In 20 iunie, Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta prin care excepteaza cazinourile, Loteria Romana si pe organizatorii de jocuri de noroc de la plata contributiei de 4% la Fondul Cinematografic. Acest lucru va face ca in curand sa nu mai fie bani pentru productia de film, in ciuda premiilor si a recunoasterii internationale.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc a fost deja publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 439, din 26 iunie 2009. Ea prevede abrogarea articolului f) din OUG 39 din 2005 privind cinematografia. Se pare ca acest articol nu figura pe ordinea de zi a sedintei de Guvern.

Acest articol prevedea colectarea unei contributii de 4% din profitul anual realizat de operatorii economici care organizeaza jocuri de noroc, precum si faptul ca plata se face pana la data de 31 mai a anului in curs pentru anul precedent.

Andrei Gaitanaru, consilier pe probleme de comunicare la Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National (MCCPN), a declarat pentru HotNews.ro ca abrogarea articolului cu pricina “reprezinta viziunea Fiscala a Ministerului Finantelor” si ca MCCPN “va avea consultari cu Ministerul de Finante pentru a identifica surse alternative de venit atat pentru cinematografie cat si pentru monumentes”. Nu se stie insa daca acest lucru inseamna revenirea la vechiul articol din OUG 39.

Pentru anul 2007, Loteria Romana a virat la Fondul Cinematografic aproximativ 1,1 milioane lei, dar pentru 2008 n-a mai virat nimic, desi trecuse termenul de plata.

Potrivit producatorului Tudor Giurgiu, din banii care se pierd acum de la Fondul Cinematografic s-ar fi putut finanta sapte-opt filme, plus cateva festivaluri si programe de educatie cinematografica.

"Singura cale de atac ar fi in toamna, cand se va discuta Ordonanta in comisiile de cultura din Parlament, dar pana atunci oricum Ordonanta isi mentine efectele", declara Tudor Giurgiu pentru HotNews.ro.

Banii de la Fondul Cinematografic s-au tot micsorat. Televiziunea Romana e si ea restanta din 2007 cu contributia la Fondul Cinematografic, iar in conditiile crizei, cu piata de publicitate in scadere, e evident ca vistieria productiei de filme se va goli.

De la bugetul de stat n-a venit in 2007 niciun leu la Fondul Cinematografic, intreaga responsabilitate financiara pentru productia de film fiind lasata in grija veniturilor proprii la Fondul Cinematografic.

Situatia e paradoxala. Romania e considerata una dintre tarile cu cea mai interesanta cinematografie in acest moment la nivel mondial, dar cinematografia nu e sustinuta de statul roman la fel cum e sustinuta, de pilda, cinematografia in Polonia.

Intre 2005 si 2008, Romania a luat sase premii la Cannes, doua la Berlin si unul la Locarno, in vreme ce Polonia a luat doua premii la Berlin, unul la San Sebastian si a avut si o nominalizare la Oscar. Insa filmul polonez a primit pana anul trecut 31,6 milioane euro de la buget, pe cand filmul romanesc a trebuit sa se multumeasca doar cu 11 milioane de euro.

Daca Romania e cunoscuta ca singura tara din lume care ia in fiecare an premii la Cannes, de cativa ani incoace, ea este si singura tara din Europa a carei cinematografie nu e sutinuta de la buget (cu exceptia taxelor si contributiilor de la agenti economici).

Cea mai grava situatie a cinematografiei romane a fost cea din anul 2000, cand din lipsa fondurilor nu s-a produs niciun lungmetraj.