Antoniu Valentin Moldovan a plecat la 14 ani din Romania (in 1987) si, dupa o perioada petrecuta in Germania, unde a studiat graphic design-ul, s-a stabilit in Mexic, obtinand un master in Studii Cinematografice la Universitatea din Guadalajara. A realizat mai multe scurtmetraje, iar acum lucreaza la primul sau lungmetraj, “El Alex y su Alejandro Colunga”, un documentar despre un mare artist mexican in viata, Alejandro Colunga. E un proiect la care viseaza din 2002 si pentru care a inceput sa filmeze din luna martie a anului trecut, coproducandu-l cu firma sa, Filmatelier 5.

Alejandro Colunga e supranumit „Salvador Dali al Mexicului”. Picturile si sculpturile sale sunt expuse si vandute in lumea intreaga. A fost prieten cu actrita Maria Felix, cu directorul de imagine Gabriel Figueroa. Actorul Edward James Olmos, alt prieten de-al sau, apare si in pre-teaserul filmului, pe care l-am atasat acestui material, si va apare si in film. Cineastul Tony Scott este si el un prieten si un admirator al lui Alejandro Colunga.

Antoniu Valentin Moldovan, care-si spune Antonel si-si aminteste cu nostalgie de Liceul de Muzica „George Enescu” din Bucuresti (unde i-a avut profesori pe Adrian Iorgulescu, actualul Ministru al Culturii si Cultelor, si pe Victor Opaschi), dar si de vacantele petrecute la rudele sale de la Sibiu, a reusit sa-l convinga pe Alejandro Colunga sa apara in filmul sau.

Colunga l-a sustinut pe Moldovan si dupa ce acesta a intrat in conflict cu coproducatorul mexican Cinefusion (care a produs, printre altele, „Batalla en el cielo” de Carlos Reygadas) si care a incercat sa-l inlature pe Moldovan sub pretextul ca acesta nu vrea sa faca un film comercial. De fapt, spune Moldovan, „Am descoperit cum ei jonglau cu numere de la buget ca la bursa de valori, facand speculatii la costuri administrative si de pre-productie astfel incat am fost nevoit sa deschid gura.”

Romanul s-a tinut tare pe pozitii si a renuntat sa se retraga impreuna cu firma sa coproducatoare, Filmatelier 5, drept pentru care puternica Cinefusion pregateste acum un alt film despre Alejandro Colunga, in timp ce Colunga a anuntat ca mizeaza pe roman.

Antoniu Valentin Moldovan spune ca e foarte greu de facut film in Mexic, cu atat mai mult documentar. „Filmul documentar e practic inexistent in cinematografia mexicana: si cand exista, productia lui dureaza ani si ani! Fara exagerari, poti lucra 10 ani la crearea unui documentar, din motive ca: felul de a fi a omului cu defectele si virtutile lui, birocratia, bugetul, intrigile, miscarile politice.

Lumea telenovelelor si a capitalismului salbatic din audiovizual nu permite o creatie cinematografica libera (filme de autor) si diversificata, asa cum e in Argentina sau Brazilia.

Din contra, se copiaza prost "modelul Hollywood". Dar industria din SUA e construita riguros si meticulos.”

Mexicul se mandreste acum cu Guillermo del Toro dar, spune Moldovan, ”del Toro si-a pus in joc casa, masa si purcelul cand a realizat primul sau film, "Chronos". Nu dadeau un ban pe el... Mexicul nu i-a oferit absolut nimic si l-a facut sa emigreze!”

Filmul “El Alex y su Alejandro Colunga” ar trebui filmat (pe 16 mm) in mai multe tari. Deocamdata s-a filmat la New York, unde echipa l-a insotit pe artistul care trebuia sa restaureze o sculptura si sa predea o alta Muzeului Nassau din Long Island. Moldovan a reusit sa obtina autorizatie de a filma o licitatie a casei Sotheby’s si tot printr-o interventie a reusit sa filmeze in metrou fara a fi nevoit sa plateasca o caruta de bani.

Saptamana trecuta alte doua role s-au adaugat materialului filmat. Din pricina neintelegerii cu Cinefusion si a pierderii unei parti a finantarii, nu va mai filma la Paris, dar va merge in curand la Havana pentru ca a gasit o finantare din Brazilia. La Havana, Alejandro Colunga are de prezentat o lucrare mai ampla, noua sculpturi reprezentandu-i pe cei noua zei Orishas, care costa 100.000 de dolari fiecare. Daca lucrurile merg bine, la toamna se reprogrameaza filmarea de la Paris, echipa urmand sa se deplaseze si in India.

Pentru Antoniu V. Moldovan, aceasta aventura frizeaza nebunia. Nu doar productia e dificila, dar si subiectul filmului, Alejandro Colunga, e imprevizibil si uituc. In plus, documentarul e prin definitie sub semnul hazardului.

“Nu pot impacheta personajele si actiunile lor de fiecare data cand exista probleme. Un film de fictiune se poate turna in 2-3 luni. Personajul principal al unui documentar se poate imbolnavi, ar putea fi spitalizat pe o lunga sau scurta durata. Poate sa si moara, si atunci filmul ar avea noi faze, nepregatite.”

Dar, spune cineastul, numai printr-un film foarte nebun va putea ajunge la esenta acestui artist, de aceea si spune ca filmul va fi “acolungado”, adica va prelua personalitatea lui Colunga. Pe Antoniu V. Moldovan nu l-ar deranja daca vreo televiziune sau vreun producator din Romania ar dori sa se implice in proiectul sau. Pana acum, experienta sa cu institutiile statului roman a fost dezamagitoare.

A dorit sa arate scurtmetrajele lui Ion Popescu Gopo la Guadalajara, dar initiativa s-a pierdut pe coridoarele birocratiei de la Bucuresti. In anul 2000, cand a revenit ultima oara in Romania, a intrebat la CNC cum l-ar putea ajuta statul roman sa faca film si i s-a raspuns: “Nu locuiti in Romania, ca sa fiti ajutat” (in vreme ce in Mexic accesul la fonduri ii e ingreunat de faptul ca nu e latino-american).

Preteaser-ul filmului