Berlin, si de atacul Bancii Nationale, si de Radio Europa Libera pentru a ajunge in zilele noastre. Dupa "Apocalipsa dupa soferi" in care vorbea despre accidentele rutiere din Bucuresti, Alexandru Solomon scoate acum in sali cel mai virulent film al sau de pina acum, in care ataca mogulii din Romania, unii fosti securisti, acuzandu-i ca si-au impartit tara in felii.

"Kapitalism - reteta noastra secreta" nu doar spune lucrurilor pe nume in 80 de minute, dar o face intr-un mod coerent, deloc isteric, plin de substanta, de umor si ironie, intr-un discurs care e si foarte elegant vizual. Cineastul foloseste animatia si diverse gaselnite care ii permit sa se joace cu interviurile pe care le-a luat personajelor sale. Sa le si numim pe aceste personaje: Dinu Patriciu, George Becali, George Copos, Dan Diaconescu, Ioan Niculae, George Padure si Dan Voiculescu. (Cu exceptia lui Gigi Becali, cineastul a stat de vorba cu toti.). Cand unor costume le ataseaza niste ecrane TV cu figurile personajelor, intelegem ca cineastul topeste in aceeasi fraza si importanta televiziunii in evolutia acestor persoane (vezi, de pilda, ce a insemnat televiziunea pentru ascensiunea lui Gigi Becali).

Premisa de la care pleaca filmul - comentat din off de cineast (si care incepe cu imaginile propriilor copii jucandu-se) este urmatoarea: ce ar spune Nicolae Ceausescu daca s-ar intoarce de unde e? Aceasta este, de fapt, o falsa premisa, pentru ca e evidenta concluzia inca inainte ca filmul sa se termine (sau chiar sa inceapa): in Romania, cei care au facut bani inainte de 89 au facut si dupa, economia de piata de la noi fiind o struto-camila care l-ar umple de dezamagire sau mirare sau oroare pe dictator.

Solomon lucreaza fin cu asociatiile. De pilda, cand enunta premisa, suprapune cuvintele peste un avion care aterizeaza la Otopeni, iar imediat dupa inlantuie cu imagini de epoca in care Ceausescu tocmai a coborat dintr-un avion si strange mainile celor care l-au intampinat. Intr-o alta secventa, adauga imaginilor cu Gigi Becali in cladirea Parlamentului european "Oda bucuriei" cantata discret din frunza (sau tulnic, nu m-am lamurit.). Solomon nu emite isteric acuzatii, nu se urca la tribuna sa ceara sa se ia masuri, ci explica argumentat, ironic si colorat cum s-a ajuns aici si de ce lucrurile vor ramane asa.

Mai mult decat atat, el a reusit sa-i faca pe acesti oameni sa vorbeasca (in total a inregistrat vreo 70-80 de ore) si sa scoata din ei lucruri interesante, surprinzandu-i in ipostaze semnificative. Dupa un generic animat, conceput dupa modelul marilor spectacole de pe stadioanele comuniste, "Kapitalism - reteta noastra secreta" inventariaza intr-o avalansa de informatii - atat de multe incat cu greu le tii minte - si populismul de lemn al lui George Copos vizitand o patiserie proprie, si pe Ioan Niculae de la Interagro intreband un subaltern: "Cati muncitori au venit azi? Chinezii si bulgarii au venit?", si aristocratia jucata a lui Dinu Patriciu imbracat in alb si vorbind calm despre "mitologia succesului" care ii face pe romani sa creada ca daca te-ai imbogatit, sigur ai furat, si comparatiile biblice ale lui Gigi Becali la eliberarea din arest (cei care i-au furat masina sunt Barrabas, iar el Iisus), si figura inocenta, de Karel Majer din serialul "Arabela", a lui Dan Voiculescu in 1990, cand e intrebat de fondurile Crescent etc etc.

Filmul se termina exact cand trebuie, fara a te incarca cu informatii pe care nu le-ai mai putea procesa, dar te lasa cu o mare curiozitate: ce reactie vor avea personajele filmului dupa ce se vor vedea pe ecran?

Vezi trailerul filmului:

"Kapitalism - reteta noastra secreta" - de Alexandru Solomon, imaginea Andrei Butica. Cu: Dinu Patriciu, George Becali, George Copos, Dan Diaconescu, Ioan Niculae, George Padure si Dan Voiculescu. Pe ecranele din Romania din 23 aprilie.