Cu cate 9 nominalizari, „Avatar” si „The Hurt Locker” asigura o editie inedita. Nu se lupta doar doi ex-soti, ci un film produs de un mare studio cu unul independent, respectiv cel mai scump film din toate timpurile cu unul modest (daca ar lua Oscarul pentru cel mai bun film, filmul lui Kathryn Bigelow ar intra in istorie ca filmul cu cel mai mic buget premiat la categoria suprema). In aceasta seara, Pro TV difuzeaza de la ora 22.30 „The Hurt Locker” – o premiera pentru o televiziune din Romania. De la ora 3, HBO transmite live covorul rosu, iar de la 3.30 ceremonia decernarii Oscarurilor. Ne putem astepta la surprize?

Daca nu par sa mai existe dubii ca regizoarea Kathryn Bigelow va deveni in aceasta noapte prima regizoare premiata cu Oscar (pana acum a fost premiata de Sindicatul Regizorilor Americani si a luat si Globul de Aur), revista „The Hollywood Reporter” sustine ca „The Hurt Locker” ar putea lua si Oscarul pentru cel mai bun film. „The Hurt Locker” a costat 15 milioane de dolari, fata de 250 de milioane cat i-au trebuit „Avatarului”. Putem risca si afirmatia ca lupta se da, la aceasta editie oximoronica, intre doua moduri diferite de a face cinema, unul de proportiile unui colos industrial, altul cat o manufactura – daca am fi vazut filmul lui Kathryn Bigelow. Cert e ca nu toata lumea e de aceeasi parere.

Criticul Jay Weissberg de la revista americana „Variety” a declarat pentru HotNews.ro ca „The Hurt Locker” i se pare un film „supraapreciat” si ca nici „Avatar” nu a fost pentru el o revelatie: „Nu sunt de acord cu ideea ca filmul lui Cameron va schimba cinematograful. CGI-ul e impresionant, dar regizorul nu a stiut ce sa faca cu 3D-ul. Filmul in 3D din 1953 Kiss Me, Kate, regizat de George Sidney, avea mai mult simt practic in folosirea 3D-ului decat are Avatar. Daca ma uit la filmele nominalizate la categoria Cel mai bun film si le exclud pe cele pe care nu le-am vazut, pot spune ca as prefera sa castige A Serious Man, dar e greu sa fac o predictie despre cine va lua Oscarul pentru Cel mai bun film. Se spune ca Avatar are tot mai putine sanse pentru ca nu a castigat la BAFTA si nici la premiile Sindicatului Regizorilor Americani.”

Jay Weissberg crede ca, pana la urma, batalia pentru Oscarul suprem se va da intre „Avatar” si „The Hurt Locker”, cu toate ca si „Precious” e un film apreciat. In plus, „Precious” se numara printre marii castigatori la recentele Independent Spirit Awards, anuntate in 5 martie. A primit cinci distinctii, printre care si cea pentru Cel mai bun film.

Exista voci care sustin ca, in schimb, din lupta dintre „Avatar” si „The Hurt Locker” ar putea iesi castigator filmul lui Quentin Tarantino, „Inglorious Basterds”, care are asigurat cel putin Oscarul pentru rol secundar masculin – pentru Christoph Waltz, si, poate, si pe cel pentru scenariu original. („The Hurt Locker” e posibil sa fi pierdut voturi prin gestul necugetat al producatorului sau care a trimis un mail membrilor Academiei rugandu-i sa-i voteze).

Optarea pentru un pluton de zece nominalizari la Oscarul pentru cel mai bun film si-a aratat deficientele cu mult inainte de ceremonia de premiere. „Up” e nominalizat si la Cel mai bun film si la Cel mai bun lungmetraj de animatie, in vreme ce despre „District 9” se vorbeste doar cand se spune ca nu avea ce cauta printre nominalizarile la Cel mai bun film. Este evident ca formula extinsa nu are legatura cu evidentierea celor mai bune 10 filme ale anului cat cu o strategie de marketing.

Faptul ca filmul independent „Crazy Heart” a fost desemnat acum doua zile Cel mai bun film de debut la Independent Spirit Awards nu face decat sa-i netezeasca lui Jeff Bridges drumul spre Oscarul pentru Cel mai bun actor in rol principal, in vreme ce pentru Cea mai buna actrita in rol principal Sandra Bullock pare sa nu se teama de concurenta lui Meryl Streep (aflata la a 14-a nominalizare!). Oscarul pentru actrita in rol secundar e ca si primit de Mo’Nique (pentru „Precious”), in timp ce „The Hurt Locker” ar mai putea fi premiat pentru imagine, montaj si montaj sunet.

In editia de azi, cotidianul „The New York Times” scrie, prin criticul A.O. Scott, ca Oscarurile nu avut niciodata vreo legatura cu calitatea (lucru pe care ni l-a spus si Jay Weissberg, de la „Variety”). „Ele au de-a face cu felul in care industria de film se raporteaza la sine, la viitor, la dorintele si idealurile sale. In prezent, ea se concentreaza pe mare si pe mic, incercand sa-si dea seama cum sa medieze aceasta diferenta”, scrie A.O. Scott.

Pronosticurile HotNews.ro

  • Cel mai bun film  - „Avatar”
  • Regizor – Kathryn Bigelow
  • Actor rol principal – Jeff Bridges („Crazy Heart”)
  • Actrita rol principal – Sandra Bullock („The Blind Side”)
  • Actor rol secundar – Christoph Waltz („Inglorious Basterds”)
  • Actrita rol secundar – Mo’Nique („Precious”)
  • Scenariu original – „Inglorious Basterds”
  • Scenariu adaptare – „Precious”
  • Imagine – „The Hurt Locker”
  • Montaj – „The Hurt Locker”
  • Scenografie – „Imaginariul doctorului Parnassus”
  • Costume – „Coco avant Chanel”
  • Machiaj – „The Young Victoria”
  • Coloana sonora – „Avatar”
  • Melodie originala – „The Weary Kind” („Crazy Heart”)
  • Efecte vizuale – „Avatar”
  • Lungmetraj animatie – „Up”
  • Film strain – „El secreto de sus ojos” (Argentina)
  • Documentar lungmetraj – „Burma VJ: Reporter i et lukket land”
  • Documentar scurtmetraj – „Music by Prudence”
  • Animatie scurtmetraj – „La dama y la muerte”
  • Fictiune scurtmetraj – „Istallet for abrakadabra”