Marea surpriza e, fara indoiala, premierea lui „The Hurt Locker” cu Oscarul pentru cel mai bun film, in conditiile in care era asteptat un partaj cat de cat egal (macar al distinctiilor celor mai importante) intre „The Hurt Locker” si „Avatar”. Surprinsa a fost mai ales Kathryn Bigelow care s-a intors derutata din culise, tocmai dupa ce luase Oscarul pentru regie. Victoria lui „The Hurt Locker” – care nu e cel mai bun american al anului! - ar putea sa semnifice faptul ca, in vreme de criza financiara, AMPAS vrea sa arate lumii ca apreciaza initiativa independenta, mult mai modesta financiar decat costisitoarele superproductii.

Sunt, insa, mai multi factori care au facut impreuna ca „The Hurt Locker” - un film foarte bine realizat la toate capitolele, dar nu cel mai stralucit si deloc memorabil in istoria filmului -, sa devina filmul anului pentru industria americana de film. In primul rand, a fost o conjunctura fericita, cu niste coincidente fericite: faptul ca regizorul acestui film de razboi era o femeie (si niciodata pana acum o femeie nu a luat Oscarul pentru regie); faptul ca aceasta femeie e fosta sotie a celuilalt favorit, James Cameron; faptul ca subiectul lui „The Hurt Locker” este razboiul din Irak; faptul ca, pe fondul crizei financiare, membrii Academiei Americane de Film au vrut sa dea un „statement” – acela ca prefera, poate fortat spus, calitatea in locul cantitatii, mai degraba economia risipei.

Fireste, in alta companie (cu filmele de anul trecut sau mai ales de acum doi ani), „The Hurt Locker” n-ar fi avut poate nicio sansa. Dar acesta a fost momentul de glorie de care nu doar Kathryn Bigelow avea nevoie, ci si Hollywoodul, care a mai premiat in cadrul aceleiasi ceremonii alte doua filme independente. „Precious” triumfa cu doua zile in urma la Independent Spirit Awards (care sunt, pastrand proportiile, Oscarurile filmelor independente) obtinand cinci premii, printre care pentru Cel mai bun film. Acum, filmul lui Lee Daniels, regizor pana mai ieri aproape necunoscut, a luat Oscarul pentru scenariu adaptare si actrita in rol secundar (Mo’Nique).

Daca unul dintre producatorii lui „The Hurt Locker” a spus pe scena ca acum stiu sigur ca vor gasi distribuitori pentru filmul lor, acelasi lucru l-au spus producatorii lui „Precious” cand s-au dus anul trecut la Festivalul Sundance fara niciun distribuitor, dar impresia pe care au lasat-o acolo plus premiile obtinute plus sustinerea lui Oprah Winfrey care a luat filmul in brate au lansat practic cariera lui „Precious”, aducandu-l pana la Oscaruri.

Un alt film independent, basca facut si de un debutant, „Crazy Heart” – in regia lui Scott Cooper, a fost distins cu doua Oscaruri – pentru rol principal masculin (Jeff Bridges) si melodie originala. Premierea lui Jeff Bridges nu a fost o surpriza. Nominalizat de cinci ori pana acum, regizorul ia Oscarul pentru prima data. Cand l-a prezentat pe scena in cadrul unui moment in care fiecare nominalizat la rol principal era prezentat de catre un fost partener, Jeff Bridges a fost elogiat simplu si uman de Michelle Pfeiffer. Amintind de talentul si de harnicia sa, actrita a spus ca sunt putini actorii care reusesc sa faca in asa fel incat sa aiba o casnicie solida (Bridges e insurat cu aceeasi femeie de peste 30 de ani), copii (are trei fete) si o cariera consistenta care ii permite sa filmeze an de an.

Un alt discurs frumos a fost cel al Sandrei Bullock, in mod evident pregatit de dinainte, dat fiind ca actrita era data ca favorita pentru rolul din „The Blind Side”. Ea le-a multumit „tuturor mamelor care au grija de copii indiferent de unde vin”, dar mai ales mamei sale care n-a lasat-o sa joace carti cu baietii cand era mica, i-a controlat lectiile de pian si a facut-o sa inteleaga ca orice om are dreptul sa fie iubit.

Despre debutanta Gabourey Sidibe, nominalizata la Oscarul pentru rol principal feminin pentru rolul din „Precious”, Oprah Winfrey a spus ca este „o adevarata Cenusareasa aflata in pragul unei cariere stralucite.

”De fapt, toata lumea a vorbit cu generozitate la primirea trofeului fie despre ceilalti adversari, fie despre colegii de echipa care au facut posibila victoria. Cand a primit statueta pentru Cel mai bun regizor, Kathryn Bigelow a spus ca filmul sau nu ar fi existat fara scenariul jurnalistului Mark Boal (premiat si el pentru scenariu original, in defavoarea deturnarii istoriei din „Inglorious Basterds”). Tot Bigelow a mai spus ca sa fii regizor inseamna sa stii sa lucrezi in echipa.

„Avatar”-ul a plecat deci cu lunga lui coada intre picioare: din noua nominalizari a primit doar trei premii minore – pentru imagine, art direction si efecte vizuale. Nu cred ca James Cameron se astepta la doar atat. Ceremonia Oscarurilor a fost destul de plata ca realizare artistica si mult mai putin efervescenta ca in anii trecuti. Gazdele Steve Martin si Alec Baldwin au facut glume reci (camera a suprins de cateva ori enervarea lui George Clooney), Brad Pitt si Angelina Jolie au lipsit (probabil erau cu ajutoare pe undeva), in schimb Penélope Cruz a fost insotita de Javier Bardem. Cher n-a venit. Din pacate, nici Jack Nicholson. Cea mai frumoasa rochie cred ca a fost cea purtata de Jennifer Lopez.